Drážní úřad po kontrole u RegioJetu začne více řešit korozi vagónů

Vůz RegioJetu. Autor: čtenář Zdopravy.czVůz RegioJetu. Autor: čtenář Zdopravy.cz

Po kontrole se Drážní úřad zaměří na „systémové prověření problematiky korozí“.

96 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Pepa

Autobus se shnilým podvozkem vezl na Zlínsku školáky na výlet. Měl platnou STK
https://www.novinky.cz/clanek/ekonomika-autobus-se-shnilym-podvozkem-vezl-na-zlinsku-skolaky-na-vylet-mel-platnou-stk-40478972

Avlaky

Údržba u RJ je strašná, některé vozy mají dokonce regulaci klimatizace vidličkou (ne nedělám si srandu, opravdu vidlička)

Kdyby někdo vzal a šel fakt důrazně po údržbě tak 50% vozu kontrolou neprojde

Koroze je více vozech než Bcmz

A není to o kupovaní starých šrotu, ČD umí modernizace celkem pěkné, stačí jen cely vuz rozdelat a dodat to nejnutnější (CZE nové) případně potahy a ta koroze

Johnny

Mimochodem pan velkohubý Jančura ty vozy nevyřadil. Zrovna minulou sobotu na hlavním v Praze vedle mne přistavili soupravu do Chopu a hádejte co byl první vůz za mašinou. Nemluvě o tom, že nevypadal, že by se na něm delší dobu něco dělalo.

Martin H.

Týkalo se to pouze vozů výrobce Jenbacher. Má ještě jiné, které vypadají stejně, ale výrobce je tuším SGP…

Y.K.

proč máme hádat? Tak napište EVN, ať se bavíme jasně.

Johnny

Vůz bcmz 61 81 59-90 067

Avlaky

To je vuz exDB ty jsou “v pořádku”

Y.K.

Jak píše Avlaky, to je jiný typ, ten je původem od DB ( zřejmě vyrobený v Deutsche Waggon-und Maschinenfabriken). Ty co RJ odstavil jsou 51 81 59-70 od ÖBB vyrobené v Jenbacher Werke.

Big papá Kárl

By bylo docela vtipný, kdyby se nakonec zjistilo, že problém není v konstrukci vozu, ale v jeho zanedbané údržbě. Já jen, že se z toho Jančura snaží vykroutit co to jde, a nakonec by si tím dopisem evropské komisi (nebo kam to vlastně psal) ještě více ublížil.

Miroslav

Jančura si chodí stěžovat kdekoliv se mu zachce, pokud se mu něco nelíbí nebo chce odlákat pozornost od ‚kvality‘ svých vlaků.
Stále mi přijde směšné jak kauza Falcon skončila, Jančura si stěžoval na ČD, kteří dle něho jezdili s podnákladovou cenou na lince Praha – Ostrava, zatímco on to také dělal ale s autobusy.

Pepa

Servis nesmí být jen nátěr barvou

tarten

To se jistě nedělo.

Huu

To se dělo

Zdrasa

Ano, ani s tou barvou to obvykle moc nepřehání…

Miroslav

Vám dávají dortíky zdarma že tohle říkáte?

David

Najednou je skanzen špatně?

Okoloidúci

Práve ste odpálili všetky vozne RJ a polovicu vozňov ČD

Krachbumente

Uvědomujeme si, že Regiojet přejel signál. Došlo ke 4 úmrtím. Teď už několik dní diskutujeme o problémech s korozí. Je možné, že to nemá nic společného se skutečnou příčinou nehody?

MartinS.

Ne, nemá to nic společného s příčinou a koroze skříně nemá nejspíš nic společného ani s následky.

tarten

Má to ale dost možná hodně co společného s počtem obětí.

Štefan

Naopak si myslím, že deformace prvního vozu mohla být i užitečná. Jednak ty síly, které tam působily, byly obrovské. A za druhé, zdeformovaný první vůz nejspíše zmírnil následky zranění cestujících v dalších vagónech.

Martin H.

Tak to je obrovská spekulace. Taky nemusel zemřít nikdo… 😡

David

Taky někomu přišlo jako úplně v pohodě nápad na trati, kde se jezdí jen na světla, dat protijedoucí vlaky proti sobě.

Franta Pepa Jednička

Ještě jednou a naposledy, ty vlaky nejely naproti sobě, ale ten jeden jel do kříže, a křížil tedy odjezd tomu druhému.

Leinad

A odjíždějící vlak měl výhybky směřující přímo proti přijíždějícímu. Proč nechat regiojeta přes odvrat, aby se rozsekal o štruc.

