Automobilový průmysl Automobily

Francie zdaní velká SUV. Při nákupu lidé zaplatí 10 euro za každé kilo nad 1,8 tuny

S hmotností až 2 460 kg se nákup BMW X7 ve Francii značně prodraží. S novou daní zaplatí kupují o 6 600 eur navíc. Foto: BMW
S hmotností až 2 460 kg se nákup BMW X7 ve Francii značně prodraží. S novou daní zaplatí kupují o 6 600 eur navíc. Foto: BMW
Nákup větších SUV prodraží nová daň o tisíce eur.

Francie je první zemí na světě, která začne zohledňovat v daních i hmotnost auta. Od příštího roku vláda zavede novou daň pro všechna osobní vozidla nad 1,8 tuny s výjimkou elektromobilů. Půjde o jednorázovou platbu při nákupu vozidla. Opatření postihne především prodeje SUV.

O zavedení daně rozhodla po dlouhých jednáních francouzská vláda, výsledek je nakonec částečně kompromisem: řada ekologických organizací požadovala zdanění aut vážících více než 1,4 tuny. To by ale podle vlády až příliš postihlo automobilový průmysl.

Vláda chce podle serveru Les Echos motivovat obyvatele k nákupu lehčích a méně znečišťujících vozidel. Velký propagátor takzvané mikromobility Horace Dediu upozornil na svém twitterovém účtu, že průměrná hmotnost prodávaného vozidla výrazně narostla: ještě v roce 1960 auta vážila v průměru 750 kilogramů, loni průměrné vozidlo ve Francii vážilo 1,24 tuny. Průměrná obsazenost vozidel naopak klesá.

 

Vláda stanovila daň ve výši deset euro za každé kilo nad limit 1,8 tuny takzvané pohotovostní váhy, opatření se tak dotkne opravdu jen největších vozidel z kategorie SUV. Pro srovnání: největší model Škody Kodiaq váží od 1,5 do 1,71 tuny podle typu motoru. Výjimku z placení budou mít elektromobily a větší rodiny, které používají rozměrnější vozidla. Vláda reaguje zavedením poplatku na rostoucí prodeje vozů kategorie SUV, ve Francii tvoří 41 % všech nových aut. „Znamená to větší spotřebu materiálu a energie, větší znečištění a méně dostupného veřejného prostoru,“ řekla ministryně pro proměnu životního prostředí Barbara Pompili.

 

83 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Dorota

Francouzský arabský chalífát je už v řiti oběma nohama a nebude dlouho trvat a začne tam dovoz velbloudů.

Vlastimil Kocurek

Je tam hlavně mnohem lepší život, než u nás.

Vlastimil Kocurek

Mudrování nad takovými daněmi ve Francii je úplně zbytečné.

Dorota

Komiku tak o tom mi vyprávěj, zvláště excelentní bydlení je okolo letiště Le Bourget

Zabakovec

Nemělo by se když už platit dle spotřeby /počet míst k sezení? Co žere 10L/100 a neni dodávka je ekologicky mimo.. Plísníme tu s eko daní na starší auta.. Ale kdo pálí přes 10L/100km taky neni ekologicky top…

Fučida

To už přece dávno funguje. Jmenuje se to spotřební daň z PHM. Jen někomu je to holt furt málo.

Démon

Si to prostě koupí v zahraničí ne 🙂

Greta

Jo a zaplatí při dovozu, nebo bude muset mít firmu v Německu.

Pavel Novák

BMW X7 – to je hnus od pohledu 🙁

náhodný kolemjdoucí

1) Pokud chceme v Evropě cíleně zvyšovat energetickou účinnost úplně všeho (aby se nakonec vyrábělo i míň el. energie), pak je nesmysl z opatření vyjímat elektroauta.

2) Logičtější by bylo stanovit poplatek dle poměru počtu sedadel či nákladní kapacity ku hmotnosti vozidla. Jenže to by zas vyšlo nepříznivě pro elmobily, které s sebou vláčí velkou mrtvou váhu v podobě baterky.

