Glosa: Amatérismus kolem Českých drah
Motorový vůz 810 na trati Vraňany - Straškov. Foto: České dráhy
Manažerská špička ze soukromého sektoru se do čela Českých drah nehrne.
Manažerská špička ze soukromého sektoru se do čela Českých drah nehrne.
Nerad to říkám, ale myslím že tek komentář je bohužel velmi přesný. A je mi z toho smutno…
35 ročný manažér,hráč pokru a šéf Telematiky,zaujímalo by ma,prečo milióny korún dcerinnej spoločnosti sa uložili v ruskej Sberbank ? To dozorná rada CD,ktorá vyberala vhodného kandidáta nevedela ? Dávam tomuto manažérovi rok.
Že majitel kecá do toho, kdo povede jeho firmu, není nic divného. Problém je v tom, že majitelem je minimálně každé 4 roky někdo jiný.
Bednárik by musel být blázen, kdyby pokračoval, když viděl, kdo byl instalován do čela resortu. Ne že by to na jiných ministerstvech vypadalo líp: taky samej amatér a neumětel…
Tak to není oproti předchozí vládě žádná změna.
Jak se to vezme. Když si přečtete životopis „superministra“ Havlíčka a jeho nástupce „profesionálního politika“ Kupky, tak je to jako „nebe a dudy“.
Bohužel je to tak, velmi dobře napsaná glosa 👌👌👌
S jistotou, že se neočekává, že něco změním a jakkoliv budu či nebudu schopný do roka končím? To za ten plat beru. Hned!
Ministry zdravotnictví už asi Slevomat nenabízí…
…ale třeba budou generální ředitelé ČD…
Je to škoda. Připadalo mi, že s Bednárikem měly ČD slušně nakročeno ke konkurenceschopnosti, ale když je ta pozice politický kolotoč, tak to podle toho bude taky vypadat.
je to tak. ta firma potrebuje stabilitu aspon v rizeni…
Konkurenceschopnost státem vlastněně firmy je chiméra. Všechny železniční molochy v Evropě jsou přisáté ke státním rozpočtům. V Budvaru se náhodou usadil schopný manažer, až ten ale odejde, tak padne i tato výjimka.
Poslyšte, a co si takhle všimnout, že od doby Josefa Bazaly tu nebyl generální ředitel, co by vyrostl ve firmě? Zatím padali manažeři z nebe.
Víte co, ta „top manažerská liga“ jsou hlavně kluci, co spolu mluví. A ta ostuda ani tak nespočívá v najímání manažerů, ale v práci s nimi – nikdo nechce skončit jen kvůli momentálnímu rozmaru vlastníka. A já třeba dodnes nevím, proč skončili Daniel Kurucz, Pavel Krtek ani Miroslav Kupec, běžely pouze fámy. Takže problém je u vlastníka.
Jakože kdo neházel veksle na Kladně nemůže dělat šéfa?
A víte proč je ten vlastník, vlastník? Protože mu to patří a do vedení si může dosadit koho uzná za vhodné.
Proto to vypadá jak to vypadá.
Přesně. Ryba smrdí od hlavy
No, když by je přehazoval např. v Havlíčkově Brodě, měl by asi větší šanci na úspěch.
Byť jen v případě, že by zároveň později promoval buď na ČVUT, fakultě dopravní nebo na DFJP Univerzity Pardubice.
Absolventi VŠD / VŠDS v Žilině začínali v dělnické profesi v oboru, který vystudovali. Stanice, depo, traťovka, sdělovačka …. po několika odsloužených letech přecházeli do aparátu výkonné jednotky, pak provozní oddíly, správu dráhy, ministerstvo / UŘ / GŘ. Mnozí si udržovali provozní profese jako výpravčí / strojvedoucí a chodili mimo práci v kanclu o víkendech sloužit. Znali tak realitu …. Někteří po denní v kanclu stíhali noční ve stanici … Absolventi současných vzdělávacích ústavů jsou této provozní zkušenosti vzdáleni …. na rozdíl od zaměstnance v profesi štiplístek / posunovač = osoby odborně způsobilé, žádnou odbornou způsobilost mimo VŠ diplomu nemají… Číst vice »
To jako že dělnický původ prokazuje vyšší odbornost než absolvování VŠ v oboru?
