Drážní zakázka století. Středočeský kraj s Prahou začal vybírat dopravce pro PID na 30 let

Přípravy soutěže nabraly několik měsíců zpoždění.
Středočeský kraj a Hlavní město Praha dnes s několikaměsíčním zpožděním vypsaly největší zakázku v historii české železnice.
V soutěži s odhadovanou cenou 142 miliard korun hledají dopravce, který od prosince 2029 zajistí po dobu třiceti let provoz na páteřních elektrických tratích v rámci systému Pražské integrované dopravy. Soutěž má jediné hodnotící kritérium: cenu.
Termín pro podání nabídek je 19. května letošního roku. Soutěž byla zatím zveřejněna ve věstníku veřejných zakázek, kompletní dokumentace by se měla objevit na profilu zadavatele v příštích hodinách.
Parametry tendru měly být schváleny již v září, přípravy ale nabraly zpoždění na straně Prahy. I kvůli tomu je již nyní jisté, že se stávající smlouva s Českými drahami bude muset prodlužovat. Kraj a Praha přiznaly loni v závěru roku v tiskové zprávě, že není reálné všechna vozidla dodat nyní do prosince 2029.
Soutěž bude na 30 let od roku 2029, dopravci v nich mají nabídnout nejméně 60 velkokapacitních elektrických jednotek s kapacitou nejméně 380 míst k sezení. Předpokládaná hodnota zakázky v maximální výši kompenzace, včetně všech opcí, a bez započtených tržeb, je bezmála 142 miliard korun.
Nové elektrické jednotky s pracovním názvem EMU 400 v provozu doplní a zároveň nahradí část flotily starších jednotek řady 471, známých pod obchodním názvem CityElefant. Zvyšovat budou i přepravní kapacitu v celé aglomeraci, zejména pak na pražské letiště a do Kladna. Pořízení části nových jednotek EMU 400 by proto mělo být spolufinancováno z dotací, konkrétně z Modernizačního fondu, který je financován z emisních povolenek.
Kraj a Praha už provedly předběžné tržní konzultace, ve kterých ověřovali zájem dopravců i reálnost požadavků na vozidla a termíny dodávek. „Také pro nás byla naprosto zásadní transparentnost soutěže, a proto jsme rádi, že se do procesu podařilo zapojit i Transparency International,“ dodává Petr Borecký, radní pro veřejnou dopravu Středočeského kraje.
Nové vlaky se mají objevit nejprve na trati Praha – Kladno a na letiště a mezi Prahou a Berounem, objeví se také na vlacích do Kolína. Další rozšiřování provozu jednotek EMU 400 bude záviset na dokončování infrastrukturních projektů, například výstavbě nové trati do Mladé Boleslavi. Pro tyto účely může být dopravcem pořízeno dalších až 73 jednotek formou aktivace příslušných opcí.
Nasazení nových vlaků postupně od roku 2029 (cca 60 souprav):
• Český Brod – Praha – Beroun (neprůjezdný model), Praha – Řevnice (linka S7)
• Praha-Veleslavín – Kladno-Ostrovec (linky S5 a R45)
• Praha-Veleslavín – Praha-Letiště Václava Havla (linka S55)
• Praha – Poříčany – Kolín (linka S1)
• Praha – Poříčany – Kolín – Kutná Hora (linka R41)
Možná rozšíření smlouvy na základě vyhrazené změny závazku (dalších cca 60 souprav):
• S5, S55 a R45: prodloužení linek na Masarykovo nádraží včetně posílení (mimo zaokruhování)
• R48: zavedení linky Praha – Mladá Boleslav včetně posílení na dvojice EMU400
• S7: v průjezdném modelu, posílení vlaků a zavedení intervalu 10 minut Praha – Řevnice
• S5 a S55: posílení Praha-Veleslavín – Kladno ve špičkách na dvojice EMU400 a zaokruhování Praha-Letiště Václava Havla
• S1: zavedení špičkového intervalu 10 minut Praha – Úvaly (dvojice EMU400); R41: posílení na dvojice EMU400