Kalina

Elektroauta jsou zcela v souladu se zvyšováním účinnosti, protože elektromotor je mnohem účinnější nežli spalovací motor. Kromě toho elektroauta nezpůsobují lokální emise. Celkově tedy win-win situace:)

MiKi

Někdo tady účelově míchá jablka a hrušky.

Brian Griffin

„elektromotor je mnohem účinnější nežli spalovací motor.“
Pseudoekologická lež. Račte si pronásobit celkovou účinnost od primárního paliva.

Y.K.

Račte si pronásobit ropu od vytěžení, dopravu, rafinaci, transport paliva po výfuk. Když se k tomu přidá celkově slabé využití energie v palivu pro pohon což je 12 – 25 % na kolech.

U EV se uvádí zhruba 77 % účinnost využití energie (po kola) odebrané ze sítě, což je reálné, ztráty jsou primárně v ohřevu baterie a v trakčním měniči, které se hodně zlepšily, nasazují se SiC atp. Nepotřebují volnoběžný režim, umí rekuperovat! Jediné co je zásadní je, z čeho je elektrická energie vyrobená.

O. M.

„…slabé využití energie v palivu pro pohon což je 12 – 25 % na kolech.“ – účinnost spalovacích motorů je 30 – 35 %, chcete říct, že čtvrtina až polovina energie se ztratí v převodovce? To snad ne! „…z čeho je elektrická energie vyrobená.“ A v tom je jádro pudla. Tu elektřinu dostanete K NABÍJEČCE s účinností zhruba 30 % (výroba, rozvod), což je dokonce horší než účinnost spalovacího motoru. Trochu tu uhlíkovou bilanci můžeme vylepšit jaderkama, takže se ve výsledném mixu můžeme dostat někam k 45 %. Když to přenásobím tou účinností vlastního auta, tak jsme zpátky na 35… Číst vice »

Kalina

Tiše zapomínáte scénář, kdy majitelé elektroaut mají zároveň vlastní fotovoltaiku, tedy v praxi energetickou soběstačnost. Což je v případě spalovacíh motorů zcela nedosažitelné.

Y.K.

Tak to není můj výmysl. Vyčetl jsem. 30 – 35 % je čistě termodynamická účinnost motoru, ale vy tam maříte energii na spoustu jiných výmyslů, elektro, klimu, honění chlazení, převodovka má také asi 93 %, pak máte ještě diferák a nápravy. Takže na kolech je to o dost méně než vyrobí samotný motor. A pořád si neumí vyrobit energii zpět při brzdění což elektro umí. Posoudit účinnost elektra od zdroje je těžké, protože zdroje jsou různé. U nás je polovina „spálením“, druhá polovina je čistá (či jaderná), účinnosti jsou zde různé, vliv na prostředí také různý. U solárů je účinnost… Číst vice »

Od lesa

Súvy a krosovry stejně kupují jen zamindrákovaní pitomci, kteří maj metr padesát nebo malýho pinďu, tak klidně ať platěj.
Jasně, že je to zhovadilost, ale tyhle dvě kategorie aut jsou taky k ničemu. Tanky, které nic neuvezou, nikam se nevejdou, nejsou ani do terénu, chlastaj jak nezavřený a v rukou arogantních pitomců ohrožují ostatní.
Jenže automobilky z užitečných vozidel nemají takové zisky, tak přesvědčily tupé stádo, že bez toho nemůže být.

Jouda

Ty musíš bejt zamindrakovanej hlavně ty !!!!!!

