Glosa: Babiš nemá pro dopravu lidi, Kremlík je jeho selhání
Premiér Andrej Babiš odvolal po osmi měsících ministra dopravy Vladimíra Kremlíka, kterého loni na jaře při hledání nástupce Dana Ťoka
Premiér Andrej Babiš odvolal po osmi měsících ministra dopravy Vladimíra Kremlíka, kterého loni na jaře při hledání nástupce Dana Ťoka vytáhl bez zdůvodnění jako králíka z klobouku.
Už tehdy bylo zřejmé, že „vláda odborníků“ nemá pro dopravu odborníky. Soudný člověk totiž exponované ministerstvo, jehož agendě „rozumějí úplně všichni“, pod Babišem vzít nemůže.
Proč? Protože rezort dopravy přichází ze všech rezortů nejvíce do kontaktu se svými klienty, tedy občany. (Pomíjíme ministerstvo sociálních věcí, kde nejde o klienty v pravém slova smyslu). A premiérovi příliš záleží na mediálním obrazu a hlasu lidu. Chce se zapsat jako ten, co maká, co buduje dálnice a vysokorychlostní tratě.
Tah s Kremlíkem premiérovi nevyšel a s velkou pravděpodobností mu nevyjde ani tah s Havlíčkem. Jeden člověk (byť s pověstí pracovitého odborníka) prostě dva tak důležité rezorty nezvládne. Doprava má přitom násobně větší agendu než malé ministerstvo průmyslu.
Zdá se proto, že ministerstvo dopravy rychle směřuje do „doby před Ťokem“, kdy se ministři střídali jako svatí na orloji. Kdo si dnes ještě vzpomene na jména Slamečka, Dobeš, Šmerda, Žák nebo Prachař. Stejně rychle se střídali i šéfové podřízených organizací.
To je něco, co ministerstvo potřebuje nejméně. Vláda ale bohužel adekvátního adepta očividně nemá. S nostalgií tak může dnes premiér vzpomínat na často kritizovaného Ťoka, který ministerstvo táhl po čtyři roky jako klidná síla a kvůli únavě odešel sám.
Možná by mohl být post ministra dopravy, jako jeden z nejtěžších ve vládě, výzvou pro samotného Babiše. Tam by mohl ukázat své dovednosti. Premiérování musí stejně být ve srovnání s dopravou nuda.
Jan Šindelář, Jan Sůra