Dvě letadla směřující do Budějovic odklonili, armáda uzavřela sousedící vzdušný prostor
První let z Českých Budějovic v letní sezoně 2025. Zdroj: Letiště České Budějovice

Letiště dodalo, že o uzavření vzdušného prostoru ho dopředu nikdo neinformoval.
Vyhlášení omezeného prostoru se pláneje měsíc dopředu a je zveřejněno v NOTAMu. Tady někdo ně
No, ja si nemyslim, ze by armada neohlasila ze bude mit vzdusne cviceni.
Pro me je letiste v CB zbytecne.
Bydlim tu, ale letam z Prahy. Destinace, ktere se odtud letaji me neoslovuji.
Kvůli tomu že lítáš z Prahy je letiště v CB zbytečně ? Probudí se a zamýšlí co píšeš 🤦🤦🤦🤦🤦
Pro mě je také zbytečné, bydlím v Brně.
Budějovice v letech 1952 až 1992 zažily na obloze leccos. Lepší hodinové zpoždění Boeingu než časté létání MIGů, které střílely ostrými a při překonávání rychlosti zvuku rozbíjely sklo v oknech.
Tak to se nikdy nestalo, aby se střílelo ostrymi v okolí základny. Budějovický stíhací pluk byl zařazen do PVOS, takže byl určen k ochraně územní celistvosti socialistické vlasti. Střelby ostrými se konaly v SSSR nad stepí nebo v NDR nad Baltem, ale né nikdy nad obydlenou oblastí a už vůbec né nad územím ČSSR.
Ale no tak..
Neměla by se aktivace prostoru v AUPčku nějak projevit při validaci FPL? U letů IFR bych to tedy očekávala.
Samozřejmě, že měla. Eurocontrol letový plán skrz aktivní oblast nepřijme. Je to docela zajímavá situace, snad se dozvíme, kde se stala chyba.
Jsem naprostý laik, ale vždyť ty lety nemusely vést skrz aktivní oblast. Dalo se v budějcích přistát z východu, nebo ne? Pouze by nešlo třeba udělat goueraunt.
Jenže nepovedené přistání je docela běžná událost.
Jak tak mám možnost denně pozorovat, tak se od východu přistává běžně
Sázím čepici na definici toho RADu.
Jak se dostanou lidé z Vídně?
Nijak. Zustanou tam do konce svych dnu. Chudaci. :o((
(Vsichni prileteli s malym zpozdenim..)
Už nijak. Časem dostanou nové občanství.
Ale nez se tak stane, budou bidne zivorit ve slumech na periferii.
Prosimtě vrátili se do CB ….neplas
Miluji civilní letectví a nesnáším cokoliv vojenského.V 21.stoleti mají diplomaté jednat o odzbrojení.A ne zvyšovat výdaje na „obranu“ a cítíte se tu bezpečně? Ne? Ale nenasytni si masti kapsy.Peace and love, celosvětově je system v koncích, jen ještě někteří vidí Císařovy nové šaty
Jenže někdo musí tu ropu pro neustále rostoucí spotřebu zajistit, což se děje i za ‚podpory‘ armád a válek jako takových. Zdroje nejsou nekonečné, a pokud jejich spotřebu nechceme řídit… Bylo by krásné nastolit mír, ale s tím bychom museli krotit i nenasytnost.
Vyřiďte do Ruska, ať s tím odzbrojením začnou u sebe.
Když už chcete spamovat diskuze příspěvky generovanými AI, tak aspoň před publikací zkontrolujte, zda text dává smysl.
To nebude AI, to by aspoň byla správně diakritika, interpunkce a mezery.
Kámo, ty seš ready do Bohnic. Jestli něco ukazují poslední události ze světa, tak je to to, že „silnější pes ..rdá“ a armáda je stejně důležitá pro život jako žárovky.
To je křiku, to je křiku. Holt Budějice nejsou Praha. Tady nejde přiletět, nabrat nové kunčofty a odletět, jak si manažeři naplanovali. Dělali všichni, že to omezení nevidí a ono, světě div se, nezmizelo. A platit se nikomu nechce, tak ukazujeme na tu škaredou armádu.
Vzhledem k tomu, že většina letadel na letiště přilétá z východního směru a Boletice jsou jihozápadně od letiště, tak je otázka, jestli neměla v plánu armáda využít letiště nebo se neřešil přelet letadel na základnu v Čáslavi či Náměšti.
Je pravda, že se většinou používá dráha 27. Problém však nastává v případě nezdařeného přiblížení a nutnosti jej opakovat – v takové situaci letadlo vlétne přímo do náletového směru střelnice, kde se v danou dobu střílí ostrými.
Škoda, takový Krajský tajemník KSČ ve spolupráci s velitelem letiště by to vyřešili ….cobydup
Nepleť sem tajemníky, někdo tady pěkně lže.
