Letecké společnosti Letectví

Firma se základním jměním 100 liber plánuje dálkové lety z Prahy s Airbusem A350

Vizualizace A350-900 v barvách společnosti PRAGUSA.One. Foto: Pragusa One
Vizualizace A350-900 v barvách společnosti PRAGUSA.One. Foto: Pragusa One
Projekt počítá se startem dálkových linek z Prahy v červnu letošního roku.

V době největší letecké krize se na trhu objevuje nový projekt dálkových letů z Prahy. Pod značkou Pragusa.One ji plánuje britská společnost s chorvatským majitelem a stolibrovým základním kapitálem.

O plánech informoval server Simple Flying, společnost má i vlastní webové stránky, na kterých je umístěna chystaná mapa sítě. Ta počítá se základnou v Praze a chorvatském Dubrovníku.

Mluvčí Letiště Praha Kateřina Pavlíková pro deník Zdopravy.cz potvrdila, že loni se zástupci tohoto projektu jednali. „V průběhu první poloviny loňského roku jsme byli kontaktováni zástupcem společnosti, která připravuje zmiňovaný projekt PRAGUSA.ONE. Vzhledem ke krizi, která následně výrazně ovlivnila leteckou přepravu, byla jednání pozastavena, proto nemáme v tuto chvíli bližší podrobnosti k aktuálnímu záměru a dalším krokům tohoto dopravce,“ řekla Pavlíková.

Podle britského obchodního rejstříku má firma stolibrové základní jmění, firmu ovládá Kresimir Budinski z Chorvatska.

Firma chce podle serveru příští rok zažádat v Chorvatsku o provozní licenci (AOC) platnou po celé Evropské unii. Hodlá nabízet dálkové lety pouze ve třídě premium economy. V Praze by měl mít dopravce dvě letadla Airbus A350-900 s kapacitou 251 míst v premium economy, stejně tak dvě v Dubrovníku. Podle plánu by měly aerolinky létat do New Yorku, Tokia, Pekingu, Los Angeles, Singapuru, Johannesburgu, Kuala Lumpur a Chengdu. Než letadla získá od Airbusu, chce začít létat s pronajatými letadly včetně A330. Firma zamýšlí začít létat v červnu letošního roku.

U celého projektu existuje řada otázek, zejména u jeho návratnosti. Žádná aerolinka například dosud nepronikla do dálkové dopravy jen s prémiovou třídou na palubě (s výjimkou letů Singapur – New York a dříve spojení Londýn – New York). Dopravce plánuje start v době, kdy velké letecké společnosti stále plnou obnovu dálkových letů nechystají kvůli slabé poptávce.

60 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Vojtěch

Komentářů mnoho. Některé chytřejší, některé méně. Ano, je to docela bláznovina, ale možná ne tak úplně. Nikdo z diskutujících nezmínil 2 velmi důležité faktory, které mohou ekonomiku tohoto cirkusu posunout do černých: – cargo: to roste a poroste. Zrovna PRG má velmi dobré zázemí za slušně ceny a ty destinace na všechny směry jsou na cargo velmi silné. Z Prahy se urgentní zásilky do 24h rozvezou k cca 70% relevantních příjemců v Evropě – transfer: přestup v levném a rychlém hubu na letech mezi Asii, USA a JAR – tam je potenciál větší, než na lety do Prahy či Dubrovníku… Číst vice »

Karel_x

Zvážil jste, že při rotaci 1x týdně (a méně) to není příliš zajímavé pro byznys? A že se dvěma letadly nesestavíte letový řád pro rozumný přestup v PRG (pro obě cesty tam i zpět).
Myslím si, že se nemusíte obávat, že do toho by vámi jmenovaný exprezident ČSA nešel :).

Aleš

Zoufalci. Toto nemá šanci se nikdy odlepit od země.

kulhán

Proč? Pokud má někdo tolik peněz a koupí si ty letadla svoje, tak jsou konkurence schopný.