Tak bývala taková doba…
To je taková modrogumní legenda, neberte jim ji…
A u žlutého / černého dopravce je tomu v „podřízených“ funkcích jinak …
To není o házení vekslí na Kladně nebo kdekoli jinde, ale o znalosti vnitřních technologických a rozhodovacích procesů … Jožka Bazala začínal kariéru na SŠ v roce 1971, díky tomu měl kvalifikaci výpravčího, pak vystudoval VŠD v Žilině a nastoupil do aparátu Správy Střední dráhy v Olomouci a postupně stoupal po karierním žebříčku. K 1.7.1993 jmenován VŘ DOP na GŘ ČD. Podobnou kariéru měl Dalibor Zelený, Vladimír Sosna, Petr Kousal, za ČSD Jan Hampl. Rudolf Mládek vystudoval „Žilinu“, ale dělal GŘ DPP, pak byl šéfem 016 a v září 1995 se stal GŘ. Takže sice „neházel veksle“, ale znal podstatu… Číst vice »
Mohu se zeptat Vladimír Sosna je ten, který vynalezl nulový grafikon? Nebo to byl někdo jiný z vámi jmenovaných velikánů?
A to je právě ten problém Národního dopravce. Je to firma jako každá jiná, takže její vnitřní procesy by měly být standardizované, jako v jakékoliv jiné firmě. Tím, že ČD, stejně jako další firmy ve vlastnictví státu/krajů/veřejnosti vytvářejí svoje vlastní postupy, je cesta do pekel. Potom platí především §1, 4, 5, 10. Takové firmy se při změně mamagementu stávají průkopníky slepých uliček, protože jakékoliv racionalizační řídící a procesní kroky narážejí na ty současné, specifické. A změnu a standardizaci všech procesů nikdo z ředitelů nestihne, protože je vyměněn buď proto, že se vlastníkovi zdá, že jsou změny pomalé a nebo se… Číst vice »
Krtek protože namísto přípravy firmy na tržní prostředí házel vidlema a Kupec byl neschopnej. K tomu se různě mění politické garnitury, takže pak jsou blbě sestřeleni i schopní lidé jako Bednárik nebo Žaluda…
Ač nemám zrovna SPOLU dvakrát v lásce, na dosazení Václava Nebeského tohle z daleka nemá. Situaci vnímám jako obdobnou jako při přijímání Bednárika. Na tomhle postu se vystřídalo hodně manažerských kvalit, nečekám, že Krapinec bude na jeho dně. Nicméně uvidí se a držím mu palce.
Ta glosa je – bohužel – velmi pravdivá. Krásně, jasně a srozumitelně napsáno.
Jen zřejmě neznámo kým. Nějak nemohu najít podpis autora – doufám, že chyba není v mém zraku. 🙂
Nevidíte vedle článku jmén o autora ?
Bože tyhle řeči o privatizaci miluji …. Tak proč nezprivatizuji pražský DPP který vyhodil 60 mega za Soto tramvaje možná 60 milionů není velká částka ale je to jen MHD !!! Jak by Pražáci čumeli když by lístek Mal stát 140 korun aby DPP nemusela dotovat Praha ??? Jde o službu státu lidem !!! Tak jako zdravotnictví!!! Pokud nechcete mít americký model kde dosáhne na zdravotní pojištění jen 20 procent … Takže asi tak … Stát musí vlastnit strategického dopravce tak jako je státní SŽ ano v ČD jde ušetřit na hodně místech … Ale až lidem přidají plat …… Číst vice »
Službu „státu lidem“ samozřejmě může poskytovat i nestátní subjekt, jako se to děje třeba v tom zdravotnictví. Nemyslíš si, doufám, že zdravotnictví v ČR je komplet státní, že ne? I když u člověka, co používá pojem THP, jeden nikdy neví.
No…taková nemocnice v Hořovicích funguje v soukromých rukách dobře (nebo tak alespoň působí).
Což se ale rozhodně nedá říct o rozpadající se FN Motol…
Podrobnosti by nebyly ? Kdyby se „rozpadala“, tak by asi ředitel Ludvík nepřežíval tak dlouho ve funkci ….
A ČD a.s. snad nejsou nestátní subjekt …. ?
Majitelem je stát, žejo? Personální politiku ve vedení firmy dělá taky stát, zastoupený MD, žejo?
To je poněkud rozdíl od např. Škoda Auto, kde ministr dorpavy patří mezi veřejnost a na pozici manažera může přihlásit leda tak sám sebe… a neuspět.
