Elektromobily budou parkovat za polovinu. Ke schválení míří sporná varianta zpoplatnění, zvýhodňuje Pražany

Dobíjení elektrického vozu. Pramen: ShutterstockDobíjení elektrického vozu. Pramen: Shutterstock

Neomezené parkování elektromobilu má vyjít na 24 tisíc ročně.

Odebírat
Upozornit na
guest
63 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
eLzyx

mě je to jako nepražskému majiteli EV docela jedno. Když pojedu pro něco do centra, tak si tam najdu nabíječku, kde se zóna a pravidla parkování neuplatňují. Za ty 2-3 hodiny, co tam podle provozovatele nabíječky můžu stát, stihnu hromadu věcí.
V ostatních případech stejně jedu do velkých obchodních center, kde je parkovné pro zákazníky zdarma.
Zůstávají vlastně jen pár situací, které se mě dotknou. Jsou to takové ty, kde strávím vyšší jednotky hodin. Návštěva výstav na Výstavišti, na PVA Expo, Golf Hostivař, případně některých muzeí. A pak parkování zdarma poblíž letiště.

Jirka

Já si myslím, že můžeme být všichni v klidu. Zatím se jedná o návrh výboru, rada ho ještě vůbec neprojednala, natož schválila. I kdyby se to stalo v brzké době, do konce srpna není v úřednických silách to uvést v život. Jak se budou rozlišovat hybridy a čisté elektromobily? Podle SPZ to asi nepůjde. Navíc to napadnou u soudu mimopražští EV jako diskriminační a všichni víme, jak fungují české soudy. Takže nejdříve od Nového roku, jestli vůbec …

hm23

Já bych řekl, že v tom článku je taková novinářská zkratka a elektromobilem se myslí i vozidlo co vyprodukuje míň než 50 g CO2 na kilometr, tj. všechna vozidla co mají značku EL.

Ales

Clovek,ktery si koupi elektromobil,opravdu unese i vyssi cenu za parkovani… Mluvim i za sebe a vubec nechapu,proc bychom jako majitele elektra meli mit zvyhodneni… Zaparkovat se stejne nikde neda,jsem z Prahy 3,tak bych to klidne osolil jeste vic.. Ale umoznil bych parkovat v cele Praze

Vojta Svobodný

Koukněte na kvalitu vzduchu na IP Pavlova. Ty hodnoty přesahují jakékoliv limity a jsou skutečně život ohrožující.
V Praze jezdí takové šílené vraky(dehtomety), že výhody pro EV by měly být alespoň na příštích 5 let zachovány. Samozřejmě nejlepší by byly nějaké nízkoemisní zóny.

RDP

Opravdu si myslíte, že zrovna typického provozovatele šíleného dehtometu zaujme přechod na elektromobil?

Otakar

Tak zakažme vraky. Prostě to kontrolovat a když bude někdo provozovat vrak, tak startovací pokuta 50 tis., druhá za 150 tis. a každá další 250 tis. Není žádná povinnost jezdit nebo vlastnit auto, zvlášť když na něj nemám a nefunguje soudnost. Také nemám svůj tryskáč.

Tomáš V.

Dehtometem se zpravidla jezdí kvůli tomu, že na novější auto nejsou peníze (což je bohužel situace mnoha lidí v ČR a nic se na tom jen tak nezmění). S tím, jak rostou náklady všeho, je auto opravdu ta největší zbytnost a jde jen o to, aby jezdilo a nebylo drahé na provoz. Také občas jezdím svým starým benzínem, proč bych ho měnil?

EV se budou rozmáhat tak jako tak, takže netuším, jak snížení parkovného na polovinu zlepší situaci na I.P. Pavlova (která je skutečně tristní).

Y.K.

EV se budou rozmáhat tak jako tak a aktuálně to situaci na I. P. Pavlova nevyřeší, ale jde o to zrychlit trend (podmazat nerozhodnutým).

Osobně si myslím, že větší brzda je pořád naprosto zoufalá infrastruktura a cena parkování na tom nic nezmění. Kdo nemá vlastní dům má spíše smůlu a EV pro něj je spíše nevhodné.

