Letecké společnosti Letectví

Dreamlinery poráží A350. Boeing získal zakázku od největších aerolinek světa za 303 miliard

Boieng 787-8 a 787-9 v barvách American Airlines. Foto: Boeing
Boieng 787-8 a 787-9 v barvách American Airlines. Foto: Boeing

Největší letecká společnost American Airlines (AA) nakoupí od Boeingu 47 nových letadel Boeing 787 Dreamliner, současně má opci na dalších 28 kusů. Hodnota zakázky podle ceníkových cen je 12 miliard dolarů (303 miliard Kč)

V ostře sledovaném souboji o dodávku nových dálkových letadel  Boeing porazil Airbus hned dvakrát. Nejen získáním nové  objednávky, ale i tím, že American Airlines současně zruší objednávku na 22 letadel A350 od Airbusu, kterou uzavíraly ještě US Airways. Ty později fúzovaly s AA. Důvodem je „zjednodušení flotily“.

Boeing a American Airlines dnes transakci oznámily v tiskových zprávách. AA se stanou díky zakázce jedním z největších provozovatelů dreamlinerů na světě, jejich počet ve flotile více než zdvojnásobí. V 47 letadel bude 22 ve verzi 787-8 a 25 ve verzi 787-9.

AA se rozhodovaly mezi dreamlinery a Airbusy A350 a A330neo. “Bylo to těžké rozhodování mezi těmito letadly a děkujeme oběma výrobcům za jejich agresivní snahu získat tuto zakázku. Nakonec nám vyšlo jako lepší koupit další dremalinery,“ řekl šéf AA Robert Isom. Součástí dhody je posunutí dodávek 40 letadel Boeing 737 MAX na pozdější dobu.

Boeing má na dreamlinery už 1350 objednávek od 71 zákazníků. Výrobce současně upozornil, že polovina ze zákazníků už své objednávky rozšířila. „Ukazuje to, že 787 je šampiónem ve své třídě,“ řekl viceprezident Boeingu Ihssane Mounit. Airbus má zatím celkem 854 objednávek na A350.

Pro Airbus jde o další ránu na americkém trhu: nedávno vyfoukl Boeing zakázku na nová letadla pro Hawaiian Airlines.  Na konci roku naopak Airbus uspěl u velké zakázky pro Deltu.

5 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • Myslím, že je to úplně jedno, protože obě letadla nestíhají vyrábět a je velký převis poptávky.

    A350 je pak celkově větší letadlo než Dreamliner (velikostně odpovídá B777).
    Dreamliner je velikostně jako A330.

  • Podle mě se jedná i o jakousi národní hrdost, těžko si představit, že by americký dopravce podpořil neamerickou konkureci, byť by třeba čistě technickým porovnáním vycházela výhodněji. Roli jistě hrála i politika „buy american“, to v Evropě bohužel není zvykem (viz stamiliardové nákupy českých dopravců také u boingu). Nelze se pak divit, že průmysl a EU celkově čím dál více v poslední době upadá.

    • Spousta americkych spolecnosti kupuje airbusy.

      V tomhle byznysu jse o takove penize, ze si nikdo nelajzne koupit letadlo, ktere se mu nehodi – at uz kapacitne, spotrebou atd.

      Koukal bych na to tak, ze v tomto pripade byli obchodnici boeingu flexibilnejsi.

    • Národní hrdost nemá ve výsledném cash flow co pohledávat:)

    • Buy American vyřešil Airbus tak, že si postavil továrnu v Mobile, Alabama.
      A320 family je mezi americkými dopravci hodně zavedená. O’Leahy za sebou má hodně odvedené práce.

Newsletter

Partneři


Výběr editora