Dráhy oznámily konec velkoprostorů na Jižních expresech
Interiér vozu Bmz po úpravách Českými drahami. Foto: ČD
V rychlících Rožmberk a Bezdrev se v pravidelném provozu přestanou využívat vozy řady B249 s osmimístnými oddíly.
Pro komfortní cestování vlakem jsou pro mě zásadní tři věci: – použitelné WC. Což naštěstí (skoro) všude je. – dostatek prostoru. To už tak samozřejmé není, že. Pendolino např. – možnost otevřít si okno (a být proto v jakémsi kontaktu s okolní krajinou). Ne na škvíru, úplně, jako to bývalo vždy dříve. Tehdejší konstruktéři věděli, proč to tak navrhují. Jestli má vůz klimatizaci (pokud jdou otvírat okna), motor RolsRoyce (nebo deset motorů z Trabanta, když přitom pojede), je mi dost jedno. Naopak mě hodně štvou zatmavená okna (a asi proto nepřetržitě rozsvícené zářivky), které se v nich lesknou, že není… Číst vice »
Jenom dotaz na zastánce velkoprostoru, v čem spatřují jeho výhodu oproti kupé?
Já měl kupéčka vždycky raději, protože mi přišlo, že právě kvůli, nebo spíš díky menšímu, jaksi „intimnějšímu“ prostoru jsou k sobě lidi ohleduplnější a rozhodně si nedovolí to, co si běžně dovolují ve velkoprostoru (hlasité, telefonování, pořvávání, videa na plnou hlasitost…)
Pro mě je výhoda, že když vlak není plný a jedu sám, tak je větší jistota jet v řadě sám a nikdo jiný na mě moc nevidí. Zato v kupé je téměř nereálné sedět sám a plus máte sedačky naproti, takže na sebe pořád vidíte a zíráte.
Řekl bych, že v kupé kvůli oné blízkosti vás budou více štvát i věci, co byste ve velkoprostoru nevnímal, protože se ztratí v šumu. Např. sluchátka, který jsou ale slyšet i zvenku nebo 2 povídající si osoby.
Já osobně u velkoprostorů oceňuji především možnost využít stolek o dostatečné velikosti na notebook. Více anonymní prostředí mi též více vyhovuje – nejezdím vlakem, abych se seznamoval. Dáma s neodbytnou potřebou si povídat mi už znepříjemnila několik cest v kupé. Pro ženy to bude také pocitově bezpečnější varianta – všude jsou oči, co vše vidí.
Mám velkoprostor radši. Líp se v něm cítím, ale je to jenom o malý kousek. Nedokážu říct, jakou to má výhodu, je to jenom pocitová záležitost.
Já to teda zrovna v tehle oblasti neznám, ale vlakem už jsem jako jel a velkoprostor mi přijde komfortnější než nějaké kupečko, to je takové moc dotěrně osobní, a pokud budu brát kampaň „Nezírej“ vážně, pak ani pro mnohé ženy není kupé úplně výhra
Proto si jedu v pátek projet celou R11 od Plzně po Náměšť (výluka od Náměště po Brno). Ještě hezky ve staré dobré jedničce, v Abpee to úplně ztratí kouzlo ono ztratí kouzlo celá linka v novém řazení. Jediné co bude použitelné bude B209 možná občas béčková posila, ale jinak bude stát zbytek soupravy za starou bačkoru. Jistě jste že mě pochopily že nejsem příznivec nových moderních vozů, ale jsem na starou ale víc luxusní kvalitu, já žádné moderní wifi kundace nepotřebuji. Mě stačí stáhnuté okno a pivo a jsem jak v ráji, pracovní korespondence řeším doma nebo v práci ve… Číst vice »
Takže když jsme se konečně dostali na jízdní dobu jakž takž hodnou 21. století, konkurenceschopnou autu, tak to zabijeme vagony, kterými prakticky nikdo nechce jezdit. Tohle absolutně nechápu. Věděl by někdo, co je skutečným důvodem, když pominu ty tupé marketingové kecy o zvýšení kvality?
