ETCS do starých vlaků? Radši koupíme nové, rozhodli v Nizozemsku

Jednotka Stadler GTW pro Qbuzz. Foto: Fantaglobe11 / Wikimedia CommonsJednotka Stadler GTW pro Qbuzz. Foto: Fantaglobe11 / Wikimedia Commons

Nové jednotky mají vyjet od roku 2027.

72 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Zdrasa

Já bych se jen s dovolením zasmál označení „staré vlaky“ pro jednotky z roku 2008. Zvlášť až pojedu zase rychlíkem Labe, kde jezdí z 90. let rekonstruovaný vozy z přelomu 60. a 70. let, moc rád si na tohle „stáří“ vzpomenu.

Zdrasa

Z čeho vycházíte vy při jejich dataci do 80. let? Přímo v těch vagonech bývají tabulky o tom, kdy byl ten či onen vůz vyroben a rekonstruován a já tam teda vídám výhradně ten přelom 60. a 70. let. Např. tady https://www.vagonweb.cz/fotogalerie/foto/200706/DSCF2480.jpg

Zdrasa

Samozřejmě, že to je Bee, přesněji Bee 272. https://www.vagonweb.cz/fotogalerie/CZ/CD_Bee.php

Jiří Kocurek

Spolu s Bee273 to byly ty lepší vozy na R8, neboť je doplňovaly B249, viz řazení z roku 2018

https://www.zelpage.cz/razeni/18/vlaky/cd-822

PepaM

A co to teda je?

PepaM

Na R20 jezdí vozy Bee272 a Aee152 vzniklé v letech 1996 – 2001 rekonstrukcí vozů vyráběných v letech 1965 – 1973.

https://www.vagonweb.cz/popisy/popisy.php?k=CD_Y#n1219

182-097

A když na to nebudou peníze, tak se to holt zadotuje a peníze se případně natisknou.

IGCT

Mají víc rozumu než někteří našinci.

Robert Pražák

Spíš mají víc peněz.

ZYRTHEC ft. KEPPRAFLØW

My půjdeme českou cestou!

Oce

Tadičně. Jestli v něčem vedeme, tak v prošlapávání vlastních, slepých uliček.

Vtvt

Nejsem si jistý s kopirovanim, jak to mají v Holandsku.

To by znamenalo vypnout veřejné peníze do 85% železniční sítě SŽDC, kdyby měla mít stejnou hustotu jako v Holandsku na počet obyvatel

Když budu optimista, tak předpokládám, že za 10 let zbyde v provozu cca 40% sítě SŽDC. Když budu pesimista, tak doufám že zbyde 25% sítě SŽDC.

Jiří Kocurek

To se dá zařídit po vzoru Železnice Desná a tratě pouze s nákladní dopravou převést na veřejnou vlečku a zřízením Správy Železniční Vleček – SŽV.

Ovšem bude to po vzoru vlka žeroucího kozu lešeňovou, dřevěnou.

Vtvt

Uvidíme.

Mohu pouze konstatovat, že 2 kolejové pasažérské sítě (Brno+Ostrava) za minulé 3 roky měly náklady na místo (sedačka+na stojáka) a ujetý kilometr cca 0,75 Kč. To je včetně infrastruktury.

Např. ČD měla náklady na místo (sedačka) a ujetý kilometr něco kolem 1 Kč. A to bez infrastruktury… Když si uvědomíme že na síti SŽDC jde 60 miliard dotací do infrastruktury a cca 20 miliard provozních dotací dopravcům.

Vtvt

Bylo by zajímavé srovnat modal split kolejové dopravy v ČR a v Holandsku.

Do kolejové dopravy v ČR jde cca 100 miliard dotací.

Orientační údaje o o vykonech pasažerské kolejové dopravy v ČR za rok 2019:

3% kolejových tratí (metro/tram) cca 20% dotací = 51% pasažerské dopravy a nulová kolejová doprava

19% tratí (TEN-T) = cca 38% pasažerské dopravy

22% tratí (ostatní celostátní) = cca 9% pas. dopravy

28% tratí (regionální) = cca 2% pas. dopravy

28% tratí, které nejsou myslím dotovány (vlečky) = logicky žádná dotovaná pasažerská diprava

Vtvt

Oprava č1: na metro/tramvají není žádná NÁKLADNÍdoprava (původně jsem napsal žádná KOLEJOVÁ doprava).

