ETCS čeká od neděle další rozšíření. Spolehlivý pilíř bezpečnosti, říká Kupka
Displej ETCS v lokomotivě. Foto: Zdopravy.cz

Podle ministerstva se podařilo vyřešit i problém u některých lokomotiv způsobený námrazou.

Podle ministerstva se podařilo vyřešit i problém u některých lokomotiv způsobený námrazou.
„Dostupnost ETCS dosáhla letos v průměru 99,53 %, v listopadu i s prvním sněžením jsme pak dokonce zaznamenali hodnotu 99,72 %. Pro dopravu to znamená stabilní provoz a minimální výpadky“. Tak to nevím, na čem ten člověk aktuálně „jede“, ale 99,53 % je nějakých 8 tripů denně = 2920 ročně.
Pro porovnání: BANEN NOR (pilotní úsek Roa – Gjøvik) – 99,86 %…0,14 tripů denně…51 ročně.
Spolehlivý systém minimálně 99,95 %, cca. 1 trip denně.
Je otázka jestli zrovna ten provoz u Bane NOR je srovnatelný. Roa – Gjøvik je tuším jednokolejná trať, nějak přes 50 km, uniformní vozový park (FLIRTy), náklady tam myslím nejezdí vůbec. Co se týče zavádění, už jsou dva roky za plánem (pravda mají alespoň funkční národní zabezpečovač, tak to není na úkor bezpečnosti a mohou v klidu ladit i když z hlediska investic do OBU to asi není příjemný stav).
Každopádně zlepšovat co je, o tom žádná.
V uniformitě právě stále drží Správa železnic neslavný rekord, kdy podle čísel je dostupnost Olomouc-Uničov kde jezdí výhradně Regiopantery s jedním typem mobilky od Alstomu horší než je dostupnost zbytku sítě. Za to se nám každý směje ! To jsou ti šprti !!!
Lžete. Buď z nevědomosti, nebo z blbosti. Statistiky Uničovky byly zveřejněné.
Přesně, a navíc letos v listopadu není žádný sníh, takže machrovat, jak anténa funguje i v zimním období je trochu mimo mísu.
Dobrý den. Můžete poslat odkaz na statistiku?
To píšete o jedné „pilotní“ trati? Ten člověk nemluví o 1 trati… Uničovka, pilotní, má 100% x týdnů za sebou.
Na čem jedete Vy?
Já taky nechápu kde je ta jednotnost ETCS. Proč se musí rakouský railjet s v Rakousku nainstalovaným ETCS v Česku separátně formálně schvalovat pro provoz pod ETCS? Není hlavní killer-feature ETCS právě to, že to má být plug & play napříč celou Evropou? Tak jako libovolný mobil s 5G bude automaticky fungovat v jakékoli 5G síti kdekoli na světě?
Takhle, 5G mobil nebude a nebo nemusí fungovat protože nemusí podporovat veškeré frekvence…takže asi něco jako ETCS, ale souhlasim s Vámi, taky bych čekal že ten systém bude stejný pro celou Evropu
Skoro jsem si myslel, ze to E znamena evropsky 😉
Schvalovat se nemusí. Schválení je pro celou Evropu. Potřeba je dodat šifrovací klíče pro danou zemi a většinou se dělají nějaké akceptační zkoušky, pokud vím, což není nic extra složitého, mašina přijede na síť a vyzkouší se, že vše funguje jak má. On si přeci jen každý dělá síť sám a přestože je to podle specifikací, nikdy nevíte kde se někde něco nebude chtít bavit. Neviděl bych v tom zásadní problém. Když nasazujete osvědčený software do své infrastruktury, taky je dobré to nejdřív vyzkoušet jestli tam není nějaká nečekaná nekompatibilita. U Taurusů byl hlavní problém, že mají starší OBU s… Číst vice »
Počkal bych s hodnocením na lepší sněhové podmínky. To co tady bylo v listopadu, se ani zdaleka nepřiblížilo loňskému problému…
Nebylo by to rozumnejší začit s výhradním ETCS na trat Praha-ČB? Tam by to byla docela trat, ne jen krátky úsek.
Nejrozumnější je držet se dlouhodobého implementačního plánu, takže dopravci mohou s předstihem plánovat nasazení vozidel (a potřebu nových nebo retrofitů).
Přísloví „Po bitvě je každý generál“ znamená, že ex-post navrhnete lepší řešení, než se původně zvolilo, nikoliv horší.
Zkoušet výhradní provoz na trati Praha – ČB by bývalo znamenalo zavést problémy ne na 30, ale na 150 km tratí a s velmi silnou příměstskou dopravou. A vybavit (a následně upravovat) řádově víc vozidel.