Majkl

Jeden z nejhorších projektů co jsem kdy viděl. Dva malé trhy (ve srovnáni Paříž, Londýn, Frankfurt) s úplně odlišnou kupní silou budou obsluhované nejdražším osobním letadlem na světě (A350) v konfiguraci pouze premium economy, to je vlhký sen. Kdyby aspoň nabízeli normální konfiguraci s klasikou economy+premium+třeba business, tak to miniaturní šanci mít může.
Co se týče základního kapitálu, není to snad jedno? Toto je typické šťourání Čechů, pokud je někde dovoleno vložit základní kapitál 1 Kč, tak proč bych tam měl vkládat miliony, jen pro pocit nějakých pár lidí co se podívá na základní informace o firmě v rejstříku firem?

Y.K.

Otázka je kolik sro. se základním kapitálem 300 Kč jde do banky s pěkným příběhem žádat půjčku na A350 v hodnotě – nevím 7 miliard za kus? Možné to jistě je, otázka jaká je šance na úspěch.

Samo

Tak to asi závisí od toho čím tá firma ručí. Navyše sa nikde v článku nepíše že tie A350 budú priamo vlastniť, dá sa to riešiť cez leasingovku.

Tomas

leasingovka je defakto banka.

nebo smad leasing se dava na dobry slovo ? 😀

Majkl

Přesně tak, v tomto případě je asi výhodnější řešit to leasingem od nějaké leasingovky, která samozřejmě vyžaduje nějaké zálohy, což je určitě důležitější než základní kapitál firmy, když zaplatí tak jim to letadlo nemají důvod nepůjčit, pokud samozřejmě firma nemá špatnou platební morálku z minulosti.

Y.K.

To bude skoro určitě přes leasingovku, ale ani ta vám nedá majetek za miliardy jen tak a bude chtít nějaké záruky (či zálohy). Pochopitelně základní kapitál firmy v tom nehraje až tak roli, ale nesmí to být jediný kapitál. 🙂

Audit

Ty ani nevíš jaký je kurz libry a chceš tady dělat ekonomický rozbor.😂

G700

Ta česká posedlost výší základního kapitálu, je fakt úsměvná…

Shark

Ten úsměv končí v hale banky , která má poskytnout úvěr. Dostane ho spíš Gates, nebo tenhle pučmidrát?😄 Vždyť je to celý nesmysl

Samo

Majetok a základné imanie sú dve rôzne veci.

kanafasik

Tohle je jen šmé na posbírání dotací, pobídek, případně prádelna..

Dan

Fischer Air 2.0 🙂

Javert

Chorvatský majitel/ředitel/investor měl jediný projekt v letectví, a sice Air Ticket Arena. Poměrně zajímavý nápad dražby last-minute letenek se neudržel ani pár měsíců, viz recenze aplikace https://play.google.com/store/apps/details?id=atena.ticket.air.airticketarena&hl=en_US&gl=US&showAllReviews=true a web je už dlouhou dobu nefunkční. 🙂

Bjorn

Jeeeee… Česká verze SkyEurope 🙂

Shark

Ta ale alespoň fungovala, vícekrát jsem ji použil.

libor

není to nějaká dcera ČSA? :))

Pikenin

On není první duben? Nějak to nemůžu pobrat v hlavě

Jenda

Pravděpodobně v Praze a Dubrovník vidí potenciál, protože zdejší letecké společnosti dálkové lety neprovozují (jako ČSA a Croatia) a v případě ČSA budou chtít předběhnout plánované A321 XLR (pokud to ČSA vůbec přečká). Sice mít v letadle jen jednu třídu má své výhody, ale ekonomicky to stavět jen na této kapacitě vypatá ehm dost odvážně. Ale taky, aby v tom něco nebylo a aby to vůbec dotáhli do skutečnosti.

Ondra

Povolení pro EU a chtějí letat do USA ? To mě nějak nesedi

Tomas

EU x USA … openskies

Martin

Chce, měl by, plánuje, hodlá, počítá…

Rejpal

Tak o čem chcete psát v době covidu? Teď se spojení jenom omezují až na pár vyjímek a nákladní dopravu.

tim

Když jsem si přečetl titulek,tak jsem se podíval na kalendář jestli už není 1. apríla.
Připomělo mi to starý aprílový článek o nové cestovní třídě Travel service označené WC (window class),kde budou sedadla pouze u oken a otočená směrem k nim.