ČD jsou zrcadlo té horší časti naší společnosti. Aby někdo nebyl schopen za 30 let (ano jako akt zoufalství) najmout partu ze stavby, tu nechal vybourat v jakémkoliv dobytčáku přepážky kupé, v Borcadu nakoupil sedačky, dal nový koberec a boční obklady z CNC a měl 1 ks ČR socialvelkoprostor denně, tak to je konec. A jde to, jenom s nechce.
Velkoprostor dejte plus, kupé dejte minus. Můj tip je 60/40 pro velkoprostor.
Asi začnu do Prahy jezdit autem. O hodinu delší cesta vlakem se dala obhájit díky tomu, že jsem mohl ve vlaku pracovat. V kupé to prostě nejde. Takže si milé dráhy strčte tyhle hnusný vlaky doprdele. Děkuji.
Stát se takové fiasko v jakékoliv seriózní firmě, jaké se podařilo ČD s vozy, tak je celé vedení okamžitě zrušeno. Nedostatek použitelných vozů je už problémem dobrých 7 let, za sedm let nebyl nikdo schopný vyřešit jeden z největších problémů ve firmě. Stát to ale zadotuje, tak koho to trápí… My se tady chceme bavit o prvních úsecích VRT v horizontu 1 dekády, když náš největší dopravce ani není schopen nahradit vozy se špalky na vmax 140 z 60.let. Bananistán, nic jiného.
Amen.
Však za těch posledních 7 let je tam už 5. generál (viz přehled dole).
Za takové situace lze těžko držet nějakou smysluplnou kontinuitu čehokoliv. A navíc jim do toho v červnu 2022 „zcela neočekávaně“ vlítlo ECM, takže raději nedomýšlet, jak se to s vozy pytlíkovalo předtím.
GŘ ČD 2017 – 2024:
Pavel Krtek: 10.11. 2014 – 11.9. 2018
Miroslav Kupec: 11.9. 2018 – 10.6. 2019
Václav Nebeský: 1.10. 2019 – 3.12. 2020
Ivan Bednárik: 4.12. 2020 – 28.2. 2022
Michal Krapinec:4. dubna 2022 – doposud
To si dělají srandu…
Bpee? To je stáhnou z R9? Nebo odkud ?
To si dělají srandu! Naopak by na E17 jezdit velkoprostorů víc. Znám dámy co tam jezdí, a pochybuju, že budou ochotné vlízt do kupéčka. Čekejte úbytek cestujících na nejlépe provedém koridoru. Sbohem a šáteček.
*Ex7
Škoda těch Bdmpee233 na Ex7. U stolků se dalo dobře pracovat. Nezbyde než jezdit v jedničce / bistru.
Ano, máte pravdu. V kupéčku stylu Bmz je občas dost těžké něco dělat, když stůl se propadá a vše se z něj kutálí dolu, nebo tam pro jistotu není vůbec a když už tam je, tak je i tak malý na to, aby se na něm dalo nějak rozumně pracovat
Hmm jako častý cestovatel právě na Ex 7 to beru jako dva kroky zpět ! Já snad začnu jezdit autobusem a to je u mě co říci. ČD to je poslední dobou katastrofa katastrof !!
Škoda. Radši cestuju ve velkoprostoru. Bmz sice není špatnej vůz, ale velkoprostory jsou lepší…
Ví někdo, kam se přesunou Bdtee 276, které teď jezdí na Romžbercích? Ty jsou velmi dobré i bez klimy (stahovací okna, WiFi, zásuvky a někdy i rozhlas). A má některý z těch nově příchozích vozů kino, které je zakresleno v novém GVD?
Tipuji buď R9, nebo R20.
