Expanze spěšných vlaků ve středních Čechách. Kraj zaplatí navíc 130 milionů

Nová jednotka 640.2 RegioPanter pro PID. Foto: Facebook.com / Petra PeckováNová jednotka 640.2 RegioPanter pro PID. Foto: Facebook.com / Petra Pecková

Změny v dopravním modelu Pražské integrované dopravy znamenají pro ČD nárůst o 18 strojvedoucích a 22 členů vlakových čet.

Za necelý měsíc začne platit nový jízdní řád na železnici. Ve Středočeském kraji bude největší novinkou rozšíření systému spěšných vlaků na hlavních tratích vedoucích z Prahy. Nově se objeví na lince Praha-Poříčany – Kolín v půlhodinovém taktu s tím, že každý druhý spoj pojede až do Kutné Hory. Na trati Praha – Nymburk – Kolín začnou jezdit spěšné vlaky vůbec poprvé a více jich bude i na trati Praha – Benešov – Tábor.

V případě hlavní koridorové tratě z Prahy do Kolína půjde o vůbec první zavedení takzvaného pásmového jízdního řádu v Česku. Všechny tyto změny souvisejí s dodávkou 22 nových RegioPanterů pro systém Pražské integrované dopravy, což je největší kvalitativní skok v pražské příměstské železniční dopravě od začátku století, kdy začaly jezdit první CityElefanty. Středočeský kraj zaplatí jen za tyto novinky meziročně o 130 milionů korun více.

Pásmový provoz přes Poříčany

Pro českou železnici je to malou revolucí. Po desetiletí zaběhlý systém přímých osobních vlaků Praha – Kolín definitivně ve špičkách pracovních dní skončí. Místo toho pojedou tyto osobní vlaky jen z Prahy do Poříčan a na trati přibude nová vrstva rychlých spěšných vlaků v půlhodinovém intervalu, které zastávky těsně za Prahou projedou (kromě Českého Brodu) a začnou zastavovat až v úseku Poříčany – Kolín.

„Dokážeme dopravu zrychlit cestujícím, kteří bydlí dále od Prahy. Dalším velkým benefitem bude půlhodinový interval spěšných vlaků oproti stávajícímu stavu. Tímto provozním konceptem zároveň dokážeme lépe využít kapacitu vlaků, které máme. Dva spojené CityElefanty na osobním vlaku dojíždí dnes do cílového Kolína většinou se zhruba 40 až 50 cestujícími, ale souprava tomu kapacitně vůbec neodpovídá, máme v ní 620 míst k sezení. To je kapacita potřebná na okraji Prahy, ne na konci linky v Kolíně,“ říká Pavel Winter, náměstek ředitele Integrované dopravy Středočeského kraje (IDSK) pro dopravu.

Pásmový jízdní řád bude výhodný hned pro několik skupin cestujících. Kolínským se zásadně zvýší počet rychlých vlaků do Prahy, kde platí často výhodnější tarif Pražské integrované dopravy. Cestující z obcí mezi Kolínem a Poříčany se dostanou do hlavního města rychleji než dnes, Český Brod získá více vlaků ve špičkách a vydělat by na tom měli podle IDSK i lidé na samotné hranici Prahy v osobních vlacích. Tím, že cestující z obcí mezi Poříčany a Kolínem pojedou spěšným vlakem, zbyde v nich více místa pro obyvatele Úval, Klánovic a Běchovic, kde mívají často i dva spojené CityElefanty kapacitní problémy.

Rychleji budou z Prahy doma také lidé, kteří bydlí na vedlejší trati Poříčany – Nymburk, neboť zdejší osobní vlaky budou nově navazovat ve špičce v Poříčanech právě na rychlejší spěšňáky. A to samé se týká železniční trati Pečky – Kouřim, protože z Peček do Prahy bude přípojem této lokálky také rychlý spěšný vlak.

Jízdní řád trati Praha – Kolín pro rok 2025 je zde.

České dráhy se musí také připravit na výhradní provoz pod ETCS na prvním koridoru a připravit na něj CityElefanty, jež zajistí provoz osobních vlaků. „Na montáž ETCS je teď odstaveno najednou pět CityElefantů. To je poměrně dost, když vezmeme v úvahu, že musí probíhat i všechny plánované úkony obnovy a údržby, tedy vyvazovací opravy, provozní ošetření a podobně. Nové Pantery rozhodně pomáhají zvládat poptávku po přepravě. Pokud nenastanou ještě nějaké komplikace nebo zdržení do konce roku, tak by mělo být k dispozici zhruba 16 Elefantů vybavených ETCS,“ říká Jakub Goliáš, oblastní obchodní ředitel pro oblast Střed z Českých drah.