Však vantalii byli jen o 20 min později a v Burgasu o 100 min, to neni zase taková hrůza
100 minút je dosť prúser, ako pre cestujúcich (aj keď chápem že pre koupákov je to len diskomfort), tak pre aerolinku.
U charteru to nebude mít tak těsné obraty jako Ryan.
Sto minut je v kontextu letniho evropskeho provozu naprosta banalita.
Tak ale zase lepší než aby je omylem sestřelili 🫣
Armáda tvrdí, že uzavření prostoru ohlásila standardně měsíc předem a 24 hodin předem potvrdila. Letiště tvrdí, že žádné informace o uzavření nebyly. Zkrátka někdo kecá…
Vyhlášení prostorů není, zejména u dlouho plánovaných akcí jako jsou střelby, možné ten den ráno. Armáda všechny své plánované aktivity dodává ve stanovených lhůtách letecké informační službě dle předpisu L 15.
Nemá to hlavu ani patu, muzikanti tomu říkají ani nota ani doba.
Takže jednoznačně je vina na straně letiště.
Len špekulujem, ale predpokladám že armáda to oznámila vydaním NOTAMu (alebo inej formy verejného oznamu), kým letisko očakávalo že sa im niekto priamo ozve. To by mohlo vytvoriť tento konflikt ak jedna strana má pocit že NOTAM stačí a druhá očakáva že bude adresne kontaktovaná.
Pevne bych doufal, ze odpovedne osoby na strane Letiste Josefa Svejka nebudou az takhle straslive nekompetentni / mimo realitu. Ale bohuzel se asi mylim.
Bylo by rozumnější to letiště zmodernizovat armádu tam vůbec nepotřebujeme je k ničemu já mít tu možnost tak bych armádu používal k účelu tj.letectvo nepotřebujeme k čemu to je nutný
Tak někdo nechce platit kompenzaci cestujícím. At kompenzují a pak se hádají mezi sebou. Ale víme co Čedok chce, hodit to všechno na své zákazníky.
Pre letisko ani armádu žiadna kompenzácia neplatí. Kompenzáciu cestujúcim majú povinnosť ponúkať len aerolinky a keďže tie to nezavinili, žiadna kompenzácia nebude. Bohužiaľ je to clear-cut case.
Je to clear cut že cestující mají nárok na kompenzaci a je na to precedent. Tady je právě snaha neplatit a pokus to hodit na cestující.
Jaký precedent? Můžete dát odkaz?
A co by kompenzovali, když zpoždění nebylo nad 3 hodiny?? Btw. V nadsázce: Do Budějic míří jednou za týden letadlo, a zelení mužici musí jak na potvoru zrovna střílet…
Blíží se volby, je doba na podrazy
no jasně, a možná to byl sám fyjala, kdo vydal rozkaz! octujte než to smažou!
Jsem zvědav na vyjádření armády, protože tohle se jim teda nepovedlo.
Viz odpovědi na téma AUP dále.
Letiště české Budějovice, resp. jeho TMA, leží ve vojenském prostoru LKTRA74 a je obklooeno dalšími vojenskými prostory, které ho mohou zneprovozuschopnit. Plánování prostorů probíhá přes AUP 24 hodin předem. Pokud se jedná o větší akci, tak samozřejmě v mnohem větším předstihu. O této situaci věděli jak letiště, tak i oba dopravci a mohli časování letů upravit
Zneprovozuschopnit….vskutku dobrá čeština:-(
Nejsem pilot, ale tuším, že existuje něco co se jmenuje AUP a tam by se měly všechny zakázané prostory s předstihem zveřejnovat, nebo ne? To si armáda dnes ráno aktivovala vyhrazený prostor v těsné blízkosti veřejného letiště s mezinárodním provozem, který způsobí jeho uzavření? Ty dva diverty stály aerolinky hodně peněz a letišti v ČB to taky dost uškodí do budoucna, to tam nikdo nepřemýšlel? Nebo to byla nějaká mimořádnost a nutně ten prostor potřebovali aktivovat na poslední chvíli?
Prostory byly samozrejme aktivovany standardne cestou AUP. Jednalo se o zcela standardni prostory TSA1, TRA74 a TRA75.
Nesmysl. Aktivace těchto prostorů se právě v AUP dělá den předem. Vím o čem mluvím, za civilní stranu jsem to dělal řadu let.
Tohle je pro letiště docela nepříjemné, protože ony tyto manévry stojí letecké společnosti nemálo prostředků, a je vedlejší, zda to byla chyba letiště, nebo armády.
Pokud by se něco podobného mělo opakovat, může to negativně ovlivnit ochotu leteckých společností z tama chartery vypravovat, případně si toto riziko mohou promítnout do ceny.
No hlavně bych čekal že dopravci ty náklady letišti vyfakturují. TOhle nebyl zásah vyšší moci.
