Letecké společnosti Letectví

Emotivní loučení se 747. Piloti Qantas s jumbem před cestou na vrakoviště na obloze nakreslili logo s klokanem

Poslední rozlučka s Boeingem 747 v Sydney. Foto: Qantas
Poslední rozlučka s Boeingem 747 v Sydney. Foto: Qantas
Letecká společnost Qantas se definitivně rozloučila po téměř půlstoletí s Boeingem 747.

Éra Boeingu 747 u další letecké společnosti je u konce. Australská společnost Qantas dnes definitivně poslala do šrotu poslední letoun této řady a po 49 letech služby ukončila jejich provoz.

Po sérii tří rozlučkových letů pro cestující firma nejprve letounu registrace VH-OEJ uspořádala vodní slavobránu v Sydney, po které letadlo udělalo průlet na největším australským městem. Piloti pak začali ve vzdušném prostoru na východ od Austrálie kreslit logo Qantas v podobě klokana.

Letadlo míří nejprve do Los Angeles, odkud se přesune na letiště Victorville v Mohavské poušti. To je známo jako „hřbitov letadel“, většina strojů zde končí své roky provozu, aktuálně jsou zde ale i dočasně odstavená letadla Boeing 737 MAX některých amerických dopravců. Průběh letu můžete sledovat na Flightradar24.com. Ve Victorville jsou uskladněny i Airbusy A380 v barvách Qantas, u nich dopravce doufá v návrat během dvou až tří let.

Konec Boeingu 747 u australské letecké společnosti sledovalo živě i několik australských televizních stanic. Pro občany nejmenšího kontinentu světa šlo o zásadní stroj, který pomohl zkrátit vzdálenost Austrálie a jiných částí světa a kterým do země putovaly stovky tisíc přistěhovalců.

Qantas převzal první letadlo 747 v srpnu 1971. „Šlo o letadlo, které zpřístupnilo létání milionům lidí,“ uvedl Qantas v tiskových materiálech. Qantas byl první z aerolinek, kdo horní patro obsadil luxusní byznys třídou.

Dopravce s ním zaznamenal několik rekordů: na jeho palubě v roce 1974 při speciálním evakuačním letu z Darwinu kvůli cyklonu Tracy letělo 674 lidí, výrazně více, než byla kapacita. Dopravce tehdy využil pro lidi i nákladový prostor. Letoun dlouho držel i rekord v nejdelším non-stop letu: s pár cestujícími letěl bez mezipřistání z Londýna do Sydney. „Šlo o letadlo, které bylo v době svého vzniku výrazně nadčasové. Posádky i technici ho milovali, stejně tak cestující. Bude nám hodně chybět,“ řekl šéf Qantas Alan Joyce.

Technický pokrok jumba nakonec dostihl. Dopravci dávají poslední roky přednost úspornějším, dvoumotorovým letadlům typu Boeing 787 nebo Airbus A350. Právě na dreamlinery na dálkových linkách Qantas přechází. Konec provozu letadel 747 oznámily minulý týden také British Airways, které byly jejich největším provozovatelem.

Qantas měl ve své historii celkem šest různých typů jumba, končí modelem 747-400ER vyrobeným v roce 2003. Celkem jich dopravce vystřídal 65. Poslední mělo původně skončit na konci letošního roku, pandemie koronaviru jejich konec uspíšila.

Kapitánkou posledního letu je Sharelle Quinn, která se stala první pilotkou v historii Qantas. S Boeingem 747 létala 36 let.

17 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Josef

Tam kdyby ho raději rozebrali aby nezasvazelo někde v poušti když ho umělý složit stím si příroda fakt neporadí

Urban Transport Lover

Sarkastická poznámka:
No to je překvapení, že kromě Quantasu vyřazují Jumba i British Airwas…, když jsou majetkově propojeni a fakticky tak mají jedno centrální vedení…

MartinS.

Zdroj?

Rampakk

Urban nepotřebuje zdroje plácá tady na fórech svoje nesmysly a nejlepší je zcela ho ignorovat

Walt

Ne Qantas opravdu není nijak majetkově propojený s BA a nemají jedno vedení. Maximálně jsou členové stejné aliance…

Jirka

Sarkastická poznámka, BA fakt nemá nic společnéoh s Quantasem. Jsou v holdingu IAG s Iberií a Aer Lingus.

Johnczek

A spolčilo se s nimi, zdá se, i KLM 🙂

Tom

Tady je 48 minut trvající video před startem a jak létá nad Sydney. Nádhera.

https://twitter.com/airlineguys/status/1285941049525968896?s=19

Ascar

by me zajimalo proc ho davaji na vrakoviste kdyz s nim byli tak spokojeni ….

Kráťa

Každá věc má nějakou svoji životnost. A letadlo fakt není hrnek od kafe, který používám doma už 20 let.

Y.K.

Protože ekonomika a nostalgie jsou dvě různé věci. To není věc co máte. To je věc co provozujete za náklady.

Nekdo

Protoze parni lokomotivy ani konske tramvaje jiz taky neprovozujeme?

Jane

Asi na tom tak spatne nebudou, kdyz muzou utratit nekolik tun paliva jenom kreslenim po obloze… Jejich starosti bych chtela mit 🙂

Kráťa

Tak já myslím, že podobná akce je při „loučení“ naprosto v pořádku a k letectví tak nějak patří, a v případě B747 o tom vůbec nepochybuji. Ano, je krize, stojí to peníze, ale je to taky marketing a reklama.

pkajetan

Jo jo, Jane, to jste si tady pěkně naběhla v této „šotoušsko/mačistické“ společnosti „všudybylů a všeznalů“.. … s logikou tady neuspějete …. 😉
Apropós – tady jedině tu o Letadélku Káněti 😀

Matěj

Jsou to jejich peníze, ať si je utratí jak chtějí. Vám snad někdo říká jak máte utrácet peníze?

Jaroslav

Jane, podívejte se analogii s pohřby lidí – jsou někdy chvíle, kdy lidé prostě dávají peníze, čas a práci na nějakou akci či ceremoniál a přitom z toho nemají materiální prospěch.