regio-vlak

Džungle bez pravidel, svérázné pojetí liberalizace. Odborář vysvětluje, proč napadli vítězství Arrivy

Cesta Praha - Londýn začíná v 6:30 Západním expresem. Foto: Zdopravy.cz / Jan NevyhoštěnýCesta Praha - Londýn začíná v 6:30 Západním expresem. Foto: Zdopravy.cz / Jan Nevyhoštěný

Odboráři se v případě neúspěchu chtějí obrátit i na ÚOHS.

Odebírat
Upozornit na
guest
187 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Petr K.

Bombááá, cituji: „, že České dráhy, které jako státní akciovku vlastníme všichni“
JÁ JSEM VLASTNÍK !!! 😀 VLASTNÍK!!! 😀

Ovšem chcete-li se něco dozvědět o SOS a taky hlavně D, tak je to utajeno 🙂
https://or.justice.cz/ias/ui/rejstrik-firma.vysledky?subjektId=755608&typ=UPLNY

Petr K.

…ještě by mě zajímalo, kolik má „Svaz odborářů SLUŽEB a DOPRAVY“ členů třeba mezi kadeřnicemi a letuškami… nebo popeláři a lodníky…
Ale to se asi nikdo nedoví… (…ty můj kvítku medový)
😀

Petr K.

Cituji z článku: „ale na druhou stranu se nemůžeme dívat na to, že České dráhy ….. jsou … přivázány řetězy jako slon ke kůlu, kolem kterého probíhají gepardi.“ Lidičky, ještě teď mě bolí břicho od smíchu, větší blbost jsem už dlouho nečetl 😀 😀 😀 😀 Jen nemohu přijít na to, kdo toho Českého Dslona přivázal??? Ti gepardi? Ale proč by to dělali, troufám si tvrdit, že gepardi slony neloví 😀 Chtějí snad ti gepardi Českého Dslona sežrat ??? Troufám si tvrdit, že gepardi slony nežerou 😀 Chtějí snad ti gepardi s Českým Dslonem závodit ??? Troufám si tvrdit, že… Číst vice »

Pavel Q

Obecně, odbory jsou od toho, aby řešily vztah mezi zaměstnanci a zaměstnavatelem, ne s nějakým třetím subjektem.

franta

Můj názor je, že zaměstnanci ČD už měli dávno proti politikům stávkovat a dělat nějaké demonstrace, velmi tvrdě. Protože jim tu firmu rozkládají pod nohama. Oni jsou na ně pořád hodní. Ale je to jen horší a horší. Jak ovce. V jiných státech by si to nenechali dělat. To co dělají proti zaměstnancům a státní firmě. Třeba v takové Itálii. To by bylo..

xyz

Čím víc by toto pracovníci ČD dělali, tím silnější motivaci by politici měli, dávat výkony pokud možno jiným dopravcům než ČD.

Jaaa

Buď společnost jako celek, nebo nic. Zaměstnanci dneska nikoho netrápí.

Juraj

Tak on je to docela tenký led, protože pak by politici třeba mohli začít věnovat větší pozornost miliardovým odprodejům majetku ČD k SŽ, nebo dokonce všem těm případům přímého zadání bez soutěže. A to by fakt nikdo nechtěl.

Juhhu

Odbory ten bordel s tarifem popsali přesně…

Petr K.

OdborY = popsalY

Y.K.

Jak jednou text obsahuje více než jedno slovo pseudo…. tak to bolí číst a zavání to domněnkami a nepodloženými argumenty.

Cenu a její relevanci nehodnotím, protože to ví jen dopravce co tam dal, ale opravdu klesá počet cestujících na linkách kde jezdí Arriva? To mi přijde jako hodně odvážný výstřel. Nebo se tam nenápadně zamotá i doba Covidu? Zajímavější by bylo, kdyby to měl podložené statistikami a nebyl to jen obecněkritcký projev.

„Náš svaz v žádném případě nebojuje za každou cenu za své členy“ mi přijde jako hodně odvážný postulát. Kde tedy berou mandát?

franta

Mě příjde zoufalé, že se to v této zemi jasně nezveřejňuje. Přitom daňový poplatník na tyto linky vyhazuje peníze. A co když pak roste dotační poměr na cestujícího. A tedy efektivita.

Sáček

Odbory jsou bohužel politika v jiném obleku. A to ještě ta nízká, populistická. Funguje se stejnými principy. Předáci kritizují všechno a nadávají na jiné, aby se zalíbili „voličům“ a zůstala jim funkce.

superhero

Škoda, že vyjádření je velmi citově zabarveno. Pokud by byly detailněji rozvinuté teze v druhé části textu o NAD a podložené čísly, tak by to byl velmi relevantní údaj. Vůbec bych se nedivil, že při zajišťovaní NAD mají ČD větší zkušenosti a zajišťují je lépe. Počty cestujících v čase mohou být zkresleny i tím, že se celospolečensky například zvýšila tolerance pro ignoranci „nulové jízdenky“ pro děti do 6 let. S Arrivou jsem jel jednou a vlak byl nepřijemně narvaný k prasknutí a chování průvodčího nepatřilo k tém následovaníhodným, ale neodvážil bych si Arrivu hodnotit na základě jedné zkušenosti. Objektivně ale… Číst vice »

Daniel Jablonecký

To byste musel ten standard nejprve definovat, abyste mohl říkat něco objektivně o vybočení. Standardem rozhodně není automaticky to, co někde prezentují České dráhy.

Ferda

Tenhle spolek je urážka duchu odborů. Třetí kolona Českých drah, kdy vše modré je nejlepší a jakákoliv jin barva je zločin a podvod.

Sami nectí pravidla a pokřikují po jiných, aby je ctili…

Marek Janík

Tohle není žádný formální text popisující námitky podložené čísly a zdroji, tohle je jakýsi citově laděný volný tok myšlenek a dojmů.
Takhle si povídat můžu s psychologem, ale ne posílat někam jako oficiální vyjádření.

Karl vB.

U zmiňovaného textu je obsah i forma v naprostém souladu.

Petr K.

…a kdo jsou ti gepardi??? 😀

A. Mikulka

Berouskův klub ožralých rváčů.

Petr David

Tak určitě je snadnější hodit nálepku, než napsat argument.