Petr Šimral

Například proto, že tam v konfiguraci kolejiště žádný možný odvrat není.

Martin Kovář

Daneček zase zaperlil 😀

Martin H.

Prosím tě. Rozhořčuješ se tady nad stavem který je tady desítky let na cca 7500 kilometrech tratí. Byla to naprosto běžná provozní situace, kterých jsou denně tisíce. Není to v pořádku, ale taky nic zvláštního, bohužel..

Flinta19

Strojvedoucí RJ projel ne jedno, ale dvě návěstidla zakazující jízdu.

Petr Šimral

Ne. RJ 1021 projel jedno návěstidlo zakazující jízdu a tím bylo odjezdové návěstidlo L1a.

Ghv

Jedno zakazující a jedno co mu říkalo že na dalším bude stůj.

Y.K.

No a co má být? Každá světelná návěst říká co bude na dalším. Tedy na tom prvním byla normální povolující návěst.

Avlaky

A co chcete řešit dalšího?

Proste Lidská chyba, delate jak by to fira projel schválně

Petr

A historická vozidla se budou kontrolovat také?

Daniel

Však ty jsou taky v mnohem lepším stavu než celá ta Jančurova slavná žlutá flotila.

Martin H.

I historická vozidla musí být provozována v náležitém technickém stavu.

Neodrážet Nespouštět

Jen můj názor, ale zkouška na derormace při 2000kN nemůže ani zdaleka odpovídat silám které na vůz působí při nehodě. To že vozy vydrží normové namáhání i po letech asi nikoho nemůže překvapit. Problém podle mého názoru může být v tom, že síla potřebná k deformaci tohoto typu vozu může být výrazně nižší než vozů ostatních typů. A ta síla může být klidně třeba 5000kN ale pokud ostatní vozy vydrží 10000kN tak to znamená že to tento typ odnese jako první. Zkoušky co provádí ČD problém neodhalí jen potvrdí že vůz je dle norem Ok. Bylo by potřeba porovnat tento… Číst vice »

Martin H.

A podle čeho se podle vás konstruují a staví železniční vozidla? A vlastně i jiné dopravní prostředky, budovy silnice, atd. Není to demagogie?

Starej

Wau! Drážní úřad se nám probudil !!! DOBRÉ RÁNO !!!
https://youtu.be/50ROAdFgXYk?feature=shared

knedlo

Sorry jako, toto je trucpodnik proti žltozlu. Kto ma pozná, ten vie, že nemám najmenší dôvod žltozlo obhajovať. Ale toto je fakt hon na čarodejnice. Ešte sa spýtam, ako skorodované boli tie vozne ÖBB v Salzburgu?

Martin H.

ÖBB se nevyjádřili, nicméně ČD ty samé vozy prohlédly a testují viz. další články a nezjistil se problém. RJ který, veřejně a bez jakýchkoliv důkazů vytroubil, že ty vozy mají konstrukční vadu, ty vozy stáhl a mlčí. Ke kontrole dochází na základě fotografií, na kterých je na žlutých vozech RJ vidět korozí prožraná vozová skříň. Navíc takhle rozsáhlá destrukce skříně vozu, která s velkou pravděpodobností měla obrovský podíl na smrti 4 cestujících je tak říkajíc nečekaná. Stačí? Pořád se vám to zdá jako hon na čarodějnice? Vždyť přece pokud bylo a je firmy RJ všechno v pořádku může je tato… Číst vice »

noerf

Pokud byli vagony testovány na sílu 2×1000 kN a síla při nehodě na vagon byla okolo 3600 kN, tak víme, že vagon ČD vyhovuje aktuálním normám, ale neřeší ten problém, co by následovalo při silovém zatížení, které vzniklo při nehodě, protože působící síla byla výrazně větší i vlivem délky a hmotnosti obou souprav

Y.K.

RJ má podezřejní na konstrukční vadu, což legitimní postoj po tom co viděl. Důkazy pro podezření, podtrhuji podezření, rozhodně nějaké má. Jestli se to potvrdí nebo ne je úplně jiná věc. Od toho autority jsou aby to prověřily. Nějak nechápu slovo vytrubování. Každý kdo má podezření na slabinu by ji měl nechat prověřit. Je možné, že se potvrdí, že tímto způsobem by se vůz po překročení pevnostních limitů bortit neměl. Je také dost možné, že zjištění bude, že to je nemilé jak se sroloval, ale vůz je starší konstrukce a normativně vyhovuje a zapněte si už konečně to ETCS, aby… Číst vice »

Martin H.

