Firmy, které udržely dopravní stavby v chodu, dostanou stovky milionů
Vláda tento týden schválila kompenzační balíček stavebním společnostem, které i v době nouzového stavu udržely v chodu velké dopravní stavby.
Vláda tento týden schválila kompenzační balíček stavebním společnostem, které i v době nouzového stavu udržely v chodu velké dopravní stavby. Ministerstvo dopravy pro deník Zdopravy.cz některé parametry pomoci upřesnilo. Počítá přitom s výdaji řádově ve stovkách milionů korun.
„Kompenzační nástroje jsme připravili po domluvě se stavebními firmami a jednotlivými investorskými organizacemi s jasným cílem pokračovat ve stavební činnosti na klíčových dopravních stavbách a udržet v běhu celý dodavatelský řetězec,“ uvedl ministr dopravy Karel Havlíček.
Zjednodušeně lze přitom říci, že na žádost firem se paušálně zvýší hodnota proplácených faktur. U dálnic a silnic to bude o 10,2 procenta, u železnic o 7,2 procenta.
„Koronavirový bonus“ se přitom týká jen staveb s celkovými náklady vyššími než 50 milionů korun a dobou trvání více než šest měsíců. Pomoc je také časově ohraničená. Bude se vyplácet jen po dobu nouzového stavu, ke které se připočte 25 procent doby trvání nouzového stavu. Čtvrtinové prodloužení nazývá ministerstvo „časem na zotavenou“.
„Kompenzace vítáme, je to další krok k tomu, aby velké dopravní stavby mohly pokračovat. Ukázalo se také, že bylo správné rozhodnutí nezastavovat stavby a přesunout kapacity na projekty, kde je výrazný tlak na termín, například na dálnici D1,“ uvedl Michal Jurka, šéf tuzemské Skansky a místopředseda Sdružení pro výstavbu silnic.
Stavební firmy tvrdí, že v souvislosti s nákazou mají zvýšené náklady, potýkají se také s odlivem zahraničních pracovníků. Na to poukázala především Eurovia, která odložila zahájení stavebních prací na dvou úsecích D1: Soutice – Loket a Koberovice – Humpolec. Jiné firmy výraznější prodlevy zatím nehlásí.
Podle šéfa ŘSD Radka Mátla by bonusy měly dostat jen firmy, které v době nouzového stavu pracují.