Thegrid

Nemám rád příliš regulace a omezování ale musim „Od lesa“ souhlasit. Ty auta se nevejdou na sva místa. Produkují suverénně nejvic exhalací (tak na co si jako hrajeme na euronormy) a jsou nebezpečná pro okolí. S temi pitomci za jejich volantem světě div se mam stejné zkušenosti 🙂

asdfr

A ktore auto sa nevojde na svoje miesto? Zoberiem cesku skodovku. Najnovsi model Skoda Octavia. Mam dojem, ze je momentalne najpredavanejsie auto v Cechach. Dlzka 4 670 mm. Skoda KODIAQ. Najvetsie SUV v portfoliu Skodovky. Dlzka 4697 mm. Taze to obrovske SUV je dlhsie az o 27 mm oproti octavii. Sirka Octavia 1829 mm, KODIAQ 1882 mm. Takze to SUV je obrovsky narast sirky az o 53 mm. To zaberie obrovske miesto. Pohotovostna hmotnost toho KODIAQ-a je udavana od 1 725 – 1 940. Takze za auto rozmerov Octavie sa stastny majitel priplati vo Francuzku az 1400 euro do statneho… Číst vice »

Lukáš F.

V Nizozemsku mají daně na auta sice ne podle hmotnosti, ale podle ceny, a ta hranice je celkem nízká, takže za Octavii byste taky platil. Zrovna nejnovější Octavia (IV. generace) je docela velké auto. Opravdu takové *potřebujete*? Nejspíš ne, je to luxus, tak se za to platí. Neříkám, že je to pro ČR ideální cesta, kterou bychom měli okopírovat, ale je to pro ilustraci, že to, co dělají Francouzi, není nějaký ojedinělý úlet.

asdfr

Octavia je luxusne auto ? Do takej istej triedy ako Octavia patri Kia Ceed, Hynday I30, Volkswagen Golf, Ford Focus, Renault Megane, Citroen C4. To so vozidla nizsej strednej triedy. Pod nimi su Skoda Fabia, Hundai I20, Citroen C3, Ford Fiesta. Asi mame inaksiu predstavu co je luxusne a co nie je luxusne auto. Asi nemate rodinu, prial by som vam zbalit rodinu napr. na vikendovy vylet – nalozit kocik pre mladsie, pre starsieho napr. odrazadlo, zbalit par veci a toto nalozit do kratkej Fabie. Predpokladam, ze zijete v meste styl Ostrava, Brno z hustou sietou MHD, v panelaku a… Číst vice »

Lukáš F.

Octavia je větší než všechny ostatní jmenované (možná vyjma Golfu), jejich soupeřem je cca Scala. V 90. letech jezdili lidi na dovolenou do Chorvatska s celou rodinou fáčkem nebo 120kou, jakto, že se jim tam všechno vešlo? Asi s sebou netahali tolik blbostí, jako vy.

asdfr

Takze manzelkyny krsny, pricom on ma cez 2 metre, krsna ma vyse 1.80 a dvom dceram tak isto do dvoch metrov vela nechyba, zase maju jazdit autom velkosti trabanta. Lebo tym trabantom jazdili, kedze vsetko vecsie je podla teba luxus.
Takze dlzka spominanych aut
Ford Focus 4-dv, 4647 mm, Peqout 308 SW 4 585, Kia ceed SW – 4600, Hundai I30 Combi 4 585, Renault Megane Grandtour 4625, Volswagen Golf Variant 4630.

Ano. Uznavam. Najkratsia 308 SW je kratsia az o zavratnych 10 cm oproti Octavii a to robi z Octavie luxusne auto.

JaneK

Mam Octavii 3 FL a taky mam problem vejit se na mista tak, abych v klidu vylez z auta a nebal se, ze mi ho nejaka trubka co da auto krive nebo nezajede na centimetr presne do boxu neomlatila, az bude vystupovat. To ze na dylku mi slusnej kus auta cumi do silnice i kdyz jsem zajetej v boxu na doraz je uz dneska samozrejmosti. Mozna by meli trochu upravit parkovaci plochy a nedelat je porad na trabanty, je jina doba a vracet se velikosti aut 30 let zpatky je nesmysl.

Lukáš F.

Nesmysl je naopak dělat auta pořád větší a větší.

Vlastimil Kocurek

Levná odpověd.