Budete se možná divit, ale mám ETCS zapnuté na každé směně. A rozdíl mezi vytrubováním a úředním jednáním chápe i desetileté dítě…

Y.K.

Dobře děláte. Nicméně to prohlášení nebylo k vám osobně, ale k tomuto státu z vnějšího hlediska a z hlediska tratí kde není dobrý vlakový zabezpečeovač.

Chápete ale, že musí nějak komunikovat i k veřejnosti. Jančura holt není politik ani kravaťák, aby nehodu „no commentoval“ a dělo se kdo ví co někde potichu s doufáním, že to utichne, vyventiloval to co úředně skutečně udělali. Asi to u něj nepřekvapí. Otázka je jestli to úřední oznámení bude mít faktický dopad, to si netroufám soudit.

knedlo

Ďakujem za vecnú reakciu. Ako strojár konštatujem, že je to stále hon na čarodejnice. ÖBB majú sakra šťastie, že sa im to nestalo vy vyššej rýchlosti. Plne rešpektujem Váš protichodný názor, Dovolím si iba na základe toto, čo bolo prezentované, napísať to, čo som napísal. Váš názor a pohľad ba vec považujem plnohodnotne relevantný. Nerobím si nárok „na pravdu“, lebo to by bolo z mojej strany arogantné. Verím, že celá záležitosť bude patrične vyšetrená. Bez ohľadu na to, čo si o tom myslíme.

knedlo

EDIT: Po desiatich Budvaroch mám, aspoň dúfam, trošku právo diskutovať voľne a demokraticky moje názhory. Ktoré nie sú ani lži, ani ohovorenie, ani útok voči konkrétnej osobe.

Martin H.

A není to náhodou tak, že ČD a ÖBB mají ty vozy pravidelně kontrolované, zatímco RJ ne? Nevím jak moc jste si procházel články k tomuto tématu, ale co se ČD vozů týká, tak bylo jasně konstatováno, že po nákupu byly všechny vozy odstrojeny a prohlédnuty. Výsledek byl, že pět jich bylo v tak špatném stavu, že byly zrušeny a sešrotovány, zbytek byl rekonstruován a to včetně výměny zkorodovaných částí nosných konstrukcí vozu. RJ nic takového nikde neprezentoval, čili velmi pravděpodobně nedošlo ani k zevrubné prohlídce, ani k rekonstrukci. A co dokáže udělat koroze s nosnými prvky konstrukce vám jako… Číst vice »

knedlo

Ten voz ÖBB v Salzburgu bol nejako výrazne skorodovaný? Keďže RJ vyradil viacero vozňov, ideálne by bolo spraviť crash-testy, než sa budú šrotovať. Ak ČD vozy odstrojil, prehliadol a skorodované časti nosníkov vymenil, určite je k tomu nejaká dokumentácia, možno aj fotky. Ak ČD nejaký z tých vozňov vyradí, tak na crash testy s ním, za rovnakých podmienok ako vozy RJ.

Avlaky

U Jancury je mozne ze je nabídne k prodeji

Mirek

Proč si začínám myslet, že je to ulitá údržba, která v papírech není přiznaná

none

Co je dulezitejsi? Udrzba nebo papiry?
Myslim samozrejme z pohledu pripadne kontroly.

tarten

Důležité je brát papíry vážně a nelhat do nich.

EC104

Po prohlédnutí vozů jde vidět, že Jančura má všechny Bcmz vozy se stahovacími okny, tudíž verze od ÖBB kde asi nebyla modernizace provedena v takovém rozsahu a ta koroze mohla pod lakem kvést? ČD tyto vozy Bcmz odkoupily již s netahovacími okny co jsem tak pozoroval? Tudíž asi už po větší modernizaci u ÖBB. Znalejší by mohli doplnit jaký tedy je rozdíl mezi várkou vozů Bcmz od ÖBB pro ČD a RJ?

Miroslav

Podle Vagonwebu se lehátka Bcmz u ÖBB modernizovala od 2004 do 2010, ale ne všechny dostaly klimatizaci.
ČD odkoupilo 9 vozů v 2014, všechny již byliy vybaveny klimatizací.
RegioJet odkoupil vagóny až následující rok, zřejmě ty co ÖBB již nechtěl provozovat protože chyběla klimatizace.
Krom toho byly obě várky (zřejmě) stejné až do modernizaci ČD lehátek.