Gogo

To se dalo čekat že se stoupajícím počtem elektromobilů dojde k jejich spoplatnění. Je to stejné jako sleva na dálniční známku pro auta na CNG ale už ne pro auta na LPG což bylo zdůvodněno tím že aut na LPG je moc a stát by přišel o dost peněz. Teď už jen chybí dálniční známka i pro elektromobily.

libcha

K tomu bych dodal, že definice „co je elektromobil“ je dost široká. Třeba bezmála třítunový poloterénní plug-in hybrid s dvoulitorvým oturbeným motorem a relativně malou baterkou, kterou majitel stejně prakticky nikdy nedobíjí…

tomash

Platit 2000 Kč měsičně za neomezené parkování v Praze. Na jednu stranu divné, že člověk musí platit tolik, aby mohl auto normálně používat ve vlastním městě, na druhou stranu pro většinu firem a pro střední třídu (vzhledem k ceně nájmů, bytů, garáží) zanedbatelná částka, takže regulační efekt proti přeplněným parkovištím mizivý. Spíš to dělá dojem, že chtějí jen z lidí tahat peníze.

Krusty55

Ne, fakt 🤣🤣? Vzdyt o nicem jinem, nez je tahani penez z lidi, parkovaci zony nejsou od sameho zacatku nekdy pred 30 lety🤣🤣.

Jarda

ve vlastním městě? On někdo z občanů vlastní město?! Ve vlastním mohou parkovat zadarmo!

PetrH

Pravděpodobně feudál, dříve bylo běžné, že vlastnili například vesnici i s nevolníky.

adam

Parkovné by mělo stát na rok minimálně tolik, kolik stojí lítačka, tedy 3.650 Kč

Ondra

Teď najít politiky, kteří budou mít koule to stávající třikrát tak zdražit 🙂

SYN

Však teda stojí ne? Těch 24000,-

adam

Stojí 1.200 Kč

SYN

Jo? To asi tedy potom budete porovnávat s nějakou jízdenkou která platí jen ve vaší čtvrti, ne?

Krusty55

Klidne, ale pro celou Prahu komplet, jako je litacka. Zruste parkovaci hranice mezi jednotlivymi MC, a nemam problem platit 3 650 kc za rok.

PetrH

Hehe, to není na ježdění po Praze a parkování všude.

Vojtech

To absolutně neodpovídá tržní ceně. Parkovné pro jedno auto vyžaduje mnohem více místa než jeden cestující. Částka 3650 na rok odpovídá inflaci (kdy naposledy se cena zvyšovala) a oněch 24 000 by bylo na celou Prahu. Pro všechny.

Jiří Šrámek

Částka 3650,- Kč / rok neodpovídá inflaci. Je to symbolická platba za velmi výrazně dotovanou možnost využívat kvalitní MHD v Praze. Reálná cena by byla několikanásobně vyšší. I v mnohem menších městech v ČR s nesrovnatelně méně rozsáhlou sítí MHD stojí roční „kupón“ výrazně víc.

RDP

A jeden cestující , resp jeho převoz, zas vyžaduje jiné náklady než nakreslení modré čáry

Zdenek

Prosim o odkaz na to usneseni, nedari se me to najit.

123

Výbor byl včera, na zápis, ve kterém bude i to usnesení si musíte ještě pár dní počkat.

Zdenek

Jako, ze neni online ani ten navrh o kterem hlasovali? My jsme fakt v praveku
Nepotrebuju zapis.

Michael Z.

Nemám elektroauto, ale to bezplatné parkování v Praze by jim měli zachovat. Je to mimo jiné motivace k pořízení elektroauta.

Frantisek X

Nebylo by lepší motivovat rovnou k nepořízení auta? Zplodiny sice tato vypustí jinde, mají též efektivnější přenos výkonu, ale prostorové problémy, demolice částí města a omezení dalších funkcí ve prospěch autoprovozu zůstávají; zvláště, pokud menší vůz nahrazujete větším…

Air Traveller

muzete s tim nespuhlasit, muzete proti tomu protestovat, ale auto je nedilna soucast zivota.

ano, pokud jste pecival, co z baraku nevytahne paty jinam, nez do prace, tak to nemuzete pochopit, ale kdokoli, kdo zije aktivne vam to vysvetli.

