Elektromobilita Infrastruktura Logistika Nová mobilita Partnerský článek Zprávy

E-náklaďáky na svůj start čekají, elektrododávky už jsou na cestě

Ilustrační foto Shutterstock.
Ilustrační foto Shutterstock.
Dodávky s elektrickým pohonem mohou vyšší pořizovací cenu vyvažovat výrazně nižšími provozními náklady na údržbu a zejména na energii.

Nákladní automobily poháněné elektřinou jsou stále spíše záležitostí budoucnosti. Průkopnická Tesla poprvé představila revoluční tahač Semi už v listopadu 2017, na americký trh se jej ale chystá uvést až příští rok. Švédské Volvo zase nabídne v příštím roce v Evropě celou paletu elektrických trucků, s masovou výrobou chce ale začít až v roce 2022. Výmluvné jsou i statistiky. Světové prodeje e-trucků loni zdolaly rekord, když překročily šest tisíc kusů, uvádí ve své Global EV Outlook 2020 Mezinárodní energetická agentura (IEA). To je zatím spíše zanedbatelné číslo. Mnohem výrazněji proniká e-mobilita do lehčí nákladní dopravy. V provozu je po celém světě podle IEA kolem 380 tisíc lehkých užitkových vozidel do zásuvky. V Česku se jejich roční prodeje zatím pohybují v desítkách kusů, ale dá se předpokládat, že u toho dlouho nezůstane. „Nástup osobních elektroaut je nesporný. Za další perspektivní pole pro bateriová vozidla považujeme logistiku na kratší vzdálenosti, tedy zejména nejrůznější rozvážkové a doručovací služby,“ říká Ondřej Synek ze společnosti Unicorn, která pod značkou ChargeUp nabízí komplexní řešení pro dobíjení elektromobilů.

E-dodávky i nákladní kola

Například česká pobočka přepravní společnosti DHL letos při pravidelné obměně kurýrních vozidel koupila čtyři dodávky Volkswagen e-Crafter. Vedle toho provozuje jeden osobní vůz BMW i3, jeden plug-in hybrid a také elektro cargo kola. „Podíl takzvaného čistého řešení představuje pět procent z aktuálních kapacit DHL Express,“ říká manažer kvality a ochrany životního prostředí české filiálky Tomáš Lipert. Plánem DHL je při následující obměně vozového parku pořídit další elektromobily pro trasy, kde to bude účelné. Firma je nasazuje zejména v hustě obydlených lokalitách, aby omezila znečišťování ovzduší i hlučnost. Ekologičnost patří mezi výhody, mezi nevýhody se podle Liperta řadí nemalá pořizovací cena elektromobilů. Přesto s nimi do budoucna počítají i další firmy. Národní doručovatel zásilek, Česká pošta, v současnosti elektromobily nevyužívá. „Nicméně probíhá jejich testování a v roce 2021 má podnik v plánu nakoupit několik desítek plně elektrických vozidel,“ říká Ivo Vysoudil z tiskového oddělení pošty. Nové vozy by měly primárně sloužit pro rozvoz zásilek adresátům.

Ve fázi testování alternativních pohonů je také společnost Zásilkovna. Ta zkoušela elektrické dodávky v letech 2018 a 2019. „Dodávky na elektrický pohon jsou vhodné především pro logistiku koncovým zákazníkům ve větších městech, kde dokážou snížit objem vypouštěných exhalací,“ říká mluvčí firmy Kamil Chalupa. Zásilkovna ale narazila na to, že pro její potřeby neměla elektrická auta dostatečný dojezd, a také na to, že umisťování dobíjecích stanic limitují protipožární předpisy.