Oprava Č. 2
metro/tram a vlečky a něco přes 100 km regionálních tratí není součástí sít SŽDC, která zahrnuje cca 2/3 že všech kolejových tratí pod Drážní úřadem

(trolejbusy nepočítám, neboť tam se vytrácí hlavní odlišnost kolejové dopravy, tj. nízký valivý odpor snižující spotřebu)

Vtvt

Princip je ten, že tramvaje/metro vyžadují poměrově mnohem míň dotací než doprava na síti SŽDC. Důvod je, že díky velké poptávce je velmi intenzivně využita velmi drahá kolejová infrastruktura.

Kde není dostatečná a solventní poptávka, tam kolejová doprava se buď uživí bez dotací nebo skončí.

Provoz jako na vlečce, tj. bez dotací je perspektiva pro některé tratě SŽDC, až budou vypnuty dotace. Např přeprava štěpky.

Gwann

Coze???? V absolutni mire rozhodne mestska kolejova doprava neni levna vec…viz naklady na provoz v Praze

Vtvt

Díky vyššímu využití infrastruktury/měkčím předpisům je městská kolejová pasažérská doprava VÝRAZNĚ méně náročná na dotace přepočteno na dopravní výkon.

Ve srovnání se zbytkem kolejové pasažérské dopravy v ČR.

Nebudu spekulovat jestli vnitřní náklady SŽDC nejsou výrazně odlišné od vnitřních nákladů DP Praha či DP Brno či DP Ostrava

Gwann

Davam bolsevikovi rok, maximalne dva

MilanSima

Ani jedno, ani druhé. Vsadím se s Vámi o sud piva, že se nezruší za 10 let ani třetina 🙂

Jiří Kocurek

Klidně i že jich bude zrušených méně než 10 % za 10 let. Pro účely sázky se nepočítají přeložky ani zastavení objednávky od kraje, jen a pouze dokončené řízení o zrušení tratě.

To abychom se vyhnuli případu, že někdo projede neveřejným vlakem osobní dopravy Tovačovku mezi žehráním o tom, že je zrušená.

Vtvt

A někdo chce rušit tratě? Já tedy ne.Pouze říkám, že skončí přísun veřejných peněz do spusty tratí.

Budu-li optimista, tak přívod veřejných peněz bude vypnut do 60% tratí sítě SŽDC, budu-li pesimista, tak vypnutí peněz se bude týkat 75% sítě SŽDC.

Budu-li realista, tak v provozu zůstane zhruba 20% sítě SŽDC

Peter

Přesně, ale víme kam vede. A tam taky jsme.

Jan Sova

Nizozemcům bychom měli vzkázat, jak se dělají výhodné renovace. Máme tu flotilu Regín, které v tehdejší době měly repas cenu za 3/4 nového kusu.

Erik85

Regionovy stály cca 25 Mega. Co nového seženete za cca 33 milionů/kus?

55p

pro srovnání: jeden shark z první série (obj. 2011) stál 64 mega

O.K.

První regionova sjela z výroby v roce 2005, musíte se ptát, co by se dalo sehnat za 33 milionů tehdy, ne dnes.

Erik85

Desiro Classic v té době cca 80 milionů.

Zyx

A nä to jste prisel kde? Desiro v roce 2002 bylo kolem 2 mil EUR. To rozhodne neni to co pisete.

zyx

tak oprava, cena byla 1.2 mil EUR

https://de.wikipedia.org/wiki/Siemens_Desiro_Classic

To je opravdu blizko ceny rekonstrukce 810 na tu prisernost RegioNova

Vtvt

Zhruba 7 až 10 busů délky 12 metrů

Jan

Které by dnes už dosloužily.

PvvS

Což regionovy pomalu taky..

Jiří Kocurek

Jen namísto 1 Regionovy jsou potřeba autobusy 2, takže byste teď kupoval další 2 autobusy a pořád by zbyly prostředky na 2 další, když by se uvažovalo v rámci TCO

Gwann

Tehdy se cca za 40-45mio dal splasit pavouk

Karel

Stále nechápu proč to stojí tolik peněz.

Jiří Kocurek

Licence a lidská práce.

Roman Soudný

Protože je to pokaždé malosériový bastl.

60 vs. 14 - 20 miliónů

Teda dát 60 milionu za nový vlak nebo 14 – 20 za úpravu starého tak je volba jasná a jen blázen investuje do starého..

Jiří Kocurek

Ne, těch 60 mil Kč byla úprava starého.

Jakub

Viz. článek, retrofit:
… zatímco v Nizozemsku vyšly náklady na zhruba 60 milionů korun za jednotku, v Česku se pohybují většinou kolem 14 až 20 milionů korun …

Erik85

Nizozemci mají 1,5 kV ne? Řešení pro Bechyňku…

XXXD

Myslím ,že tohle už se to řešilo několikrát. Problém s Bechyňkou není primárně napájecí soustava 1,5 kV DC, ale malé poloměry oblouků. Zkrátka ta trať je spíš vhodná pro dnešní tramvaje/vlakotramvaje než vlaky.

