Elektronické jízdenky začínají mít v budějovické MHD navrch nad papírovými
Od listopadu jsou nejpopulárnější virtuální jízdenky, které cestující získají přiložením platební karty k terminálu ve vozidle.
Loňský rok se do análů českobudějovické MHD zapíše jako období, kdy se poptávka cestujících (v oblasti jednotlivého jízdného) zlomila ve prospěch elektronických jízdenek na úkor těch papírových. Dopravní podnik města České Budějovice (DPMCB) poprvé utržil za jízdenky v elektronické formě stejně jako za papírové, přičemž ke konci roku už převažovala poptávka po nehmotných jízdenkách.
DPMCB utržil loni za jednotlivé jízdné 81 milionů korun. Z elektronických dominovaly virtuální jízdenky s 32,6procentním podílem na tržbách, SMS jízdenky tvořily 13,4 procenta a prodeje v aplikaci Sejf čtyři procenta. Papírové jízdenky z automatů měly na prodejích podíl 41,2 procenty a doprodej papírových lístků u externích prodejců tvořil osm procent.
Virtuální jízdenky, které cestující získají přiložením platební karty k terminálu ve vozidlech, se poprvé dostaly do čela popularity v listopadu. V prosinci za ně DPMCB utržil už o 400 000 korun více než za jízdenky z automatů.
DPMCB „pípnutí“ kartou ve voze bez potřeby papíru zavedl koncem roku 2021. „Nabídnout možnost nákupu virtuálních jízdenek ve vozech byl evidentně krok správným směrem. I díky jednoduchému prodeji kartou přímo ve vozech jsme získali celou řadu nových zákazníků,“ uvedl ředitel dopravního podniku Slavoj Dolejš.
Tištěné kupóny nicméně stále vedou u předplatitelů. Dopravní podnik za ně utržil 49,8 milionu korun, za ty v mobilní aplikaci pak 27,7 milionu korun. Aplikace DPMCB si nejlépe vede u vysokoškolských studentů, kteří tvoří 62 procent uživatelů. Tištěné kupóny dostupné v předprodeji byly nejoblíbenější u osob ve věku 65 až 74 let, a to z 95 procent.
Do budějovické MHD se podle Dolejše loni ve větší míře také vrátili černí pasažéři. Revizoři rozdali 17 699 pokut, což bylo o 3781 meziročně více.