Doprava ve městě Tramvaje

Dvoumiliardovou opravu vozovny Slovany v Plzni vyhrálo sdružení vedené Metrostavem

Vizualizace vozovny na Slovanech po rekonstrukci. Foto PMDP
Vizualizace vozovny na Slovanech po rekonstrukci. Foto PMDP
Stávající vozovna už nevyhovuje pro těžší tramvaje, získá i zelenou střechu.

Jediný zájemce se přihlásil do soutěže na rekonstrukci tramvajové vozovny v Plzni na Slovanech. Plzeňské městské dopravní podniky (PMDP) dnes podepsaly smlouvu se sdružením, které vede Metrostav. Jeho členy jsou ještě firmy Berger Bohemia a slovenská TSS Grade. Nikdo jiný nabídku nepodal.

PMDP odhadoval cenu na 1,518 miliardy korun, konečná cena je 1,698 miliardy korun. S daní z přidané hodnoty nakonec přesahuje dvě miliardy korun.

Rekonstrukce má začít v říjnu, potrvá do konce roku 2022. Podle PMDP je stav vozovny již nevyhovující nejen z pohledu stavu budov, ale i vybavením a zázemím pro zaměstnance.

Vozovna slouží svému účelu již od roku 1943, přičemž byla postavena pro tramvaje s výrazně nižší hmotností, než mají dnešní moderní vozidla. „Jedná se o nezbytnou investici, jelikož váha tramvají, které jsou v současné době ve vozovně odstaveny, je často až šestinásobná,“ popisuje Roman Zarzycký, 1. náměstek primátora a předseda představenstva PMDP.

Podle něj se na špatném stavu kromě vyšší hmotnosti postupně začal podepisovat zejména nevhodný materiál použitý pro stavbu betonového podloží. Již před šesti lety byl odborníky stav hal ve vozovně označen za kritický.

Velkou část nákladů má pokrýt dotace, PMDP žádají o 720 milionů korun. Plánovaná rekonstrukce má vyřešit i další problémy, jelikož počítá s umístěním dosud chybějící myčky tramvají, diagnostiky kol, průjezdnými kolejemi usnadňujícími provoz ve vozovně či novou administrativní budovou.

Rekonstrukce vozovny přinese i podstatné zlepšení životního prostředí v okolí, a to jak z pohledu hlukové zátěže, kde se povedlo snížit hlukovou zátěž na požadovanou úroveň, tak z pohledu tepelné zátěže, a to zřízením zelené střechy. Zelená střecha dále umožňuje i akumulaci dešťové vody. Přebytečná voda ze zelených střech bude jímána do nádrže a bude využita jako voda technologická pro mytí tramvajových vozidel. Rekonstrukce bude probíhat za provozu budovy.

4 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Petr

nemá metrostav zákaz účastnit se VZ?

robert

Super zpráva, ta současná vozovna už nevyhovuje.
Ale opět není v článku zmíněno, kdo to projektuje. Metrostav si jen převezme výkresy. Od koho? Víme? Nebo nás to nezajímá?
A taky není jasné, kam se tramvaje uklidí během výstavby.

Lemmy

Od Metroprojektu. Co je na tom zajímavého?
https://www.metroprojekt.cz/nabidka-sluzeb/pozemni-stavby/rekonstrukce-vozovny-slovany-plzen

S vozidly nutno dočíst až do konce – „Rekonstrukce bude probíhat za provozu budovy.“

robert

Proč není Metroprojekt zmíněn v článku?