Erik85

Však řeč je o GTW, který má krátké vozy kvůli Jakobsovým podvozkům.

MRC

GTW snad ani Jacobse nemá, ne?

Alibaba

taky si myslím, že nemá, ale má prostřední vůz s trakcí na kterém jsou krátké vozy (před a za) zavěšeny. Takže se to jakobsonům blíží.

MirekP

Myslíte, že když GTW zvládá Tatranskou električku, nezvládl by Bechyňku? Vím, že v Tatrách je úzká, ale i tak, jedná se o krátké vozy.

watslaw

Obávám se, že ty tatranské mají kratší vozy (14m), než tyhle standardní (18m).

watslaw

I když i to znamená vzdálenost otočných čepů cca 16m, takže lepší než standardní vozy nebo třeba pantery to z tohoto hlediska asi bude.

Jiří Kocurek

A jak složité by bylo přestavět řadu 460 na poloviční napětí, aby se nemusel kupovat starý šrot? 😀

Vladki

Takže predelavka totálního srotu (460) je podle vas lepší než nákup ještě cele slušné ojetiny (bez větších uprav) Obzvláště když množství cestujících na Bechynce je na GTW akorát. Vždyť tornáda by se tam ani nevešly k peronu

Vladki

Ajo, smajlík… Tak nic…

MHD

Není ta posedlost řadou 460 na nějakou diagnózou?

Jiří Kocurek

Původně jsem chtěl napsat Žabotlam, ale ty už jsou v muzeu a jako muzejní provoz na muzejní trati by to smysl dávalo.

Peter

Diagnoza.

Peter

Je, ale složitě se to léčí. Pokud je to možné.

Jiří Kocurek

Možná zkuste popřemýšlet, proč je tam ten smajlík.

Pro ty pomalejší: Narážka na tolik omílanou kritiku vůči ojetým RS1, GTW a tak dál… kdy 810 je alespoň česká.

Peter

460 je jednotka moderní pro 21. století?
A kolik má délku přes nárazníky a hlavně mezipodvozkový rozvor?

Vojtěch Suchan

Ano, dokonce jsou to GTW, pro které opravdu oblouky na Bechyňce problémy nečiní.

martin749

To sotva, jelikož tyhle vypadají, že mají podlahu ještě výš než GTW ex-DB Regio.

Vojtěch Suchan

Mají 780mm, stejně jako ty ex DB Regio.

O.K.

Tak zvednout všude nástupiště je možná levnější, než přeprojektovávat oblouky.

Jiří Kocurek

Ani k tomu nejsou potřeba výkupy pozemků, EIA a nejspíš ani územní rozhodnutí.
A zatávka v Jankovicích dokažuje že to šlo udělat už dávno.

J. K.

Leoš by mohl koupit místo Leo Ce-tunga kvalitní ojetinu a rozšířit flotilu…

David

„…bude požadovat například více dveří a vybavení toaletou.“ To jako vlaky dnes v evropě v takové zemi, jako je Nizozemsko, nemají toalety, nebo? 😃

Juraj

Leckde ne, na krátkých příměstských trasách je jízdní doba srovnatelná s běžnou cestou autobusem, takže se to bez WC dá zvládnout. Tím to neobhajuji, jen konstatuji.

noerf

Pokud jezdí na krátkých trasách, tak některé vlaky WC neměli.
Spíše je otázka, zda stávající Stadlery vlastní objednatel či dopravce nebo leasingovka. Pokud objednatel, tak objedná nové jednotky a staré může pronajímat nebo prodat a tím snížit výši investice do nových jednotek.

Twix

U státních drah neměly WC jednotky Sprinter LighTTrain, dodané Siemensem a Bombardierem ve velkých sériích okolo roku 2009. Později tam byly záchody dodělány (dnes to jezdí i 2 hodiny dlouhé relace, byť asi málokdo jede v kuse Rotterdam – Uitgeest), ale bylo to dost složité. Novější Flirty a CAFky záchody mají.

Původní Aleš

Jednotka bez toalety nebo jednotka s jednou toaletou, buď úmyslně zamčenou s lživým vlakvedoucím nebo se zevnitř zamčeným černochem a lhostejným vlakvedoucím (těžko říci, jak to bylo, ale osobní postřeh z cesty Jihlava-Brod), jaký je rozdíl?

Jan

Rozdíl je, že tohle potkáte v jedné jednotce, ne ve všech.

Robert Pražák

Například ty el soupravy, co jezdí okolo Barcelony toalety nemají.