Z Kolína má pokračovat každý druhý spěšný vlak až do Kutné Hory, jenže tam se v praxi příští rok moc nepodívají. „Bohužel velkou část příštího roku, od půlky ledna až do konce letních prázdnin, bude Správa železnic provádět v Kolíně stavební práce, takže se spěšnými vlaky nedostaneme až do Kutné Hory, budou končit v Kolíně. My se teď primárně zaměřujeme na to, abychom ve spolupráci s městem, s ministerstvem dopravy i se Správou železnic posunuli dopředu projekt Kutnohorského oblouku, aby mohly dojet přímé vlaky z Prahy až do stanice Kutná hora město. To je náš cíl,“ dodal Pavel Winter.

Nové spěšné vlaky do Nymburka a Kolína

Změna dopravního konceptu čeká také cestující na trati Praha – Lysá nad Labem – Milovice/Nymburk – Kolín. Ve špičkách pracovních dní se tu rozjedou s novým jízdním řádem každou hodinu také spěšné vlaky, které doplní dnešní osobáky a rychlíky. Navíc se interval u osobních vlaků mezi Prahou a Lysou nad Labem nově zkrátí na 15 minut.

Z Prahy tak pojede ve špičce dvakrát za hodinu přímý osobní vlak do Lysé a Milovic, jednou za hodinu osobní vlak do Nymburka, jednou za hodinu osobní vlak přes Nymburk až do Kolína a jednou za hodinu nový spěšný vlak, který zastaví jen v Lysé nad Labem, pak v Nymburce a dále už bude zastavovat ve všech zastávkách až do Kolína. Všechny spoje tu budou v režii patrových CityElefantů, navýšení počtu vlaků tu umožní uvolnění CityElefantů z tratě Praha – Kralupy nad Vltavou – Ústí nad Labem, kde jejich provoz už teď nahrazují nové RegioPantery.

„Dojde k navýšení vozidel v novém modelu Pražské integrované dopravy, kdy vedle dosavadního počtu CityElefantů se v Praze budeme nově starat o celkem 22 jednotek RegioPanter, z toho se jedná o 19 turnusových jednotek. Ty budou udržovány v hale s jednotkami CityElefant, ale připravuje se rozšíření zázemí pro údržbu těchto vlaků. Změny v dopravním modelu Pražské integrované dopravy znamenají nárůst zhruba o 18 strojvedoucích a 22 členů vlakových čet. Je také třeba počítat s přiměřeným navýšením personálu v oblasti údržby,“ doplnil Jakub Goliáš z Českých drah.

Polepšit si má i Tábor a Benešov

Třetí tratí, kde se cestující mohou těšit na více rychlejších vlaků, je koridor směrem na jih Čech. Spěšné vlaky budou v odpolední špičce pracovních dní odjíždět z pražského hlavního nádraží vždy 17 minut po celé. První pojede nově už ve 14:17, poslední pak v 18:17. Jeden bude končit v Benešově, jeden v Olbramovicích a tři spěšné vlaky dojedou až do Tábora.

V ranní špičce budou naopak přijíždět tyto spěšné vlaky do Prahy vždy 35. minutu po celé od 6:35 do 9:35. První tři budou výchozí z Tábora, poslední z Votic.

Na této trati si však musejí cestující na moderní vlaky na spěšných vlacích ještě počkat. Zatím tu České dráhy nasadí starší klasické soupravy s lokomotivou. Jedinou výjimku bude tvořit víkendový spěšný vlak po osmé z Prahy do Tábora, který se večer zase vrátí do hlavního města. Na ten České dráhy nasadí nové RegioPantery.

„Dále vzhledem k chystané obnově myčky v Praze na ONJ budou od nového jízdního řádu zajíždět nové RegioPantery na posledním večerním a prvním ranním spoji Kolín – Havlíčkův Brod na myčku v Havlíčkově Brodě,“ dodal Goliáš. Nové vlaky Pražské integrované dopravy se tak podívají i na Vysočinu.

Tagy IDSK PID Pražská integrovaná doprava spěšné vlaky Středočeský kraj
142 komentářů