Po americkém a kanadském regulátorovi dokončili zkušební lety s upraveným letadlem Boeing 737 MAX i zástupci Evropské agentury pro bezpečnost letectví (EASA). Výsledky ze série letů, které startovaly v kanadském Vancouveru, mají pomoci Boeingu zrušit zákaz provozu těchto letadel.
EASA létala s továrním letadlem v nejmenší verzi MAX 7, jak ukazují data na Flightradar24.com. Vancouver si EASA vybrala kvůli karanténním opatřením v USA. Podle prohlášení na stránkách EASA bude teď data z letů vyhodnocovat. „Pracujeme společně s výrobcem a FAA na tom, aby se vrátilo letadlo do provozu co nejdříve. Ale až si budeme stoprocentně jisti, že je bezpečné,“ uvedla EASA v prohlášení.
Během léta už podobné lety absolvovali piloti amerického Federálního úřad pro letectví (FAA) a kanadského regulačního úřadu Transport Canada (TC).
Letadla jsou odstavena od loňského března po dvou tragických nehodách. Klíčová je pro Boeing úprava automatického systému MCAS, která byla příčinou zřícení letadel v Indonésii a Etiopii. Příští týden proběhne v Londýně velké jednání, které bude řešit reakce pilotů na nový systém a bude připravovat nové standardy pro výcvik. Boeing zatím uvádí jako reálný termín návratu letadla do provozu poslední čtvrtletí. Aerolinky na rozdíl od loňského roku vzhledem k současné krizi oboru na návrat letadel příliš netlačí.
A kdopa si do toho vleze?
Třeba tůty z Plzně :)))
V Evrope bych povolil Maxe az po 3 letech uspesneho provozu na jinych kontinentech bez nehody.
Návrat aerolinkám bude určitě ještě letos. Aby se Boeing vyhnul placení větších pokut za odstavení a nedodání letadel. Že ho aerolinky nebudou potřebovat je věc druhá. 🙂
Maxy budou stát i tak, jen s tím rozdílem, že kdyby měli kam, můžou letět.
Tak třeba aerolinky postaví mimo službu starší letadla a MAXy budou létat kvůli spotřebě 😀
MAXy jen tak letat nebudou, spousta z nich byla pouzita jako darce organu a musi se take adekvatne uvest do provozu coz je dost draha zalezitost na kterou ted aerolinky jednoduse nemaji penize.
Dal budou litat jeste nejakou dobu ngcka.
a na co ze ty organy venovali? 😀 oni jsou nejake jine maxy, ktere ty orgqny potrebovaly?
Poměrně dost součástí je shodná s NG. Většina aerolinek toho využívala.
Ne většina, ale všechny, takový živolý sklad.
Můžete to nějak doložit? Protože tam opravdu není moc věcí co by šlo jednoduše přehodit do NG. To že je něco konstrukčně odvozené, neznamená, že to je stejné a záměnné.
Kromě motorů v podstatě všechno, avionika, komponenty a ventily z klimatizace, prvky z hydrauliky, ale nevidím smysl vás školit.
Jo tak ventily hydrauliky. Bloky avioniky. To bych fakt chtěl vidět, že něco takového se sejme z provozního odstaveného letounu. Nikde pořád nevidím doklad tvrzení, že většina Maxů je „vybrakovaných“ a problematicky zprovoznitelných.
Na NGcka z fleetu, je to celosvetova zalezitost. Co se dalo to se vyuzilo, navic upravy na to aby se to vubec pustilo do provozu nejsou levny a casove narocny vyzadujici cas personalu. V tuhle chvili jsou proste jiny starosti a nez se maxy podivaj do vzduchu jeste chvili to potrva.
Zminit da treba radio panel… tech veci je ale vic.
Maxy po nějakém náletu nemají nižší spotřebu. To se taky řeší. Šetřilo se i na motorech…
Jasně, investovali několik miliard do nových motorú a úprrav letadla aby tam mohli být a pak to letadlo ani nemá menší spotřebu? To máte od uklízečky na záchodě na letišti, nebo vrátnýho na prkovišti u letiště?
Vcelku mi je úplně ukradený kolik se do těch motorů investovalo, ale ty motory jsou sráče.
Hele ty chytrolíne, jeden příklad je sám Max. Investovalo se xy a stojí za lejno stejně jako ty motory. Spousta z nas na tom lítala a máme zkušenosti z praxe.
to letadlo nizsi spotrebu ma, v hladine zralo okolo dvou tun (1,9-2,2/h). NGcko zralo 2,5k. Zivotnost motoru je ovsem vec jina. 🙂
Papírově má nižší spotřebu v reálu po nějakém náletu stejnou jako NG.
Mám s tím osobní zkušenost.
Motory jsou k ničemu, u SW se jich vyměnilo na Maxech hafo a stejně to k ničemu nevedlo.
No ja s tim taky mam osobni zkusenost a o neco min to zralo 🙂
Ale treba jsem mel min obehany motory… o 100kg min na motor tam urcite bylo.
Je stejný problém i na A320 neo? Mají tytéž motory…
Je i kdyz problemy tam jsou zas trochu jinde… A320Neo ma zas enormni pocet vynucenejch vypnuti motoru i za letu kvuli vibracim… pak maj taky problem s WaB v kritickejch hodnotach.
Jenze to nekoho nezajima 🙂
Díky koronakrizi má boeing klid na úpravy maxů. Pokud se příští rok na jaře vrátí do provozu a začnou se i vracet cestující bude to pozitivní pro všechny.
Na druhou stranu, na to, že podle původního plánu boeingu měli maxi létat již od začátku letošního roku, to ukazuje na určitou neschopnost odhadnout stav návratu (opravu chyb, délku opětovné certifikace).
Je velká otázka aby měl s Maxi kdo létat. Počítám že se na něj musí preskolit i piloti, a těžko teď budou aerolinky platit za trenažéry, když ani nevědí kdy se to rozlítá.
Bod zlomu bude až vakcína proti Covidu a její distribuce lidem. Tzn. vidím to na školení pilotů na jaro 2021,s tím že Maxy komerčně začnou ve větší míře létat v létě 2021?
Nebo snad znáte někdo aerolinku, která nemá žádná letadla a čeká jen na Maxe?
I kdyby taková byla tak jí stejně letos budou chybět cestující 🙂