Dvanáct náprav a kloub. Obrana chce vyvinout vagon, jaký svět neviděl

Vojenský vlak čili ešalon. Odsun techniky z kasáren Bechyně do Sudoměřic Autor: Armáda ČR/kapitánka Zuzana KrálováVojenský vlak čili ešalon. Odsun techniky z kasáren Bechyně do Sudoměřic Autor: Armáda ČR/kapitánka Zuzana Králová

Podobný typ železničních vozů, který by splňoval definovaná kritéria, v současné době v ČR ani v zahraničí podle MO neexistuje.

Česká železnice by se do tří let mohla dočkat premiéry nákladního vagonu, který nemá ve světě obdoby. Alespoň takové jsou plány a představy ministerstva obrany, které chce vývoj a stavbu prototypu zaplatit. Aktuálně na tento výzkumný projekt vypsalo tendr. Smlouva by měla být podepsána do ledna 2025, vývoj a stavba vagonu by pak měly zabrat 36 měsíců od podpisu. Pokud se dojde ke kýženému cíli, bude vagon sloužit armádě.

„V současné době existují problémy s železniční přepravitelností vybrané vojenské techniky (VT) z důvodu velkých rozměrů nebo hmotnosti. Požadované řešení předejde dopadům na přepravitelnost jak některé současné techniky, tak předpokládané nově zaváděné techniky. Nový speciální železniční vůz zajistí přepravu širokého spektra VT velkých rozměrů i hmotností. Dalším velkým přínosem bude výrazné zkrácení doby pro realizaci přepravy a tím snadnější splnění závazků vůči NATO. Podobný typ železničních vozů, který by splňoval definovaná kritéria, v současné době v ČR ani v zahraničí neexistuje, tudíž vlastní vývoj železničního vozu je ideálním řešením,“ stojí v zadávací dokumentaci.

Vůz má být nízkopodlažní, dvoučlánkový, dvanáctinápravový s kloubem. Obrana nicméně připouští i neúspěch, tedy že se vůz vyvinout nepodaří. Alespoň ale budou odhaleny překážky, které tomu brání. Armáda aktuálně využívá pro železniční přepravy rámcovou dohodu s ČD Cargo, což má ale podle ministerstva obrany limity. Armáda mimo jiné „nesplňuje časové lhůty pro nasazení sil rychlé reakce při využití železniční přepravy“.

„Protože jde o probíhající řízení, není možné sdělit více informací, než je uvedeno v NEN (Národní elektronický nástroj pro veřejné zakázky, pozn. red.) – zde jsou uvedeny informace jak pro veřejnost, tak pro potencionální zájemce,“ sdělila mluvčí MO Simona Cigánková. Pokud jde o železniční vozový park využívaný armádou, odkázala přímo na armádu, jejíž tiskové oddělení na dotazy deníku Zdopravy.cz nereagovalo.

 

Tagy Armáda České republiky Ministerstvo obrany
130 komentářů