Dvoumiliardovou opravu vozovny Slovany v Plzni vyhrálo sdružení vedené Metrostavem

Vizualizace vozovny na Slovanech po rekonstrukci. Foto PMDPVizualizace vozovny na Slovanech po rekonstrukci. Foto PMDP

Stávající vozovna už nevyhovuje pro těžší tramvaje, získá i zelenou střechu.

Jediný zájemce se přihlásil do soutěže na rekonstrukci tramvajové vozovny v Plzni na Slovanech. Plzeňské městské dopravní podniky (PMDP) dnes podepsaly smlouvu se sdružením, které vede Metrostav. Jeho členy jsou ještě firmy Berger Bohemia a slovenská TSS Grade. Nikdo jiný nabídku nepodal.

PMDP odhadoval cenu na 1,518 miliardy korun, konečná cena je 1,698 miliardy korun. S daní z přidané hodnoty nakonec přesahuje dvě miliardy korun.

Rekonstrukce má začít v říjnu, potrvá do konce roku 2022. Podle PMDP je stav vozovny již nevyhovující nejen z pohledu stavu budov, ale i vybavením a zázemím pro zaměstnance.

Vozovna slouží svému účelu již od roku 1943, přičemž byla postavena pro tramvaje s výrazně nižší hmotností, než mají dnešní moderní vozidla. „Jedná se o nezbytnou investici, jelikož váha tramvají, které jsou v současné době ve vozovně odstaveny, je často až šestinásobná,“ popisuje Roman Zarzycký, 1. náměstek primátora a předseda představenstva PMDP.

Podle něj se na špatném stavu kromě vyšší hmotnosti postupně začal podepisovat zejména nevhodný materiál použitý pro stavbu betonového podloží. Již před šesti lety byl odborníky stav hal ve vozovně označen za kritický.

Velkou část nákladů má pokrýt dotace, PMDP žádají o 720 milionů korun. Plánovaná rekonstrukce má vyřešit i další problémy, jelikož počítá s umístěním dosud chybějící myčky tramvají, diagnostiky kol, průjezdnými kolejemi usnadňujícími provoz ve vozovně či novou administrativní budovou.

Rekonstrukce vozovny přinese i podstatné zlepšení životního prostředí v okolí, a to jak z pohledu hlukové zátěže, kde se povedlo snížit hlukovou zátěž na požadovanou úroveň, tak z pohledu tepelné zátěže, a to zřízením zelené střechy. Zelená střecha dále umožňuje i akumulaci dešťové vody. Přebytečná voda ze zelených střech bude jímána do nádrže a bude využita jako voda technologická pro mytí tramvajových vozidel. Rekonstrukce bude probíhat za provozu budovy.

Budoucí zastávka Plzeň - SlovanyVizualizace vozovny na Slovanech po rekonstrukci. Foto PMDPVizualizace vozovny ve Slovanech po rekonstrukci. Foto PMDP
Tagy Berger Bohemia metrostav Plzeň Plzeňské městské dopravní podniky PMDP TSS Grade vozovna Slovany
4 komentáře