Milan

odkazujete na zajímavé informace – „“ … V letech 2004 – 2010 prošlo 55 vozů modernizací interiéru (Upgrading-Programm), z toho 38 vozů je vybaveno klimatizací, u 29 vozů je zvýšena rychlost na 200 km/h -> 61 81 59-90.
Do 15 vozů byla dosazena klimatizace již v letech 1996 a 1998 (získaná z ABmz 30-70). …““ = JAKOU MAX. RYCHLOST MAJÍ POVOLONU DANÉ VOZY PROVOZOVANÉ ČD – NEjSOU Z TÉ ČÁSTI SE ZVÝŠENOU RYCHLOSTÍ AŽ DO 200KM/H, COŽ BY NASVĚDČOVALO, ŽE MOHLY MÍT POSÍLENU KONSTRUKCI – ODSTRANĚNU POTENCIÁLNÍ VÝROBNĚ KONSTRUKČNÍ VADU?

Bartol

spíš ne. úpravy se provádějí pouze na podvozcích a brzdách.

Vesper

Z článku to působí že DÚ vůbec nezkoumal vozy fyzicky, ale šel jako obvykle akorát po papírech.

Vlastik

Ano, taky to tak vidim a je to v tomto byrokratickém světě dost častý jev, kdy se na prvním místě nehledá řešení problému, ale přemýšlí se co napsat do papirů.

Martin H.

Tak aspoň, že dojde ke znaleckému zkoumání vzorků vraku vozu v rámci trestního řízení a snad vyjde najevo jeho aktuální technický stav.

none

To je zcela normalni. Papir ma tu nejvyssi vahu. A je jedno, jaka je skutecnost. To se resi az v pripade nejakyho prusvihu. A i pak je to hlavne papirove

Rosťa_Kolmix

Samozřejmě že zkoumal, a to jak při běžných dozorech, tak při zmiňovaném mimořádném. Ale jinak k tomu „jako obvykle akorát po papírech“ nelze nedodat – a jak jinak byste si to představovat jinak za situace, kdy je DÚ v podstatě certifikačním orgánem (jak pro ECM, tak např. co se týče udílení osvědčení o bezpečnosti dopravce / správce infrastruktury) a certifikuje SYSTÉM údržby nebo SYSTÉM zajišťování bezpečnosti. A ty jsou nastaveny čím? Ano, správně, předpisy, postupy a pokyny. Tedy – papíry. Všechny s tím související audity a kontroly (což není totéž!) mají svá jasná pravidla a seznamy „otázek“ či okruhů, které… Číst vice »

Jiří Kocurek

To bude asi chyba, když tam vlaky RJ nejezdí.

Karl vB.

Na serveru Železniční magazín jsem v souvislosti s neštěstím v Pardubicích narazil na zajímavou „Poznámku“ ohledně stáří železničních vozidel společnosti RegioJet.
https://www.zeleznicni-magazin.cz/aktuality/poznamka-k-nehode-v-pardubicich

knedlo

Díky za link. Z ÖBB mám skúsenosti a viem, že často sú ich služby mizerné. Takže ich vyjadrenie „nejsou nám známy žádné závady na konstrukci dotyčných vozů“ beriem ako alibistické. Mohol by som spísať celé strany o rôznych meškaniach S a REX vlakov v okolí Viedne, ktoré idú na vrub ÖBB a stavu ich infraštrukúry (napr. aj dnes REX7 zmeškaný 17 minút, mám šťastie, že som stihol predaňu Muzikeru, ktorá je otvorená do 16:30 – prišiel som 16:36). O nejakej náhradnej doprave nehovoriac. Tento pondelok im nejaký bager strhol trolejové vedenie. Náhradné autobusy? To skôr tí cestujúci sublimujú. Na ich… Číst vice »

tarten

Když někdo zoufale mlátí kolem sebe, je čas na alibismus.

Jozef

„zmeškaný 17 minút“ -asi fyzikálny zázrak – zmeškal sám seba.

Karl vB.

Druhý odstavec, druhá věta:
„K mimořádným kontrolám u obou dopravců došlo po tragické nehodě vlaku RegioJetu v Plzni.“
Neměly by tam být Pardubice?

Frantisek

Proste nekde za Prahou …

Miroslav

Kam by vůbec chtěl Jančura jezdit s lehátky přes Západ? 🤣

tarten

Leckam, tímhle směrem je to pomalé.

Vrabec na střeše

To už mají připravený članek dopředu, akorát to zapoměli přepsat.

Martin1

No, vozy RegioJetu by se měly poněkud celkově více prověřit. Vím, že se už před pár lety, bohužel neoficiálně, řešilo, že mají dost poddimenzovaný CZE.

