lot
Komentáře Názory

Glosa: Babiš nemá pro dopravu lidi, Kremlík je jeho selhání

Budova ministerstva dopravy. Pramen: MDČR
Budova ministerstva dopravy. Pramen: MDČR

Premiér Andrej Babiš odvolal po osmi měsících ministra dopravy Vladimíra Kremlíka, kterého loni na jaře při hledání nástupce Dana Ťoka vytáhl bez zdůvodnění jako králíka z klobouku.

Už tehdy bylo zřejmé, že „vláda odborníků“ nemá pro dopravu odborníky. Soudný člověk totiž exponované ministerstvo, jehož agendě „rozumějí úplně všichni“, pod Babišem vzít nemůže.

Proč? Protože rezort dopravy přichází ze všech rezortů nejvíce do kontaktu se svými klienty, tedy občany. (Pomíjíme ministerstvo sociálních věcí, kde nejde o klienty v pravém slova smyslu). A premiérovi příliš záleží na mediálním obrazu a hlasu lidu. Chce se zapsat jako ten, co maká, co buduje dálnice a vysokorychlostní tratě.

Tah s Kremlíkem premiérovi nevyšel a s velkou pravděpodobností mu nevyjde ani tah s Havlíčkem. Jeden člověk (byť s pověstí pracovitého odborníka) prostě dva tak důležité rezorty nezvládne. Doprava má přitom násobně větší agendu než malé ministerstvo průmyslu.

Zdá se proto, že ministerstvo dopravy rychle směřuje do „doby před Ťokem“, kdy se ministři střídali jako svatí na orloji. Kdo si dnes ještě vzpomene na jména Slamečka, Dobeš, Šmerda, Žák nebo Prachař. Stejně rychle se střídali i šéfové podřízených organizací.

To je něco, co ministerstvo potřebuje nejméně. Vláda ale bohužel adekvátního adepta očividně nemá. S nostalgií tak může dnes premiér vzpomínat na často kritizovaného Ťoka, který ministerstvo táhl po čtyři roky jako klidná síla a kvůli únavě odešel sám.

Možná by mohl být post ministra dopravy, jako jeden z nejtěžších ve vládě, výzvou pro samotného Babiše. Tam by mohl ukázat své dovednosti. Premiérování musí stejně být ve srovnání s dopravou nuda.

Jan Šindelář, Jan Sůra

87 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Luke

Ondřej Kališ od Pirátů se hlásí 😀 Poměry na ministerstvu už zná, bude to dobrej ministr 😀

Medvěd
Liberal shark

Stalo se hitem sezóny vyžadovat dokonalost, svatost a genialitu – po těch druhých :-).

K.S.

Já bych to vzal 😀

Sinda

Skutečnou personální krizi uvidíte teprve s Piráty. Tak mnoho skutečných odborníků nenaleznete obecně a u dopravy je ten nedostatek obzvláště patrný.

K.S.

Ti napíšou správci Káčka a udělají on-line konkurs, tam je odborníků na slovo vzatých dost. 😀

Destičkové vázání

Navrhuji pana Sůru…

Petr Zdobinský

Ani Ťok a ani Kremlík nebyla dobrá volba. Ani firmy se takto neřídí, kde mají navíc statutáři povinnost jednat s péčí řádného hospodáře.

Jiří 24

Nechtěl by být ministrem dopravy Ráďa Jančura? To by byl přeci schopný manažér a odborník na slovo vzatý. Ándrej ho má rád a RegioJet by mu do konce volebního období pohlídal Kupec.

