Firma na záchranu ČSA končí, Český aeroholding splyne s Letištěm Praha
Pomník miliardových injekcí na záchranu Českých aerolinií z peněz Letiště Prahy a management Miroslava Dvořáka definitivně zanikne a zmizí z
Pomník miliardových injekcí na záchranu Českých aerolinií z peněz Letiště Prahy a management Miroslava Dvořáka definitivně zanikne a zmizí z obchodního rejstříku. Vláda dnes schválila spojení Českého aeroholdingu s Letištěm Praha.
Spojení sedm let po vzniku schválila na dnešním zasedání vláda. Firma už ztratila svůj smysl, ČSA se mezi tím staly soukromou firmou. Plán na spojení ministerstvo financí, které vykonává akcionářská práva v obou firmách, představilo oficiálně v dubnu.
Spojením obou společností dojde formou fúze sloučením, kdy Letiště Praha bude nástupnickou společností. Má tím dojít ke zjednodušení vnitroskupinových procesů, které se kladně projeví ve větší efektivitě fungování nové společnosti a snížení provozních a administrativních nákladů.
„Touto fúzí chceme zefektivnit výkon vlastnických práv státu v mimořádně strategické společnosti, jakou pražské mezinárodní letiště bezesporu je. Zároveň odstraníme administrativní zátěž spojenou s chodem více oddělených společností a ušetříme na provozních výdajích,“ řekla ministryně financí Alena Schillerová.
Aeroholding vznikl v roce 2011, vymyslel ho někdejší šéf letiště a ČSA Miroslav Dvořák. Šlo o nástroj, jak do krachujících ČSA nalít peníze bez podezření, že jde o nepovolenou státní podporu. Podnik postupně odkoupil od ČSA jednotlivé činnosti, například údržbu či handling, za což zaplatil zhruba 3,5 miliardy korun. Kritici poukazovali na to, že ČSA jsou tak křížově financovány ze zisků letiště, které rovněž pod aeroholding spadlo.
„Rozhodnutí vlády o vnitrostátní fúzi sloučením společností velmi vítáme. Na přípravě této fúze jsme dlouhodobě spolupracovali, takže se nám v průběhu posledních dvou let podařilo většinu organizačních a procesních změn postupně realizovat tak, že nyní jsou všechny procesy a organizační struktura již nastaveny na cílový stav po fúzi. Dovršení těchto příprav vnímáme jako pozitivní krok, který nám pomůže odstranit administrativní zátěž spojenou s chodem více oddělených společností. Jedná se zejména o správu vzájemných smluvních vztahů, účetní a controllingové záležitosti či povinnost zpracovávat několik účetních závěrek,“ doplňuje předseda představenstva Českého Aeroholdingu Václav Řehoř.
Ke spojení obou firem má dojít zpětně k 1. lednu 2018, fúze má být zapsaná k 1. srpnu do obchodního rejstříku. Spojením skončí i statutární orgány aeroholdingu. Zatímco představenstvo aeroholdingu je personálně podobné jako u Letiště Praha a vede ho Václav Řehor, dozočí rada aeroholdingu skončí. Vede ji ekonom Jan Švejnar.
Spojení s letištěm je logické, jde o klíčové aktivum holdingu. Hlavně z peněz letiště postupně odkupoval aeroholding části majetku Českých aerolinií, čímž je držel při životě. I když firma nakupovala podle znaleckých posudků, některé investice se neukázaly jako příliš výnosné. Například Holidays Czech Airlines stály aeroholding přes půl miliardy korun, firma ale necelý rok poté víceméně ukončila činnost. Pod aeroholding dál patří Czech Airlines Technics a Czech Airlines Handling, nově přejdou pod letiště. Aeroholding současně zastřešoval činnosti pro všechny firmy ve skupině, například účetnictví.