Infrastruktura Stavebnictví Železnice

Elektrizace Zastávky u Brna: Příprava se odblokuje ještě letos, věří náměstek SŽDC

Ilustrační foto. Autor: Zdopravy.cz
Ilustrační foto. Autor: Zdopravy.cz

Více než sedm let příprav a administrativních tahanic si zatím vyžádal projekt elektrizace a zdvoukolejnění trati z Brna do Zastávky u Brna. Ještě letos by se přitom měla hnout příprava po delší době kupředu. „Zdá se, že se po letech blýská na lepší časy, ještě v listopadu by mělo být znovu vydáno územní rozhodnutí, proti kterému není jiný opravný prostředek než soud. V březnu 2019 bychom mohli začít stavět, alespoň v prvním úseku mezi Brnem a Střelicemi, kde nebude tolik problémů s majetkovým vypořádáním,“ uvedl na nedávné konferenci náměstek šéfa Správy železniční dopravní cesty Mojmír Nejezchleb.

Územní rozhodnutí vydal přitom už před rokem úřad v Rosicích, odvolalo se ale proti němu sdružení Voda z Tetčic. To dlouhodobě proti stavbě brojí. Původně se dvacetikilometrový projekt měl realizovat už mezi lety 2012 a 2014, jenže už tehdy zrušil územní rozhodnutí soud na popud obce Tetčice. Pokud tedy SŽDC ještě letos získá nové územní rozhodnutí, uvolní jí to ruce k výkupu pozemků. Od majitelů bude muset získat desítky parcel. Náklady celého projektu dnes železničáři odhadují na 3,7 miliardy korun.

Stavba patří mezi strategické projekty na Brněnsku; vedle vlastní elektrizace dojde k zdvoukolejnění v úseku Střelice – Tetčice – Zastávka u Brna. V rámci stavby budou nově vybudovány zastávky Starý Lískovec a Ostopovice. „Dojde k zavedení taktové dopravy, kdy ve špičkách bude takt 15 minut, ke zrychlení a tím zkrácení času cestování, zvýší se komfort cestování a bezpečnost,“ doplnil mluvčí SŽDC Marek Illiaš. Dnes vlaky mířící do Třebíče, Náměšti nebo Jihlavy jezdí v hodinových intervalech, mezi ně jsou ještě vloženy rychlíky přes České Budějovice do Plzně. Opraveny a zmodernizovány mají být i všechny stanice a zastávky, stavba se neobejde bez protihlukových zdí.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Elb
Host
Elb

Já měl za to, že zdvoukolejnění mezi Tetčicemi a Střelicemi se neplánuje, je škoda, že se nepočítá s přeložkou u Troubska..

Miloš
Host
Miloš

V březnu 2019 chtějí začít stavět a ještě nemají ÚR a nevykupují pozemky. Tomu už se nedá říkat ani zlatý oči, to je prostě absolutní neznalost reality ze strany náměstka SŽDC. Přitom tato stavba je jako jedna z mnoha staveb navržených k financování z OPD 14-20. Jedna z těch mnoha staveb, které se ještě ani nedostali k ÚR.
Státní správci infrastruktury mají zdárně nakročeno k opětovnému prospání operačních programů a následnému rychločerpání peněz na látání současného bídného stavu.

Elb
Host
Elb

Dřív se psalo o zdvoukolejnění pouze Tetčice-Zastávka, což by neměl být snad velký problém, mají v tom být i pozemky obcí.

František
Host
František

„…stavba se neobejde bez protihlukových zdí.“ Tak to bych taky protestoval. 🙂 Očekávám rychlost nejméně 120 km/h…

Jiří
Host
Jiří

Nebylo by možné rozvést podrobněji proč se Tetčice a Voda z Tetčic staví proti této stavbě?

František
Host
František

Co jsem pochopil, nelíbí se jim obecně nárůst dopravy. Do možných skrytých zájmů jednotlivců ovšem nevidím.

David
Host
David

Jejich předseda se kdysi vyjádřil, že si nepřeje aby lidé dojížděli za prací do Brna, ale že mají pracovat v Tetčicích.

Martin
Host
Martin

David: To jako vážně??? Já jsem taky marně přemýšlel nad tím, co je na zdvoukolejnění a elektrizaci tak odpudivého… Lidi by mohli nechat auto doma jet do Brna elektrickým vlakem (pokud do Brna potřebují). Jako alternativu vidím, že většina z nich sedne do auta a pěkně přes Kývalku se budou pasírovat do Brna, kde těžko zaparkují. Jo, a 25 kV střídavých snad kvalitu vody neovlivňuje (narozdíl od ropných produktů), hluk taky spíš klesne (i když tady je to sporné).

Pokud by redakce sehnala autentické stanovisko Vody z Tetčic, bylo by to zajímavé. Evidentně nejsu jediný, kdo nechápe…

Kajman
Host
Kajman

To jako fakt? V tom případě už měli být v blázinci.

Aleš Stuchlík
Host
Aleš Stuchlík

Kajman: Na čas už se tak skutečně stalo, ale pan Dvořák už je zase „venku“ 🙁

Newsletter