Dvě letadla směřující do Budějovic odklonili, armáda uzavřela sousedící vzdušný prostor

První let z Českých Budějovic v letní sezoně 2025. Zdroj: Letiště České BudějovicePrvní let z Českých Budějovic v letní sezoně 2025. Zdroj: Letiště České Budějovice

Letiště dodalo, že o uzavření vzdušného prostoru ho dopředu nikdo neinformoval.

Odebírat
Upozornit na
guest
39 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
TOM

Však vantalii byli jen o 20 min později a v Burgasu o 100 min, to neni zase taková hrůza

Roman

Tak ale zase lepší než aby je omylem sestřelili 🫣

Šejdr

Armáda tvrdí, že uzavření prostoru ohlásila standardně měsíc předem a 24 hodin předem potvrdila. Letiště tvrdí, že žádné informace o uzavření nebyly. Zkrátka někdo kecá…

Severus

Vyhlášení prostorů není, zejména u dlouho plánovaných akcí jako jsou střelby, možné ten den ráno. Armáda všechny své plánované aktivity dodává ve stanovených lhůtách letecké informační službě dle předpisu L 15.

Luboš

Nemá to hlavu ani patu, muzikanti tomu říkají ani nota ani doba.

Laďas

Takže jednoznačně je vina na straně letiště.

Zadarmo

Tak někdo nechce platit kompenzaci cestujícím. At kompenzují a pak se hádají mezi sebou. Ale víme co Čedok chce, hodit to všechno na své zákazníky.

stan

Blíží se volby, je doba na podrazy

Čtenář

Jsem zvědav na vyjádření armády, protože tohle se jim teda nepovedlo.

Laďas

Viz odpovědi na téma AUP dále.

Webster

Nejsem pilot, ale tuším, že existuje něco co se jmenuje AUP a tam by se měly všechny zakázané prostory s předstihem zveřejnovat, nebo ne? To si armáda dnes ráno aktivovala vyhrazený prostor v těsné blízkosti veřejného letiště s mezinárodním provozem, který způsobí jeho uzavření? Ty dva diverty stály aerolinky hodně peněz a letišti v ČB to taky dost uškodí do budoucna, to tam nikdo nepřemýšlel? Nebo to byla nějaká mimořádnost a nutně ten prostor potřebovali aktivovat na poslední chvíli?

Jep

Prostory byly samozrejme aktivovany standardne cestou AUP. Jednalo se o zcela standardni prostory TSA1, TRA74 a TRA75.

Laďas

Nesmysl. Aktivace těchto prostorů se právě v AUP dělá den předem. Vím o čem mluvím, za civilní stranu jsem to dělal řadu let.

Alan Wank

Tohle je pro letiště docela nepříjemné, protože ony tyto manévry stojí letecké společnosti nemálo prostředků, a je vedlejší, zda to byla chyba letiště, nebo armády.

Pokud by se něco podobného mělo opakovat, může to negativně ovlivnit ochotu leteckých společností z tama chartery vypravovat, případně si toto riziko mohou promítnout do ceny.

Caprad

No hlavně bych čekal že dopravci ty náklady letišti vyfakturují. TOhle nebyl zásah vyšší moci.

Alan Wank

Taky mě to napadlo, ale těžko říct – pokud armáda uzavřela vzdušný prostor, letiště s tím nic udělat nemohlo. Takže z pohledu letiště to vyšší moc je, ale chápu, že z pohledu dopravce nikoliv. Upřímně netuším, jak je podobná situace legislativně ošetřena.

Každopádně nepříjemné to je pro letiště tak či tak.

Zadarmo

Letiště může soudit klidně armádu. Výši moc to není. Cestující se to netika a mají dostat kompenzaci.

Laďas

Nemůže soudit nikoho. Aktivace prostorů je známa den předem. Letiště se musí přizpůsobit.

David

Přizpůsobit se musí, ale mělo by mít nárok na kompenzaci za ušlý zisk od blokovatele – armády.

David

A neměl by to cálovat ten co blokuje, tedy armáda? A je jedno kdy a jak včas se to ohlásilo, letiště x hodin nemůže fungovat kvůli armádě, tak ať to armáda zaplatí. Nakonec to stejně zaplatíme na daních, protože armáda žádné peníze nevydělává….

Petr

I pro vedení tohoto vyvzdorovaného (dotovaného) letiště to je poněkud tristní zjištění, že i těch pár vymodlených letů může vlastně kdykoli „torpédovat“ armáda. Tohle prostá omluva v tiskové zprávě nespraví. Šrámy na ještě nevybudované reputaci budou hlubší.

Laďas

Stačí si přečíst AUP na příští den a zkusit se domluvit s armádou. Všechno jde, když se chce. Anebo pak změnit letové časy.

noerf

Corendon právě přestává v Českých Budějovicích

Caprad

Z odklonu do Vídně museli být cestující nadšení. Takový koupák by bylo logické odklonit do Prahy a ne někam do Vídně.

Pepa

Aspoň si mohli dát originální vídeňský šnycl

Karol

A večer se vrátí do CBU 🤣 “ dečka skočíme do Prátru a večer letíme domu “ to chceš 🤣🤣🤣

Dejf

A dva rohlíky s vlašákem v budějcích zatím okorají.

holy.james

Přímo u Figlmüllera.

holy.james067

Jo, přímo u Figlmüllera.

jkk

Tak co se týče dostupnosti hromadnou dopravou, tak na tom Víden není tak špatně. Z letiště přímý railjet do Lince a od tam Jižní Express nebo Vltava-Dunaj Sp. Otázkou je, co ve skutečnosti nabídli cestujícím.

...

Už letí do ČB, vzhledem k trase letu je asi výhodnější přistát po cestě, než se vracet z PRG…

pony

Cestujícím nejspíš nabídli čekat na odklonovém letišti na obnovení provozu protože letadlo stejně musí do Budějc na další kolo a ta uzávěra nemá trvat dlouho. (Takže jim mohlo být úplně fuk jestli budou sedět v Praze nebo ve Vídni.)

Marek

Rozhodně je to pro lidi z ČB lepší do Prahy

Adam

Linz má tiež letisko btw…

Skippy

Proc ne do Varu?

Bubla

Varské letiště by šlo použít pouze ve skutečné nouzi, vždyť tam nikdo z personálu pro velká letadla stabilně není. Letí-li linka, tak jde o celokrajský manévr celníků.

Knížecí rada

Proč ne aspoň Linz?