Na R20 je lepší než to co tam jezdí teď už asi cokoli, to už i ty B249 nebo Honeckery, kde lze aspoň pořádně otevřít okna. Nasazovat v těchhle vedrech vozy s mini sklápěčkami kde měla být instalována klima (k čemuž bohužel nikdy nedošlo) by mělo znamenat to, že ČD budou ještě platit lidem za to že do toho vůbec vlezou. Ty vozy neměly být v tomhle provedení vůbec schváleny pro provoz.
Sorry jako, ale změna z Bdmpee233 na Bmz226 je propad kvality cestování jako prase.
Všichni naproti sobě, málo místa na nohy, o stolku na kterém by se dalo alespoň trochu pracovat ani nemluvě.
Super pokud to jede prázdné, jakmile jede víc lidí tak je to děs.
Berte v potaz množství vozů
Jsem zvědavý, kde ty ABpee vezmou, když doposud nejsou schopni zajistit jejich pravidelné nasazení na R12. A taková Svitava je ještě výživnější než před pár týdny. Tehdy se alespoň na některých výkonech objevovali Panteři
Úspěch bude, až se zbavíme všech vagónů s gravitačním záchodem. Myslel jsem totiž, že žijeme v relativně civilizované oblasti, kde alespoň trochu dbáme na hygienu.
Dlouho ještě budou na R20
Velkoprostorové vagóny je ten nejhorší hnus, který může být, bez soukromí, jako v dobytčáku, zlatá kupé! ;-(
S peti lidmi v kupé, to je ale panecku soukromí jak noha, hloupý nazor
Hloupí názor možná pro vás.
To zajímavé a dobré, co jsem zažil v kupé s náhodnými spolucestujícími, bych ve velkoprostru nikdy zažít nemohl (sex to vážně nebyl). A bylo většinou právě kvůli tomu alespoň zdánlivému soukromí a „uzavřené“ společnosti.
To vám tedy sice upřímně přeju, ale já osobně (a zřejmě nebudu sám) jezdím vlakem kvůli tomu, abych se někam dostal (a i když po cestě ještě něco udělám, o to lépe), ne abych se seznamoval s lidmi a zažíval kdo ví co.
Jezdím odpoledne Berlinerem každý den a 5 nás tam nikdy nesedí Ráno sedím v Interjetu velkoprostor) a to je o nervy. Věčně tam někdo telefonuje přes video, nebo si pouští nahlas youtube nebo řve.
Jste malá menšina, měl byste být zákonem chráněný.
Tak nás chraňte 🙂
V pětivozové soupravě můžete stejně na soukromí v klidu zapomenout. Dávno pryč jsou doby, kdy člověk uhájil kupé pro sebe.
Takže na R17 bude první třída nejhorší vagon ve vlaku? Hezky.
ABpee347 je taková první třída z Wishe… Jako oproti AB to má klimu a zásuvky, pokud člověk přesně ví, kam se posadit. Ne pro všechny to bude ta komfortnější možnost.
Co vlastně půjde na R10, když se odtud ABpee a Bpee přesunou na jih? Že by naopak ty velkoprostory?
Počítá se s docela velkými přesuny vozu díky postupným dodávkám ComfortJetů.
Jenže ty přesuny znamenají zhoršení kvality expresů. Super.
Už aby došlo na R20. A to tam svého času (min. rok) jezdily Bmz226/Bmz229 místo té hrůzy co jezdí v posledních letech…
No to ano, jenže ty Comfortjety zatím v potřebném počtu nejsou. Mj. pak mají jít vozy z Ex5 (Berliner) na Ex7, ale očividně v GVD 2025 se to ještě nestane, takže na R10 se musí najít jiná náhrada.
Právě bych viděl ten přesun z Berlína na Budapešť (241+245) a z Budapešť rozprášit (226->Ex7+R17, Bdpee->R10, Bpee239->R11)
Píšou Rožmberky, takže R11, ne? Tam do té doby byly AB. Na R17 zůstanou Aee140.
