Federace strojvůdců k nehodě u Křemže: Ke srážce vůbec nemuselo dojít
Deník Zdopravy.cz přináší komentář odborové organizace Federace strojvůdců ke čtvrteční nehodě na trati z Českých Budějovic na Šumavu. Profesní odborová
Deník Zdopravy.cz přináší komentář odborové organizace Federace strojvůdců ke čtvrteční nehodě na trati z Českých Budějovic na Šumavu.
Profesní odborová organizace Federace strojvůdců České republiky je vážně znepokojena okolnostmi vzniku mimořádné události, k níž došlo 3. května u Křemže na Českokrumlovsku. Při čelní srážce osobního vlaku z Volar do Českých Budějovic s osobním vlakem jedoucím z jihočeské metropole do Černého Kříže (obě soupravy téhož dopravce, GW Train Regio), bylo zraněno celkem 13 cestujících a strojvedoucí jednoho z vlaků. Záchranáři ošetřili a do nemocnice transportovali i tři děti z mateřské školy, která cestovala vlakem na výlet.
Přitom ke srážce vůbec nemuselo dojít. Moderní elektronické staniční zabezpečovací zařízení ESA, instalované v železniční stanici Boršov nad Vltavou, doplněné funkcionalitou Výstraha při nedovoleném projetí návěstidla (VNPN), totiž zafungovalo zcela bezchybně. Poté, co jeden z vlaků projel návěst Stůj, traťovým rádiovým systémem (TRS) byl vyslán signál umožňující okamžité zastavení obou přímo proti sobě jedoucích vlaků. Potud vše v pořádku, jenže … V této klíčové chvíli na vyslaný rádiový signál zareagoval pouze jeden vlak. Ten, který byl řádně vybavený vozidlovou radiostanicí MESA 23.
Druhá vlaková souprava, jež disponovala pouze mobilní radiostanicí, bohužel pokračovala dále v jízdě, a to až do srážky se stojícím vlakem. Náraz byl tak silný, že stojící soupravu posunul o více než dvacet metrů! Jak je možné, že v běžném provozu jsou na našich tratích nezodpovědnými dopravci nasazována i vozidla, jež svým vybavením neodpovídají požadavkům na zajištění bezpečnosti železničního provozu? Věděl objednatel, v tomto případě Jihočeský kraj, který uzavřel smlouvu o poskytování služeb se společností GW Train Regio, o těchto vážných nedostatcích? Zajímaly se o tyto skutečnosti i další odpovědné orgány? Není té benevolence k novým subjektům podnikajícím v železniční dopravě na naší železniční síti už příliš?
Na všechny tyto otázky je třeba zveřejnit odpovědi! Je přitom paradoxní, že v současnosti platné zákony takovou nesmyslnou a pro železniční provoz nebezpečnou praxi vlastně umožňují. Je smutné a mimořádně znepokojující, že Česká republika na jedné straně úspěšně usiluje o další modernizaci a ještě lepší zabezpečení svých tratí – má k tomu nejen správce železniční dopravní cesty, ale i tradiční a osvědčené tuzemské výrobce moderních technologií – a na straně druhé se na naší železniční síti mohou provozovat i vozidla, která těmto parametrům nevyhovují. Neplatíme tím za tolik proklamovanou liberalizaci železniční dopravy až příliš velkou daň? Vyplatí se podstupovat takové riziko? Vždyť nejde o nic jiného než o lidské zdraví a životy.
Naše odborová organizace odpovědi na tyto otázky vlastně už dávno zná a riziko tohoto druhu naprosto odmítáme. A jsme přesvědčeni, že stejně jako my bude uvažovat i cestující veřejnost, které záleží na tom, aby naše železnice byla co nejbezpečnější. Pokud jsou platné zákony a předpisy nedokonalé tak, že šlendrián a zmíněnou benevolenci umožňují, je něco hodně špatně. A takové zákony je třeba neprodleně změnit.
Za Federaci strojvůdců ČR
Libor Poláček, tiskový mluvčí FSČR a šéfredaktor Zájmů strojvůdce
Poznámka redakce: Nehoda a sled událostí před ní jsou stále v šetření. Není tak jisté, zda vlak zastavil v reakci na radiový signál nebo na nouzový telefonický kontakt. Objevují se i informace, že v místě signál není. Se závěry je třeba vyčkat na konec vyšetřování Drážní inspekce.