USA

Financni nesmysl. Budto je to pracka na prachy nebo to skonci po par mesicich.

Jiří

Velmi zajímavý projekt. Za určitých předpokladů by se to dalo udržet.
Ale na dálkovky potřebují kvalitní catering. Dobrá šance nabízet chutné a české produkty. V kombinaci se světovou kuchyní se nedá nic pokazit. Otázkou je zda je pražský letištní catering připraven.

Tomas

🙈🙈🙈

Ondra

Tvl jitrnice, přejt, zelí a poletí to samo 🙂

morpheusdom

Vzhledem k tomu že catering v Praze nabízí „dnata“ (dcera Emirates) tak kvalita cateringu bude asi to poslední co bych řešil.

Jiří

A to je jako dobře nebo špatně? Dříve tam bylo napojení na Brity. I když Emirates nejsou tak daleko díky generálnímu. Ale protože nelétám s Emirates, nemám ponětí jaký mají teď catering. Co je ale špatného na chlebíčku nebo jiných českých specialitách? Pivo třeba.

morpheusdom

Na chlebíčku není špatného nic. Na bagetách od Hrocha nebo Hamé všechno. 🙂 Teď vážněji, s ohledem na mix cestujících by chlebíček musel být ideálně bez lepku, laktózy, bez stop jakéhokoliv masa a podobně, což by z něj ve výsledku udělalo něco co už s chlebíčkem má pramálo společného a skončili bychom stejně u toastu. No a hodnocení Emirates cateringu? Jde o to jak budeme hodnotit. Moje subjektivní hodnocení jídel v economy na stupnici +5 až -5 kdy 0 je nějaký střed který nabízí Finair, Air Canada a podobně bych Emirates dal +4, Condor -1 , Lufthansa, KLM +2, TVS… Číst vice »

gajda

To je SkyEurope verze 2.0 – z Prahy a Dubrovniku bez šance a pokud začnou, tak ten konec bude hodně rychlej. Osobně si myslím, že pro někoho novýho, malýho a bez vlastní sítě by byla šance jen s použitou 777 ve full economy a lítat odněkud, kde je hodně lidí, široká a levná síť a mimo hlavní letiště. Takže třeba Bergamo a Stansted spojit s Newarkem.

Frequn

to zni hodne dobre…ale bude mi vadit pokud v projektu nebude Jarda Tvrdik..pak by nemuselo uplne fungovat..

Petr

Přesně. 😀 Pusťte k tomu Luftjardu a začnou se dít věci 😀

LiborV

Přímé lety z Prahy do Johanesburku a do Tokia znějí pohádkově. Je však otázkou zda se tato pohádka/ sen podaří uvést k životu a jak dlouho případně budou linky v provozu. Možná jsem až příliš velký pesimista, když nevidím ekonomický potenciál linky Praha – Tokio. I kdyby se létalo jen 1x týdně, tak jsou oba trhy schopné generovat dost poptávky, aby se každý týden naplnili letadlo cca 230 lidmi v premium economy oběma směry?

Karel_x

Řekl bych, že oproti tomuto projektu se AirFischer držel ještě hodně při zemi 🙂

gajda

Třeba je ten Chorvat jen Vaškův bílej kůň 🙂

Já, kdo jiný

Proč zrovna z Prahy a Dubrovníku, dvou nejdůležitějších letišť v Evropě?

J.D.

První co mě napadlo byl scam na nějaké hloupé investory. A vlastně si to nadále myslím. Minimálně ta informace se všemi sedačkami premium economy zní šíleně – takové A350 snad ani u nikoho nelítají, ne? Už pronajmutí dvou těchto letadel by byl ohromný finanční risk a vyměňovat do toho všechny sedačky? 😀

Nekdo

To je jasné, nemají naději na úspěch. Kdyby tam měli alespoň některé superprémiové linky, jako třeba Pardubice-Kaluga, Pardubice-Syktyvkar, tak možná. A taky naprosto ignorují nejdůležitější české letiště – v Českých Budějovicích. Já vím, že sloty jsou tam extrémně drahé, ale jinak se do první ligy prostě nedostanou…

Audit

A co připravovaná rychlotrať z Prahy do Brna? To by mohlo klapnout🤔

ABC

jako stolibrové základní jmění předjímá že to bude nějaký šméčko, že je to zdůrazňováno hned několikrát?

