Francie pošle do Air France-KLM až čtyři miliardy eur, stane se největším akcionářem. Peníze pošle i čínský akcionář
Celková podpora letecké skupiny od Francie a Nizozemska přesáhla již 10 miliard eur.
Letecká skupina Air France-KLM získá další státní finanční injekci ve výši až 4 miliard eur. Výměnou za to posílí svůj vliv v uskupení několika aerolinek Francie, a stane se tak největším akcionářem s téměř třiceti procenty akcií. Dosud drží 14,3 %.
Vyplývá to z dnes zveřejněného oznámení pro investory na stránkách Air France-KLM. Plán už schválila Evropská komise a vedení firmy. Skupina navýší své základní jmění o miliardu eur úpisem nových akcií. Francouzská vláda se už zavázala k navýšení kapitálu tak, aby podíl státu nepřesáhl přes 30 %. Podílet se na navýšení kapitálu chtějí i China Eastern Airlines, které nechtějí svůj podíl navýšit přes deset procent. Nizozemská vláda se naopak na navýšení základního jmění a úpisu nových akcií nebude podílet, stejně jako Delta Air Lines. Těm patří necelých 9 % akcií. Podíl Nizozemska se tak navýšením základního jmění naředí.
Navýšení základního jmění má rozvahu firmu posílit až o miliardu eur. Francie současně promění třímiliardový státní úvěr na stálou pomoc formou takzvaných podřízených dluhopisů (super subordinate note). Součástí nových opatření je i prodloužení státem zaručeného úvěru ve výši 4 miliard až do konce roku 2023.
Zatím není úplně jasný postup nizozemské vlády. V tiskové zprávě celá skupina uvedla, že s navrženým postupem souhlasí, vláda podle dopravce naznačila, že dál jedná s Evropskou komisí o možném navýšení kapitálu jen u KLM. V součtu již skupina Air France – KLM obdržela 10,4 miliardy eur formou státem zajištěných úvěrů nebo přímé finanční pomoci.
Součástí vyjednávání s Evropskou komisí o povolení podpory je i závazek uvolnění celkem 18 slotů na pařížském letišti Orly konkurenci. Podobné „ústupky“ musela při schválení státní pomoci učinit i Lufthansa.
Air France za první čtvrtletí letošního roku očekává 1,4 miliardy eur.