Finále výběru dopravců na rychlíky. Ministerstvo rozhoduje mezi Českými drahami a Arrivou

Motorový vůz 843 u Staré Paky. Foto: České dráhyMotorový vůz 843 u Staré Paky. Foto: České dráhy

Ministerstvo nechalo výběr dopravců na poslední chvíli. Vítěz má vyjet za dva měsíce.

Společnosti České dráhy a Arriva vlaky podaly nabídky v takzvaném rozstřelu ministerstva dopravy o provoz ve dvou rychlíkových souborech. Kdo bude od prosince provoz zajišťovat, zatím není jasné. Ministerstvo chce jméno vítěze oznámit v nejbližší době.

Jde konkrétně o soubory R14 a R27. Soubor R14 je rozdělen ještě do linek R14A (Liberec – Pardubice), R14B (Liberec – Ústí nad Labem), R27 se týká provozu rychlíků Olomouc – Krnov – Ostrava.

Mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka potvrdil, že nabídku na oba provozní soubory podaly obě společnosti. „V tuto chvíli běží hodnocení nabídek. Rozhodneme co nejdříve,“ uvedl Jemelka. Neuvedl, zda to bude ještě dnes či v dalších dnech. Uzávěrka nabídek byla dnes v 10 hodin.

Ministerstvo dopravy nechalo výběr dopravce na poslední chvíli. Loni na konci srpna oznámilo, že hodlá smlouvy zadat přímo. Během roční zákonné lhůty přišla nejen nabídka od Českých drah, ale také od Arrivy. Stát proto přistoupil k takzvanému rozstřelu. Nový jízdní řád začne platit 13. prosince.

Ministerstvo mohlo tím, že oznámilo přímé zadání, uzavřít smlouvu s libovolným dopravcem. Nakonec se ale odvolalo na dřívější stanovisko antimonopolního úřadu, podle kterého se musí „podanou nevyžádanou nabídkou zabývat a posoudit, zda taková nabídka může být pro objednatele výhodnější a přinést v konečném důsledku vyšší užitek pro cestující i pro stát než smlouva, o které je dosud jednáno“.

Ministerstvo samo připustilo, že se dostalo do časově nepříznivé situace. „Ministerstvo samozřejmě aktuální stav nepovažuje za ideální a je si vědomo časového prostoru pro přípravu rozjezdu provozních souborů. Toto časové pnutí vychází ze vzniklé situace,“ připustil na počátku září Jemelka.

Pokud stát vybere Arrivu, ta bude mít na rozjezd jen zhruba dva měsíce. Zkušenosti z loňského startu na nových linkách přitom ukázaly, že ani deset měsíců nestačilo k hladkému rozjezdu nového dopravce v dálkové dopravě.

Ministerstvo po obou dopravcích požadovalo, aby u linek R14 předložili smlouvu na sedm let s možností výpovědi po čtyřech letech. U R27 jde o smlouvu jen na dva roky.

Tagy Arriva vlaky České dráhy linky dálkové dopravy Ministerstvo dopravy R14 R14A R14B R27 rychlíky
211 komentářů