Toada

Nemáte pravdu. Velká část domácností v Praze nemá auto a nevšiml jsem si, že by čtvrtina Prahy byli nějací peciválové co nevytáhnou paty z domu. Zkušenosti ze zahraničních měst dokazují, že bez auta lze žít naprosto bez problémů, to jen vy si to nechcete přiznat a pořád to vydáváte za životní nutnost. A ohledně těch peciválů bych vám doporučil si zjistit, že jsou to naopak auta, která nepřímo způsobují zdravotní problémy. Viz USA, kde se musíte pohybovat jen autem a podle toho taky vypadá zdraví obyvatel. Naopak člověk, který denně využívá mhd, jezdí na kole a chodí pěšky je mnohem… Číst vice »

Air Traveller

ale samozrejme, ze ma spolecneho s aktivnim zivotem dost. ano, pokud mate za aktivni zivot to, ze jde nekdo do posilovny, tak to asi nikdy nepochopite.

ja za aktivni zivot povazuji i to, ze vikendy travime mimo domov po vyletech a cestach – a tady bez auta zvladnete podstatne toho, co s autem.

Toada

A ja to tedy řeší ti, co auto nemají? Myslíte, že nikam necestují a nejezdí na výlety?

PetrH

No jestli jezdíte autem, tak to moc zdravý životní styl není. Jak jste na tom s nadváhou?

Air Traveller

to je zase co za nesmysl?

budete zklaman. jenom ciste pri sportovnich sktivitach, kdy mam zaple hodinky, mam za posledni mesic naslapano asi 200 km.

staci vam to, nebo jeste neco?

Miloš

Odstěhujte se mimo město a budete mluvit jinak. Auto není rozhodně luxus…
Cestovat po ČR mimo hlavní trasy je zážitek a to nemluvím o potřebných zavazadlech a času na cestách.

Toada

Celý článek je ale na téma automobily ve městech, ne na téma automobily mimo město. O vhodnosti/nevhodnosti automobilů mimo město tu nepadlo ani slovo.

Air Traveller

takze podle vas prazaci jsou jen zavreni ve meste a nikdy v zivote nejezdi mimo?

MiNo

Mimo město? A proč proboha? Právě jsme se z vesnice přestěhovali do města, abychom se auta zbavili. 😄

Vojtech

Auto není mobil. K životu není potřeba stejně jako alkohol.

MiNo

To je velice rozšířený mýtus lidí, kteří považují auto neřkuli za člena domácnosti. 😄
Aktivně je možné žít i bez auta. Ale to vy nemůžete pochopit.

Air Traveller

opravdu to nechápu. jednodenní výlet, kam se dopravím autem, se bez auta stává výletem víkendovým.

kazdy si sveho casu vazi jinak.

MiNo

Nikdo po vás nechce, abyste to chápal. 😄 Prostě se smiřte s realitou. Že vy to bez auta neumíte, je zkrátka vaše věc.

TomasB

Akože si niekto kúpi auto za milión, aby ušetril tisícku ročne za parkovanie? Nebuďte smiešny.

Ak to k niečomu motivuje, tak k jazdeniu autom na úkor MHD, pretože elektroauto parkuje zdarma kdekoľvek v meste.

Je to škodlivé a aj len 50% zľava je hlúposť.

yxc

Zachovat ano, ale pouze pro EV, nikoli pro pluginy, kterých je s EL značkou většina.

Clovek

Nevadilo by mi parkovani v jejich mestkych castech za 0, ale parkovani vsude za jakoukoliv cenu je nebezpecny precedent. Jakmile bude tato cesta proslapnuta, zkusi to nekdo ve volbach nabidnout vsem.

Dálnice

Tak doufam, ze to nekdo da k soudu a shodi to. Prazane a neprazane, Zidi a arijci, proletari a burzousti – vsechno uz tu bylo…

Průvodce původní Aleš

Vy jste dobře mimo. Rezidenti vs.nerezidenti se aplikuje od vzniku modrých zón ve všech městech. Národnostní nebo třídní rozdíly v tom opravdu nehrají roli.

