Expres každou čtvrthodinu. Švýcaři plánují revoluci v dálkové dopravě

Jednotka RABDe 500, označovaná jako ICN, při průjezdu Gotthardskou dráhou. Foto: Jan SůraJednotka RABDe 500, označovaná jako ICN, při průjezdu Gotthardskou dráhou. Foto: Jan Sůra

Švýcarské státní dráhy SBB chtějí v budoucnu zavést u  dálkových vlaků takt 15 minut a výrazně tak rozšířit počty spojů

Švýcarské státní dráhy SBB chtějí v budoucnu zavést u  dálkových vlaků takt 15 minut a výrazně tak rozšířit počty spojů oproti současnému stavu. Dopravce to označuje za další velký pokrok ve švýcarské veřejné dopravě, která je už dnes považována za nejdokonalejší na světě.

Vyplývá to ze strategického materiálu švýcarské vlády o budoucnosti švýcarské železnice označovaný zkratkou STEP (Strategische Entwicklungsprogramm Bahninfrastruktur), který SBB zveřejnily na svých stránkách.

Švýcaři v materiálu plánují budoucnost železnice až do roku 2035. Celkem do té doby chtějí investovat 11,5 miliard švýcarských franků v projektech na zvýšení kapacity tratí a železniční stanic. Cílem je přitáhnout na železnici více lidí i zboží.

SBB v materiálu uvádí, že na řadě tratí už dosavadní půlhodinový takt nebude stačit. Od roku 2030 ho chce zavést na hlavních trasách, například ze Ženevy přes Bern a Curych do St. Gallenu, z Lucernu do Curychu nebo nebo z Curychu do Winterthuru. Na méně vytížených trasách chce zkrátit hodinový takt na 30 minut. Ten by měl existovat prakticky v celé zemi.

V oblasti infrastruktury má být největšími projekty například stavba nového Brüttenerského tunelu na trase mezi Curychem a Winterthurem a dalšího tunelu mezi Curychem a Lucernem. Mají vzniknout i expresní trasy pro nákladní vlaky.

Švýcarsko je známo svým dlouhodobým plánováním dopravy. To je v ostrém kontrastu zejména s dopravní politikou v Česku. Ta se nejčastěji odvíjí podle potřeb, kolik peněz je potřeba vyčerpat z evropských peněz a nikoliv podle reálných potřeb.

Tagy SBB
15 komentářů