Uničovka byla zvolená ideálně.
Co bude jezdit Sp1494/1495? Nebo má 714 ETCS?
Tam už nějakou dobu jezdí 743.2.
Bohužel ta cena do starších vlaků je strašná. Vypálili jsme na pár koridorech cenu 20-30 komplexních modernizací regionálních tratí.
Stará technologie.
Jak říkal Bednárik. Riziko nové verze. A dalších investic. Předpotopní přenos dat.
Za mě by dávalo smysl L1 + nějaký datový přenos, nejlépe moderní. Ale to není.
A ty tratě jednokolejné jako na Slovensku nebo Jižní Čechy a dalších 9000 km to neřeší defakto vůbec. (bez komplexní modernizace trať, vozidla)
Komplexní (ani jakákoliv jiná) modernizace trati není podmínkou ETCS, zejména L1.
Pokud tam dosud žádný VZ nebyl a jedná se o jeho první instalaci a spolufinancuje to EU, tak to samozřejmě je podmínkou, aby tam ETCS bylo – to samé se týká první instalace GSM-R tam, kde nebylo nic.
Umíte číst? Já přece mluvil o úplně opačné podmínce.
L1 + nějaký datový přenos. Tak určitě je nejlepší vymyslet zase nějaký lokální vehikl s ničím nekompatibilní.
OBU na mašině je pro L1 i L2 tatáž.
Předpotopní přenos pro ETCS v pohodě stačí, posílat do ETCS 4k 10bit HDR video s 24bit zvukem tam nehrozí, ty zprávy jsou malé. Sice to má limity, ale funkčnosti to nijak nebrání.
Jenže pro L1-only může být jednodušší. Tak to mají ve Švýcarsku, kde jim na vnitro provoz stačí ořezané levnější mobilky.
Jenže oni zavedli L1 v době kdy my jsme ani nesnili o pořádném zabezpečovači (1998). Teď už Švýcaři zavádí L2 (už je např v Gotthard tunelu a přípojných tratích).
Co jiného by taky Kupka nyní mohl tvrdit že ? Nic jiného a modlit se, aby se skořápka bezpečnosti nerozpadla a taky nedošlo k hlubší navštěvě holohlavých chlapíků z centrály…. Protože celý systém ETCS je mimořádně a sofistikovaně vymyšlený kartel kde i bezpečnost proti celkovým nákladům je neomluvitelná. A to vůbec nepopírám věcný přínos systému. Ale pozadí tohoto upečeného příběhu je oproti 80 ti mega generála Svobody fenomenální…ale počkejme si, kterými všemi směry ještě buzola policistům ukáže se vydat od té doby, co mají nové turistické centrum u Jirky Svobody. To bude ještě divení….a je jedno, zda se vydají po… Číst vice »
Jj nejlepší a nejlevnější se bude vydat Slovenskou cestou. Propustime vedení ČD, na všechny stanoviště strojvedoucího umístíme minimálně dvě kamery. No a když to náhodu nevyjde tak Babiš spustí plameny projev že všichni jsou neschopní, strojvedoucími počínaje.
Co to melete za kraviny ? Ja jsem něco takového řekl?? A to je přesně ono. Jste všichni zfanatizovaný bezpečností, ale kdyby z toho měl každý dát korunu ze svého, tak se budete kroutit jak had. Já jen upozorňuji v kontextu vynaložených peněz a celkového přínosu. Na silnici se umírá především, ne na české zeleznici….a nepodhazujte mi sem jedu fatální ( kdyz se vůbec stane ) nehodu na železnici za rok , proti tomu co je na silnici. Ale to je marný. Tak šup do mě mínusy. A evidentně kauza Svoboda společensky nevadí, dle reakcí všeobecně na podobná témata.
1. železnice nemá ten komfort, že by nikdo moc neřešil 400 mrtvých ročně, což je případ silnic
2. nejsou to jen mrtví, ale i materiální škody, ekologické škody (Hustopeče) a obrovská narušení provozu a spolehlivosti
3. snadno se může stát, že nehoda bude mít spousty mrtvých, je to jen otázka náhody
4. když něco technicky zabezpečit jde, tak je trestuhodné to neudělat. (nejen) Ve vyspělém světě je vlakový zabezpečovač standard.
5. většina vozidel v provozu pomalu bude osazené ETCS OBU, tím to skončilo a neinvestovat i do infra je trestuhodné mrhání
1.) argumentační faul. Ti mrtví nejsou z jedné jediné nehody z chyby jenoho jediného člověka.