Ta otázka je tak hloupá, že se na ní vlastně nechce ani odpovědět. Obchodují se smad akcie té a.s. na nějaké burze nebo jiném trhu? Nebo je ze 100 % vlastní Česká republika?
Vážený pane,
pražáci jsou zvyklí už na ledacos. I na ty „venkovské řepy“ co sem jezdí od pondělí do pátku za prací nebo na studia.
Ten zbytek sem jezdí o vikendech na nákupy a vozit se za 40kč v metru na jezdících schodech.
S čím máte problém že lidé jezdí do Prahy protože je to hlavní město ?
S tím, že všichni nadávají na Prahu a pražáky, ale půlka republiky sem jezdí za prací a na studia.
Tak s tím mám problém.
Tak pomozte prosadit zakon o povinne decentralizaci statnich uradu. Kazdy svebytny statni urad, po vzoru jinych statu, by musel mit sidlo mimo Prahy rovnomerne po celem uzemi. A ministerstva v Praze osekane jen na vlastni politickou garnituru a legislativni odbory.
Tedy vse od CSU, pres napr. DI, RSD, SZDC, CUZK po CIZP by sidlili po cele ČR.
Po nejake dobe takoveho fungovani by ty vase starosti hned se zmenily.
Proč zrovna úřadů? Stačilo by celkově zvýhodnit život mimo nabobtnalá centra, v jeho různých oblastech. Úřady ať klidně sídlí kde jsou, tam přece člověk nepotřebuje denně.
Díky za vysvětlení, že VŠICHNI, co dojíždí do Prahy za vejdělkem, pracují na státních úřadech.
Chytremu napovez, hloupeho …
Domnivate se, ze kdyz budou sidla uradu ruzne rozhazena, tak ze pobocky nebo i centraly firem nepujdou za nimi?
Takto statne distrubuovane penize (v soucasne dobe spise centralizovane) generuji prime i neprime ekonomicke aktivity zajistovane soukromou sferou.
A jak to technicky zajistíte ? Musel byste zajistit byty pro zaměstnance, zaměstnání pro manžela / manželku …
A především byste musel za miliardy postavit budovy, do nichž byste ty úředníky umístil. A narostl by vám počet pracovních cest. To co se dá zvládnout v centru dostupném MHD, to by se muselo řešit dojížděním.
Videokonference neřeší vše …
Jake byty, jake zamestani manzela/manzelky? Ted nevim, zda zijeme ve stejnem roce.
A dnes ti urednici sidli pod sirym nebem? Nikoli, sidli v lokalitach s nejvyssimi cenami nemovitosti.
Zajímavé je, že po „privatizaci“ linky Praha -Ostrava se jízdné naopak zlevnilo.
Hmm…takoví dispečeři k tomu asi mají i jiné poznatky…
Dispečeři jsou koncoví zákazníci, kteří o produktu rozhodují?
Pletete si privatizaci a liberalizaci. Privatizace je jen to, že státní firmu převedete do soukromých rukou, případ britských železnic, kde o zlevnění nemůže být řeč – na kvalitu stejnou jako jinde na západě mají nejdražší jízdné vůbec. Liberalizace je o tom, že probíhá skutečná konkurence a ta reálně něco přináší cestujícímu.
Ono je to nakonec jedno. Jízdne se zlevnilo..
Jenže když se v rámci liberalizace „a hry na konkurenci“ nahradí monopolní dopravce A monopolnim dopravcem B neakceptujícím IN100, tak co to reálně přinese cestujícímu ? Kokurence je tam, kde se o zákazníka uchází více dopravců a cestující si může vybrat – i vzhledem k nabídce navazujících služeb v podobě přípojů ….
IN100 je nějaká modla? To je jen komerční nabídka jednoho z dopravců, tudíž je logické, že jí jiný dopravce neakceptuje. Ten má zase své nabídky. A nad nimi je roční síťová jízdenka OneTicket…
No, jízdné zlevnilo… jak kdy. V úterý v 5 ráno nebo ve středu v 10 večer třeba ano. „Špičkové“ spoje spíš zdražily (neříkám že je to špatně, jen to tak prostě je).
Kdyby nebyla liberalizace, tak by zdražili ještě víc.
Ano…a těch 140 Kč budou stát autobusy, neboť jejich drtivá většina nebude dotována… 😜
Pražský DPP je jako akciová společnost „zprivatizována“ … Akciovka je právnická osoba spadající do „soukromého práva“.
