Letecké společnosti Letectví

Emirates otevírají další linku z Evropy do Ameriky. Mluví se i o spojení Prahy s USA

Boeing 777-200 LR společnosti Emirates. Foto: Emirates
Boeing 777-200 LR společnosti Emirates. Foto: Emirates

Letecká společnost Emirates začne od prosince létat mezi Barcelonou a Mexico City. Jde o další spojení aerolinek ze Spojených arabských emirátů, které bude možné využít pro lety mezi Evropou a Amerikou. V této souvislosti se o podobné trase přes Atlantik stejné letecké společnosti mluví i v Česku, konkrétně pak o spoji z Prahy do Bostonu či Chicaga.

Emirates budou mezi Barcelonou a Mexikem létat každý den. Dosud na trase létá pouze třikrát týdně Aeromexico. „Jsme velice rádi, že můžeme našim zákazníkům nabídnout přímé spojení mezi Barcelonou a Mexico City, které bylo ostatními aerolinkami dlouho opomíjeno navzdory silné poptávce cestujících. Rádi bychom poděkovali úřadům a našim partnerům ve Španělsku a Mexiku za podporu nové trasy a těšíme se, až našim zákazníkům nový produkt předvedeme a poskytneme jim naše mnohokrát oceněné služby,“ řekl prezident Emirates Tim Clark.

Emirates na trasu nasadí Boeing 777-200LR v konfiguraci 38 míst v byznys třídě a 264 v ekonomické. Letadlo pojme až 14 tun dodatečného nákladu, čímž otevírá mexickému obchodu s avokády, mangem, autodíly, zdravotnickými potřebami a dalším artiklem cestu ke globálním trhům. Nákladní letecká společnost Emirates SkyCargo létá do Mexico City a zpět již od roku 2014 a v posledním roce na této trase přepravila více než 22 500 tun nákladu.

Let EK 255 společnosti Emirates bude z Dubaje pravidelně odlétat ve 3:30 místního času, v Barceloně přistane v 8:00, následně znovu vzlétne v 9:55 a do Mexico City dorazí v 16:15. Zpáteční let EK 256 opustí Mexico City v 19:40 místního času, v Barceloně přistane druhý den ve 13:25. Z Barcelony bude znovu vzlétat v 15:10 směrem do Dubaje, kde dosedne v 00:45 dalšího dne.

Jde o takzvaný let podle pravidla 5. svobody, které umožňuje dopravci nakládat či vykládat cestující v jiných státech, kde let začíná či končí. Emirates mají takto prodlouženou linku z Dubaje do Milána do New Yorku z a do Athén dál na Newark.

Podobný model by se mohl využít i pro další linku Emirates z Prahy. Několik let se mluví o možném prodloužení linky z Dubaje do Chicaga nebo Bostonu, v posledních dnech tuto spekulaci intenzivně řeší diskutující na serveru Airliners.net.

Žádné rozhodnutí ale zatím nepadlo. „S dopravci jednáme průběžně o všech variantách a možnostech rozvoje letů do destinací s vysokým potenciálem. Směrem do Severní Ameriky ho dlouhodobě sledujeme a USA je pro nás jedním z klíčových trhů. Jakékoli nové spojení je však primárně rozhodnutím letecké společnosti,“ řekla mluvčí Letiště Praha Kateřina Pavlíková. Emirates uvedly, že spekulace nekomentují.

37 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Zdeněk

Mít tyto další linky do USA by bylo jistě fajn, ale mně jako cestujícího převážně do Dubaje tak trochu znepokojuje možnost většího zpoždění při letu z USA do Prahy a dále do Dubaje. A že za dlouhou cestu např. z Bostonu do Prahy se pořídí nabrat zpoždění raz dva, a to i výrazné! Takže v Dubaji po zpožděném příletu byste nemuseli chytit spoj do návazné destinace.

Jen tak

1) nikdo te nenutí letet variantou „z ameriky“
2) do ameriy (a speciálne z ameriky) ta moznost zpozdeni je dost malá. je to vyvatované, a lítá se po větru. realita je taková, že naprostá většina letů z USA do Evropy přistává v evropě s hodinovým náskokem.