Ex ČD

No vzhledem k tomu, na začátku třetího odstavce Vyjádření pan předseda rezignuje na základní funkci odborů, a tou je zastupování zaměstnanců vůči zaměstnavateli a tomu, že jistá výrazná osobnost tohoto zbytečného uskupení má v drážních kruzích a regionální politice dost nevalnou pověst, je ona nálepka vcelku přiléhavá a všeříkající.

Petr David

Takže se zřekneme konkrétních argumentů a budeme kydat. Tak si poslužte, ale beze mne.

Ještě k tomu třetímu odstavci-pokud členové s postupem odborů souhlasí a vedení volili, kde je problém?

xyz

Já jsem napsal konkrétních argumentů (níže) vcelku dost (mmch. na tom si zakládám – neřešit osobu, ale řešit argumenty). K vašemu druhému odstavci – nevěřím, že v odborech to jde „zdola“ – tzn. že řadoví pracovníci si něco myslí a proto to vedení vezme za své. Resp. opak by byl velmi zajímavým žebříčkem, kdy tedy řadoví drážní pracovníci by hodně řešili např. jakou podobu daňových zákonů chce ministr předložit vládě, dále aby byl okamžitě zrušen již platný/účinný zákon o DPH (v senátu prohlasovaný i tehdejším předsedou ČMKOS, který proti tomu zákonu o pár týdnů později protestoval = přiznal, že nevěděl,… Číst vice »

Ex ČD

Jistě, my se tu bez vás obejdeme….Pro mě je zásadní argument to, že neplní svojí základní funkci a ještě se k tomu veřejně přiznává. Tím jejich věrohodnost končí. Ale přidat k tomu můžeme třeba (ne)úspěšnost jejich odvolání a žalob, o kterých velmi rádi povídají.

Happy

Článek jsem nečetl a číst nebudu. Nechci si kazit před spánkem náladu. Zběžně jsem pročetl diskusi a zhlédl personifikovanou reklamu na dámské podprdy. Na to, abych pochopil myšlenkové pochody drážních odborářů, na to fakt nemám. Pro psací potřeby na zemi se vždy ohnu. Nic jdu raději na ty stránky o těch podprdách, jsou tam hezké slečny…

xyz

Personifikovaná reklama odpovídá tomu, co ta která osoba nejčastěji vyhledává. 🙂 Problém je, že když něco chci (nějaký spotřebič, příslušenství atd.) objednat z e-shopu, tak to vyhledávám, pak už to mám objednané/dodané, přesto mi personifikované reklamy dále nabízejí ty samé věci, přestože moje poptávka po nich již byla naplněna. P. S. Svého času jsem ta odborářská vyjádření také přeskakoval – zejména poté, co jsem porůznu četl i nadávání běžných drážních pracovníků směrem k cestujícím (resp. konkrétním běžným občanům, kteří tam psali o tom, že jezdí vlakem a budou tímto poškozeni) poté, co tito pracovníci psali, jak „mají právo“ stávkovat proti… Číst vice »

SYN

To je přeci ideální bokovat proti tomu co se nechystá – pak dosáhnete celkem snadného vítězství 🙂

xyz

Ten červen 2011 byl obzvlášť zajímavý: – „pokud do 10. 6. 2011 nebude nalezen uspokojivý výsledek (na téma věku odchodu do penze po roce 2030), nezbývá nám nic jiného než stávka“ (plakáty v některých stanicích s podpisem „vaši spoluobčané z OSŽ“ – 10. 6.: ohlášení stávky na pondělí 13. 6. od půlnoci do 16 h – na 11. 6.: odbory (drážní i „tramvajácké“) pozvány na vládu; před tím jednáním se nějaký z odborových předáků vyjadřoval ve smyslu „i kdyby se něco dojednalo, tak ta stávka se v pondělí uskuteční, to už se zrušit nedá, to už je moc krátká lhůta… Číst vice »

Petr K.

OSŽ – to je ta proslulá Ozbrojená Stráž Železnice ?

Gajda

Tady mi naopak přijde, že konečně pravidla jsou. Vždyť, když by tam vítěz předváděl třeba to co Alex na mnichovácích, jde mu to podle smlouvy sebrat v průběhu smlouvy.
Docela detailně je sepsáno, co vše je požadováno, po všech dotazech snad už bez zcela jasně.
A I Squared Capital, kterej teď vlastní Arrivu už je trošku jinej soupeř, jak kdysi Arriva pod DB.
Když RwgioJet přebíral Komárno, taky tam dokázal docela rapidně zvednout počty cestujících, i když všichni měli jasno, jak je to nezajímavá trať, kde díky němu cestující ještě ubudou.

xyz

Nicméně na české straně jsou provozovatelem Mnichovských expresů právě ČD. 🙂 Arriva pod DB byla jiným (dle kontextu menším?) soupeřem v situaci, kdy ji tedy vlastnil jeden z nejsilnějších železničních dopravců v Evropě? Bratislava – Komárno: tam ale šlo o celkové zlepšení: více spojů, nová vozidla atd.; asi by tam k posunu nahoru (z mizerného počtu spojů a mizerných vozidel) při zvýšení počtu spojů a nasazení moderních jednotek došlo i s jiným dopravcem. Mmch. https://www.zelpage.cz/zpravy/7980 článek z počátku roku 2011 a „V nasledujúcich 10 rokoch ráta slovenská vláda s postupným otvorením až 35 % trhu osobnej železničnej dopravy, pričom už… Číst vice »

Daniel Jablonecký

Slovenská vláda dorátala, zato ovšem nedotárala.

Lojza

Vadí Vám výše Vaší mzdy? Tak si volte do vedení odborů lidi, kteří řeší problémy, které by odbory řešit měly.
Vůbec nechápu, proč těmto individuím z pseudoodborů dáváte mediální prostor.

Dusmor

Vadí Vám výše Vaší mzdy? Tak si zvolte firmu, kde odborařští papaláši nepřekáží efektivnímu rozvoji firmy.