Problém, že sám vlastník (MD) neví co chce. Ziskoveho dopravce, službu veřejnosti, … Druhá věc, že sama firma do určité míry zkostnatělá. Dám příklad, ČD mají na základě dohody s MD, polským MD a PKP jezdit několikrát denně k Baltu přes Polsko. Soupravy mají být ČD, které na provoz v ČR dostanou dotace, takže ekonomicky zajímavý projekt, ale jaký bude zájem cestujících nikoho moc nezajímá. Další věci je, že ČD historicky tvrdily, že například Regiojet vyzobává hrozinky na trase Praha – Ostrava. Jenže během některých soutěží se ukázalo, že taková linka Kolín – Ústí nad Labem je díky dotacím podstatně… Číst vice »
K Baltu samozřejmě 4x denně nikdo jezdit nebude, je to jen tunel na naše daně za zbytečmé rychlíky, které akorát vyžerou kapacitu přetíženého koridoru přes Bezpráví.
To souvisí s tím, že MD vlastně neví co s ČD chce dělat. Problém pro ČD budou soutěže vzhledem k tomu, že většině případů, kde bylo více zájemců neuspěly.
Pokud by to ovšem bylo pokračování stávajících spojů, nic navíc by to nevyžralo. Možná tedy jen zpoždění.
Žádné takové stávají spoje neexistují.
Problem s uspestnostmi v soutezich ale nebudou mit jen CD. Kolik takovych ferovych soutezi vyhraly napr. ÖBB? Ono za 10 let muze byt mapa dopravce uplne jina.
Naprostý souhlas s autorem. Ač jsem volit na podzim SPOLU, toto beru jako jeden z přehmatů současné vlády, resp. ministra. Podobně jako odchod Švejdara ještě před nástupem Rakušana.
Myslím, že brzo poznáte, že vaše volba byl váš přehmat. Pravda má jednoho svědka a tím je čas.
Myslíte až budou vykazovat, kolik toho pro své voliče vykonali?
Čas, jo? Celou pravdu o všem zná jedině ten, kdo stvořil i čas. My po té celé pravdě můžeme pouze poctivě pátrat, budeme-li chtít.
Naše volba nebyla přehmat. Nejsme teď s Rusama a to stačí.O sebe se postaráme sami.
Kdo tu mluví o rusech, proboha? Že vy je máte i pod postelí a večer se bojíte zhasnout?
BORECKÝ do čela, ten by tam udělal vítr
No právě po větru je všude bordel.
Leda že by to byl jiný Borecký než ten ve Středočeském kraji…
S Boreckým v čele MD , nikoliv ČD bych problém neměl…
Tak to asi jezdíte mašinky jen fotit, samozřejmě autem, nebo ne? 🙂 Tedy ne, že by ostatní směřovali příliš jinam než k vlakům pro parádu a autům pro dopravu…
Františku, ty vlaky do Mochova ale vážně byly jen pro parádu, když tím nikdo nejezdil, uvědomuješ si to?
To bys tam ty lidi chtěl hnát do vlaku s kvérem v ruce, jak nějaký esesák?
Jo, vítr asi udělá.
Já měl stejně nejradši Žaludu. I s jeho manýry. Ten měl odvahu a schopnosti rozjet a dokončit něco smysluplného. A on dokázal ČD zmenit ze socialistického smýšlení.
No zrovna Bednárik se nepředvedl ani i ČD a ani před tím taky u ČD, tedy Carga, kdy za jeho úspěchy, kterými se chlubil nemohli on a jeho schopnosti, ale brouk v lese
A expanzi do X dalších zemí na vlastní licenci zařítil místo Bednárika taky lýkovec?
Tím naznačujete, že nikoho jiného, než Bednárika, by nenapadlo expandovat do zahraničí? 😀
Jenže Bednárika to nejenže napadlo, ale to i úspěšně zrealizoval. A je to jeden z důvodů proč ČDC zanechal v poměrně slušném stavu.
snad kurovec 🙂 lykovec je ker…
Lýkovec je keř. Brouk je lýkožrout.
Co vagon nalozený dřevem. to ztráta pro podnik. Něco ja EL auto pro výrobce.
Další anonymní internetový hrdina, který si nevidí na špičku nosu.. Jestli byl někdo schopen něco fakt udělat s ČD, tak právě Ivan. I já jeho „rezignaci“ považuji za velkou, opravdu velkou chybu…
Ve vedení ČD jsou vždy kamarádi politických špiček a úkolem je ČD zlikvidovat.
