Letecké společnosti Letectví

FedEx převzal první čistě nákladní ATR. Začne létat z Irska

ATR 72-600F v barvách FedEx. Foto: ATR
ATR 72-600F v barvách FedEx. Foto: ATR
Letadlo míří především do segmentu přepravy balíků a menších zásilek, vejdou se do něj ale i standardně velké palety a kontejnery.

Společnost FedEx Express dnes převzala první turbovrtulové letadlo od společnosti ATR, které bylo od počátku vyvinuto jako nákladní. Model ATR 72-600F vstupuje do provozu, kdy letecká nákladní doprava zažívá velký rozmach.

FedEx nové letadlo zařadí do flotily ASL Airlines Ireland, která pro FedEx Express létá s letadly ATR už dvacet let. Létat bude z irského letiště Shannon. Dosud šlo ale vždy o přestavby z osobního na nákladní letadlo, nový typ je od začátku vyroben jen pro přepravu carga.

Po světě už létá zhruba 130 takových přestavěných letadel. ATR věří, že s novým typem uspěje i díky velmi rostoucímu trhu e-commerce, tedy přepravě menších zásilek od různých e-shopů. Letadlo především míří do segmentu přepravy balíků a menších zásilek, vejdou se do něj ale i standardně velké palety a kontejnery.

Do prostoru letadla lze umístit 75 kubíků nákladu o hmotnosti až 9 tun. Trup vyrobila společnost Leonardo, jeden z akcionářů ATR, ve svém závodě v Neapoli. Montáž celého letadla probíhala v závodě ATR v Toulouse.

Nákladový prostor ATR 72-600F. Foto: ATR
Nákladový prostor ATR 72-600F. Foto: ATR

FedEx si v roce 2017 objednal 30 letadel s opcí na dalších 20. FedEx má objednané i další menší nákladní letadlo: SkyCourier od Cessny. To absolvovalo první let v květnu letošního roku.

Nákladní doprava je v posledních měsících jediným segmentem, který v letectví roste. Regionální nákladní stroje mají pomoci uspokojit především poptávku po rychlé přepravě zásilek zejména z různých e-shopů.

5 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
VS

Dobrý den,

uvádíte: „FedEx nové letadlo zařadí do flotily ASL Airlines Ireland, která pro největší logistickou společnost na světě létá s letadly ATR už dvacet let.“ Mohl bych vědět, dle jaké metriky? Toto na špici oboru většinou uvádí hodně společností (ze špice) a každá si volí metriku (někdy až obskurní), aby tak dopadla?

Děkuji a přeji hezký den.

VS

Děkuji. Jak píši, v něčem největšími budou, to by asi nelhali, ale i jiné z největších světových doručovacích společností uvádějí, že jsou největšími (zjevně v něčem jiném), takže proto jsem se ptal na metriku. Na jejich stránky jsem se díval, že to tam mají, ale opět bez upřesnění. Stejně jako třeba DP DHL má bez upřesnění svoje tvrzení „No. 1 in the international express market“ (a jiná) na https://www.dpdhl.com/content/dam/dpdhl/en/media-center/responsibility/dpdhl-group-pocket-guide-2019-en.pdf (doufám, že URL projde.

Hezký den!

Tomáš

Jaký typ palet je myšlen? Silne pochybuju, že se tam vejde klasické PMC.

Roman

The aircraft can carry up to five 88” x 108” pallets or up to seven LD3 containers.