Estonská část projektu Rail Baltica je podepsána. 58 kilometrů rychlotratě se může začít stavět

Termín dokončení stavby je momentálně plánován na konec roku 2030.
Společnost Budimex podepsala smlouvu na návrh a výstavbu více než 58 kilometrů dlouhého úseku vysokorychlostní železnice Rail Baltica z Pärnu až k lotyšským hranicím.
Projekt dosahuje celkové hodnoty 332 milionů eur (8,3 miliardy korun). Mezinárodní konsorcium se postará o projektování a výstavbu. Samotné stavební práce, na kterých bude mít Budimex 40% podíl, jsou podle tiskové zprávy firmy odhadovány na 313,7 milionu eur.
Investice je součástí přeshraničního projektu Rail Baltica, jehož cílem je propojit hlavní města Pobaltí s Varšavou a dále s Helsinkami prostřednictvím moderní železnice umožňující rychlost vlaků až 249 km/h.
„Rail Baltica nebude sloužit jen jako modernizace místní železnice, ale vytvoří důležité spojení mezi pobaltskými státy a zbytkem Evropy. To je klíčové nejen z hlediska mobility a obchodu, ale také bezpečnosti,“ uvedl v tiskové zprávě předseda představenstva Budimexu Artur Popko
Kromě polské stavební firmy jsou součástí stavební skupiny konsorcia rovněž firmy Bouygues Travaux Publics (Francie) a KMG Infra OÜ (Estonsko). Zpracování projektové dokumentace pak mají na starosti společnosti Ingérop Conseil et Ingénierie (Francie) a WSP Finland Oy (Finsko).
Termín dokončení stavby je momentálně plánován na konec roku 2030.
Pro polský Budimex jde již o druhý klíčový železniční projekt v pobaltském regionu. V rámci konsorcia E.R.B. Rail (Eiffage Génie Civil, Budimex SA, Rizzani de Eccher) se podílí na výstavbě navazujícího úseku Rail Baltica v Lotyšsku o délce 230 kilometrů. Jeho dokončení je plánováno na rok 2032.
Celková délka železničních koridorů by měla po dokončení jen v Pobaltí dosáhnout 870 kilometrů. Projektovaná rychlost úseků spojujících Tallinn, Pärnu, Rigu, Panevėžys, Kaunas, Vilnius a Varšavu je 249 km/h pro osobní vlaky a 120 km/h pro nákladní vlaky. Nová železniční trať bude mít standardní rozchod 1 435 mm, současné pobaltské tratě mají původní sovětský rozchod 1 520 mm.
Rail Baltica výrazně zkrátí cestu z Tallinnu do litevského hlavního města Vilniusu ze současných nejméně dvanácti hodin na méně než čtyři hodiny. Kromě zmíněných úseků se staví už také v Litvě mezi Kaunasem a Panevėžysem, směrem na sever k lotyšské hranici pak již bylo dokončeno projektování i výkup pozemků.
Podle britské BBC náklady na projekt v posledních letech prudce vzrostly a přiměly státy k přehodnocení některých dřívějších ambicí. Projekt se tak následně rozdělil do dvou fází.
V první z nich, která bude stát patnáct miliard eur (379 miliard korun), bude položena jedna kolej místo dvou a zaměří se na nejdůležitější vlakové zastávky. Druhá kolej a další vlakové stanice mají být dokončeny v rámci druhé fáze, jejíž termín dokončení se zatím nestanovil.