Dálnice

Coz je prave ta chyba. To ze se neco dlouho praktikuje neznamena, ze je to spravne. Je to proste populisticka korupce. Dvoji ceny. Uz slysim to vriskani, kdyby Prazane platili nekde dvojnasobnou cenu za parkovani nez neprazane…

Josef

Platí jí kdekoliv, kde je parkování zpoplatněné a místní rezidenti mají např. roční karty. Jsi zcela mimo.

Dálnice

To je prave ten zasadni problem, ze rocni kartu si muze koupit jen tzv rezident a ne kazdy. Identicke auto rezidenta zabira stejne misto a vypousti stejne emise jako auto nerezidenta. Kde ten clovek bydli, at uz skutecne nebo ucelove na papire, je naprosto nepodstatne. Jsi zcela mimo.

Petr

Ja s vámi v principu souhlasím, taky myslím, že by to tak fungovat nemělo, ale za jedno je realita prostě jiná a za druhý kde se stanete rezidentem je čistě na vás. Přihlaste se do Prahy a můžete tam parkovat taky skoro zadarmo.
Navíc i kdybyste tohle zakázal, stejně existujou způsoby jak zvýhodnit místní.

Dálnice

Nalijme si cisteho vina. Ono to samozrejme tak vzdycky dopadne, to populisticke vabeni koupit si hlasy svých volicu na ukor nekoho jineho je v této zemi extremne silne bez ohledu na politickou stranu. Takze se jako trochu na oko zdrazi a mist bude porad stejne malo a rezidenti budou vriskat, ze aut je v Praze moc a ze není kde parkovat a nic se nezmeni. A na to my jsme zvykli. Jak rikam, jedina sance je, ze to někdo shodi u soudu a v tom nasem juridistanu se bude dalsich 20 let resit, co je podle prava a soud každý… Číst vice »

PetrH

Z rezidentů má Praha nějaké daně, to je ten důvod.

SYN

Akorát že to je v jedné městské části (neboli v těsném okolí bydliště). To rozšíření na Pražany a Nepražany daný problém posouvá citelně „výš“…

David

24k by mělo parkování stát normálně, ne jen jako pro celou Prahu.

Ondra

Přesně, to by najednou bylo volných míst. Hodně by to vyřešilo

Azkaban

24k za co, že stejně v ulici nezaparkuju? 24k se platí v krytých garážích s garantovaným vyhrazeným místem. Miluju tyhle radikální výkřiky většinou lidí kterých se to netýká

Vojtech

To, ze se to někoho přímo netýká, neznamená, ze jeho názor nemůže být validní. Skokově zdražení na 24k by asi politicky neprošlo, zvláště před volbama, ale stanovit pevnou částku a pak ji každoročně valorizovat podle inflace, obdobně jako dálniční známku, dává smysl.

vrms

Těch 24000 Kč ročně pro celou Prahu se týká elektromobilů, nebo kohokoliv?

A co je právně sporné na ročním oprávnění pro celou Prahu proti ročnímu oprávnění pro celou městskou část a proti ročnímu oprávnění pro část městské části? Ve všech případech na to budou mít nárok rezidenti dané (různě velké) oblasti. Člověk z Litoměřic nyní taky nedostane parkovací kartu pro Prahu 8. Nevidím v tom rozdíl.

JacobSGC

ta spornost je asi v tom, že je tam dvojí podmínka – rezident Prahy + elektroauto. Proto asi Hřib navrhoval možnost celé Prahy pro rezidenty bez ohledu na typ auta za 50k Kč a pro elektro by pak byla jen sleva na 24k Kč. Ale nejsem právník, tak co já vím.

kombi

24 tisíc za rok má být pouze pro BEV a FCEV (pokud nepřijde nějaká další lokálně bezemisní technologie). Spornost tkví v tom, že zatímco u běžných ročních karet do modrých zón za 1200 Kč vzniká nárok na pořízení pouze rezidentům (trvalý pobyt v dané zóně), celopražskou „BEV parkovačku“ by si podle návrhu měli mít možnost pořídit i Pražané z opačného konce Prahy, ne však už Středočeši nebo kdokoli jiný, byť by třeba vzdušnou čarou bydlel i blíže. Nepodařilo se mi dohledat, že by někde jinde v Česku nějaké město nebo obec podobnou výhodu nabízely.