Výborný takže vagóny které byli vymistenkovane jako první (Bdmpee) budou nahrazeny kupeckama o které je mnohem menší zájem a to částečně i na R17 kde budou nové jezdit sice velkoprostory Bdpee, jenže ty mají jen 2 klasické dvojky takže taky pokles komfortu.
Na R17 už žádný větší pokles komfortu nastat nemůže, když je pravidelné řazení velkou raritou a čalounené koženky dále vesele vládnou v ČD světě, popř. jede méně vagonů, než má jet. Když se bude dodržovat řazení a v každém druhém rychlíku nebude chybět první třída a v každém třetím nějaký ten vůz druhé třídy, tak jenom zlepšení.
Zejména vodáci a cyklisté “ocení” úbytek prostor pro kola.
Smutně se na tato zlepšení kouká. 😟
To dříve nebudou ČD, než přestanou jezdit jimi a šotouši milované B249….. Stačí se podívat, kde všude za den člověk ten šrot potká.
Zlaté B249 oproti nevětratelným skleníkům na R20.
nedávno jsme jeli s kamarády v šestimístném kupé sedm lidí, uvítal bych kdyby vagóny většinou s 6 místy měly alespoň několik „méně komfortních kupé“
To tady máme asi kouzelníka co vykouzlí celou armádu ABpee. Aktuálně je člověk rád, když jede ABpee na Bouzovu, když už tam pravidelně jezdí AB.
Do Brna odejdou vozy ABpee z Hradce Králové. Na R10 bude tak jak je napsáno ve smlouvě změněn vůz první třídy s povolenou rychlostí 140 km/h za vůz s povolenou rychlostí 160 km/h (Aee, Apee?).
Kéž by se to Bpee dostalo i na R12. Nedávno jsem na něj narazil na Metropolitanovi a stále je to klasa (tedy až na stolek)
Copak to je za vůz ten B 209? Ten neznám. K nám na jižní Moravu nejezdí.
A149 přeznačené na 2. třídu bez jakýchkoliv úprav.
Ale jezdí, jedná se o přeznačené A149, velmi často ještě s původními červenými potahy
Jezdí na 2 klasických soupravách na R19 po 2 kusech na konci soupravy.
A nutno říci že je to to nejlepší z těch souprav (i když je pravda že zbytek jsou jen B249). Polohovatelná a vcelku pohodlná sedačka a fakt hodně místa na nohy.
Bdmpee233 sice nejsou na takový kvalitě aby měly jezdit na expresech, ale bylo fajn mít možnost nesedět v kupéčkách… Škoda.
Tuší někdo kde teď budou jezdit ?
Veškerý šrot na R20 Děčín – Praha…v létě pošušňání, člověk dojede zpocený jako vrata od chléva
Jo, to je katastrofa. Po té jízdě člověk začne vzpomínat na B249 kde jde aspoň otevřít okno.
Kež by je na Ex1 vrátili…
Takže 40let stará jednička bude jezdit jako dvojka. Pokrok nejde zastavit. R11 změnu potřebuje, ale pořádnou…
Tenhle rok na Rožmberku jezdily i staré Bdt, tak to chci vidět, jak se nové řazení bude dodržovat
Nesnáším kupé, takže velká změna k horšímu (Jižních expresů). Naopak Rožmberk potřeboval změnu jako prase drbání.
Já taky preferuju velkoprostor když jedu sám, hlavně prostřední místo v kupé může být za trest. Ale ten konec velkoprostorů už tam pozoruju, koupím si do takového vozu místenku a přijedou samá B209.
Tak na Rožmberku už aspoň od letoška jezdí Bdtee kde je aspoň půlka vozu se zásuvkami, na druhou stranu jako letní posila tam dost často strasily obyčejný Bdt.
Až zase odejde někde klimatizace tak budete rádi za b249 s polospoustecimi okny nebo si můžete zkusit arrivu z Pardubic do Liberce bez Klimy to je dobře porno zlaté otevírací okna