Jan

Řekněme, že zavedeme Oneticket na konkrétní spojení ze zastávky veřejné dopravy A do zastávky veřejné dopravy B, včetně těch autobusových. Cena jízdenky je vypočítána jako minimum ceny, kterého je možno dosáhnout na dané trase při zachování i jiných služeb, třeba místenek. Jízdenka je samozřejmě jedna přepravní smlouva, platí právo posledního přípoje a za zachování přestupní vazby je zodpovědný dopravce přijíždějícího spoje. Při jejím nezachování je samozřejmá kompenzace od tohoto dopravce a jeho povinnost přerezervovat zbývající část jízdenky tak, aby cestující dojel co nejdříve do konečné stanice, ideálně se zachováním komfortu, který měl zakoupen (místenky, vybavení vozů apod.). V případě, že… Číst vice »

xyz

Já vím, že se opakuji, ale ta dvojakost myšlení v „jedné jízdence za každou cenu“ a souběžně přijetí místenkovací mašinérie (§ 11 „místenkování zvyšuje počet sedadel“, resp. pokud ne, pak platí, že i bez místenek by buď všichni seděli, anebo při existencí místenek někdo sedět nebude a je to jen o tom, na koho to padne) je pro mě tzv. do očí bijící. Stejně jako moje zkušenost s „právem z přepravní smlouvy“ při jízdě výhradně vlakem ČD, a.s., a to bez jakýchkoliv předpokládaných přestupů (mmch. zajímavá věc, že ten limit pro kompenzaci za taxi je – přinejmenším dle tehdejšího sdělení… Číst vice »

Jan

Je to varianta flexi a vázané jízdenky u ČD. Místenky dávají informaci pro plánování kapacity a umožňují usměrňování poptávky po přepravě. Místenku (a tedy sedadlo k sezení) můžete brát jako odměnu za to, že dáte dopravci včas vědět, kdy přesně pojedete a on případně může posílit kapacity pokud je to možné. Dale místenky umožňují rovnoměrnější usazování cestujících. Bude cestující bloudit po vlaku a hledat nějaké volné místo a nebo využije místenku, kde má místo garantované a hned po nástupu tam půjde? Tak mají na výběr buď taxi nebo hotel. Možná mají nějaký interní limit od kterého to začnou víc řešit,… Číst vice »

xyz

„Místenky dávají informaci pro plánování kapacity“ Ne při možnosti stornování i krátce před jízdou (a bez této možnosti naopak je značně zhoršována flexibilita dopravy), vlivem čehož jsou některá – dlouho domněle zarezervovaná – místa nakonec volná. „Dale místenky umožňují rovnoměrnější usazování cestujících.“ A nerovnoměrnější nástupy v té které stanici. Zatímco i např. do příměstského vlaku se při příjezdu lidé rozprostřou po celé délce předpokládané pozice vlaku u nástupiště, tak pokud by v té které stanici mělo nezvykle vyšší % lidí zarezervováno do konkrétního vozu (což se klidně může stát), tak o to déle bude trvat nástup než kdyby došlo k… Číst vice »

Jan

Big data, statistiky apod vám dokážou vykrýt i zrušení jízdenek 15 minut před odjezdem. navíc to dává možnost rezervace i lidem na poslední chvíli.

Možná má ČD interní limit za taxi, to ale není limit, který může dopadnout na cestujícího. V přepravní smlouvě o limitu nic není. Spíš to byl limit, který mohou schválit oni s tím, že větší limit už musí podepsat někdo výš.

xyz

15 minut před odjezdem z výchozí (natož z jakéhokoliv mezilehlé!) stanice už dávno nelze připojit posilový vůz (což by – jestli vůbec – šlo obvykle už z výchozí stanice), tzn. sám si tímto protiřečíte s argumentací možného posilování spojů. Nic takového 15 minut před odjezdem nejde. S tím „1500 Kč za taxi a za osobu“ (a to v situaci, kdy já ani jiní dotčení cestující jsme vůbec přestupovat nepředpokládali) opravdu mám (4,5 roku starou) zkušenost tak odpornou, že opravdu mě v tomto nemusíte poučovat. A v danou chvíli (kdy jsme se měli rozhodnout, zda se do noci dostaneme do cíle,… Číst vice »

xyz

… a k tomu (dle vašeho vyjádření) „internímu limitu“ https://www.novinky.cz/clanek/finance-za-zpozdeni-vlaku-zadejte-odskodne-40335436 „Limit stanovený ve smluvních přepravních podmínkách pro taxíka činí 1500 korun.“ Článek shodou okolností téměř datačně shodný s výše naznačenou mojí zkušeností. (Ostatně – jak by to asi vypadalo, kdyby to záviselo na „dodatečném schválení navýšení limitu“? Něco jako „chtěl jste jet ze Strakonic do Jihlavy, kde byste byl ve 20:18 h, ale R 655 kvůli poruše nabral na t-190 2h zpoždění a pozastavili jsme ho v Č. Budějovicích, takže si objednejte taxi za cca 4 tis. Kč a my vám vrátíme asi 1500 Kč, ale možná to navýšíme, takže… Číst vice »

xyz

** Pardon: po 20. h vyjetí taxíku (pakliže by vůbec byl nějaký taxikář ochoten tak dalekou štreku vzít, mj. s návratem poprázdnu) z Č. Budějovic, tzn. v Jihlavě někdy ve 22 h (srov. s pravidelným příjezdem ve 20:18 h).

To vše v situaci, kdy (jsme) ti cestující jeli „přímým“ rychlíkem bez potřeby přestupu…. (a srov. se svého času články v Obzoru i jinde o tom, že „nevýhodou liberalizace bude ujíždění spojů, protože soukromníci budou ujíždět, zato ČD čekají“).

podiven

Až na tu platnost na autobusy přesně toto funguje například ve Velké Británii. Lístek si můžete koupit online u jakékoliv společnosti, nemusíte řešit, s kým jedete, jaké má tarify a pravidla, prostě si vyberete čas a cenu a jedete. Je to sice drahé (ovšem to má jiné důvody), ale při jakémkoliv zpoždění dostanete 25-100% ceny nazpátek. Samozřejmě vám lístek platí při ujetí přípoje na pozdější spoj a máte zaručeno, že se večer dostanete domů (případně hotel i s večeří). U některých společností při velkém zpoždění dostanete navíc i zpáteční cestu první třídou do jakékoliv destinace zdarma. To se vaše naštvání… Číst vice »

Gwann

Motivace je jasna, jakkoliv to popiraji.

Zajimavejsi jsou poznamky o poklesu cestujicich na arrivich linkach, odrikani spoku a predstirani dobre spravy, ze nejsou data. To by zaslouzilo komentar ci rozpracovani

Ares

Ztráta času to číst.