Eda

Myšlenka je to pěkná, což o to, kladu si ale otázku čím by to měli létat.. A380..? Snažím se představit si jak by na denní frekvenci A380 na lety PRG-USA mohli naplnit tak aby se to rozumně vyplatilo. Možná pokud by nechali nejsilnější dny v týdnu, ale i tak.. Pokud existuje direct DXB-USAměsto kam by měl Emirates létat jako direct, množství lidí kteří by z DXB tuto linku volili bude minimální (Letěl jsem například letem DXB-BKK-HKG a na let BKK-HKG zůstalo doslova pár jedinců). Další variantou je že by létali stejně jako v případě BCN s B777 ale to by… Číst vice »

Pedro72

Velká letadla na dálkových letech nehrají primárně na cestující, ale na součet příjmů z osobní dopravy a carga. Odhadnout potenciál carga je pro laika ještě těžší, než potenciál přepravy osob.

Jen tak

ona ta současná 777 rotace nabízí na nějaké psí kusy.

létá poloprázdná, v září/říjnu má zas půlku rotací zrušenou, takže kdyby se otočila ještě do newyorku (nebo někam jinam do USA) a bude lítat obden (+/-)… dá se v tom určitá logika najít. speciálně na zimu – Delta, United i American lítají jen sezonně, takže pokud by Emirates dali na zimu rotaci s 777 do států jednou za dva dny, tak by to možná .. smysl mělo.

Prngr

Myslím, že Emirates chtějí primárně létat denně

zelig

doslova pár jedinců znamená, že tam letěli 2osoby. S vámi tedy 3, je to tak?

Jaromir

Zkuste se poptat u LP, treba zjistite ze EK uz ma vyzadany sloty na 3. frekvenci. A treba i zjistite jaky routing zamysli

Karel Caslavsky

Neříkejte že Vy jako zkušený novinář nemáte (nejen) na letišti svoje zdroje

Y.K.

Svoje zdroje jsou prima, ale pořád to nejsou potvrzené informace, pokud to není vyloženě od někoho, kdo se přímo účastní jednání a zná podrobnosti.

Jen tak

to si pletete ale zdopravy s bleskem 😀

na zdopravy se mi (mimojiné) líbí, že (alespon v letecké oblasti, ostatní neposoudím) to není nějaký bulvár, který vypubllikuje kdejakou blbost, ale vcelku seriozní věci, které dávají smysl.

Karel Caslavsky

To s Vámi samozřemě souhlasím. Dalo by se to ale přeci napsat i nebulvárně a né ve stylu „VÍME PRVNÍ!“. Ale třeba už má Hozna nějaké bližší info od svého zdroje, jen to nechce propálit veřejně 😉

Karel Caslavsky

Rozumím a děkuji za reakci

Apex

Copak o to, zájem o takovou linku je ze stany PRG dlouhodobě, pokud si dobře pamatuji, poprvé to bylo diskutováno před několika lety v souvislosti s AZAL kdy se uvažovalo o spojení GYD-PRG-NYC s 340, ale klíčová otázka je, zda USA dají práva. A to nebude jednoduché, protože se proti udělování těchto práv pro EK dlouhodobě staví americké společnosti. Pokud vím, už s ATH byl v tomto problém.

Jen tak

Uz jsem cetl tolik „zarucenych“ zprav… a nakonec skutek utek. Ja treba ten mistni pristup ocenuji.

zasveceni treba vedi, ale proc na verejnost pouset neco, co se muze zitra zmenit – letecka doprava je jedna z nejnestalejsich oblasti, a co platilo ted, zitra muze byt jinak.

to by tu byly porad zpravy o tom, ze nekdo neco … a vazne veci by se ztratily.

Jen tak

ano .. kdyz jsem to psal, tak presne na tuto linku jsem myslel 😀

Eidi

Jaký by měl smysl let DXB-PRG-BOS, když EK létá nonstop DXB-BOS. Nebo potenciál téhle linky by spočíval v banku v BOS?

