Autobusy Cestovní ruch

FlixBus začne jezdit do Sokolova, zavede automatickou rezervaci místa

Autobus v barvách FlixBusu v Praze. Autor: FlixBus
Autobus v barvách FlixBusu v Praze. Autor: FlixBus

Společnost FlixBus zařadí do své české sítě nové město: Sokolov. Firma to zveřejnila na dnešní tiskové konferenci, kde bilancovala rok od vstupu na český trh vnitrostátních linek.

Sokolov od čtvrtka obslouží prodloužená linka z Prahy do Karlových Varů, některé autobusy dojedou z Varů až na zastávky Sokolov Těšovice, Sokolov Terminál a Cheb, autobusové nádraží. Na osm denně se tak posílí i spojení do Chebu, autobusy do Sokolova budou jezdit šestkrát denně. „Týdně se jedná o více než 30 spojů,“ uvedl český šéf FlixBusu Pavel Prouza. FlixBus tak v tuzemsku bude obsluhovat 22 měst.

Za první rok fungování na českém trhu přepravil 2,3 milionu cestujících, číslo nicméně zahrnuje vnitrostátní i mezinárodní cestující. Přesnější rozdělení na oba segmenty společnost neuvedla.

FlixBus představil i další novinku. Od konce srpna chce spustit v pilotním provozu automatickou rezervaci místa, dnes si zákazník může místenku přikoupit. Rezervace je ale dnes možná pouze pro vybraná místa, například sedadla s panoramatickým výhledem. Nově dostane cestující automaticky číslo sedadla při nákupu jízdenky, bude jej moci i změnit. Firma systém zavede v České republice jako pilotní v celé síti FlixBusu.

FlixBus označuje Prahu za jeden ze svých klíčových uzlů. V létě z Florence vypravuje 1400 autobusů týdně, z toho 35 procent vyjíždí na vnitrostátní linky.

Štítky

38 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • Takže zase nebude nic do Liberce bez té debilní povinné rezervace? No to je teda „zlepšení“. 🙁 Nebo jsem jen přílišný pesimista, a místenky budou možnost, nikoli nutnost, jako v dopravně civilizovaných zemích?

    • Co je na té rezervaci debilního?
      Chodíš na autobus o 30 minut dříve, aby jsi si mohl vybrat místo?

      • Chci mít možnost „přijít a jet“ – co je na tom nepochopitelného? Jo jakési malé riziko, že se nevejdu, tu pak je, ale to beru. Samozřejmě v Ne odpoledne bych tu místenku (v buse) řešil, ale někdy ve středu dopoledne je to jen a jen opruz.

        • Ale to je spíš problém zákonů, ne? Že neumožňují v dálkových busech tohoto typu jezdit na stojáka. Pak logicky dopravci zavádí místenky, protože nechtějí řešit problém s lidmi ochotnými jet hodinu na stojáka, když je stejně nesmí vzít. Nevím jak ten zákon přesně zní, kupř. v busech po D4 do Příbrami se na stojáka jezdit smí, ale nevím, zda třeba ty busy nemají dovoleno jet jen 80… A taky se na stojáka smí jet klasicky ve všech regionálních busech. Do doby, než někdo přijde s euronormou, co to zakáže. (což dříve či později čekám a to samé čekám, že dřív nebo později někdo nařídí pásy ve vlacích a zákaz chození po vlaku a potom také zrušení oken a nahrazení obrazovkou… což nejdříve projde v Číně)

          • Možnost vozit stojící cestující bývala limitována rychlostí jízdy vozidla (tuším, že asi 70 km/h – co platí nyní, nevím) – a protože jízdní doby na dálkových linkách vycházejí obvykle z rychlostí vyšších, tak řidiči (resp. dopravci) pochopitelně stojící cestující přepravovat odmítají: jezdit po dálnicích „sedmdesátkou“, když vozidlo má konstrukční rychlost 100 km/h, samozřejmě nikdo nechce.
            Nevylučuji ovšem, že pro odmítání přepravy stojících cestujících v dálkových autobusech mohou existovat i jiné (další) důvody – nehledě k tomu, že je to nepohodlné (sám bych to bral jen „v nouzi nejvyšší“) …

        • Ale i na žlutý autobus můžeš přijít a koupit si jízdenku …
          Samozřejmě to je dražší a jen když je volno, ale koupit si jí můžeš

    • Dobrý den,

      domnívám se, že jsem historicky zaslechl informaci, že přeprava stojících cestujících je na (a teď nevím, zda na dálkových spojích nebo jen na spojích, které jedou po silnicích kategorie D nebo R) je zakázána (stejně, jako je povinné užití bezpečnostních pásů pro sedící. Pokud je tomu tak, místenka musí být vyžadována a jedinou cestou je prodat před odjezdem volná místa, případně místa po cestujících, kteří se nedostavili. Což se, pokud vím, běžně děje u Rj (nebo minimálně dělo; nejezdím dálkovými autobusy tak často); s Fb jsem jel jen jednou a autobus měl daleko do plné obsazenosti, ale lístek a ,,místenku„ jsem si kupoval u řidiče při nástupu, takže minimálně u volných míst tak činíval i Fb.

      • Omlouvám se za chybějící písmena a závorky. Člověk při kontrole občas vidí to, co mínil napsat, nikoliv to, co napsal. 🙁

      • Pokud vím, bývala to otázka nejvyšší dovolené rychlosti jízdy – stojící cestující se směli přepravovat jen při jízdě rychlostí do 70 km/h, ale při jízdě po dálnicích a jiných „rychlých“ silnicích jízdní řády počítají s rychlostí jízdy vyšší než 70 km/h, takže by to přinášelo zpožďování spojů. Ale „ruku do ohně“ za to nedám – možná už platí něco jiného …
        Místenkování kvůli tomu opatření ovšem nutné rozhodně není, to je jen „nadstandard“ zajišťující zájemci, že přepraven bude, a že nebude muset „tábořit“ na zastávce do doby, než na něj nějaké volné místo zbude …

  • To je ten plánovaný ústup, pane Sůro?