LukHo

CZE je velký problém a ví se o tom že by po modernizaci většina problému zmizela, akorát ta částka co jsem tak slyšel není nejmenší (prý je to skoro polovina částky za kterou vozy byly pořízeny), takže se to neoplatí.

Jiří Kocurek

Také by se měli zaměřit na výluky ETCS, aby se neprotahovaly na neúměrně dlouho. A ne že si SŽ vzpomene, že by ho vlastně mohla zapnout o 5 měsíců dřív, než původně plánovali.

Huu

Jančura brečí a vymlouva se a projde mu to ..soukromníci jsou posvátní nesmí se na ně sahat …slova výpravčího od SZ.

Jiří Kocurek

Soukromníci fakt nemůžou za to, že SŽ s velkou slávou utevřela nádraží a ZZ bylo vypnuté.

Znalý

SŽ nemůže za to, že strojvedoucí RJ nerespektoval navést zakazující jízdu.
Strojvedoucí (i ti od ČD)je placen za to, že zná předpisy a ŘÍDÍ se jimi.

PeDazOl

A SŽ je placena za to. aby provozovala i systém, který eliminuje lidskou chybu.

Karel

Ale ten systém nespadne z nebe, musí se nainstalovat, seřídit a odzkoušet. Ale hlavně je to nadstavba, základem je návěst hlavního návěstidla, tak jako na většině našich tratích

Huu

Ty už vypni

Jiří Kocurek

Ale pokud souhlasíte s tím, že na LKPR vypnou ILS a bude se tam lítat až do 1.1.2025 jen na svělta (v noci) a praporky (ve dne), prorože tam potřebují udělat měsíc trvající údržbu… tak raději běžte o zabezpečovačky pryč. Nechápete k čemu je.

Jeffer

Ten rozdiel ale je, že LKPR má ešte priblíženia NDB 24, NDB 06, VOR 12, VOR 30 a hlavne RNP 06, RNP 12, RNP 24 a RNP 30. A nakoniec piloti aj tak pristávajú ručne, táto metóda priblíženia ich „iba“ dostane do MDA / DA. A za dobrého počasia často letia priblíženie vizuálne len preto, aby si to lietanie aj trochu užili a nevyšli z cviku (teda obvykle si FD nechávajú zapnutého). Takže ILS je občas na niekoľko hodín až niekoľko dní vo výluke.

Huu

Pracoval jsem u SŽDC jak na otv, elektrikářů a zabezpečovací zařízení..takže to znám ..

Průvodce původní Aleš

A proto jsou v Praze na hlavním vyvěšována čísla perónů pro vlaky RJ obvykle s jen několikaminutovým předstihem, kdy vlaky ČD, odjíždějící později, už dávno visí

MaT

Já se přesně s tímhle problémem (že se pár minut před odjezdem ještě „neví“ nástupiště) ale setkávám dost často i u vlaků Českých drah… A nejen na tom pražském Hlavním nádraží…

Jan Kužílek

Řada 388 nema kompatibilni ETCS s CZ verzí.

Martin H.

Jak souvisí tato myšlenka s článkem? Sorry, ale tohle sem nepatří..

omar

Aha… Takže kvůli vysoce odborné a kvalitní údržbě v minulosti je pan Jančura raději vyřadil z provozu a odprezentoval to jako vstřícné gesto.

Jiří Kocurek

Udělal to schválně, aby odtáhl pozornost o nehody v Praze na Hlavním. 😛

Miroslav

Klidně je může prodat Českým dráhám (za levnou cenu) a oni si je stejně dokážou opravit na slušný stav.

risa.informace

Máte pravdu. ČD to umí udržovat, ale nejde jen o ex.OBB vozy na lince R20 jezdí někdy ex.OBB dveře jsou podobné Bee, ale ten prostor v něm je větší oddíly+velkoprostor. RegioJet by měl položit podnikání už na hřebíček a Vozový park věnovat Českým Drahám nejen ex.OBB ale i ex.DB, ex.Astry pod hlavičkou ČD + ČD Autobusy(ex.RJ). Kdyby měly České Dráhy převzít celý vozový park RegioJetu od autobusů po vlaky včetně linek R8/R9/R23 tak ty problémové vozy by hned voněly novotou a čistotou. RegioJet už není to co bývávalo, ale převzít celý vozový park od RJ k ČD není špatné is… Číst vice »

Martin H.

Zajímalo by mě, co tím chtěl básník říct? Nechcete rozvést myšlenku?

007

ČD některé odkoupené vozy od ÖBB použily jen jako zdroj náhradních dílů a poté je rovnou sešrotovaly pro nevyhovující technický stav.