Anonymní alkoholik

Já teda nevim, ale spíš si je kupují proto, že na jejich koupi a provoz jednoduše mají prachy. Mít stejné možnosti, tak v takovém autě beztak jezdíte taky. 😀 Navíc na zadních sedadlech je dost místa pro majitele SUV a mladou slečnu či muže, kteří se o ,,malýho pinďu“ rádi postarají. Na jetou Octávku nebo Fábii z roku 2000 asi těžko někoho utáhnete. :—)

J.K.

😀 😀

A co dál si ještě pořizují zamindrákovaní lidé s malým penisem – lodě,
letadla? Byty větší než garsonka, domy větší než vechtrovna, milenky s většíma než vaše stará? Taky zdanit?:)

Greta

Lodě domy a letadla jsou ve Francii už dávno fest zdaněné. Jen milenky jsou zdarma, tedy co se daní týče.

Sitgestravel

Nove elektromobily jsou super, ale az se srazi elektromobil s tezkotonaznim suv treba bmw x5, tak si myslim, ze ma vetsi sanci to bawo. A za zivot ten priplatek stoji.

Alf

Tak právě proto by se mělo po silnicích pohybovat co nejvíc aut stejné váhové kategorie.

Kalina

Srovnejte hmotnost Audi e-tron vs. Audi Q8.

R2R2

Jednoho pekneho dne cloveka zacne stvat ohybani do auta a reseni kazdeho retarderu nebo obrubniku u parkovaciho mista a ostatni se casem pridaji, protoze je stve, ze ze sveho sedanu pres okolni SUV nic nevidi. Osobne jeste SUV nemam, ale chapu, proc si je lide porizuji. Navic bezne SUV je normalni auto na chudach, mozna o neco malo vice zere, ale malokdy zabira extremne vice mista nez nizke auto podobne tridy.

Jouda

Léta se starám o X zaměstnanců, léta mají přesně výplatu v den kdy ji mají mít. Léta se mi stává, že zatímco většina z nich už má doma padla, já před sebou ještě stovky km a další hodiny v autě. O víkendech ani nemluvím. Tak jen proto se mám nacpat do bílé fabie 1.0 ??? Ne, alespoň třeba v tom velkém autě si to chci užít !!!! Tak tady neurážejte jako Zeman minulý týden. A že občas potkáte magora v BMW X5 co ohrožuje provoz ? Úplně stejně, jako o víkendech polomrtvé osmdesátníky který projede stopku na plno, protože už… Číst vice »

Lukáš F.

Limit 1800 kg je dostatečně velkorysý, aby se do něj vešel leckterý dálniční křižník lepší než Fabie.

SUV

Čoveče, je mi tě líto, mít malýho pinďu a ještě nemít auto je k breku co?

kulhán

Hybrid není elektroauto a váží něky o stovky kg víc.
Když někdo upřednostní čistě spalovák před hybridem tak je to přesně obráceně.

frost

např. pro Superb iV udává ŠA pohotovostní hmotnost 1752–1926 kg, takže i obyčejná auta jsou poměrně na ráně, resp. vláda tak potenciální majitele zároveň demotivuje ke koupi PHEV. toto je ale jeden z těch menších paradoxů Evropské regulace emisí osobních aut – z hlediska pokut za vypouštěné CO2 nad limit 95 g/km je naopak systém nastaven tak, že výrobcům se vyplatí uměle (třeba změnou nabízených kombinací pohonů a výbav) zvyšovat hmotnost vozidel. platí totiž, že 95 g platí do určité hmotnosti (cca 1300 kg, přesně si nepamatuji) a limit dále klesá pro lehčí vozy. vzhledem k ceně úprav motorů lehkých… Číst vice »

frost

už je fakt pozdě, chtěl jsem napsat „lehkých a tedy levných vozů“

Tomáš Gottschalk

U žabožroutů projdou i větší nesmysle. Z vybraných lovů budou dotovat no-go zóny a import ddalších čmoudů.

sch

Jak budou určovat tu výjimku pro větší rodiny? Že třeba 7-mi místné auto bude osvobozeno? No tak si tam připlatite za sedadla která nepotřebujete a bude to ještě těžší.