Není to argumentační faul. Nikdo netvrdil, že je to z jedné nehody. Porovnává se bezpečnost železniční a silniční dopravy. ETCS se také neinstaluje pro to, aby zabránilo jen jedné jediné nehodě a pak by se vyplo.
Co je na tom proboha argumentačním faulem?
Je úplně jedno, jestli je to při jedné události, nebo při 100 událostech.
Faktem je, že na silnicích je 400 lidí za rok mrtvých „standardem“, který nikoho moc nebere.
Kdyby se na železnici zabilo 400 lidí za rok, tak jsou z toho hysterické reakce o tom, jak jsou dráhy nebezpečné.
Ale bere, jenom zatím není k dispozici řešení. Bez silniční dopravy to nejde a zabezpečit ji zatím neumíme. Až někdo přijde s řešením tak se opravdu nebudou hledat důvody proč to není potřeba jako na železnici.
Nevím v čem je to argumentační faul. Reagoval jsem na to, že na silnici „se umírá především“, což je sice pravda, ale ani pro letectví ani pro železnici to neznamená „pro nás je to taky OK, tedy investovat do bezpečnosti netřeba“. Není. Lidi uplatňují jiný standard na individuální a jiný pro veřejnou dopravu. Mnohem přísnější pro tu veřejnou a snadno ji začnou považovat za nebezpečnou, ač reálná čísla hovoří v protikladu k tomu.
Nenápadně připomínám, že již v moderní době v roce 2013 zemřelo při jedné železniční nehodě 88 lidí a 144 bylo zraněno. Vznikla nerespektováním snížení rychlosti.
proč do diskuze o české železnici taháte španělsko?
Hustopeče nad Bečvou, účet se už přehoupl přes miliardu, takto můžeme pokračovat dále. Bezpečnost musí být na prvním místě, ne jak u našich východních sousedů. Nevadí, protože hádej či je to kůň, nápovědě březen 2018.
Co je to taková spolehlivost 99,53%? Že z tisícovky vlaků jedou 4 bez zabezpečení? Nebo je to těch 9 kusů denně co sytém zastaví kvůli sněžení?
Jinak teda systém, co denně zastaví někde , jak jsem pochopil i v polích, „jen“ 9 vlaků denně, mi zase až jako úplně super pilíř bezpečnosti nepřijde, natož plynulosti….
Jak dlouho takové odstavení vlaku trvá? A ví ostatní vlaky, že systém někde cestou odstavil vlak kvůli odometrii
Myslíte fulebr?
Z tisícovky vlaků čtyři zastaví kvůli nějakému výpadku ETCS. Výpadky jsou třeba chyba v odometrii (vlak neví dostatečně přesně kde je) a nebo rozpad spojení s RBC (vlak nemůže například přijmout informaci o ztrátě MA). Zastavení vlaku je potom v takovém případě bezpečný stav a obecně jakýkoliv výpadek vede do bezpečného stavu.
Nicméně úkolem těch vlaků je jezdit z místa A do místa B a ne bezpečně stát v polích. ECTS má před sebou ještě velký kus cesty, aby bylo opravdu spolehlivé. Za rok obrovský posun, ale ještě není čas plácat se po ramenou.
Pro všechny mínusáře. Vy byste sedli do letadla, kdyby vám řekli, že každé 250 letadlo musí nouzově přistát?
Pokud bude znamenat nouzové přistání to, že s tím pilot přistane na nejbližším letišti a praští s tím jak průměrný pilot Ryanairu, tak docela v klidu… Ono totiž to zastavení při problému s ETCS je na této úrovni.
To je naprosto nesmyslný příklad. Letadla nejsou 100% spolehlivá a závady jsou tam v jednom kuse. Spousta zpoždění je kvůli tomu že se řeší nějaké technické věci. Nouzové přistání je v případě kdy selže celý řetězec redundance a není dále bezpečné setrvat ve vzduchu.
Pro prostředky na zemi je jednodušší zastavit pokud nastane nedefinovaný stav. Železnice to dělá i bez ETCS, nevím že vás to náhle tak překvapuje.
Jenomže to je otázka té spolehlivosti. 99 % spolehlivost je zoufale nespolehlivé. Potřebujete alespoň 99,9 %, ale spíše 99,99 %. Do letadla by nikdo nesedl. Do vlaku ano, protože to „jenom“ začne prudce brzdit.
Já nezpochybňuji potřebu ECTs, ale říkám, že ta cesta ještě bude dlouhá. Protože pokud 9 vlaků denně začne najednou prudce brzdit, tak mi to jako uspokojivý stav nepřijde. Pokud to bude 9 vlaků za měsíc, jsem s tím v pohodě.