D.S.

Když se svět brzy vzpamatuje z covidu, tak to úspěch mít může. Ale jsem zvědavý na cenovou politiku i vzhledem k tomu, že tam bude jen premium economy, jaká bude její konfigurace?

Pavel

Zvláštní projekt, ale pokud má někdo kuráž do toho jít, tak je teď celkem vhodná doba. Letadel bude k mání za celkem levný pronájem spousta, bohatě pak stačí nějakým přelétnout z Ciudad Real nebo Tarbes. Vzhledem k hladu pražského letiště po dálkových linkách předpokládám i velmi dobrou vyjednávací pozici na straně dopravce, poplatky budou opravdu nízko. Dále je už jenom velká neznámá. Bude dostatek pax pro uživení těchto linek? Pokud nebude dohodnutý code-share, tak samotné Česko uživí maximálně JFK, možná PEK. Johanessburg, Tokyo, LA, Singapore – paráda, ale s jakým průměrným LF počítají? A hlavně, jaký bude poměr cena/komfort v… Číst vice »

Tomas

No … je to „tunel“… ale jsem zvědavý čeho tunel 😀

ale brzo se dočkáme…

(každýmu kloudně uvažujícímu musí být jasné, že je to naprosto mimo ….)

Já, kdo jiný

Třeba to chtějí mít kluci miliardářský jako hobby nebo hračku, občas si sednout vedle sidesticku a proletět se s moderním širokotrupem.

Viktor

Ještě litá La Compagnie jen v byznys z New Yorku do Paříže. Takže by tahle aerolinka nebyla druhá, ale třetí. Viz poslední odstavec

Pavel

Utopie

Já, kdo jiný

Pragusa, to zní hrdě. Nejspíš to dopadne jako projekt Praha-České Budějovice. Aspoň si bude moci Jan Sůra mít o čem povídat s Rosťou Kopeckým v lednu 2022.

ADAM

Tohle už vypadá trochu více seriozně něž Pha-ČB.

Y.K.

By mě zajímalo, co vám na tom přijde (více) seriózní 🙂 To že se to může lidem líbit ještě není seriózní. Bez provozní licence, bez kapitálu, bez letadel a k tomu nevím jestli počítají s tím, že do Asie se jako malý operátor nedostanou přes Sibiř… Aneb když někdo slibuje něco hodně vysoko nad tím co dokážou protřelé a zkušené firmy, je třeba se mít na pozoru. Zatím to působí jako lapač na investory.

Petr

Souhlasím s ADAM. Podnikavec, který chtěl létat Praha – Budějovice si ani nepodal žádost o osvědčení letového dopravce, pokud si dobře vzpomínám, tak chtěl létat na Nordicu. Překvapivě ty jeho webovky ještě pořád fungují. 😀

Martin

Pragusa je IMO spojené Prague a Ragusa (Dubrovník).

Jakub

Kdyby se to povedlo, je to úplná paráda, i když třeba o konceptu jen premium economy si myslím svoje.
Určitě je však zůstat nohama na zemi…takových zaručených zpráv už bylo.

Petr

Pokud by začali létat, bylo by to opravdu hodně zajímavé. Co mě ale poněkud zaráží je ten 100 librový základní kapitál, i když může dojít k jeho navýšení. Ale žádost o AoA vypadá, že to majitel myslí opravdu seriózně.

Letiště Praha už dlouho touží po možnosti mít lety z PRG do USA vedené jako vnitrostátní lety, tedy pasové a celní odbavení v Praze a v USA už nic. Aby to dávalo smysl, tak by museli mít nějaké celoroční linky do USA, což jim americké a v poslední dekádě ani české společnosti neposkytovaly.

Tomas

jedna dve pravidelky do usa k “presunu” imigracniho do prahy nepovedou.

to je jen vlhky sen letiste praha

Tomas

letist, co to maji, je minimum. chybi tammi letiste, jako cdg, fra, ams, lhr a dalsi ….

… takze praha je asi ta posledni, kde by o tom americani byt jen uvazovali 🙂