Honza

Babiš nemá lidi pro žádný resort, protože kolem sebe nesnese nikoho silného, názorově konzistentního, někoho kdo by mu mohl „přerůst přes hlavu“. Takže se obklopuje onucemi, pochlebovači, podržtaškami, kteří většinu svého času tráví přemýšlením o tom, jak by to chtěl Šéf a jak se mu zavděčit…

kolemjdoucí

Chodím na tenhle web rád, protože většina článků informuje o konkrétnostech a to podrobně. Slabšími články jsou ty, kdy redakce vzpomene na časy, kdy psala pro celostátní media. V těchto článcích se pak projevují všechny nectnosti českých novinářů, které vedou k tomu, proč padá čtenost a sledovanost tzv. mainstreamu. Pánové, tento web je Váš a můžete si na něm psát co chcete, ale já (abych nemluvil za někoho dalšího) sem chodím proto, neboť se mi líbila Vaše vzpoura a odvaha a ocenil jsem, že píšete o dopravě tak, že se o ní mohu něco dozvědět. Tenhle článek není ani nekrologem… Číst vice »

Lektor

Mně se líbí jak dneska všichni nejsou voliči ANO, a ještě mají potřebu to pořád zdůrazňovat.

Honza

A ti co to nejvíc zdůrazňují jimi obvykle jsou (a v lepším případě se za to konečně už stydí).

eLKá

Upřímně – MD má ANO pod palcem šest let a za celou tu dobu si nevybavuji věc, která by nebyla průšvihem.
Odpovědnost za výběr ministrů z ANO má vedení hnutí, což – s přihlédnutím k pravomocím předsedy – jde především právě za jeho předsedou.
Jinak – kdo by to měl dělat, to je jedna strana papíru, ta druhá je, kdo by to dělat chtěl. A ten druhý list je – obávám se – prázdný.

Filias

Pochybuji, že Kremlík skončil jen kvůli této kauze. Babiš dokáže přežít větší promémy. Spíše s ním už měl problém dlouhodobě a toto je dobrá záminka.

Dáda

Kdo by to čekla, MD je velmi „odborné“ ministerstvo, navíc přímo navázané svou funkcí sna d na v šecky lidi. POkud se tam řeší „politika“ tak odbornost je na vedlejší koleji. A pokud je odpbornost na vedlejší koleji, je to politicky neudržitelné… Něco jako Pes jitrničku sežral, v kuchyni maličkou, kuchř ho při tom přistih, praštil ho paličkou. Plakali všichni psové, vykopali mu hrob. Na desce mramorové, byl nápis těchto slov: Pes jitrničku sežral, v kuchyni maličkou, kuchř ho při tom přistih, praštil ho paličkou. Plakali všichni psové, vykopali mu hrob. Na desce mramorové, byl nápis těchto slov: . .… Číst vice »

stemark

Plně souhlasím s textem článku.

jan

Podle mě je super, že ho okamžitě odstřelil. Nerespektuje zadání šéfa, neinformuje a poškozuje jméno vlády divným projektem – okamžitě ho odstřelil. Řebíček za ods naopak vesele dál úřadoval. (však o to šlo)
Premiér dál zmínil ještě 1. náměstka Čočka, že prý se nějak nehezky vyjadřoval. Ale nenašel jsem to. O co šlo.
Podle mě by stálo za to podstatně zvýšit plat ministra dopravy (je to náročná a mediálně nevděčná role) a nalákat na to zase nějakého profesionálního manažera, který by plnil zadání.

Kubrt

Platy by se měly zvýšit nejen ministrům, ale i ostatním zaměstnancům na ministerstvech, jinak tam kvalitní lidi nepritahneme. Jenže to neprojde přes plebs, který má dojem, že když má někdo 60 hrubého, je to jen prizivnik u koryta.

Alex

Skutečného odborníka schopného vést MDČR nemá nikdo, bez ohledu na politickou partaj 😀

Liberal shark

Přesně to jsem tu chtěl napsat.