Kdyby jen lidi věděli, že nouzové přistání letadel je v podstatě na denním pořádku a na celém světě se prostě občas stane z různého důvodu, tak by stejně do toho letadla vlezli protože za rok spadne tak jenom kolem 4 větších letadel s obvykle kolem 200 lidmi.
Lidé sledují seriály jako letecké katastrofy a podobně a stejně pak do toho letadla sednou.
Chtít 99,99% spolehlivost je sice pěkné, ale je otázka zdali to za to stojí. Ty vlaky se stejně obvykle do 15 minut rozjedou (spíše do 5 minut).
To je traťový zabezpečovač, ne automatická pračka. Jasně, že musíme chtít spolehlivost 99,99 %.
Co se týče bezpečnostní spolehlivosti, tak ta je téměř absolutní, 99 a spousta devítek %. Zabezpečovací zařízení pracují ve schématech integrity (míněno potenciálu chybného konání), které ve spotřebním sektoru vůbec neexistuje.
Co se týče v spolehlivosti v provozu, tak jako technologie založená na radiových přenosech může mít krátkodobé výpadky které mohou způsobit zastavení vlaku.
To naruší spolehlivost provozu o nějaký bod. Nenaruší to spolehlivou funkci zabzař, ta je pořád 100 %.
Nevíte o tom systému nic a tak píšete nesmysly.
Nejde o spolehlivost 99%, ani 99,9%, neboť se vůbec nebavíme o spolehlivosti. Naopak právě i důkazem spolehlivosti je fakt, že pakliže systém vyhodnotí, že cokoliv není v pořádku, zareaguje bezpečnostním opatřením, a to je zastavení vlaku. A to je těch 9 případů za den. Např.z těch 2500 vlaků, které v ten den pod výhradním provozem jely.
A pak se u nás řeší, co se množině všech kontrolovaných faktorů stalo, že systém musel přistoupit k této bezpečnostní reakci.
Naopak, důkazem nespolehlivosti by bylo, pokud by systém nezasáhl a nechal vlak jet dál.
Ten příměr je naprosto stupidní. Nouzové přistání by se dalo přirovnat (pokud to vůbec lze), že by vlak po krátkodobém výpadku ETCS musel dojet do nejbližší stanice určité velikosti. V letectví máte hromadu různých nestandardních provozních situací od výpadků navigačních systémů, přes jejich aktivní rušení až po třeba go around. Od železnice se to liší pouze bezpečným stavem vycházejícím z povahy daného prostředku – u letadla je první priorita v jakékoliv nestandardní situaci stabilizovaný let, u vlaku zastavení.
Já jsem chtěl, aby si všichni uvědomili ta procenta. To, že vlak při každé 250 jízdě sám nouzově zabrzdí je ostuda. A ano, chápu, že vyladit systém nějakou dobu trvá. Až to začne bez příčiny brzdit jen u každé 25000 jízdy, tak bude čas plácat se po ramenou. Teď je čas zasednout k počítači a makat.
Jste úplně mimo
Žádná ostuda to není. Ostuda je, když se zmáčkne generální stop a zastaví to všechny vlaky v okolí a je MU.
Na první rok provozu tak složitého systému s tolika pohybujícími se různorodými prvky v ploše stovek kilometrů to není špatný výsledek. Zaškobrtnutí jsou spíše drobného charakteru (i když byl i vážnější výpadek), určitě je co ladit, ale že by to byl provozní problém, to ani náhodou. Mnohem více zastavení jsem zažil ve vlaku bez ETCS (zřejmě Mirel).
Díky za osvětlení…
A ví ostatní vlaky (systém jako celek) že je na trati v polích zastavený jeden vlak třeba s chybou v odometrii, nebo trpící rozpadem spojení??? Jinými slovy má systém povědomí, že v konkrétním místě stojí vlak, kterému selhalo ETCS – tedy vlak bez ETCS?
A jak dlouho trvá systém restartovat, zkalibrovat, nebo jak se tento problém řeší? Předpokládám teda, že to je vyřešitelné na místě a není třeba odtah do stanice/dílen
Bezpečný stav je, že vlak má spojení a ví dostatečně přesně kde je (sedí dodatečně přesně ujetá vzdálenost podle Dopplerova radaru se snímačem otáček kol a polohou balíz). Pokud něco z toho neplatí, tak vozidlová část brzdí a traťová část počítá s tou nejvíc pesimistickou variantou ohledně polohy vlaku a na základě té potom upravuje MA pro ostatní vlaky na trati. U nás jsou navíc stále klasické oddíly (jejichž obsazenost se určuje kolejovým obvodem nebo počítačem náprav), takže ZZ zná obsazenost tratě i pomocí tohoto zdroje. Vlak sice má poruchu ETCS, ale tím se nevypaří ze systému, to by nebyl… Číst vice »
Výhradní provoz ETCS L1 bude od neděle i na trati Choceň – Litomyšl.
