Důležité razítko pro Pražský okruh. Úsek D1 – Běchovice má pravomocné rozhodnutí
Podle šéfa ŘSD lze očekávat napadení pravomocného rozhodnutí u soudu.
Jedna z klíčových dopravních staveb v Česku získala územní rozhodnutí. Krajský úřad Jihočeského kraje dnes rozhodl vydal nové územní rozhodnutí, v kterém potvrdil většinu územního rozhodnutí vydaného roce 2020. V některých bodech došlo k částečné změně původního verdiktu, ale nijak zásadním. Zpráva je důležitá zejména pro obyvatele Spořilova, kterým nyní vede tranzitní doprava.
Rozhodnutí je zveřejněno na úřední desce kraje. Je velmi obsáhlé, má 124 stran. „Na stavbu je již zpracována dokumentace pro stavební povolení a obratem zahájíme výkupy pozemků v celém trvalém záboru trasy – ještě do konce června rozešleme 367 kupních smluv vlastníkům pozemků,“ uvedl na Twitteru generální ředitel ŘSD Radek Mátl. Zároveň bude probíhat kompletní příprava pro podání žádosti o stavební povolení.
Mátl ve svém vyjádření uvedl, že lze očekávat žalobu i proti rozhodnutí druhé instance. „Věříme, že právní moc územního rozhodnutí nebude zrušena v rámci soudního přezkumu,“ dodal Mátl.
Na podzim chce ŘSD zahájit práce na zadávací dokumentaci stavby pro výběr zhotovitele. ŘSD nedávno vybralo projekční firmy zpracování zadávací dokumentace stavby pro úsek 511 z Běchovic do D1. Zakázku za 142 milionů korun bez DPH získalo sdružení čtyř firem: AFRY CZ, 4Roads, Pontex a Satra. Praha již zahájila výkupy pozemků pro takzvané zelené pásy.
Dva roky zdržení
Jihočeský krajský úřad musel vypořádat celkem 47 rozkladů, které přišly. Nesouhlasů s rozhodnutím dorazilo celkem 47, podaly je například městské části Dolní Chabry a Horní Počernice, obce Veleň a Přezletice z okresu Praha-východ nebo místní spolky. Proti stavbě jsou i městské části a samozvaní dopravní experti z oblastí, kterými trasa povolované stavby vůbec nevede (Dolní Chabry).
Stavební úřad pro Prahu 22 vydal nepravomocné rozhodnutí v červnu 2020. Rozklady měl původně řešit pražský magistrát. Ministerstvo pro místní rozvoj ale v době vlády ANO 2011 rozhodlo o tom. že Praha může být systémově podjatá kvůli tomu, že představitelé města stavbu podporují. Celý spis tak putoval úředníkům do Českých Budějovic, kteří po více než roce rozhodli.
Úsek 511 je aktuálně nejdůležitější chybějící částí tuzemské dálniční sítě podle dopravního zatížení. Auta v tomto úseku musejí jezdit přes pražskou část Spořilov a po Jižní spojce. Ministerstvo dopravy loni zveřejnilo materiál, podle kterého neexistence části okruhu přináší ztrátu téměř 4 miliony korun denně v podobě společenské ztráty.
Aktuální plány ŘSD počítají se zahájením stavby 12,6 kilometrů dlouhého úseku v roce 2024. Odhadované náklady jsou 11,8 miliardy. Detailně je stavba popsána v informačním letáku.