ETCS do railjetů. Dráhy oslovily dodavatele pro případ krachu jednání s Rakušany
Do doby instalace ETCS přišla sedmička netrakčních jednotek railjet Českých drah dočasně o výhodu konceptu push-pull.
České dráhy stále nemají jasno, jak a kdy budou osazeny jejich netrakční jednotky railjet zabezpečovacím systémem ETCS. Zatímco ještě loni v létě tvrdily, že modré railjety jsou součástí velké zakázky Rakouských spolkových drah (ÖBB), aktuálně České dráhy vypsaly vlastní tržní konzultace a oslovily možné dodavatele.
„Zadavatel předpokládá vypsání veřejné zakázky na realizaci prototypové a sériové zástavby mobilní části ETCS na celkem sedm kolejových vozidel,“ stojí v dokumentaci k tržním konzultacím. Dráhy zajímá především cena. Přímo přitom oslovily šest firem: Alstom, Siemens Mobility, ČD-Telematika, AŽD Praha, Stadler Rail a CAF. Odpovědi očekávají do 21. února.
Podle mluvčího ČD Petra Šťáhlavského ale dráhy vypsáním vlastních tržních konzultací rakouskou cestu neopustily.
„České dráhy v rámci společného projektu s ÖBB na zástavbu ETCS v railjetech vedou jednání o podmínkách realizace zástavby a jejím časovém horizontu. Nadále tedy plánujeme tento postup. S ohledem na eliminaci případného rizika neuzavření finální dohody o realizaci však byly vypsány právě aktuální předběžné tržní konzultace,“ sdělil Šťáhlavský.
České dráhy zvolily spolupráci s ÖBB, které provozují desítky stejných jednotek, kvůli předpokládaným úsporám z rozsahu. „Nejdražší na instalaci ETCS je totiž zpracování projektu, prototyp a schválení, což se projevilo například u ceny na zástavbu ETCS u jednotek řady 680,“ doplnil Šťáhlavský. Instalace ETCS do jednoho pendolina vyjde na rekordních 59 milionů korun.
Rakouské spolkové dráhy (ÖBB) završily loni v červenci podpisem smlouvy obří tendr na osazení až 449 vozidel systémem ETCS. Součástí zakázky, kterou získal Alstom, jsou i railjety.
„ČD railjety jsou součástí této zakázky, jednání o harmonogramu realizace jsou teprve před námi, zatím termíny přístavby nejsou domluveny,“ řekl tehdy deníku Zdopravy.cz člen představenstva ČD pro osobní dopravu Jiří Ješeta.
Do doby instalace ETCS přišla sedmička netrakčních jednotek railjet, kterou České dráhy provozují od roku 2014, dočasně o výhodu konceptu push-pull. Důvodem je právě absence zabezpečovacího systému ETCS, který je od začátku letošního roku na českém I. koridoru povinný.
Dráhy tvrdí, že zástavbu ETCS řeší včas. „Od počátku se počítalo s tím, že po přechodnou dobu … budou jednotky railjet vedeny hnacím vozidlem řady 362 nebo Vectron v čele vlaku,“ dodal Šťáhlavský.