Drahé na pořízení, levné na provoz

Dobíjení je přitom zásadní stránkou efektivního provozu elektromobilů. „Dodávky s elektrickým pohonem mohou vyšší pořizovací cenu vyvažovat výrazně nižšími provozními náklady na údržbu a zejména na energii,“ říká Synek z Unicornu. Cena za kilometr jízdy může být podle testů u elektrické dodávky zhruba třetinová oproti srovnatelné dieselové variantě. Některé propočty ukazují ještě výraznější rozdíl. Vše se ale samozřejmě odvíjí od způsobu jízdy a využití vozidla. „Klíčem je dobíjet ve vlastní režii, kdy se náklady odvíjí od tarifů dodavatele elektřiny,“ vysvětluje Synek. Firma podle něj zároveň může uzpůsobit sestavu dobíjecích stanic svému provozu a s pomocí chytrého řídícího systému optimalizovat její využití a průběžně si udržovat přehled o nákladech. Zmíněná DHL pořídila pomalejší AC stanice dobíjející střídavým proudem. V místě provozu osobních automobilů využívá nástěnný wallbox o výkonu 22 kilowattů. Elektrododávkám pak slouží terminál, jehož budova je k tomu účelu připravena a vybraná místa ke stání jsou vybavena dobíjecími body, které lze podle potřeby velmi rychle rozšířit na požadovaný počet aut. „Výhodou tohoto řešení také je, že systém dobíjení vozidel komunikuje s budovou, ve které je umístěn automatický třídící systém zásilek. Auta jsou dobíjena mimo provozní špičku, kdy budova potřebuje energii pro třídění zásilek,“ říká Lipert z DHL.

Partnerem tohoto článku je společnost Unicorn a její řešení pro dobíjení elektromobilů ChargeUp.  

Odebírat
Upozornit na
guest
13 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Martin

e-trucky čekají na levnější baterie… to si asi počkají https://forbes.cz/graf-tydne-zatimco-lithium-pod-cinovcem-tise-spi-jeho-cena-prudce-roste/

Frantisek

Levná elektřina, no… Až jí vlivem připojení všeho toho dopravního plýtvání bude nedostatek, dá se očekávat, že i přes plánované mohutné státní subvence do nízké ceny znatelně podraží.

Poudy

Snad se osvědčí koncept trolejí.

vjkm

S tím moc nepočítejte protože kvůli nízkému napětí nad hlavami lidí to bude buďto energetický anebo finanční provar.

Frantisek

Ten už je osvědčený s kolejemi, kde je mimochodem mnohem snazší zavést i automatické řízení.

Raddie

Takže vlastně znovu vynalezli 🚆
😂😂😂

Norbert

E-Traveler od Peugetu ke sice osobní,ale chlubí se cenou za necely milion v zakladu,což je jen o malo dražší než VW Caravelle

Branislav Volčko

Dobrý deň, pre upresnenie by som za spoločnosť Voltia rád doplnil, že elektrická dodávka Nissan Voltia Maxi bola testovaná v spoločnosti Zásilkovna v roku 2017 s batériou 24 kW s možným dojazdom 140 km. Už štyri roky ponúkame elektrické dodávky Nissan XL Voltia s väčšou batériou (40 kW) s dojazdom cez 200 km. Momentálne ich naši zákazníci využívajú v 16 krajinách Európy. K téme nabíjania: 90% našich zákazníkov nabíja naše vozidlá v noci prostredníctvom štandardnej zásuvky (230V). Pán Chalupa, v prípade záujmu o bližšie informácie ma prosím kontaktujte, rád sa s Vami stretnem a poskytnem viac detailov. Ďakujem. S pozdravom,… Číst vice »

frost

Dobry den, jakozto prodejce byste mohl znat rozdil v jednotkach kW vs. kWh. Zakaznici se asi nehrnou,vidte😉

medvěd

Tady něco nehraje – fakt si myslíte, že s východními platy si to můžeme dovolit?

Blume

My s vychodnimi platy ne, ale oni se zapadnimi cenami ano.

Jiří Kocurek

Ne a o to jde. Aby plebs nezavazel vyvoleným/nadřazeným. Vždyť to člověk čte i tady v diskuzi, zavazí i dodávka zavážející potraviny.

Frantisek

Ale houby. Jen je možné si vybrat i z jiných variant. Dodávka je jinak v motorové silniční dopravě asi to nejmenší zlo.