Soukromý kůň

Dovolil bych si podotknout, že neustálé opakování sloganu „Babišovo selhání“ ve všech médiích, ať jde o jakékoli téma, ke kterému se nyní přidalo i Zdopravy, většinou nepůsobí na voliče kýženým efektem, pokud není zároveň nabídnuto i nějaké jiné a jednoznačně od pohledu lepší řešení. To je stejný styl jako „děkujeme odejděte“ – chybí jasný návrh, co místo toho. Aby tedy zdejší odpůrci Babiše nebyli po volbách poněkud zklamáni, že když jen dokola vyzývají k odchodu a nic jiného nenabízí, nemusí to voliče oslovit. Ono nahradit Kremlíka či jiné ministry kupř.. mladým uchem od Pirátů, je pro současné voliče Babiše jistě… Číst vice »

Bespi

Pirati zklamali jak se dalo. To co spousta lidi ocekavala – tj. ze budou resit primarne veci kolem elektronizace statu pripadne „prumyslu 4.0“ tak v tomto vubec nejsou videt. Naproti tomu stouraji vsude jinde. Soucasne se vymezuji vuci vsem, to je opravdu konstruktivni.
Pravda je, ze uz stacili zklamat vsechny strany. Jeden uz ani podle programu nesouhlasi s zadnou stranou. Tak co teda volit? Ja to aktualne netusim. Pravda je ta ze Babis aspon rozhybal veci u kterych se driv cekalo zda se to neudela samo, zda spravnym smerem to uz je jina.

Jan Šindelář

Nepodsouvejte nám, že chceme dosáhnout nějakého „kýženého efektu“. Pouze komentujeme aktuální dění v rezortu, který nás zajímá. A budeme tak činit i dál bez ohledu na politické tričko osazenstva. Ať si každý volí, koho chce, podle svého vědomí a svědomí.

Jiří Smetana

Tomu opravdu věřím, když Jan Sůra odešel z jedné práce kvůli Andreji Babišovi…

Jan Sůra

Odešel jsem po kauze Přibil, kdy se naplno ukázalo, že to s tím nezasahováním do médií není tak žhavé i kvůli tomu, kam personálně vedení redakce směřovalo. Udělal bych to samé, kdyby na pozici majitele byl politik z jakékoliv jiné strany.

Jan Šindelář

A teď může psát svobodně glosy a kritizovat, koho chce 🙂

Jiří Smetana

🙂 pokud mu to projde u toho, kdo ho teď platí tak určitě 🙂 …ale to už není diskuze k tomuto článku.

Soukromý kůň

Nic nezakazuji, jen mi tyhle nadpisy přišly jako trend poslední doby (nejen k dopravě), nedává mi to moc smysl a asi jsem se k tomu potřeboval někde vypsat, toť vše. Už radši mlčím.

Mirda

Správně a hezky jste to napsal!

Miro

Třeba se vrátí Ťok, už je určitě odpočatej, ví jak Babiš funguje, do voleb by mohl vydržet, ať už budou kdykoliv:-)
Co vlastně nyní Ťok dělá?
Ať už to bude kdokoliv, určitě ho Babiš bude prezentovat jako velkého odborníka který všechno popožene dopředu, tož se nechme překvapit.

Pes

A ví tu někdo proč Babiš vyzval k odchodu Čočka? Jediného náměstka schopného zastupovat MD na mezinárodních jednáních…

libor

asi je schopnej, tak musí jít taky…

Jan Sůra

Na tiskové konferenci říkal něco o „jeho dnešním chování“. Z toho bych usuzoval, že si Čoček nenechal zcela líbit běžný projev premiéra.

Martin

Mohlo se stát, že Čoček postup SFDI obhajoval příliš nekriticky, když jeho manželka tam dělá ředitelku. Zrovna jeho by byla na MD škoda. Nicméně, stejným způsobem bylo odtama vyhozeno už hodně schopných lidí (nebo odešli sami), tudíž nic nového pod sluncem. Konečně, s tím materiálem, který tam dělá referenty, vedoucí a ředitele, je úplně jedno, kdo bude dělat ministra nebo náměstka. Ta instituce je personálně vybavená tak nejvýš na rozhodování o trojkolkách, na víc nemá lidi a se služebním zákonem je tuplem nesežene.

xyz

Vůbec je zajímavé, že právník Kremlík byl do funkce ministra dopravy jmenován prezidentem (dle ústavy: ministra jmenuje prezident na návrh předsedy vlády). Vždyť přece neměl kvalifikaci v oboru (srov. s kauzou „Šmarda a ministerstvo kultury). 🙂

