Glosa: Kde je ETCS? Kde je dozor nad odpočinkem strojvedoucích?
Česká železnice má tento týden za sebou tři mimořádné události, které si rozhodně nedá do výkladní skříně. Jediným pozitivem je,
Česká železnice má tento týden za sebou tři mimořádné události, které si rozhodně nedá do výkladní skříně. Jediným pozitivem je, že při nich nikdo nezemřel. Příčiny se budou podrobně zkoumat a viníci hledat.
Bez ohledu na výsledky šetření (bude to nejspíš lidský faktor) vytanou při čtení zpráv o nedovoleném projetí návěstidla či chybách při posunu na mysli dvě železniční ostudy.
První je absence nezávislé kontroly strojvedoucích, délky jejich pracovní doby a doby odpočinku. Zatímco kamioňák se bojí popojet na zasněžené české dálnici o pár metrů, aby za dva měsíce nedostal v Belgii pokutu, strojvedoucí může, ač se pohybuje v daleko sofistikovanějším dopravním modu, jezdit při troše vyčuranosti nonstop.
Snahu SŽDC a Drážního úřadu o alespoň minimální kontrolu shodil loni Úřad pro přístup k dopravní infrastruktuře z podnětu MBM Rail a za souhlasného mručení některých dalších malých dopravců. Nyní se tedy DÚ snaží dát kontrolu do zákona, její osud je ale ve hvězdách.
Druhou ostudou je zpoždění v zavádění systému ETCS. Podle zprávy Nejvyššího kontrolního úřadu měl být nový systém už v roce 2016 instalován a funkční na 1300 kilometrech tratí. Skutečnost je taková, že je zatím jen mezi Kolínem a Břeclaví a prakticky se dosud nevyužívá. Jak je možné, že ještě dnes stavíme a otevíráme koridory bez ETCS?
Ano, na vině je lidský faktor. Ale nikoliv pouze ten na stanovišti strojvedoucího.