Pokračování úseku na Děčín je v nedohlednu…. Tak na co ten systém zaváděli, když ho neumějí dokončit. Zase jeden hloupej pomník na oltář bezpečnosti. A lidi budou dál umírat kvůli neschopnosti SŽ, jejíž představenstvo krade jak straky.
Ale zato bude ETCS na lokálce Choceň – Litomyšl, to je průlom systému i na lokálky. Bude líp.
Na to, že tam bude prakticky pendlovat tam a zpět jeden vlak ( krom jednoho případu denně ), to je docela drahé.
Jako fíra říkám, je špatně jet půl cesty pod ETCS a půl ne. Prostě pod ETCS nějaký ucelený úsek. Nevadí (mi) např. přijet do Veselí nad Lužnicí pod ETCS a do Jihlavy pokračovat bez něj (je to jako sjet z dálnice na okresku), ale nebezpečný je pod ETCS dojet do Kralup, zde ani nezastavit, jen máčknout na tlačítko, protože to pípne (stejně, jako v mnoha jiných situacích) a pokračovat bez něj. Když to přirovnám k dálnici, tak jsme v podobné situaci, jako na konci D4 na Nové Hospodě směr Písek. Akorát tady hrozí jen pokuta za rychlost, ne přehlédnutí výstrahy… Číst vice »
A proč by opuštění úseku s ETCS mělo vést k přehlédnutí výstrahy? Nevidím rozdíl mezi možnými příčinami přehlédnutí výstrahy do Kardašovy Řečice a přehlédnutím střelnice před Nelahozevsí.
Jinak „jako fíra“ by si člověk měl všimnout návěsti se škrtnutým ETCS, měl by vědět co dělá mačkáním na tlačítko, a informace o ETCS asi bude i v sešiťáku, ne?
To je problém možná pro nějaké prdůchy, brigádníky nebo slabší povahy typu nebožtíka Practicuse.
Protože lidé chybují a taková situace k tomu přímo vybízí…
Jakože jedu z Prahy do Kralup podle návěstidel (dolhlíží mě ETCS), v Kralupech pokračuju v jízdě bez zajištění ETCS, ale sleduju úplně stejná návěstidla.
Jak mě SITUACE přímo vybízí, abych je už nesledoval? Mohl byste to nějak přesněji popsat, ten technický nebo psychologický mechanismus?
Vy asi o nějakém módu FS a fci návěstidel při něm moc netušíte. A jestli si myslíte že existuje nějaký “ sešiťák“ a informace v něm o ETCS, tak už asi dál je zbytečné diskutovat. A ano , je velice „komfortní“ a pro bezpečnost dopravy přínosné jet 170 km z Chebu do Berouna pod “ plnou palbou“ v L2 a pak najednou ( vlastně ne najednou, pro zbystření pozornosti následuje cancour do Karlštejna s AB, ovšem bez kódu ☹️- chápu , bude brzy asi ETCS až tam.) následuje “ báboblok do Radotína.. Mě napadá, kolik najezdíte tak km za rok… Číst vice »
A on když jede pod ETCS, tak koukán na návěstidla? Doted jsem žil v tom, že když jede pod plným dohledem ETCS, tak se na návěstidla koukat nemusí a jede se podle „obrázků“.
ale to je ve finále jedno – každá takováhle poloautomatická , až automatická, činnost, vede k problémům – stačí chvilka rozptýlení, a mozekl dostatečně nepřepne , a průser je na světě.
A děje se to. Děje se to doceal často.
Škoda že nefunguje psychologicky „nemám povolení= nejedu.“
DMI nebo barvička přeci dovolí akorát popojet od návěstidla k dalšímu návěstidlu. U dalšího návěstidla musí být další informace. Pokud do Kralup povolovala jízdu DMI, a tam sem neviděl zelenou, co opravňuje jízdu dál?
>Jinak „jako fíra“ by si člověk měl všimnout návěsti se škrtnutým ETCS
Santiago de Compostela. Je nutné pokračovat?
Dobrý den,
pamatuji-li si dobře, odpověď Vám podá nastudování nehody ve Španělsku, myslím, že tam také před obloukem končilo ETCS a poté bylo omezení rychlosti a nedopadlo to dobře. Psalo se o tom i tady.
https://cs.wikipedia.org/wiki/%C5%BDelezni%C4%8Dn%C3%AD_nehoda_u_Santiaga_de_Compostela
Velmi pěkně řečeno, tyhle změny režimů po pár desítkách minut a nutnost psychologického přeladění se mohou vyvolávat zvýšenou pravděpodobnost chyb.