Aneb když dva dělají totéž… 🙂

Kubrt

Aniž bych chtěl pledovat za styl prezidentovani Miloše Zemana nebo ministrování Vladimíra Kremlika, dovolím si upřesnit: Michalu Šmardovi byla prezidentem (tedy formálně) vyčítana absence vysokoškolského vzdělávání a zkušenosti z kultury. Kremlik má oboje, pracoval na MD a na letišti. Všichni vidíme, že úspěch ve funkci mu to nezajistilo. Osobně nejsem stoupencem modelu, že ministr dopravy musí mít zkušenosti s „hazenim veksli v Tanvaldu“. Důležitější jsou osobnostní předpoklady jako schopnost orientace, čuch na lidi, schopnost přesvědčit druhé atd.

David

Kubrt: „Hazeni veksli v Tanvaldu“ – narážka na Jindřicha Berounského? 😉

Původní Pražák

Aniž bych se chtěl Babiše zastávat, je otázka, jestli celá ČR má vůbec někoho, kdo by zvládnul MD a podřízené organizace pořádně provětrat. Vždyť je to tragédie, co pamatuju. Mozna tak najmout nějakého zahranicniho trenéra…

Anonym ze severu

Někdo by se v republice jistě našel, spíš takoví schopní (v pravém slova smyslu!) lidé nechtějí jít do politiky… A já se jim vůbec nedivím.

eLKá

Ano, ale nevidím jako řešení celé MD „hodit na krk“ člověku, který už kočíruje jiný ansámbl velmi podobných kvalit (totiž MPO). Nedělejme si iluze, ty vládní úřady jsou jeden jako druhý a jen velmi promyšlený postup zvolené vlády s tím může hnout. Potíž je, že poslední vláda, která s tím něco opravdu dělala, byla to Topolánkova a místo toho, aby politické špičky všech stran využily čas, kdy nebyly vytíženy každodenní vládní rutinou a připravily pořádnou reformu celé veřejné správy, tak se „hezky“ vzájemně hádaly a do voleb šly s oprášenými hesly z minula. Takže potom stačilo najet na „všichni kradnú… Číst vice »

Mirvald

Myslím si, že dobrám ministrem by bylk bývalý ředitel ČD Ing. Kurucz.

ythomas_ct

Dobrý, no. A koho (a na jak dlouho) tam máme dál? Osobně bych měl jeden tip. Co třeba iniciátor takových těch úplně nejvíc zásadních (a nebál bych se říct až strategických) změn v české dopravě, jakými jsou přejmenování SŽDC na SŽ (já vim, že se to nemá používat) či pardubického letiště na „východní Prahu“? :o)

Frantisek

Tip nebo vtip? 🙂

Martin1

Kdyby Babiš měl dělat ministra dopravy, musel by opravdu makat. To už by nebya taková pohodička při PR akcí typu „právě teď bod A, právě teď bod B“.

Osoba odborně nezpůsobilá

Je mi Andreje líto, maká 20 hodin denně a pořád to stojí za starou belu.

Zcela vážně – sloučení ministerstev může teoreticky vést ke slušné paralýze (obava „co bude dál“ včetně obavy o, nehledě na zákon o státní službě, vlastní židli – pak nikdo moc nedělá a věčně se politikaří) a doufám, že jistá míra setrvačnosti nedovolí například investorským subjektům státu polevit v přípravě dalších staveb pro následující programové období.

robert

Babiš je sám selhání, jako jeho poskoci.

Martin1

Je to takový nemehlo (jsme schopný národ, jen nás řídí nemehla). Stát je v mínusu, jeho firma je v mínusu, bez Prchala by byl dávno odvařenej.

robert

Tak proc si schopny narod voli nemehla? To nedava smysl.

Otmar

Přesně. Ministr Říman. v roce 1997 chtěl 1/3 tratí zrušit. Nebýt pětidenní stávky na železnici tak se tak stalo.