Taky mě to napadlo, ale těžko říct – pokud armáda uzavřela vzdušný prostor, letiště s tím nic udělat nemohlo. Takže z pohledu letiště to vyšší moc je, ale chápu, že z pohledu dopravce nikoliv. Upřímně netuším, jak je podobná situace legislativně ošetřena.
Každopádně nepříjemné to je pro letiště tak či tak.
Letiště může soudit klidně armádu. Výši moc to není. Cestující se to netika a mají dostat kompenzaci.
Nemůže soudit nikoho. Aktivace prostorů je známa den předem. Letiště se musí přizpůsobit.
Přizpůsobit se musí, ale mělo by mít nárok na kompenzaci za ušlý zisk od blokovatele – armády.
Ani jedno ze zpoždění nedosáhlo délky 3h, takže ne nemají nárok na žádnou kompenzaci
Kompenzaci za co? Pokud si nastudujete Nařízení 261/2004, tak snadno zjistíte, že tato situace pod něj prostě nespadá. Že bylo něco špatně, to je jasné, ale proč by měla kompenzace platit letecká společnost (což 261 předpokládá)?? A navíc, pokud byl let z Antalye provozován dopravcem (Corendon?), který má sídlo mimo EU a let byl provozován ze země mimo EU, tak tam se stejně kompenzace dle Nařízení 261 neuplatňují.
A neměl by to cálovat ten co blokuje, tedy armáda? A je jedno kdy a jak včas se to ohlásilo, letiště x hodin nemůže fungovat kvůli armádě, tak ať to armáda zaplatí. Nakonec to stejně zaplatíme na daních, protože armáda žádné peníze nevydělává….
I pro vedení tohoto vyvzdorovaného (dotovaného) letiště to je poněkud tristní zjištění, že i těch pár vymodlených letů může vlastně kdykoli „torpédovat“ armáda. Tohle prostá omluva v tiskové zprávě nespraví. Šrámy na ještě nevybudované reputaci budou hlubší.
Stačí si přečíst AUP na příští den a zkusit se domluvit s armádou. Všechno jde, když se chce. Anebo pak změnit letové časy.
Corendon právě přestává v Českých Budějovicích
Z odklonu do Vídně museli být cestující nadšení. Takový koupák by bylo logické odklonit do Prahy a ne někam do Vídně.
Aspoň si mohli dát originální vídeňský šnycl
A večer se vrátí do CBU 🤣 “ dečka skočíme do Prátru a večer letíme domu “ to chceš 🤣🤣🤣
A dva rohlíky s vlašákem v budějcích zatím okorají.
Přímo u Figlmüllera.
Jo, přímo u Figlmüllera.
Šnycl ve Vídni na letišti? Každé letiště má svůj typický junk-food. Ve FRA jsou to velké wursty v bagetě, v AMS jsou to čokoládičky … a pro Vídeň je to sekaná v housce. 😉
Tak co se týče dostupnosti hromadnou dopravou, tak na tom Víden není tak špatně. Z letiště přímý railjet do Lince a od tam Jižní Express nebo Vltava-Dunaj Sp. Otázkou je, co ve skutečnosti nabídli cestujícím.
Už letí do ČB, vzhledem k trase letu je asi výhodnější přistát po cestě, než se vracet z PRG…
Cestujícím nejspíš nabídli čekat na odklonovém letišti na obnovení provozu protože letadlo stejně musí do Budějc na další kolo a ta uzávěra nemá trvat dlouho. (Takže jim mohlo být úplně fuk jestli budou sedět v Praze nebo ve Vídni.)
Rozhodně je to pro lidi z ČB lepší do Prahy
Linz má tiež letisko btw…
Proc ne do Varu?
Varské letiště by šlo použít pouze ve skutečné nouzi, vždyť tam nikdo z personálu pro velká letadla stabilně není. Letí-li linka, tak jde o celokrajský manévr celníků.
A na to jste přišel jak?? V provozní době letiště je, vzhledem k tomu, že se jedná o veřejné mezinárodní letiště se schengenskou hranicí, k dispozici jak personál, tak cizinecká policie a celníci.
Proč ne aspoň Linz?
Navrhuji K.Vary nebo Pardubice
Jasně! Vary je to nejdostupnější letiště pro CB.
https://mapy.com/cs/zakladni?planovani-trasy&rc=9hKdaxSfDP9deOgxYnL6&rs=pubt&rs=muni&ri=15211179&ri=1253&mrp=%7B%22c%22%3A111%2C%22dt%22%3A%22%22%2C%22d%22%3Atrue%7D&xc=%5B%5D&rwp=1%3B9g8eXxTa699fwpwxU26lfd6xUUZx9gHzfxVt5h9gkpDxWsci1YSxX5089ftbcxYG6O9f0DOxYUj49eDn8xYHlu9drPaxYfHO&rut=1&x=14.3966570&y=49.8117598&z=8
Letět z Linze do ČB není let, ale skok přes dva ploty 😀