Karl vB.

Já myslím, že je poučné se s tím seznámit, aspoň je zřejmé, co všechno papír snese. Když někde ČD podlézají cenou, „tak jsme jako analytický tým asi vyhodnotili, že je vše v pořádku.“ Když to samé udělá RJ, tak Sosad poukazuje na účetní uzávěrku. Čas ukáže, jak se ČD popasují např. s jejich nabídkou pro „samostatnou gubernii“ JMK, kde „doslova šokovaly“ nabídkovou cenou 207 mil. Kč, což v tomto případě nemá nic společného s dumpingovou cenou; Arriva požadovala asi 2,5x víc, 531 mil. Kč. V tomto případě starostlivý Sosad starost o nepřipomínkoval nic. 🙂 Pozn.: Termiti v uvozovkách v tomto… Číst vice »

xyz

V případě té soutěže v JMK bych vypíchl ještě toto: – i ze strany odborových organizací bylo poukazováno na to, že soutěženo je de facto jen personální zajištění provozu, protože jednotky patří Jihomoravskému kraji + i jejich servis je zajištěn u výrobce, tzn. bylo kritizováno, že „dopravce tam už nemůže nic ovlivnit; vše má v rukách objednatel“ – na (nejen) Západní expresy byla naopak soutěž „netto“ mj. s tržbami pro dopravce, ale když tedy jeden z dopravců odvážně odhadl optimistický vývoj tržeb, tak je to vlastně taky špatně – a zpět k JMK – jedna z námitek vůči soutěži vymezené… Číst vice »

Karl vB.

Naprostý souhlas.
Ten spolek působí jako velmi bezzásadová korouhvička – oportunismus v přímém přenosu.

Petr K.

Proč korouhvička? Vždyť „směr“ je všem jasný 😀 Jen ta snaha ten směr zakrýt je „úžasná“ 🙂 jen nevím, jestli je k smíchu nebo k pláči

Karl vB.

Jestli podobně kvalitní a strukturovaný text plný expresivních výrazů a veelmi diskutabilních názorů poslal Sosad jako námitku na MD, tak to aby na Nábřeží projednávání toho pokusu o tvůrčí psaní raději přesunuli do místnosti oficiálně určení pro pohoštění a otevřeli si k tomu nějakou láhev.

Petr K.

…ano, a referent XY provede rozbor literárního díla s přihlédnutím k pokusu o přirovnání k přírodním zákonům 😀

Salam

Popsáno naprosto výstižně.

xyz

„Námitky jsme podali jako sociální partner ministerstva dopravy“ Partner nebo protivník? „kdy jsme „neúspěšně“ napadli angažmá dopravce Arriva vlaky s.r.o. na lince R14, ke kterému jsme předložili důkazy, že o něm bylo rozhodnuto již v červnu 2020 a teprve následně došlo k pseudosoutěži.“ Takže „pseudo“ byl tehdejší rozstřel (zato v roce 2006 na téže lince nabídkové řízení s vítězstvím ČD za 40 Kč/vlkm a už tehdy dle jejich vyjádření „účetně odepsanými rakvemi“ to bylo od nich bez protestů), ale skutečná soutěž na Západní expresy je taky špatně… „Nemáme nic proti lepším dopravcům s lepšími vozidly a službami, ale předpokladem úspěšné… Číst vice »

Petr K.

Dokážete si představit CityElefanta uvázaného k návěstidlu jak okolo něho jezdí v kruhu RegioPanteři ?

Daddy

Odpověď jak od AI….

Kubrt

Spíš takový volný proud myšlenek, bez ladu a skladu.

Petr David

Tak tu situaci v dopravě přhledně a pravdivě popište. (píšu bez ironie).

Kubrt

To je na knihu, ne na diskuzní příspěvek.

Petr David

Aha!

Jaaa

Shrnout do pár odrážek se to dá, žádná rocket science to není…

Twix

Já jsem z toho moc nepochopil co tím chtěli říct a co se tedy v té soutěži mělo udělat jinak. Arriva si nezaslouží vyhrát protože údajně ztratila cestující na venkovských rychlících. Regiojet si taky nezaslouží vyhrát protože nezveřejňuje účetnictví. A mělo by se nějak přihlížet k tomu kolik kdo odřekne vlaků, zřejmě bez ohledu na vozidlo a infrastrukturu. Wtf 3x po sobě.

Kubrt

Nějaká data k tvrzení „angažmá tohoto dopravce přineslo prokazatelný úbytek cestujících na všech rychlíkových linkách“?

Martin

A výrazný úbytek cest z Libereckého do Ústeckého kraje, tatáž ročenka, tatáž strana.

xyz

Ale až mezi lety 2022 a 2023.

Mezi lety 2019 a 2021 (ČD vs. Arriva) naopak nárůst (navzdory covidovým omezením po část roku 2021).

Twix

Nejsou někde data pro konkrétní linky? Samozřejmě to „trochu“ ovlivnilo to, že Arriva je převzala akorát na začátku covidu (R14 o rok později). A je třeba dodat že se nedá říct jak by se počty cestujících vyvíjely, kdyby to zůstalo ČD.

Pepa

Samozřejmě, že režijkáři by počty dal uměle zvyšovali…

Dan

A nemůže být nárůst cest vlakem do Pardubického kraje daný tím, že to zkreslila právě tarifní džungle, díky které jsou v té statistice cesty do dalších krajů nyní prakticky nulové, což ve skutečnosti není pravda a cestující dělí cestu právě v Pardubicích? Stejně tak to bude u cest do zahraničí, které se dříve běžně kupovaly přímo. Potom klesající počet cestujících po regionu – nemůže to naznačovat, že se třeba snížil počet cestujících na tarif IDOL? Ostatně mnohokrát jsem byl již svědkem, jak personál Arrivy až nevybíravým způsobem vnucoval svůj tarif, i když cestující původně požadoval IDS. Toto by pak vysvětlovalo… Číst vice »

Dan

1. Může to být subjektivní, osobně jsem to zažil několikrát na IREDO, s IDOL moc zkušeností nemám, neboť má i jiné prodejní kanály.
2. KHK může být ovlivněn právě třeba dřívějším masivnějším ignorování tarifu ČD, tohle se dá těžko zjistit. U Pardubického kraje je to ale jasné.
3. Není nárůst tržeb obecným trendem mezi dopravci po covidu?

