Geologové mapují Krušnohoří. Ražba tunelu pro VRT bude náročná, jedna metoda stačit nebude

Proražení první části tunelu na nové vysokorychlostní trati Lyon - Turín. Foto: TELTProražení první části tunelu na nové vysokorychlostní trati Lyon - Turín. Foto: TELT

Stavba vysokorychlostní železniční trati, která povede z Prahy přes Ústí nad Labem do Drážďan, bude nejsložitější v Krušnohoří. Železniční tunel

Stavba vysokorychlostní železniční trati, která povede z Prahy přes Ústí nad Labem do Drážďan, bude nejsložitější v Krušnohoří. Železniční tunel dlouhý 26 kilometrů povede krušnohorským svahem a stavbaři budou muset počítat s tím, že práci může komplikovat podloží s mohutnou tektonikou a zlomy. Novinářům to dnes řekl projektový manažer Petr Provazník při návštěvě českých a saských geologů v Chlumci na Ústecku. Stavba by měla být hotová v roce 2050.

Geologové mapovali území, aby předešli technologickým problémům. „Nejsložitější v rámci tunelu je krušnohorský svah, kde je velmi komplikovaná geologická stavba doplněná mohutnou tektonikou a zlomy,“ řekl Provazník. Dodal, že ražba tunelu v těchto místech bude velmi náročná. Mělo by se s ní začít v roce 2027.

K proražení tunelu bude zapotřebí speciální technika. „Tunel se nebude moct razit jen jednou technologií. Bude se muset rozkouskovat a nasadit třeba do dvou úseků TBM (z anglického Tunnel Boring Machine, stroj vrtající tunel, pozn. ČTK) a určitě třeba první část rakouskou tunelovací metodou (tunel se razí po částech, pozn. ČTK),“ řekl dnes novinářům Petr Kycl z České geologické služby. „Krušnohorský svah, kde bude ústit tunel, je vytvořený velkým geologickým zlomem,“ řekl Kycl a doplnil, že zlom netvoří jedna plocha, ale zóna, která je široká stovky metrů. Zóna je rozdělená na bloky, kde je jíl, volné dutiny, horniny tvořící výplň údolí, vysrážené roztoky, vulkanické žíly a další části tvořící podloží.

Podle geologů nehrozí sesuv půdy, jako tomu bylo v roce 2013 na dálnici D8. „Geologicky tady žádné svahové deformace nejsou. Nejsou tu při úpatí slínovce, které by byly náchylné na sesouvání,“ řekl Kycl.

Trasa vede přes Ústí nad Labem. Z Prahy by do Ústí měla trvat cesta asi půl hodiny. „Sledujeme dojezdový čas z centra Prahy a Ústí nad Labem v nové podobě do 30 minut s tím, že to je systémový čas vlaků. Čistá doba jízdy může být i 24 minut,“ řekl Provazník.

V rámci dvoudenního geologického workshopu navštívili geologové v úterý a dnes několik míst. Mezi nimi byla i vyhlídka v Chlumci. „Dvoudenní exkurze je takové završení našeho tříletého projektu, jehož hlavním výstupem je 3D geologický model celé té oblasti, kudy má trasa nové vysokorychlostní trasy vést,“ řekl Kycl

ČTK

Tagy Krušné hory Top tunel vysokorychlostní trať Praha - Drážďany
78 komentářů