Dráhy trápí prudce rostoucí náklady na výluky, uvažují o vlastních autobusech
Českým drahám výrazně rostou náklady na náhradní autobusovou dopravu (NAD) v době výluk. Podle náměstka generálního ředitele pro ekonomiku Radka
Českým drahám výrazně rostou náklady na náhradní autobusovou dopravu (NAD) v době výluk. Podle náměstka generálního ředitele pro ekonomiku Radka Dvořáka překročí letos náklady na NAD výrazně plán, dopravce za autobusy zaplatí kolem 650 milionů korun. Dvořák to uvedl v rozhovoru pro firemní čtrnáctideník Železničář.
Loni náklady na náhradní autobusovou dopravu činily podle výroční zprávy 512 milionů. Pro dráhy je ale důležité především saldo po odečtení kompenzace ze strany Správy železniční dopravní cesty. „Saldo, které jsme kalkulovali na 100 milionů, se propadne až na bezmála 250 milionů,“ řekl Dvořák v rozhovoru. „Kvůli aktuálnímu legislativnímu nastavení jde opravdu o velký problém, neboť nám jsou kompenzovány jen výluky trvající víc než 24 hodin. Vše ostatní platíme my,“ dodal. Loni saldo dosáhlo výše 120 milionů.
Dráhy vyjmenovávají další důvody růstu nákladů na NAD. Na prvním místě je to podle nich nárůst počtu výluk oproti schválenému plánu. „Například jen za srpen bylo doplněno celkem 22 výluk s potřebou náhradní dopravy,“ uvedl mluvčí ČD Radek Joklík. Dopravci vadí i časté prodlužování doby trvání výluk. Cenu pak navyšuje nedostatek řidičů autobusů v kombinaci s velkým rozsahem výluk.
Pro dráhy je problém palčivý do té míry, že oprášily myšlenky na vlastní autobusovou dopravu. „Zatím lze pouze říct, že vzhledem k aktuální situaci při zajišťování NAD zvažujeme i tuto variantu a jsme ve fázi zpracování interní analýzy,“ řekl Joklík. Myšlenka na založení vlastní autobusové divize ožívá po téměř deseti letech. V roce 2009 se jí zabýval generální ředitel Petr Žaluda, který její realizací pověřil tehdejšího náměstka Petra Moravce. S plánů ale nakonec sešlo. Autobusy provozovaly ČSD za první republiky.