Thegrid

Resilo se to uz na nejakem autowebu pred 14ti dny. Ze tyto auta pro rodiny se pocitat nebudou. Jde min o nafoukle plechove krabice co nic neuvezou, nikam se nevejdou, jen se na ne balí buchty a produkuji exhalace.

Martin V.

Ale takové auto není kůl. Oni chtějí něco reprezentativního, ne dodávku. I když možná máte pravdu. Vzpomínáte ještě na auta s mřížkou? To byly daňově náklaďáky…

frost

pššt…aby z toho nakonec nebylo dilema X5 vs. X7, GLE vs. GLS, atd:D:D

Vít Jůza

Podle článku to vypadá, že se prodraží i poctivé náklaďáky a autobusy …. nebo ne?

Kalina

Ne, v článku se píše „daň pro všechna osobní vozidla nad 1,8 tuny s výjimkou elektromobilů.“

Martin V.

Ďábel je skrytý v detailu. Nevím, jak to mají ve Francii, ale u nás se kategorie M1 (pro přepravu osob do počtu 8+řidič) označuje jako osobní automobil. Větší M2 a M3 jsou autobusy. Bylo by protismyslné extra zdanit vozidla pro přepravu menších skupin lidí. To by se mělo naopak podporovat (oproti provozu „jednoválců“).

Gajda

tudíž základní X5 se svými 2125 kg bude zdaněna za nadbytečných 325 kg 3250€ (cca 88500) no při ceně toho auta si jí stejně každej koupí, takže jde jen o plnění děravýho rozpočtu a schová se to za ekologii, životní prostředí a tak dále.

Petr766

Tak jako prakticky všechny daně a poplatky týkající se aut a jejich provozu… bohužel.

Greta

Ano, je to opatření spíš na oko. Skutečně účinné fiskální opatření proti SUV by muselo vypadat jinak.

G700

Kdyby se radši kasírovali kutílci se 20 let starejma vrakama s vykuchanýma katíkama a filtrama pevnejch částic. A tady se daní nový auta…. Kocourkov

asdf

Věřím tomu, že by to jenom prospělo – ve všem – kdyby se nevyrábělo tolik nových aut a lidi by je používali déle. Někteří lidé a především firmy mají auta na leasing na tři, čtyři roky a pak pořídí nová, to je dost děsný. Měl by se podporovat trh ojetin, podobně jako jiné věci, mobily, televize a elektronika vůbec, by se měly spíše opravovat, než pořizovat nové.

Kubrt

Copak ta čtyřletá auta z leasingu jdou do šrotu? Ne, jdou na ten trh ojetin.

Greta

V Česku podporujeme trh ojetin až až, letos stoupl průměrný věk osobních aut nad 15let.

Kalina

Je to přesně opačně, stará auta vypouštějící nejvíce škodlivých emisí je třeba nejvíce zdanit a urychlit tak jejich šrotaci. To je zcela běžná praxe v západních zemích.

Jakub P

Na druhou stranu to šrotování a výroba novejch znamená taky emise. Tohle je nejspíš záležitost rovnováhy (a ten rovnovážnej bod bude dost záviset i na nájezdu a podmínkách provozování, takže bude různej i pro jinak stejný auta), než že by byl dobře některej z extrémů (auto na jedno použití versus auto na 100 let denního provozu).

Kalina

Podstatné je, když emise se uvolňují od starých aut neřízeně ve městech nebo v továrně kilometry od civilizace, navíc pod mnohem snazší kontrolou a dohledem. Nicméně elektromobily lze opečovávat libovolně dlouho, jelikož jsou přirozeně bezemisní.

Nekdo

Tezba lithia a kobaltu, vyfuk v Tusimicich, oter pneumatik a poletavy prach z brzdnych desticek. A magor, ktery tvrdi, ze to neexistuje….

Lukáš F.

Netvrdíme, že to neexistuje, ale že je to pořád daleko ekologičtější než těžba ropy a výfuk přímo na autě. Šíříte bludy.