R14 byla hrůza a je stále na tom se nic nezměnilo, akorát se něco trochu zlepšilo (WC, sedačky, zásuvky) a něco naopak zhoršilo (teplotní pohoda, místenky).

Zbyněk

ARRIVA určitě neprodá jízdenku v PID. Můžete mít PID jízdenku před nástupem do Arrivy, ale ve vlaku pak prodají jen tarif Arriva. A asi i Oneticket, to ale nemám vyzkoušeno.

xyz

Pak by neseděl ten pokles počtu cestujících z Libereckého do Ústeckého mezi lety 2022 a 2023, kdy by se dalo argumentovat, že dělení jízdenek přibylo poté, co ČD zmizely i z Os-086 ve prospěch DLB, tzn. dle vaší teze by měl „počet cestujících“ (dvojmo vystavených jízdenek pro každého z nich) „vzrůst“.

Dan

Z Libereckého do Ústeckého kraje ale směřuje více tratí.

xyz

O. K., jestli se do toho počítá i tranzit přes Žitavu, pak ano.

Nicméně tam zmizely ČD už od 12/2010 ve prospěch „Trilexu“ (DLB) = neměl tam od té doby také nastat – dle tezí SOSaDu – pokles počtu cestujících? 🙂

Dan

Co třeba ještě tratě Č. Lípa – Rumburk a Č. Lípa – Lovosice? Navíc do konce roku se nedal použít mezi Libereckým a Ústeckým krajem IDS tarif na lince R14b. Potom ještě značný nárůst cestujících ve vnitrokrajské autobusobé dopravě v Ústeckém kraji a současný pokles ve vlacích – nemůže to být třeba jen metodikou vedení statistik DÚK?

Obávám se, že pokud se z těch statistik něco trochu směrodatného dalo vyčíst ohledně linky R14a, tak tady nikoliv.

xyz

Ou, omlouvám se, je to tak – ještě tyto dvě tratě.

Hm, na t-087 přes půl roku 2022 výluka. Jinak cestovní doby skrz krajskou hranici i poté nezměněny.

A nad Novým Borem největší změna už od 12/2019, kdy MD osekalo rychlíky pokračující z Nového Boru dál (naštěstí část doobjednal kraj).

Dan

Nevím co tím myslíte, ale v té statistice je to počítáno jako celek, tak z toho pak asi nelze odvodit vytížení jedné linky (R14b).

Daniel Jablonecký

Jaká „tarifní džungle“? Vy máte expresivní výrazy pomalu horší než ten Sosad.

Dan

A co je na tom špatného? Náhodný cestující, který dosud využíval veřejnou dopravu minimálně opravdu netuší jak zakoupit jízdenku za rozumnou cenu. Po zakoupení One Ticket a pohledu na cenu příště zvolí opět auto.

Ferda

Klasické strašení autem. Přitom je vám to uplně jedno, jde vám jen o modré teplo a smrádeček…

Dan

Tak to určitě, na článek jsem vůbec nereagoval, to mi přijde zbytečné, jen na názory v diskuzi. Podívejte se třeba do Německa, tam se chytli za nos a zavedli Deutschland Ticket. Jaký kde jezdí dopravce je mi ukradený, pokud budou služby kvalitní a za rozumnou cenu.

Daniel Jablonecký

Když netuší, tak ze zeptá zaměstnance dopravce. Pokud umí s internetem, zjistí si to na internetu. A pokud nakonec zvolí auto, je to jeho volba a je to tak zcela v pořádku.

Dan

Nekoresponduje to ale s hlásáním politiky motivovat lidi k využívání veřejné dopravy. Co třeba takový Deutschland Ticket? Jeho cena vzhledem k rozsahu platnosti a tamní kupní síly? O něčem takovém si tu můžeme nechat jen zdát.

xyz

Deutschland Ticket je „ode zdi ke zdi“ – předtím hodně drahé jízdné i v regionální dopravě, najednou velmi nízké jízdné zejména v době 9EURO Ticketů.

A ta zdůvodnění – že nejprve prý „kompenzace vysokých cen PHM“, poté „podpora ekologické veřejné dopravy“ (ale bez zkapacitnění spojů, tzn. kdyby se do veřejné dopravy mělo přesunout relevantní % lidí, tak se tam ani nevejdou) – a stejně jen „odsud pocud“ – neplatí to v dálkových spojích.

Dan

Samožřejmě je potřeba jít dopředu kontinuálně po menších krocích a s rostoucím zájmem cestujích patřičně investovat do infrastruktury, aby železnice stoupající počet cestujících pobrala.. Jen jsem tím chtěl naznačit, že když je politická vůle, tak to jde. Úplně také nelze srovnávat ČR a Německo. Ale jen pro upřesnění DT platí v závazkové dopravě, což je v ČR i většina dálkové dopravy, například rychlík je v Německu regional expres, kde DT platí.

Jaaa

Dálkové spoje v Německu nejsou dotované.

xyz

Já vím, že nejsou.

Což na tématu „jednotné“ (sic!) jízdenky nic nemění.

Mmch. proč nejsou dotované? Pokud by byly, mohlo by jich jezdit více (komerční optimum nabídky vs. poptávky a ve srovnání s ním společenské optimum téhož).

I v téhle věci vyniká ta nesystémovost velmi levné jízdenky „ne pro všechny vlaky“.

xyz

A v roce 2010 nebo 2015 ten náhodný cestující jedoucí z místa A do místa B (kde ani jedno nezačíná/nekončí na nádraží, ale v místě vzdáleném od železnice někdy několik km, někdy několik desítek km) potřeboval kolik jízdenek a o džungli nešlo?

Dan

Snad chceme zlepšení a né zakonzervování nevyhovujícího stavu.

xyz

Těm se nebude nikdy líbit nic jiného než bagrování do rukou ČD.

Svého času nadávali na neexistenci jednotné jízdenky, je to pro ně problém i při One-Ticketu.

Atd. atd.