Pořád jedete podle návěstidel, na co přesně se psychologicky přelaďujete?
Jedete podle DMI displeje, návěstidel si nemáte všímat. Pak si jich najednou všímat musíte a být si plně vědomi změny režimu.
To jste si to moc zjednodušil. Tohle určitě nikde v předpise napsané není. Strojvedoucí si i pri jízdě v plném dohledu ETCS musí návěstidel všímat. Akorát jedná dle DMI kromě několika výjimek. Třeba mě už se stalo, že jsem měl Výstrahu a pak Stůj na návěstidlech po sobě, i když ETCS umožňovalo jízdu traťovou rychlostí. A strojvedoucí i když má opravnění k jízdě, musí před návěstí Stůj zastavit. Pokud dojde k padáku samozřejmě dle možností. Opět když spadne návěstidlo na Stůj a i když má i nadále strojvedoucí opravnění k jízdě na DMI,stejně musí zastavit a nahlásit to Osobě řídící… Číst vice »
V módu FS jste měl na DMI MA až bůhví kam a na návěstidlech byla Výstraha a Stůj ?
Jak tohle může nastat ? Nevím, ptám se pro kamaráda 😊
Nastat to klidně může. Stačí, aby za tím stůj byla (třeba po kilometru) Stop-značka ETCS, k ní máte to MA a k ní je trať volná. Za ní může stát vlak, ale protože další (hlavní) návěstidlo je ještě o 500 m dál, tak na tom předchozím musí svítit Stůj, protože trať až k tomu dalšímu náv. volná není.
Stačí takhle?
Zkuste se vžít do toho příkladu s D4. Na prakticky stejné dálnici najednou nesmíte jet 130 ale jen 110. Jak dlouho vám trvá “přeladění” na jiný číslo na tachometru? A co u toho všechno potenciálně přehlédnete?
P.S.: Co furt máte s těma návěstidlama?
Tam je LS včetně zhlaví stanic, neboli pravděpodobnost nehody o několik řádů nižší, než tam, kde není nic.
Fascinuje mě od počátku, že s ETCS se u nás začalo zrovna na těch pár tratích, které už nějaké zabezpečení měly. A ne třeba takové ty stovkové jednokolejky bez absolutně čehokoliv, jako 020 (zdravíme Káranice), 070 (zdravíme Kropáčovu Vrutici), 180 (to si ještě pamatujeme všichni) atd.
No jestli to nebude tím, že na těch koridorech je řádově silnější doprava.
A jak vidno, kódování ve zhlaví moc nepomůže (opravdu Husté péče 🙁 )
Za tu dobrou spolupráci dodavatelů palubních jednotek a dopravců by si měl dát facku.
Nebo dvě tomu, kdo mu tohle namluvil. Jinak proti ETCS nic. Za mě to funguje dobře a nemám s tím žádný problém…
Hlavním úkolem strojvedoucího je koukat se před sebe na trať. Možná někdy časem nějaké ETCS 99 dokáže číst údaje rychlostníků, přejezdníků a dalších zařízení, která železnice nezbytně potřebuje ke svému provozu. Nebo dokáže omezit rychlost vlaku, když je na rychlostníku dvacítka? Tohle všechno zatím je jen na strojvedoucím a tak mu nechme dostatek času a prostoru, aby mohl se plně věnovat řízení vlaku. Jemu je celkem fuk, zda je rachost přenosu 5 nebo 15 G. On potřebuje, aby to co mu má pomáhat bezchybně fungovalo . Slezte z nebeských výšin na zem a koukejte pořádně kolem sebe. A to platí… Číst vice »
Ty o tom evidentně noc nevíš a plácáš tady nesmysly.
Spíše dřív zaniknou právě ty rychlsotníky a přejezdníky, ty v plnohodnotným ETCS nebudou potřeba.
Je vidět že toho o ETCS víte opravdu hodně
Velké H a malé o?
Co takhle si přečíst něco o tom, jak ETCS funguje?
Nerozumíte ani ETCS, ani češtině. Kupka není „emeritní“ ministr, zřejmě nechápete smysl toho slova.
No jo. Ale má názor. Přes to vlak nejede.😃🤡
Překvapil jste mne, Hlaváčku, to je radost vidět Vás při práci!
Ha, výpravčí co dělal 35 let na dráze, 21 let je v důchodu ,kdy jednou jezdil na povolenky a malém zkolaboval, nám tu bude říkat něco o ETCS 😄
Jistě ze sebe máte radost, že lidem dokážete i v osmdesáti letech poradit.