Petr Šimral

Pětidenní stávka vůbec nebyla o rušení železnic, ale o zachování smrádečku a teplíčka…
Rozpad nákladní železniční dopravy velice rychle následoval, například odklon České Pošty od železnice 🙁

Dushan

Pošta se přepravuje mezi distribučními uzly po ČR dosud. Zrušena byla tzv. vlaková pošta – třídění zásilek ve vlaku, jako logický důsledek modernizace a automatizace. Stávka to jen o něco urychlila. Rozhodně by tato nesmyslná činnost nepřežila do dnešní doby.

Frantisek

Přesně! Jediný smysl je v silnicích. 😉

BND30

A že si třeba v Plzni SPU nechalo zrušit a vytrhat vlečku….a vozí to auty…

Dushan

Zřejmě byl objem zásilek tak malý, že se nevyplatilo hnát do Plzně lokomotivu s poloprázdným vagónem pošty. Spíš mě překvapuje, že poštovní vlak nejezdí ani do Brna.

xyz

Ta byla v únoru 1997. Stejně pak nádražáci nechali bez protestů projít citelné šrkrty v osobní dopravy koncem září 1997, včetně takových věcí jako zrušení osobní dopravy na tratích Tanvald – Harrachov nebo Trutnov – Svoboda nad Úpou.

Georg

ona je otazka na co babis lidi ma. mozna tak schillerovou na kradeni prachu – eet, a kontrolni hlaseni a podobne utahovacky sroubu, to jim naramne jde…

Dushan

Účel eet, a kontrolnich hlaseni je přesně opačný, tj. efektivně brání zatajování tržeb, krácení daní a tedy okrádání veřejného rozpočtu.

Jakub Rákosník

A proto je od EET železniční osobní doprava osvobozena, na dráze takové hlídání není potřeba!

Dushan

Obecně tržby z jízdného nespadají do EET, stejně tak bezhotovostní platby, jelikož tyto tržby jsou již evidovány jiným způsobem.

eLKá

Smutné ale je, že deklarovaný účel to neplní. Kdo chce neplatit daně, tak stále bující plevelismus českých daňových zákonů mu dává nepřeberné množství možností (a jestli vydává nebo nevydává účtenku, to mu fakt nevadí) v té činnosti pokračovat a jediné, co EET dokázalo, je v lepším případě transformace (nejen) vesnických hospod na uzavřené kluby, v horším případě zavření takové hospody a mohutnější využívání přístrojů, které jsou vhodným dárkem pro aktuálního bydlícího v Lánech. Ostatně, zkuste zapátrat, jak dopadla kontrola EET v jisté holešovické kavárně. Napovím – ta kavárna funguje dodnes, EET tam zavedené nemají a ani tu první kontrolu nebyla… Číst vice »

Dushan

Bezhotovostní platby nepodléhají EET a v té kavárně, pokud vím, se hotovostí nedá zaplatit.

eLKá

Technické:
1. Způsob platby v té kavárně se neměnil v souvislosti s EET, je stále stejný,
2. V době kontroly oné kavárny se EET vztahovalo i na bezhotovostní platby,
3. Verdikt ÚS o EET není tím důvodem, proč finanční správa nebyla schopna tu první kontrolu dotáhnout do pravomocného konce.

Anonym ze severu

Pánové, děkuju vám za vydání této glosy v tento smutný den. Hned mi je líp 😀

jméno

Zajímavější než samotný Kremlík jsou Babišovy výzvy na rezignaci Čočka a Hořelici. Je obecně známo, že na MD fakticky rozhoduje úroveň až dvě pod minstrem.

Jiří Stránský

Proč to nenapsat veřejně: Sosna, Pastucha

Martin1

Hlavně Sosna.

eLKá

Nemějme iluze, že by to na jiných ministerstvech bylo jinak… Jo, toto se upřímně myslícímu premiérovi povedlo zakořenit velmi dobře, bohužel…

Radek

No ono je to „malé“ MPO co do počtu úředníků minimálně dvakrát větší…

Jan Šindelář

Nejde jen o úředníky, MD řídí organizace, které mají tisíce zaměstnanců … SŽDC, ČD, ŘSD. Co má MPO? Prd. Ani ten ČEZ pod něj nespadá …

Jakub

ČOI treba

libor

kolik má lidí ČOI? 450?