Nad rámec této odštěpenecké organizace si vybavuji i „analýzu OSŽ“ (tzn. těch „nejpůvodnějších odborů“) z roku 2019, jak se ani v tom roce prý nemuselo soutěžit, ale že se dá bagrovat bez soutěže. Ale běda jak část výkonů dostala v tom roce Arriva (bez skutečné soutěže, tzn. bez nabídkového řízení), tak pak se v Obzoru atd. objevily články, že se mělo soutěžit. 🙂

Honza

Když bude u všech dopravců fungovat jednotná jízdenka ( mimo skoro nepoužitelný a předražený OneTicket ) tak cestujícím bude jedno jakým dopravcem jede. Akorát v Česku to je trochu sci-fi. Nevím proč v Katalánsku mi stačí jedna jízdenka z automatu na všechny dopravce včetně MHD, vlaku i meziměstských autobusů a můžu vyrazit kamkoliv po dobu její platnosti a v Česku to nejde.

Ares

Co je na One Ticket nepoužitelného?

Jan

Je, Oneticket. Co autobusy a MHD?

Oneticket ze zastávky veřejné dopravy A do zastávky veřejné dopravy B by měla být jedna dopravní smlouva za cenu rovnající se nejlevnějšímu možnému tarifu, který je cestující schopen získat kombinací akčních cen dopravců, IDS a kterékoli jiné jízdenky, která existuje.

Ares

Primárně je ten tarif pro vlaky a tak byl i vytvářen s tím, že do budoucna se počítá s rozvojem na autobusy. Nepleťte sem něco, co sem nepatří. To se můžeme ptát, proc ne třeba letadla.

Jaaa

Cena, podmínky použití, rezervace zvlášť, nedostupnost pro přepravu některých typů zavazadel.

Tom

vždyt ta cena one ticket je schodná s tarifem českých drah

Erik85

Shodná? Koukám na nejbližší ranní spoj. IC 546 Ostravan:

Tarif ČD 469 Kč včetně místenky.
Tarif OnTicket 715 Kč + 35 za místenku.

Tom

Praha -Ostrava ,Plzen ,Brno a podobné tan dává ČD akční cenu u které je ,ale minimální rozdíl mezi plnou ,in 25 ,in 50 ,třeba jen 10 kč ,ale mezi všemi ostatními je tarif ČD shodný s ONE TICKET

Jan

Tarif českých drah je něco jako cena ze které se počítala sleva předtím než tomu byl dán zákonem nějaký řád.

rogo01

V řadě krajů u nás vám taky stačí jedna jízdenka na jakoukoliv cestu.

Šalina na Špilas

Ale Katalánsko zní lépe než Ostravsko.

Dan

Katalánsko má narozdíl od Ostravska 8 milionů obyvatel a téměř poloviční rozlohu jako ČR.

SYN

Zatím nejsilnějším krokem v tomto směru jsou koupě vozidel onjednatelem a „nájem“ dopravce jen pro účely zajištění personálu. Tam pak už jde jen o vzájemnou dohodu mezi objednateli, dopravci do toho už nemají co tahat vlastní cenovou politiku…

Ondra K.

Bych řekl, že dopis pana předsedy a jeho formulace celkem přesně vystihuje důvody, proč u nás v ČR mají odbory tak mizernou pověst. Místo řešení skutečných problémů zaměstnanců akorát řeší takovéto blbiny a montují se do politiky.

Petr David

Pravidla o přidělování výkonů je blbina?

noerf

Problémy zaměstnanců jako je stav ubytoven, dělené směny je to co má odborový svaz řešit a kontrolovat, aby docházelo ke zlepšení pracovních podmínek. Bohužel to se neděje. Místo toho se řeší odbory napadání soutěží, které vyhrál nikdo jiný než ČD.

Petr David

Pokud půjde doprava (obecně) do háje, tak odbory nebudou řešit ani ta y pracovní podmínky.

Daniel Jablonecký

Doprava do háje nejede, takže zbytečná obava.

Ondra K.

Rozhodně je to věc, která nepřísluší k řešení odborové organizaci dopravce.

Salam

Někdo na to upozornit musí.

xyz

Můžou na to upozornit samy ČD – ty přeci také jsou poraženým účastníkem.

A kdo jiný než ony samy může posoudit, jak jim miliardové dosypy znesnadňují konkurenci vůči ostatním dopravcům až do té míry, že jsou v pozici „uvázaného slona, okolo kterého krouží Gepardi“.

Karl vB.

Nejsem si jistý tím, že by ČD měly být nadšené z faktu, že jim u nějakého rozhodování dělá stafáž zrovna spolek, který se presentuje takto originálně.
Může to působit spíš kontraproduktivně.

SYN

Když se ten spolek navíc tváří že zastupuje citelnou část jejich zaměstnanců!

Milan

Jaká odborová organizace dopravce – co to melete za totální nesmysl? Odborová organizace může působit u neomezeného počtu zaměstnavatelů mezi nimiž můžou být různí železniční dopravci, ale třeba i Správa železnic, a potažmo také samo Ministerstvo dopravy!

rogo01

Tahle organizace se ale chová, jakoby byla odborovou organizací dopravce.

xyz

Navíc ve chvíli, kdy fušuje i do politických věcí (nad rámec oprávněného hájení zájmů zaměstnanců vůči zaměstnavateli), tam může být zajímavý nesoulad požadavků – např. aby ČD nadále tratily na tom, že jsou povinny za zvýhodněnou cenu poskytovat zaměstnanecké (sic!) jízdenky i pracovníkům Správy železnic, MD, DÚ atd., aniž by to od nich dostaly kompenzováno.

Tzn. odborářský požadavek na to, aby tato praxe pokračovala, je možná výhodný pro Dobrou správu, ale ne pro hospodaření ČD.

(A z pohledu zájmů zaměstnanců Dobré správy by bylo daleko logičtější, kdyby jim zaměstnavatel poskytoval roční One-Ticket, tzn. jízdenku platnou u kteréhokoliv železničního dopravce.)

Jaaa

One-ticket není provázanej ani se Slovenskem, ani s FIP. Má to svoje výhody i nevýhody.

Nicméně se proslýchá, že něco v tomto směru se děje, možná že jen u MD. Je to JPP a detaily neznám.

xyz

To provázání se Slovenskem 32 let po rozdělení Československa je taky celkově zajímavé – možná že nadpoloviční část nynějších drážních pracovníků už nezažila ČSD v době své práce „na dráze“.

Jaaa

To není nikde stanoveno.

Petr K.

ano, je to blbina, pokud „Sdružení odborů služeb a dopravy, zájmový spolek Českých drah“ bojují za to, aby výkony získal „uvázaný slon“….

