EMU + 35 milionů = BEMU. České dráhy zveřejnily cenu za bateriové vlaky bez soutěže
Provoz bateriových vlaků si objednal Moravskoslezský kraj.
České dráhy zveřejnily, kolik zaplatí navíc konsorciu Škoda Transportation a Škoda Vagonka za přeměnu čtyř elektrických jednotek RegioPanter (EMU) na dvouzdrojové jednotky s bateriemi (BEMU).
Za každou jednotku zaplatí dopravce 35,1 milionu korun bez DPH navíc, celkem 140,4 milionu korun navíc. Jedna jednotka BEMU 160 tak vyjde na 152 milionů korun. Rozdíl zaplatí ve vyšší ceně dopravního výkonu Moravskoslezský kraj, který si provoz těchto jednotek objednal. Jinými slovy, proměna čtyř elektrických jednotek na bateriové vyjde dopravce dráž, než by stála jedna další elektrická jednotka.
Dopravce pořizuje jednotky BEMU bez soutěže, když plánuje uzavřít se Škodou dodatek k rámcové smlouvě, která prošla řádným výběrovým řízením. Byla ale na elektrické jednotky, nikoliv dvouzdrojové BEMU.
Pokud jde o soulad takového postupu se zákonem, stojí proti sobě dva právní názory. České dráhy tvrdí, že BEMU je v podstatě to samé co EMU, a jejich postup tak zákonu neodporuje.
Právní posudek od advokátní kanceláře MT Legal zpracovaný pro člena dozorčí rady Petra Šlegra naopak tvrdí, že jde o dva rozdílné předměty plnění a smlouvu uzavřít nelze. S velkou pravděpodobností bude tento spor řešit antimonopolní úřad, kam se chtějí obrátit někteří výrobci vozidel na baterie.
Bez ohledu na právní názor je zřejmé, že bateriový vlak pro Moravskoslezský kraj neprošel porovnáním s nabídkami konkurence. Když dopravce vypsal soutěž na elektrické vlaky, o bateriových vlacích nebylo v dokumentaci ani slovo.
Nové jednotky BEMU se mají objevit v provozu příští rok. Dopravce současně soutěží dodávku dalších patnácti BEMU, ale již v otevřené soutěži. Kraj si od čtveřice nových jednotek BEMU slibuje zahájení provozu přímých vlaků Veřovice – Ostrava.
Škoda umístila baterie na střechu vozidla. RegioPanter jako BEMU dokáže při maximální rychlosti do 120 km/h ujet až 80 km. Baterie se pak průběžně dobíjí jízdou pod trakčním vedením nebo rekuperací energie při brždění.