lot
Autobusy Doprava ve městě

Firma exmanažera BusLine a antimonopolní úřad dál zdržují čtyřmiliardový tendr na dopravce v Praze

Solaris Urbino v barvách PID na Černém Mostě. Foto: Jan Sůra
Solaris Urbino v barvách PID na Černém Mostě. Foto: Jan Sůra

Praha stále nemůže uzavřít smlouvy s vítězi soutěží na provoz části autobusových linek v okrajových částech hlavního města. Veřejná zakázka se netradičním způsobem zadrhla u Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS): jeho předseda Petr Rafaj už dvakrát zrušil prvoinstanční verdikt a věc znovu vrátil k projednání. Podnět podala společnost Toms Transport Services, která patří Milanovi Tomsovi, někdejšímu šéfovi společnosti BusLine v Ústeckém kraji. Stejná firma napadla soutěž v Pardubickém kraji.

Další posun v celém řízení vyplývá z dokumentu zveřejněného na úřední desce ÚOHS.  Rafaj v něm zrušil rozhodnutí svých podřízených již podruhé a vrátil jim ho k projednání. Případ se přitom vleče už od loňského léta a Praha musela s dopravci uzavřít dočasné smlouvy, jiné řešení kvůli sporu na ÚOHS neměla.

Rafaj už v listopadu vyhověl rozkladu Prahy proti prvnímu rozhodnutí, ve kterém ÚOHS soutěž zrušil. Po vrácení ale úředníci ÚOHS opět dospěli k názoru, že je soutěž vypsaná v rozporu se zákonem a opět ji nepravomocně zrušili. Praha opět podala rozklad a opět uspěla. Právní přetahovaná ale neznamená žádný posun, soutěž dál stojí. „Prvostupňové rozhodnutí je vždy výsledkem týmové práce oprávněných úředních osob, rozhodnutí vydává  ÚOHS jako správní orgán I. stupně,“ řekl mluvčí ÚOHS Martin Švanda.

Podle něj musí ÚOHS v případě této zakázky posuzovat „skutkově i právně obtížnou problematiku dopravní obslužnosti, na niž nemusí být stejný právní názor u dvou různých správních orgánů“. „I v rozhodnutí předsedy zaznělo, že prvostupňové rozhodnutí v zásadě není nesprávné,“ dodal Švanda. Spor se aktuálně týká toho, zda má dopravce pečovat o zastávky, pokud mu nepatří.

Aktuálně není vyžadována žádná naše reakce. Uvidíme, zda si ÚOHS vyžádá ještě nějaké naše doplňující vyjádření k  návrhovým bodům či nikoliv. Podle doporučení předsedy by již měl úřad rozhodnout i o zbytku návrhu, byť to nedostal jako závazný pokyn,“ řekla náměstkyně ředitele pro ekonomiku v Ropidu Miroslava Staňková. Ropid jako pražský koordinátor veřejné dopravy soutěž organizoval.

Tomsovi se nelíbily podmínky zadávacího řízení, podle něj bylo nastavené tak, že se malá firma nemohla soutěže zúčastnit. Ze zveřejněného rozhodnutí (ÚOHS zveřejnil jen výsledky rozkladu) vyplývá, že šlo zejména o požadavky na reference.

Praha přes svoji organizaci Ropid soutěžila provoz zhruba devíti milionů kilometrů ročně, jde hlavně o linky na okrajích Prahy. Jde o trasy, kde dnes jezdí jiní dopravci než Dopravní podnik hl. města Prahy.

Ročně má město podle výsledků soutěže zaplatit zhruba 418 milionů korun, průměrná cena za kilometr je kolem 46 korun. Nové smlouvy mají přinést zlepšení komfortu cestování. Povinná bude nízkopodlažnost, celovozová klimatizace nebo více informačních obrazovek.

11 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Přemek

Kazit je nesnadnější. Měli by jít kazit do lochu.

LiborV

V článku se píše, že se ÚOHS nelíbí požadavek na dopravce, aby udržoval zastávky (myslí se tím zastávkové sloupky nebo i něco jiného ?), které nevlastní. Je to praxe i v jiných městech a krajích ČR, že má dopravce povinnost starat se o majetek, který patří někomu jinému? Kdo se stará o zastávky a zastávkové sloupky v Teplicích? Kdo je vlastní? Arriva nebo město? Co si myslíte o povinnosti dopravce PID starat se o zastávky, které patří městu?

M H

Otázka je, co se tím myslí. Pokud se tím myslí označení zastávek cesulí s čísly linek, vyvěšené jízdnáí řády a případný sloupek, je logické, aby se o tyto věci staral dopravce (či koordinátor dopravy). Aby se o sloupek staralo město by mimo jiné znamenalo, že každou změnu JŘ či výluku bude na zastávku vyvěšovat pracovník města…což by byla docela pitomost. Třeba v Brně se o zastávky v tomto smyslu stará DPMB. Na Vysočině na Žďársku bych tipoval, že se o označníky a jízdí řády stará ZDAR jakožto majoritní dopravce (neb na označnících zastávek je jeho logo).

Jindra

Koukám stále stejný hajzl jako byl za působení v Dopravním podniku měst Chomutova a Jirkova.Hlavně jeho ,,kouzla,,se zájezdy.Tam
bylo zameteno domů nemálo financí.Bohužel vše je promlčeno,stopy zahlazeny.On věděl bývalý ředitel proč ho vyrazil.

robert

Takové firmy-potížisty by bylo vhodné zlikvidovat. Jen schválně napadají něco, po čem je jim houby.

Jiří 3

Na téma BusLine u ÚHOS by šla natočit krásná jihoamerická telenovela.

jarda V.

No nevím zda mají pánové okolo BusLine životní pojistku protože rozšlapávat miliardové bábovičky není úplně rozumné.

a8n

Ani když mají zjevně politické krytí?

Kryšpín Jankovec

A to je co za linky? Já myslel, že tohle jsou ty linky od 1.1. 2020 které už vysoutěžené jsou protože tam byli všechny linky městských dopravců a tady zas píšou linky mimo DPP a to jsou teda jaké??

Kryšpín Jankovec

Má tam být všechny městské linky soukromých dopravců, ne městských dopravců omlouvám se za chybu

gotop

Pražské městské linky neprovozované DPP:
110,115,117,146,153,155,163,164,166,171,
186,194,203,204,208,209,210,211,212,220,
221,222,223,224,226,227,228,240,242,243