Tonda

Naprosto zbytena organizace tyhle odbory…

Libor

Svazu odborářů služeb a dopravy je zapsaný spolek? No a má transparentní účet? A co účetnictví? Neměl by tam někdo zajít na kontrolu? Nevím… Jen tak nahlas přemýšlím…

Petr David

Tak tam zajděte, na co čekáte?

xyz

https://or.justice.cz/ias/ui/rejstrik-firma.vysledky?subjektId=755608&typ=PLATNY

Ne, je to „odborová organizace“ coby samostatný druh právní formy („zapsaný spolek“ je jiným takovým typem).

Bohužel pro ně tím pádem platí skrytost údajů o statutárních členech, viz odkaz (zatímco u spolků to musí být veřejné).

xyz

… ale zajímavý je předmět činnosti „Spolupráce se zaměstnavateli členů odborové organizace v rámci pracovněprávních a dalších právních předpisů“

Jakpak do toho zapadá to odvolání proti vítězství Arrivy na Západních expresech? 🙂

SYN

Což je právě jeden z důvodů aby organizacím které pro svůj specifický účel požívají zvláštní oprávnění a výhody NEBYLO umožněno aby působily i mimo svou oblast pro kterou byly těmito výhodami vybavené!

Harandrej

Zasraný spolek.

Tom

Hlavně ty tarify… proč nemůže být jeden reálný tarif pro všechny a všude? ONE tiket fakt není fajn, sorry.

Tonda

Ja spis nechapu ze se cena IN100 nesnizuje s tim, jak je hur a hur pouzitelna

Tom

Asi inflace

Petr David

A proč ta inflace nefunguje v individuální dopravě?

xyz

Do inflace vstupují i ceny PHM, tzn. funguje i v individuální dopravě.

Dan

Ceny PHM naopak z dlouhodobého hlediska inflaci naprosto nereflektujíí, stejně tak valorizace spotřební daně na PHM.

SYN

Jak nefunguje? Jakože se nezdražuje??? Všechno od dálniční známky přes parkovací poplatky až po pojištění atd.

TamTen

Proč není SJT fajn?

Dan

Není nic jako One50 a neumí místenky zdarma. A cenově není výhodný asi nikdy.

Kubrt

Není důvod, aby nejuniverzálnější jízdenka byla levnější, než jízdenky s omezenější působností.

Dan

Ale cestující by to ocenili a zvýšilo by to atraktivitu železnice jako takové, tak proč se tomu bránit?

Kubrt

Je to politické rozhodnutí o tom, kolik nákladů systému ponese cestující v ceně jízdenky a kolik se doplatí z veřejných rozpočtů. Jistě, cestující by uvítali špičkové služby a jízdenky „zdarma“.

Salam

Cestujícím by stačil jednoduchý, přehledný a výhodný tarif, ten tady není

Kubrt

Však to píšu – výhodný jednoduchý tarif stojí na tom, že veřejné rozpočty ponesou ještě větší díl nákladů, než dnes. A to bude možné, až nějaká odvážná vláda odstraní v systému veřejných financí následky populistických kroků, které vedou k dnešním chronickým schodkům. Pak třeba bude celospolečenská vůle dotovat veřejnou dopravu ještě víc, než dnes a výsledkem budou laciné univerzální jízdenky.

Dusmor

Populistickým krokem je i to dotování veřejné dopravy.
A ano souhlasím s tím, že by všechny dotace měly být zrušeny.

Dan

Tak ať se potom platí mýtné na všech komunikacích, které pokryje veškeré náklady související s IAD.

xyz

Platí se spotřební daň z PHM, která je také přímo úměrná počtu najetých km.

Dan

Spotřební daň oproti jízdnému není valorizována vůbec, natož s inflací.

Jaaa

Ne, stačí změnit směr dotací.

SYN

To je podobný výraz jako říct že by jim „stačilo“ perpetuum mobile…

Dan

Ono je to pak těžké, když si potencionální cestující porovnají stále rostoucí cenu jízdného s cenou benzínu, která je za posledních 20 let s určitými výkyvy stále stejná.

Daniel Jablonecký

Náklady na dopravu fakt nejsou jenom cena benzínu.

Dan

Běžný člověk ale uvažuje právě jen cenu benzínu, maximálně ještě parkovné. Ostatní náklady bere, že by je platil tak jako tak.

SYN

Kromě ceny paliva všechny ostatní náklady rostou „utěšeně“…

Chronosphere

A ještě více by cestující ocenili,kdyby se jezdilo za korunu. Zvýšilo by to atraktivitu železnice jako takové,tak proč se tomu bránit?

Dan

Proč za korunu, jen trochu narovnat stále více se rozevírající nůžky v porovnání s cenou benzínu (nákupní cenu vozidla, které již vlastní, opravdu při rozhodování o způsobu dopravy uvažuje málokdo)

SYN

Tak doufám, že bojujete proti elektromobilům… protože to je DALŠÍ krok směrem „citelně zdražit jednorázové náklady (koupě elektromobilu) ale dále snížit náklady na „palivo“ čímž se dále zvýší motivace „když už to auto mám tak přece pojedu“….

Dan

Elektromobily časem přinesou zavedení mýtného podle ujetých kilometrů a to je správné. Viz třeba nedávno Island.

Dusmor

A ještě více by daňoví poplatníci ocenili, kdyby se daně snížily na korunu. Zvýšilo by to atraktivitu být ekonomický produktivní jako takovou, tak proč se tomu bránit?

Dan

Ano, nikdo by se poté necítil být znevýhodněn. Ale těžko si to v naší společnosti představit jak by to vypadalo. Platit si mimo jiné plně školné, ošetření u lékaře, zajistit se na stáří a mnoho dalšího.

Dusmor

Co se týče zajištění na stáří, tak snad nikdo rozumný nespoléhá na to, že od státu dostane důchod, resp. že si za tu znehodnocenou státní měnu bude moci v budoucnu zajistit živobytí. Tudíž si spoří tak, aby mu to nikdo nemohl vzít a to ani tiskem dalších korun / eur / … , ani měnovou reformou. A ohledně těch dalších věcí: Nemuset platit zdravotní daň a místo toho se nechat zdravotně pojistit a být zvýhodněn za péči o své zdraví, nemuset platit státní školy, kde do dětí místo znalostí tlačí státní propagandu a místo toho si vybrat vhodnou soukromou školu,… Číst vice »

xyz

Ne, nezvýšilo – vlaky by byly nechutně plné a zřejmě by se do nich část cestujících nevešla.