    Zatím tuší linky furt jen váš sushi dealer…

  • Nejlepší byla zase hláška teoretika Prouzy, že jim rezervace sedaček trvají tak dlouho, protože na rozdíl od (žluté) konkurence mají více typů autobusů a proto to trvá déle.
    Nějak ale zapomněl, že žlutý systém umí (nebo musí umět) pracovat taky s různými typy autobusů, není to to tak dávno, co regiojet provozoval těch typů minimálně 5 plus ještě to musí uměl posilové busy (nemluvě o tom, že stejný systém obsluhuje i vlaky, kde jsou vagony/třídy také dost rozdílné).
    Pane Prouzo, někdy je lepší mlčet, zvláště když služby Flixu stojí dlouhodobě za houby. Nemít za sebou ten kapitál od mateřinky, můžete si autobusy už jen šoupat po mapě doma na stole.

  • umbrella má vyjímku na umístění RZ? Nechci kritizovat, ale já bych na tym autobusu našel tolik chyb, že by skončil.

    • My víme,že Tvoje srdce bije pro Jančuru.Zakázal by jsi ČD,Flixbus a potom by v naší zemi bylo dobře-viď?

      • jestli nemáš nic na umístěnou RZ tak neklikej odpověz a začni novým komentářem. Jestli jsi něčím vyučen, tak to upřednosti na diskuzích. Ale to tvoje já podvádím, tak mohou podvádět všeci je tak na občanství jiného státu než čr.

        • Bože chlapče,dodělej si tu ZDŠ-aspoň tu češtinu, ať má ten sloh hlavu patu.Potom můžeš psát oslavné články o žlutém zázraku a třeba se i něco dozvíme…

          • Kde není rozum a schopnost logického myšlení, tam ovšem ani čeština nepomůže …

          • Když už někomu doporučujete studium ČJ, tak se podívejte, jak se píší ve větách čárky (znaménka) a jak u nich mezery.

    • Tak prvně to po přiblížení je autobus registrovaný v Drážďanech, pak taky RZ se umisťuje do místa určeného konstrukčním řešením, což rozhodně nemusí být uprostřed (viz. terénní vozy nebo např Alfa Romeo 😉 )

      • alfa romeo má vyjímku. Třeba karosy 700 udělali konstruktéři přední závěs mimo střed aby nemuseli žádat o vyjímku schválení do provozu. Jaký terénní vozy po stk to mají? Tohle není žádná klukovina, za tohle je 6 měsíců.

    • ano, klasický postup. řekneme počet spojů v pátek a vydáme to za každý den:)))

      • Dřív používali AŽ XX spojů za den.
        Teď tam uvádí DENNĚ.
        Tak jsem zvědavý, jak to nakonec bude ve skutočnosti.

  • Je zapotřebí k poskytování a rozšiřování autobusové linkové dopravy do jednotlivých měst souhlas např. Ministerstva nebo to čistě závisí na rozhodnutí dopravce a dohodě se správcem zastávky v daném městě?

    • třeba na moravě ve zlínském o tym rozhoduje ZEMEK a když on řekne aby RJ nebral lidi z bodu a do bodu b tak to platí a tak jsem zvědavéj co flixbus, ale když plánují trasu, tak by se měli aji podívat kolik ten autobus váží.

      • Mě zajímá, jestli stát, který jako v případě Sokolova zajišťuje a platí dopravní obslužnost, má možnost ovlivnit kdo a jak bude parazitovat na tržbách za jízdné.

        • Pokud se nemýlím, tak jim licenci vydal pražský magistrát a obvyklá praxe v těchto případech je, že Praha nejdříve požádá o nějaké stanovisko karlovarský krajský úřad, který např. řekne, že si přeje zakázat přepravu mezi KV a Sokolovem a takové omezení pak může být v podmínkách licence.

          • Pokud vím, tak to není (pouhá) „obvyklá praxe“, ale předepsaný postup, a licenci vydává ten dopravní úřad, v jehož obvodu působnosti trasa linky (třeba jen formálně) začíná – proto také mají mnohé linky z pohledu „nezúčastněného pozorovatele“ zcela nepochopitelné počáteční zastávky, z nichž a do nichž přitom stejně žádný spoj nejezdí.

          • Ale dálkové spoje Praha-Sokolov objednává a financuje přeci Ministerstvo, tak by podle mě bylo logické, aby zmíněné autobusové spoje ve stejné trase taky musely mít schválení od Ministerstva.

            • Jak jste přišel na to, že provoz dálkových autobusových linek objednává MD ČR? A kterých? Kde jste něco takového objevil?

                • Dobře – ale to není autobusové doprava a ani licencovaná linka FlixBusu: dálkové autobusové linky běžně nikdo neobjednává – o jejich zavedení a zrušení rozhoduje jen dopravce, který také (z vlastní iniciativy) žádá (u příslušného dopravního úřadu podle místa, kde trasa linky začíná) o udělení licence k jejich provozování. A protože v tomto případě jde o vnitrostátní linku začínající v Praze, je příslušným dopravním úřadem MHMP – a MD ČR mu do jeho kompetence nemůže nijak zasahovat.

Newsletter

Partneři


Výběr editora