Leinad

Brzdné destičky se víc spotřebují v autě, které neumí rekuperovat.

Jakub P

Jasně, výfuk ve městě vs fabrika je rozdíl a v tý fabrice se leccos snáz zachytí a vyčistí. Teda dokud nevyteče omylem kyanid do Bečvy…. Ale furt to neznamená, že ta fabrika (která v praxi bývá spíš na kraji města než kilometry od civilizace) je stoprocentně čistá a že výroba jako taková problémy nezpůsobuje…

Kalina

O stoprocentně čisté výrobě taky nezmiňuji, jen tvrdím, že obecně pro zdraví jsou zdaleka nejhorší lokální emise, které lidi pak přímo vdechují, nežli řízená výroba na periferii. Proto, pokud se srovnává staré auto vs. výroba a provoz elektroauta, je příznivější druhá možnost.

Greta

Článek je o Francii, ne o Balkánu.

...

20 let starý vrak mít vykuchaný DPF jaksi nemůže, protože se tam v té době žádný nemontoval.

EM*

Vláda, jako každá iná. Nejdříve požadují, aby byla auta bezpečnější, ekologičtější a měla hromadu bezpečnostních prvků, a pak se diví, že jsou příliš těžká.

Kubrt

1800 kg už nemá s bezpečností nic společného.

EM*

Nebýt korony, tak to zavedou od těch 1400 kg, a to má i vcelku malá Mazda 3.

Jirka

Výjimku z placení budou mít elektromobily, to mi připomíná co je těžší kilo peří nebo železa?No těch 6000€ zadotujeme el.auta.

Kalina

To vám připomíná špatně, protože elektroauto má nulové lokální emise bez ohledu na jeho hmotnost.

Peeetr

„Znamená to větší spotřebu materiálu a energie, větší znečištění a méně dostupného veřejného prostoru,“ řekla ministryně.

Kalina

Je snad všem jasné, že produkce znečisťujícíh emisí má při hodnocení zdaleka největší váhu a proto budou elektromobily vždy zvýhodněné před jakýmkoli autem se spalovacím motorem. Větší zábor prostoru je rozumné ošetřit jinak, nežli zdaněním při pořízení, třeba poplatky za parkování.

Petr766

Jo, třeba při požáru je super, ty elektrické nesmysly.

asdfr

Pred par dnami som cital presna na toto clanok. BMW zvolava do servisu 27 000 evozitok vyrobenych v tomto roku, lebo par im uz baflo koli baterrii.

Tak isto Ford zvolava do servisu 20 000 Kug hybridov, tak isto im zacali sami od seba horiet. Problem v baterii.

Do BMW a FORD dodava baterie ta ista cinska tovaren a pricina horenia baterii je ze sa dostali nejake necistoti do baterii pocas vyroby.

Tak isto ma problem aj Hundai ECona, ale tam sa este nevie ci je problem v baterke alebo v elektronike okolo.

Leinad

Znáte podíl uhořelýchc v autech podle typu pohonu, třeba po přepočtu na osobokm?
Proč by elektroauto hořelo, Simir Gwrchan s tím lehce nabourá a upadne 6 poklic?

Greta

no právě, tak srovnejte váhu nafty a váhu elektřiny na 10let provozu.

pzag

„Znamená to větší spotřebu materiálu a energie“ Ta váha pořád pochází materiálu, který se musí dopravit a zpracovat.

EM*

Ale za to mikročástic z otěru pneumatik a brzd produkují kvůli své hmotnosti o to více.

Kalina
Od lesa

Máte dobře vymyto…

Lukáš F.

Když dojdou argumenty, začneme urážet, to vždycky zabere.

Nekdo

Tak zrovna s timhle fanatikmm nelze rozumne mlivit. Furt opakuje sve nesmysly o nulovych lokalnich emisich a dokonalych elektromobilech. Na blbecky se kterymi nelze vecne diskutovat funguje jenom ignorace.