Elektromobily budou parkovat za polovinu. Ke schválení míří sporná varianta zpoplatnění, zvýhodňuje Pražany

Dobíjení elektrického vozu. Pramen: ShutterstockDobíjení elektrického vozu. Pramen: Shutterstock

Neomezené parkování elektromobilu má vyjít na 24 tisíc ročně.

Nepřehledná situace ohledně ukončení výhod pro parkování elektromobilů v pražských zónách placeného stání se vyjasňuje. Zastupitelský výbor pro dopravu na středečním mimořádném jednání zvolil variantu budoucího řešení, kterou navrhl ke schválení radními. Současné výhody, kdy elektromobily parkují v Praze zcela zdarma, měly skončit po opakovaném prodloužení k 30. červnu. Hrozilo, že bezemisní a nízkoemisní auta budou mít stejná parkovací pravidla jako ta ostatní.

Podle schváleného usnesení se současná pravidla mají přece jen opět prodloužit, ovšem jen po dobu letních prázdnin. Od září má přijít zpoplatnění, ale s poloviční slevou oproti běžnému ceníku. Týkat se má krátkodobého i dlouhodobého parkovného, zároveň dostanou pražští rezidenti možnost si za 24 000 korun ročně zaplatit neomezené parkování ve všech zónách v metropoli.

Urgentně řešte parkování zdarma pro elektromobily, vyzývají řidiči. Řada radnic však zvýhodnění nechce

Členové výboru tak podle ČTK schválili návrh, který přednesl jeho předseda Martin Sedeke. Podle toho budou od září platit majitelé elektromobilů poloviční cenu jak za krátkodobé parkování v zónách, tak za rezidenční parkování, které stojí pro fyzickou osobu 1200 korun za rok za první vozidlo. Zároveň dostanou Pražané a firmy splňující podmínky pro získání abonentní karty, tedy mimo jiné sídlo v metropoli, možnost za 24 000 korun ročně zaparkovat kdekoliv.

Bezemisní vozy, tedy elektroauta, zvýhodňujeme slevou 50 procent oproti klasickým motorovým vozidlům a nově jim nabízíme možnost celopražského parkování za férovou cenu. Tím jasně podporujeme ekologickou mobilitu, ale zároveň chráníme zájmy Pražanů a jejich městských částí,“ uvedl pro ČTK Sedeke.

Doporučený návrh tak obsahuje zvýhodnění pražských rezidentů, což však může být právně sporné. Náměstek pro dopravu Zdeněk Hřib podle ČTK upozornil že z právního hlediska může být ošemetné zvýhodňovat Pražany před mimopražskými řidiči elektromobilů. Potvrdil to ředitel magistrátního dopravního odboru Libor Šíma s tím, že riziko nezákonnosti je poměrně významné.

Zastupitelé na návrh Pirátů schválili také doporučení radě nechat zpracovat analýzu nízkoemisní zóny s ohledem na zpřísnění limitů od roku 2030, kvůli kterým je žádoucí její zavedení nejpozději do konce roku 2029.

Do centra jen nečoudícím autem, a hlavně tam neparkovat. Praha plánuje, jak dál přiškrtit emise

Tagy parkování parkování elektromobilů Zdeněk Hřib Zóny placeného stání Praha
62 komentářů