Logistika Silniční nákladní doprava

Europoslanci pohřbívají kompromis pro mezinárodní kamionovou dopravu

Kamion. Ilustrační foto. Autor: Esa logistika
Kamion. Ilustrační foto. Autor: Esa logistika

Výbor pro dopravu TRAN Evropského parlamentu dnes zhatil naděje, které kamionoví dopravci vkládali do prosincové dohody evropských ministrů dopravy.

Ministři se koncem loňského roku po dlouhém jednání dohodli na kompromisu, podle kterého by dopravci nemuseli dodržovat v mezinárodní dopravě mzdová a pracovněprávní pravidla podle země, kudy zrovna jejich kamiony projíždějí. Jinak řečeno, na mezinárodní kamionovou dopravu by se nevztahovala směrnice o vysílání pracovníků do zahraničí.

Členové výboru ale dnes jednotná pravidla pro vysílání pracovníků ani navržené změny sociálních předpisů nepodpořili. Ze tří částí takzvaného balíčku mobility schválili jen jednu, pro české dopravce nejméně podstatnou. Shodli se pouze na změně pravidel kabotáže a například na povinném návratu vozidel domů každé čtyři týdny. Je tak pravděpodobné, že se parlament v současném složení už s balíčkem mobility nevypořádá. Na plénu jej má řešit 17. ledna, ovšem bez dohody z dopravního výboru.

„Měli jsme po dvou letech tvrdé práce naději, že výbor pro dopravu zaujme konstruktivní přístup, který zabrání uplatňování 27 národních aplikací směrnice o vysílání pracovníků na unijní dopravce a jejich řidiče. Pokud se to nepodaří ani na plénu parlamentu v půlce ledna, budou naši dopravci i nadále vystaveni ochranářským opatřením na západě a naopak nebudou chráněni našimi národními pravidly proti náporu levné konkurence z východu. Dnešní výsledek výboru TRAN je velkým zklamáním,“ uvedl generální tajemník sdružení Česmad Bohemia Vojtěch Hromíř.

Čeští dopravci za prosincový kompromis lobbovali s tím, že řidič může během jediného dne projet hned několika zeměmi. A pokud by měl dodržovat všechna pravidla, například co se týče odpočinku nebo odměňování, bylo by to administrativně téměř nezvládnutelné. Navíc by to firmám zvedlo náklady, neboť by musely vyplácet i zahraniční minimální mzdu. Do ní se nezapočítávají české diety. Dohoda ministrů měla odstranit zmatky, když některé členské státy sahají k vlastní úpravě. Povinnost minimální mzdy zavedlo například Německo a Francie, zatím se ale striktně nevyžaduje a čeští dopravci ji vesměs ignorují.

„Odmítnutí kompromisu znamená, že pravidla pro vysílání pracovníků se budou vztahovat také na mezinárodní silniční dopravu. Uplatňovat v dopravě pravidla, která byla ušita na míru třeba stavebnictví, je neproveditelné a ohrozí poskytování dopravních služeb a způsobí obrovské škody,“ doplnila česká europoslankyně Martina Dlabajová.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Děčíňan
Host
Děčíňan

Česmad bohužel hájí zájmy většinou pouze dopravců, nikoliv ale řidičů a to je chyba.

Jan Sova
Host
Jan Sova

A co takhle, kdyby čeští švejci vlastnící dopravní firmy dorovnaly základní mzdu řidiče s okolními státy ?? Ne to tady budou přes ČESMAD švejkovat do nekonečna.

Potěmkin
Host
Potěmkin

Firma u které jsem zaměstnáván já,zahraniční minimální mzdu tam kde je předepsána vyplácí, administrativně bez problémů zvládá a nikde není žádný problém.Je na to počítačová aplikace,která jim to vypočítává.Česmad je jen banda lhářů a podvodníků.

Pavel Mráček
Host
Pavel Mráček

Možná mi něco uniká, ale pokud si Německo a Francie chrání zájmy svých dopravců tím, že po dopravcích z jiných zemí chtějí dodržovat jejich pravidla co se týče mezd atd., co brání nám (ČR) udělat to samé a vyžadovat po „levných řidičích z východu“ dodržování našich platových podmínek?

Jen tak
Host
Jen tak

On ten rozdil v minimalni mzde kamionaka z cech nebo rumunska neni nijak zavratny

Petr
Host
Petr

takže jediná šance – co řidič, to živnostník

Partneři