> Nebo dokáže omezit rychlost vlaku, když je na rychlostníku dvacítka?
A vy si myslíte, že nedokáže?
On neví, že to dokáže a z toho vyvozuje, že nedokáže. Přesvědčen o vlastní bezchybnosti. 🙁
3 roky není Nejlepší Správa schopna vybrat dodavatele. Milionář asi pokračoval v rodinné odbojové tradici a sabotoval železniční dopravu do Reichu…
Když máš chlívek plný nutrií, nemáš čas zadat otevřené výběrko do kterého by se mohli přihlásit renomovaní výrobci. Ale možná jen domácí monopolistaneměl kapacitu a tak se čekalo až zaChrchlá můžu.
SŽ dostala od Kupky za úkol udelat jednu velkou soutez. Tak se dalo dohromady par chytrych hlav a udelali to jak udelali.
Kdyby to smelo byt 15 soutezi pro jednu stanici, uz by to samozrejme davno podepsane u ocekavatelneho dodavatele.
Jen se divím, že to chodi po GSM-R 2G. Za pár let budou muset dopravci koupit nový RDST, ktere budou umět GSM-R 5G. Jistě to bude za pakatel. A uz nikdo raději nezveřejňujte, že až snesou ty navestidla (doufám, že od tohoto záměru ustoupí) tak se v případě poruchy bude jezdit mezistaničně 60 max. To tiskový mluvčí SŽ Kupka neříká…
Učili mě, že rozdíl v těch géčkách je rychlost a vzdálenost přenosu. A že 5G má menší dosah, ale rychlejší přenos. Doma mi taky dosáhne na větší vzdálenost 2,4G síť než ta 5G….
To ale mícháte jablka a duriany. U WiFi to G znamená frekvenci (2.4 vs 5.2 GHz), u mobilních sítí generaci. Mobilní sítě všeobecně vysílají na nižšich frekvencích než WiFi.
S těmi nižšími frekvencemi to platí jen částečně, některá pásma používaná pro LTE/5G (B7, 38, 42, 43) jsou výše než 2,4 GHz.
Co to je za nesmysl, že do Zastávky bude výhradní provoz? Snad až od roku 2028 🤔
V Pezinku se to osvědčilo…
ETCS řeší vše. Škoda, že není na silnici, nikdy by nebyly havárky, jako v úterý na D2.
Pracuje se na tom, jenom rozdílné podmínky způsobují že je technicky složitější zabezpečit auta než u vlaky.
Můžete prosím sdělit podrobnosti nebo alespoň nějaký odkaz? Zajímalo by mě, na jakém systému (principu) se pracuje a v jakém je to stavu. Děkuji.
Praha – Kralupy je akorát lumpárna, aby staré škopky nemohly dojet do Prahy.
To je na tom ETCS právě pozitivní. Ještě by mohli udělat Ústí-západ – Ústí-Střekov a škopkům pošleme smuteční věnec.
Nebojte, sám mám velkou radost, že jeden nejmenovaný dopravce s krabičkami bude chtít po trase přepřahat, protože nemá ve svých 27 lokomotivách ETCS, to bude radosti a volání všude možně.
A bude to na téhle trati jediný nákladní dopravce?
Tak určitě. Zabezpečit nejvíce zatížený úsek je úplně největší lumpárna, jaká člověka napadne.
Lumpárna je tak leda, že to není Kralupy včetně, kde pražské z(á)hlaví nekóduje vůbec a i průjezdy rovně obsahují vždy mezikruží.
A z Pardubic do Hradce Králové je taky ETCS.
Ale jen smíšený provoz.
Já se těším až jednoho dne dojde k pořádné sabotáži, nejlépe na trati kde už ani nebudou návěstidla. ETCS je dobrá věc, ale je to opravdu „mírová technologie“, protože je velmi sofistikovaná a tudíž zranitelná.
Že byste jim namazal koleje, když se tak těšíte?
V kombinaci s odpálením centralniho dispečerského pracovistě se nebude jezdit vůbec. Bohužel odporníci ze SŽ, co to vymysleli, si myslí, že snědli všechnu moudrost světa.
Nemusí být sabotáž. Stačí, když se na Centrtru Dopravní Paralýzy sejde směna stratégů a taky se nejezdí.
Ale kdepak. K totálnímu kolapsu stačí překopnout jeden správný kabel, jak ukazují zkušenosti z minula. Je úplně jedno, jestli vede ke klasickému návěstidlu nebo k nějaké komponentě ETCS.