Nebo z toho mají udělat tržní firmu a ne zaopatřovací ústav.
Velice nepravděpodobné…vždyť to by si museli hledat jiný azylový dům chovanci nejméně ze 4 odborů!
Zatím to tak nikdy od vzniku ČD nevypadalo a to už se vystřídalo plno MDm z většiny parlamentních stran.
No…rozhodně to tak (aspoň občas) působí…
Hlavně „management“…
U Českych drah pomůže jediná věc: 100% privatizace. Nic jiného.
V podstate nic spatneho, ale je to Andyho kun
V principu ano, ale opačným směrem…
Do rukou státních DB, státního RENFE nebo jiného státního dopravce ? Leda ze by je koupil Musk nebo Bezos.
jojo, úspěšnost takové myšlenky vidíme v Británii, kde na průměrnou západoevropskou kvalitu mají nejdražší jízdné v Evropě.
ČD jsou již dávno 100 % privatizovány – od okamžiku, kdy se staly AKCIOVOU SPOLEČNOSTÍ, tedy právnickou osobou „dle soukromého práva“ … (soukromoprávní subjekt)
A za co byl Bednárik vlastně rezignován? Jediná bota, kterou udělal, byla ta třímiliardová faktura pro SZ.
Což vlastně ani nebyla bota.. Z hlediska předsedy představenstva a.s. logicky krok a ještě o to víc, když se nechtěl chovat protizákonně.
To považuju za alibismus. Ty majetky dostali za velmi podivných okolností, měli by šoupat nohama a mít radost, že se to od nich vůbec někdo chystá koupit.
A dira v rozpoctu po korone.
Coz sice nebyla jeho chyba, ale spise jsem postradal info jak z toho ven krom one problematicke faktury.
Bohuzel organizacni zmena, kterou spoluprovedl, byla opet jen zamichani stejneho balicku karet, vyrobilo se hodne razitek s novym nazvem org.slozky, ale doslo k realne uspore? Pochybuji.
Proč byl rezignován ? Protože pochopil, že bavit se o odborných věcech s politickou loutkou – vystudovaným tiskovým mluvčím – která umí hezky a sladce mluvit (nakonec ten obor úspěšně vystudovala) jako velebný pán kážící při nedělní mši z kazatelny svým věrným ovečkách. Ale o problematice systémového podniku – železnice – vůbec nic neví. Kvalifikace starosty obce Líbeznice, tiskového mluvšího ODS, radního ve StČ kraji jsou možná dobrou kvalifikací pro politickou loutku ve funkci ministra, ale ještě mu nenalijí „manažerské znalosti a schopnosti“ pro pochopení toho, co potřebují ČD … Jedno lidové moudro praví : moudřejší ustoupí … Pan Bednárik… Číst vice »
soucasti vybavy manazeru je i prace s problemovymi lidmi – jak nahore, tak dole ci vedle…
Svatá pravda
ČD by bylo třeba odstátnit.
Bylo, ale to bysme se od odborů dozvěděli, že nastane konec civilizace a bla, bla…jinými slovy museli by začít makat.
No jo…nejen 4 odbory, ale i odboráři by museli začít makat…
Přesně tak. Poté by byla vyšší pravděpodobnost, že hlavní manažer bude ve své funkci díky svým schopnostem. Nikoliv díky svým kontaktům na politické špičky…. A že pokud bude opravdu kvalitní, nebude se muset o práci obávat….
Na to stačí nějaké akcie nabídnout k prodeji. Jenže si nedělejte iluze, že to pomůže. Ta společnost má dlouhou setrvačnost a tak jediné co by mohlo zafungovat je zrušit a postavit zcela znovu. Ostatně jde jen o řadového dopravce.
Není to jenom řadový dopravce, má i hromadu pozemků, které nebyly převedeny na SŽ.
Aby je mohly prodávat Správě železnic, tedy státu. Podivné financování dopravce.
Samozřejmě.
Řadová firma, jejíž provoz se řídí speciálním zákonem (Zákon o Českých Drahách)
A to je ta chyba. Rovná nebo rovnější?
Úplně nejrovnější!!! 🙂
Přesně tak.
Vtipné. Takový zákon samozřejmě neexistuje.
Co to vidím?
https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2002-77
Zákon č. 77/2002 Sb.Zákon o akciové společnosti České dráhy,
Tebe taky.
Aon je snad státní?
Dejme mu 100 dnů hájení
No to mu nedává hlavně vláda, když co rok to nový GŘ.