Jan Sova

No tak ČOIka to jsou dobrý ořezávátka (myšleno ne z vlastní vůle). Něco jako financové, berou je pěkně na hůl….
Tam bych řadovku dělat nechtěl…

Alex

Tak on ministr neřídí všechny lidi 😀 Aneb co to má být za nesmysl? 😀

Jan

Přátelé, glosa je skvělá, děkuji. Nesmíme ale, prosím, zapomenout na “kořen zla” v kauze Kremlík – a tím je J. Ungerman. Kremlík byl skrz-naskrz Ungermanův člověk, Ungerman jej doporučil, prosadil a řídil. Vzhledem k tomu, že veškerá rozhodnutí musel Kremlík předkládat Ungermanovi ke schválení, dokonce i ředitelku kabinetu Hojdovou, šéfa bezpečnosti Ondráčka, předsedu DR Cendisu Ščerbu a mnohé další dosadil Ungerman, je otázkou, nakolik Kremlík konal sám… A, jak jsem již psal, šéf Asseca Klein a Ungerman se dlouho a dobře znají – a na tyhle náhody snad již nikdo nevěříme 🙁

Brzdič zániku

Takže další varianta čistky Faltynkových lidí..

Lucie

Jdete dost na dřeň, nicméně p. Hojdová není ředitelka, ale pouhá vedoucí jakých je na MD cca. 70. Zlé krve nadělala ale více než Ministr. Větví do Asseca bude asi více. Manažer Asseca Jiří Dastych byl ředitelem celého IT na MD.

GPGP

Od Husáka k Babišovi: Ungerman byl ekonomickým poradcem komunistů, teď patří k nejbližším spolupracovníkům šéfa ANO.
Jestli ho Ungerman řídil, tak asi špatně, nebo že by šel proti AB….
Vrána k vráně sedá, dokud ti bývalí komunisti a StB nevymřou, tak to tady bude špatné.
Ale ten Havlíček to snafld zvládne, je mu 50 let, a není vůbec poznamenán komunismem 🙂

Bespi

Az vymrou tak se zacne vymlouvat na neco noveho … .

Jan Sůra

A jde nějak ověřit spojení Ungerman – Klein? Nás pochopitelně zajímají i další postavy, třeba pan Šebek a jeho firma, co radila s EDAZ…

xyz

„Kdo si dnes ještě vzpomene na jména Slamečka, Dobeš, Šmerda, Žák nebo Prachař“
… a mezi nimi ještě Bárta, který za 9 měsíců svého úřadování stihl nechat udělat „seznam tratí na odstřel“ (kde některé z nich na konci roku 2010 skutečně „odstřeleny“ byly), tzv. úspory na stavbách (reálně: úsporná opatření typu „škrty“, nikoliv zefektnivnění) a tzv. superkoncepci (včetně plánu přesunout eurodotace určené na modernizaci železnic ve prospěch výstavbám/modernizacím silnic; tento plán ale byl odmítnut i Bruselem). 🙂

Petr Šimral

Bárta byl před deseti lety. To už je docela dost. Vzpomenete ještě na ministra Římana a jeho „krvavé mapy“? Je to už 23 let. A jednu lokálku se mi podařilo z jeho „krvavých“ rukou uzmout 🙂 . A druhá mě docela mrzí, ta spí v převážné části dodnes a přitom by to šlo v roce 1998 tak jednoduše, nebýt role ČD…

Georg

nove sedlo? 🙂

Petr Šimral

Horní Slavkov 🙂

Soukromý kůň

Ony by ty tehdejší škrty ale dnes byly velmi prospěšné.

Jan Sova

Říman byl neskutečné hovádko, plnil jasné stranické zadání privatizovat co se dá, včetně stanic STK a teď s tím stát neví co má dělat.

HuskyMarty

Časté střídání začalo Řebíčkem, po něm se na pár měsíců ohřál Bendl. Od té doby s vyjímkou Dana snad žádný nevydržel déle jak 2 roky.