Letecké společnosti Letectví

Evropská komise schválila Lotyšsku finanční injekci 250 milionů eur do airBaltic

Airbus A220-300 nasazuje aerolinka nově i na lety mezi Rigou a Prahou, z jedenácti letů týdně pokrývají tyto stroje většinu. Foto: Jan Sůra
Airbus A220-300 nasazuje aerolinka nově i na lety mezi Rigou a Prahou, z jedenácti letů týdně pokrývají tyto stroje většinu. Foto: Jan Sůra

Lotyšsko může poslat letecké společnosti airBaltic 250 milionů eur (6,66 miliardy korun) na její záchranu. Balíček na podporu aerolinek schválila Evropská komise.

Lotyšsko záchranu vysvětluje tím, že letecká společnost hraje klíčovou roli v ekonomice pobaltské země a zajišťuje její dopravní dostupnost. K podpoře dojde navýšením základního jmění, kterým Lotyšsko ještě více posílí svůj majoritní podíl v aerolince. Z 80 % navýší podíl na 96 %.

Lotyšsko už airBaltic navýšilo základní kapitál o 36 milionů eur v polovině dubna, ukazuje se ale, že nestačila. Firma očekává, že investice do firmy neproběhne najednou, ale v několika tranších. Nemají přesáhnout škody způsobené pandemií koronaviru.

Plán aerolinek počítá s redukcí počtu letadel, dopravce obnoví provoz s 22 Airbusy A220-300. Návrat do plného provozu čeká už v roce 2022. Firma již nepočítá s jiným typem letadla.

AirBaltic již obnovil provoz, do Prahy se má vrátit na konci července. Lety zatím nabízí i přes skutečnost, že Lotyšsko omezilo vstup českých občanů kvůli nezvládnutému šíření koronaviru zejména na Karvinsku.

tagy
10 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Janina

Tak OK-YBA právě odlétá na Maltu, zřejmě předávací let. Bye bye.

Jan

Jo kdyby bylo ČSA/SW na podobné úrovni jako AirBaltic, tak bych proti srovnatelné podpoře neměl žádné námitky.

R.A.

No jistě Honzíku, můžeš kvantifikovat o kolik je úroveň CSA/SW horší než Balticu. Je to cca 6000 0000 0000x horsi? To asi ne viď ….

Nekdo

mám docela nalítáno oběma, jak služebně, tak i soukromě. pokud si mezi nimi můžu vybrat, tak do cca 2013 jednoznačně OK, pak pár let to bylo tak fifty-fifty, a cca od 2016 už pouze BT. a nebyl k tomu nutný ani jednomotorový bizár… takže pro mně jsou bohužel QS/OK neakceptovatelně horší, jestli je to 6x nebo 6000x je celkem vuřt…

R.A.

No vidíš a právě vuřt to není …. Protože jedna firma dostane 6mld a druhá zatím nemá ani tu garanci. Kde je jako logika věci? Peníze od státu ber jako jako zásah shůry a pokud by kritériem měla být kvalita sluzeb, tak pokud dostane jeden tolik peněz a druhy nic, tak ten jeden by snad musel mít pozastavené AOC, aby to dávalo smysl. Takhle ty peníze nemají nic společného s nějakým Vašim požitkem z letu, ale jde o politické rozhodnutí a nás by meli zajímat důvody k němu. Jestli i u nás není nějaká analogie proč podporovat nějakou formou vlastního… Číst vice »

Pavel

Paní Dufková by Vás měla na nalejvárně poučit, že AirBaltic je společnost z 80 % vlastněna státem, z 20 % soukromým investorem a proto má stát povinnost krýt potřeby AirBaltic, který pro stát, na rozdíl od bankrotujícího šrotu páně Šimáně, koná skvěle roli lotyšského Vlajkového přepravce a udržuje vzorně moderní a funkční flotilu kvalitních evropských letadel A220.
Pak byste se zde neztrapňoval pokleslou „srovnávací“ demagogií.

R.A.

Kvalitních evropských letadel vyráběných v Kanadě, nemohl jsem si nerejpnout odborniku. Jinak nevím, co dodat trolis pěkně …. demagog ses ty … stát nemá povinnost kryt potřeby Air Baltic, naopak je to z principu věci zapovězené, proto Lotyši čekali na vyjádření evropské komise a 6mld pro firmu s cca 20 letadli a 1500 zaměstnanci a nějaký stále mlhavy příslib garance na půjčku v případě CSA/SW mi teda nepoměr přijde …. at si to každý přebere podle sebe

Insider

Dřív to bylo (téměř) zapovězené, teď v době coronakrize na to dokonce EU vydala notičky, jak aerolinkám pomáhat. Schválení EU je víceméně formalita, když je vůle ze strany státu do toho lít prachy. Taky do toho můžou pěkně zahučet, protože 2x v rámci několika měsíců zadotovat, pak ještě rozhodnout že to postaví na jednom, z hlediska spolehlivosti stále dost nedotaženém typu (motory)…mno snad jim to neuzemní…

R.A.

To “temer” zapovezene je hezky kulatne řečeno, ale jinak mate pravdu i EU chápe ze teď není doba na nějaké legislativní “tanecky”

Peeetr

Jenže AirBaltic dostává podporu nesrovnatelně mnohonásobně větší.
Mě na nich těší jen to, že to už bude v podstatě státní aerolinka a nejvíc konkurenčně ničí hybridní neomarxisty prolezlé skandinávské aerolinky, a vytváří pěkný střet multikulti dobroserů s vždy levnější a výkonnější bílou masou z východu Evropy.