Jedno nefunkční návěstidlo způsobí zastavení provozu v půlce sítě? Jo, i tady se zranitelnost zvýšila, ale ještě celkem přiměřeně (nepočítám zahoření kabelu v Bohumíně, kde se nepracovalo tuším rok a půl (i patrně vlivem politiky „ta dráha je nám vlastně jedno“), což je dost.
To samozřejmě je, stejně jako všechny takové technologie. Kolega uvádí CDP, obdobně na tom budou řízení letového provozu, obzvlášť až se třeba rozšíří i virtuální věže (viz 🇺🇦 – pozemní letecká infrastruktura, nejen vojenská, byla cílem prvotních raketových útoků). Ale ono taky v nemírové situaci nebude zdaleka priorita zajistit vysokou propustnost a bezpečnost, jako teď. To prioritní se nějak odjezdí vždycky, v době Starlinku už si lze představit i sofistikovanější řešení než vysílačky i za situace výpadku většiny běžných technologií, byť samozřejmě závislost na lidském faktoru zůstane. Nicméně nedává příliš smysl kvůli těmto situacím brzdit rozvoj železnice v mírových dobách,… Číst vice »
Komu by stálo za námahu sabotovat železnici?
Sabotáži železnic? Tedy SŽ? 😂
Stejným lidem, kterým stojí za námahu strašit lidi tvrzením, že je prezident pošle válčit na Ukrajinu, nebo že nás dopravní letadla práškují vakcínami. Chaos a strach je pro ně způsob, jak ovládnout masy.
Baldovy,i když teda jen se stromem. Ale je pravda že mohl počkat na majitele lesů u trati,ti sabotují o něco víc.😀
9 zastavení denně kvůli sněhu? A není to málo Antone Pavloviči? 🤔
Sice netuším, jakou chybovost měl (má) např. Mirel, ale mě se to číslo zdá “obrovský “…
Já bych hlavně očekával že při takovém nezdůvodněném zastavení strojvedoucí převezme řízení a zastavování přeruší.
Jak strojvedoucí zjistí že je to bezdůvodné zastávání?
To by pak trochu pozbylo ten přínos eliminace lidské chyby…
To už tady vícekrát bylo i na PZB a dopadlo to velmi neslavně.
Myslel si, že je to chyba ETCS, přerušil rychločinné brždění.
Předevčírem na Slovensku se na to fíra naštěstí nevykašlal a ubrzdil.
Převezme řízení, protože zlé ETCS ho zastavilo a efekt zabezpečovače bude vynulován.
Ten zabezpečovač skutečně zabraňuje nehodám a lepší, když párkrát vlak zastaví kvůli ztrátě signálu, než aby to tu „zabezpečoval“ barvičkovač, který je nejlepší, protože tu vždycky byl a všechno nový je špatný.
No nicméně to pořád jaksi nevysvětluje nutnost rychlobrzdy namísto řízených třeba 4,2 bar. Nebo 3,5 bar a v rychlosti 30 km/h nárůst na 4,6 bar. Prostě aby to nebylo „do zdi“.
ETCS umí i provozní brzdu (ale „bezpečně“ to jde jen nouzovou). A je potřeba, aby ta „bezpečná“ reakce byla co nejjednodušší – díra do potrubí. Pokud bych měl při bezpečné reakci měřit nějaké tlaky, tak je to už prostor pro selhání.
Nárůst tlaku nemá to ETCS jak řídit, a už vůbec ne „interoperabilně.
Zajímavé by bylo porovnání nejenom s Mirellem (LS06), ale rovněž se zabezpečovačkami, které opravdu fungují jako zabezpečovače (nejenom barvičkovače) – jako PZB, LZB a další.
Mně se zvedá obočí, když čtu, že MD/SŽ systém ladí, aby neměl tolik poplachů. Přeci nejsme první země s etcs, kde sněží.
Aby to nebylo ladění ve stylu Letovice – tady by nás etcs nepustilo, tak to raději předem vypnu.
Vozidlová část se liší pro jednotlivé řady, takže problémy konkrétních řad nemají v jiných zemích vliv?
No, s tím Mirelem, kdo si vzpomene na verzi 3, tak dokud to nevyřešili verzí 4, tak byly úseky, kde stál prakticky každý vlak, co měl tuto verzi Mirelu, typicky z Grygova na Brodek, tam se 3x po sobě stratil kód a už se stálo…
Cez Řečany nad Labem sa tiež muselo zníženou rýchlosťou, alebo s neplánovaným zastavením.
Třeba na nových panterech jsou větší problémy s Mirelem než s ETCS. ETCS funguje perfektně a jsem s ním velmi spokojen. Já za posledni rok jsem měl víc nouzových zastavenich na tratich bez ETCS, kde se jede na Mirel.