Apex

Obávám se, že z hlediska profitability je MXP lukrativnější, zejména vzhledem k silné italské diaspoře v USA a objemu obchodní a turistické výměny, navíc spojení mezi Milánem a New Yorkem bylo vždy významnější než např. z Říma. Kromě toho tam má EK dohodnuté feedovaní, což by se muselo z PRG dořešit, zejména pro provoz mimo sezónu.

honza

Vstoupit do diskuze…Co znamená feedování? díky za odpověď neznalým

Jen tak

Feedovaní .. znamená mít určitou síť na jednom/druhém/obou koncích, ktereé feedujíc linku cestaky – tzn domluvený codeshare (nebo nejaky smysluplný interlining) mezi dvema aerolinkami, kdy (ne nutne, ale typicky) je kod jednoho dopravce na lince jineho dopravce a je mozne koupit na jednu letenku za smysluplnou cenu linku např. PRG – JFK – nejaká díra v USA

např. čsa má na svých letech do AMSterodamu i kód delty, a tak slouží jako „feeder“ delty – dodává cestující.

Honza

Díky za odpoved 🙂

Jackub

Feed znamená anglicky krmit. Pak už je jednoduché si představit, o co se jedná. 😉

Jen tak

tak asi malokdo tim poleti dxb-bos … spis by to byla levnejsi varianta v pripade vyprodaneho primehomspoje…

ale traffic dxb-prg a prg-bos muzou byt zajimave … i kdyz prg-bos bez nejakeho navazneho cirkusu si moc predstavit nedovedu.

J.L.

PRG-BOS nebo PRG-ORD jsou velmi chybějící spoje.

Ulafme

To, co tady nejvíce chybí je spoj, který už tu byl: PRG-ATL. Tak, aby byl celoroční, v zimě alespoň 4x týdně.
Když to tehdy Delta létala, byly ty letadla plné a hlavně díky dobrým spojením to pokrývalo oblast od Floridy (hlavně SRQ, TPA, MCO), přes Texas a Las Vegas až po Kalifornii.
Tohle žádné ORD (ani PHL nebo EWR) nikdy nenahradí…

VRT

Ano, taky Atlanta je HUB, odkud se dostanete všude…

Andy

Tak znovuspuštění PRG-ATL je celkem pravděpodobné, stačí se podívat na výstupy z nově navázaného partnerství obou letišť, kdy jsem měl pocit, že je snad pro tuhle myšlenku nadšenější právě americká strana 🙂

Jen tak

to, ze dve letiste uzavrela nejake partnerstvi, je vcelku irelevantni a to tom, ze nejaka linka bude letat naprosto nerozhoduje.

byt media casto referuji, ze “ letiste spustilo novou linku” a muze to v mene znalyxh evokovat, ze letecka spojeni jsou organizovana letisti (a aerolinky jsou jen poskytovatel objednane sluzby), tak je to presne naopak.

Apex

Přesně! Bohužel, tento nešvar v informování z oblasti letectví je neskutečně rozšířen, což se pak přenáší do toho, že veřejnost očekává, že se letiště postará o zavedení linek nebo třeba naopak, že je odpovědné za to, ze se nějaká linka ruší… Ale kdyby se o jiném druhu dopravy někde v médiích například objevilo, že Masarykovo nádraží zavedlo spojení do Kolína nebo Florenc se postarala o další spojení do Liberce, tak by takové všichni považovali takové vyjádření přinejmenším za naprostý úlet a nesmysl.

Jen tak

a v čem tak moc chybí? jako že tolik čechů by každý den létalo do ORD / BOS, aby to naplnili?

v soucanosti to s codeshary emirates v USA není nic moc slavné… v podstatě jen Alaska (cili nic moc) a Jet Blue (tam je v soucasnosti zajímavý Boston, maji codeshare asi na 40 tras)… nicméně to zastane Delta z JFK , pripadne United z EWR jeste lepe.. a porad je tam ten faktor JFK samotného, který sám o sobě vygeneruje hromadu trafficu.

T.Gm

Nejsou, nejvíc chybí přímé spojení Prahy s městem Andělů nebo se svatým Františkem v Kalifornii.