SYN

A proč „nějak“ nesnížit cenu VŠECH jízdenek??

Dan

Protože to nemá politickou podporu. V tomto státě se raději snižuje jízdné vybraným skupinám (= kupování voličů), místo aby bylo nižší pro všechny.

Jan

Stačí to dát tak, aby oneticket existoval jako „vázaná“ jízdenka na všechny druhy dopravy kombinováním jízdného (včetně toho akčního, místenek, autobusů, MHD, IDS apod) po dané trase do jedné přepravní smlouvy. S tím, že při přestupu je dopravce přijíždějícího spoje povinen zajistit zachování přestupní vazby dané schváleným jízdním řádem. Samozřejmě vše pod jedním identifikátorem, třeba QR kódem.

Twix

Tak tohle je přesně opak toho, co by OneTicket měl být, ne? To má být jízdenka kterou koupím kdykoliv a můžu jet ten den taky kdykoliv. Jak do toho promítnout akční ceny vázaných jízdenek, které se i u jednoho dopravce pro spoje v rámci dne výrazně liší?

Jan

Píšu, Oneticket, jako vázaná jízdenka. Tj, je přesně daný seznam spojů, kterým cestující jede.
Když něco ujede, tak přijde automaticky přerezervace na další spoj a náklady navíc hradí ten, co nedodržel jízdní řád. Dopravce si pak může vymoct škodu po tom, kdo dodržení jízdního řádu neumožnil.

xyz

Co když ten další spoj už bude zarezervovaný? (přinejmenším zdánlivě v danou chvíli, kdy nakonec např. 5 % lidí tím spojem vůbec nepojede, byť měli zarezervováno)

Nebo co když mezitím pojede Os vlak bez možnosti rezervace?

Povinností cestujícího v této mašinérii tedy je mít Smartphone a pořád ho za tímto účelem sledovat kvůli tomu, jak bylo přerezervováno?

(Opět srov. s argumentací „jednotného dokladu pro všechny jízdy“).

SYN

Ano, takže většina „akčních“ nabídek má citelné podmínky které zdaleka nejsou splněny vždy (to bývá důvod proč se taková „akční“ cena liší od základní) ale vy je navrhujete pomocí povinného sloučení odstranit… to nezní logicky. Jako ne že by to nebylo hezké ale logicky to nezní.

Jan

Jedinou podmínku, co daná „akční nabídka“ má je vázanost na spoj. Nabídka s využitím třeba inkarty není akční nabídka, ale součást nějakého zákaznického programu. Povinné sloučení dělá jen to, že zavádí povinnost přijet do cílové stanice úseku včas, případně zajistit přestup a za toho plynoucí další povinnosti. Fakticky nic, co by už nebylo v přepravní smlouvě.

Jaaa

Důvodů je samozřejmě celá řada, akorát se to “samo” nedojedná. Problém je hlavně v tom, že MD nepotřebuje žádné tržby, protože výdaje má hrazeny z rozpočtu.

xyz

Místenky samy o sobě znamenají značnou neuniverzálnost v přepravě.

Tak buď je důležité mít jednu jízdenku pro všechny dopravce, a to za přiměřenou cenu. Ale pak je i důležité, aby se dal použít kterýkoliv spoj (mj. kteréhokoliv dopravce) bez dalších formalit – tedy mj. bez místenkovací mašinérie.

Jan

Nebo mít naopak vázanou jízdenku na spoj přes všechny dopravce i s místenkami a akčními cenami a vším okolo co pro dané spojení použiju. Samozřejmě pod jednou přepravní smlouvou a povinností při přestupu zachovat vazbu přípoje.

xyz

A stačí jedno větší zpoždění (i kdyby ne vinou dopravce) a je to celé „vázané“ v čudu.

Jan

Systém přerezervuje, dopravce doplatí rozdíl a vymůže si to po tom, kdo neumožnil dodržení JŘ.

SYN

Ano, navíc je s místenkováním spojený obrovský problém – předplatní jízdenky… pokud se všem vlastníkům „šalinkarty“ neuloží povinnost si den předem zaregistrovat „kdy/zda vůbec pojedou“ tak se těch míst stejně nikdy nedopočítáte, a když takto předplatní jízdenky ŘÁDOVĚ zkomplikujete tak se vám na ně značné množství cestujících vy…kašle. Takže pod proklamovanou touhou „jenom“ to co nejvíc zjednodušit odtama vyženete další cestující… paráda 🙁

Jan

Kdo má místenku, tak sedí, kdo ne, tak stojí a při přeplnění zůstane čekat na další spoj.

xyz

To vše v nežádoucí situaci, kdy počet sedadel je nižší než počet cestujících.

Pokud by byl vyšší, tak by všichni seděli i bez místenek.

P. S. Taky můžou být lidi s místenkou, kteří tam přesto nesedí, protože tím spojem nakonec vůbec nejedou.

Tom

Asi proto, že to je nejdražší varianta?

Kubrt

A proč by jízdenka platná ve vlacích všech dopravců měla být levnější než jízdenka platná jen v některých vlacích?

Jaaa

“Stejně drahá” by nestačilo?

Dopravci jen plní veřejnou službu, ta je jedna. Není jich 20.

Že je administrativně rozkouskovaná na milion částí i na straně konzumenta služby je jenom typická hloupá česká byrokracie.

Přestaňte o tom prosím uvažovat v rámci toho, jak je vám to předkládáno.

Ares

Tarif je dávno vyřešená věc.

Daniel Jablonecký

Jaký je rozdíl mezi one tiket a reálným tarifem?

Martin

Z meho pohledu nezaznelo nic, co by nemeli resit v namitkach dopravci – ucastnici tendru., samozrejme receny jsou namitky, ktere ale odbory maji prevazne resit se zamestnavatelem nikoliv v tendru.
Ale je to jedno, pokud podali namitky ucastnici tendru, tak se proste bude UOHS zabyvat misto dvou stiznosti, tremi.

rogo01

UOHS se námitkou odborů vůbec zabývat nemusí. To už by námitku mohly podat i Děti Země.

Karel

Jasně on pískne a všechno bude.

Libor

Zrušit! …. (Odbory)