lot
Dopravci Železnice

Dráhy ošetřily vnitřek vlaků na severní Moravě trvanlivým nástřikem proti virům a bakteriím

Aplikace ochranného nanonástřiku. Pramen: NanoZone
Aplikace ochranného nanonástřiku. Pramen: NanoZone

České dráhy zkoušejí v 11 vlakových jednotkách v Moravskoslezském kraji novou ochranu proti virům a bakteriím. V interiéru vlaků nanesly speciální nanonástřik, který má omezit výskyt škodlivých původců nemocí. Jde o pilotní projekt, na kterém dráhy spolupracují s Moravskoslezským krajem, společností NanoZone a Zdravotním ústavem Ostrava.

„Projekt byl plánován již před pandemií nového koronaviru, s jejím příchodem se ale jeho realizace urychlila. V další fázi bude probíhat vyhodnocování celého projektu,“ uvedla mluvčí drah Vanda Rajnochová. V průběhu necelého měsíce byla ochranná vrstva aplikována do devíti jednotek CityElefant 471 a dvou jednotek RegioPanter 650. Cestující se těmito vlaky svezou na tratích 321 Český Těšín – Opava, 271 a 320 od Suchdola nad Odrou po Mosty u Jablukova. Dohromady nyní jednotky ošetřené nanonástřikem zajišťují v Moravskoslezském kraji zhruba 100 spojů denně.

Nanonástřik je podle drah unikátní v tom, že jde o dlouhodobou ochranu, která by měla vydržet minimálně tři roky. Jednotky byly ošetřeny v době jejich čištění. Poté, co byl pravidelný úklid dokončen, následovala aplikace nanonástřiku, každá jednotka zabrala zhruba čtyři hodiny.

„Nyní bude firma NanoZone provádět monitoring hygienické čistoty ošetřených povrchů. Pravidelně bude ve vlacích odebírat a vyhodnocovat vzorky také Zdravotní ústav Ostrava,“ doplnila Rajnochova.

Garantem projektu je Moravskoslezský kraj, který uhradil náklady ve výši zhruba dvou milionů korun.

13 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Eduard

Tak doufejme, že to bude fungovat a přispěje to k naší výhře nad pandemií.

milan

O tom jak se to myslí vážně s nařízením vlády mohl každý včera zažít v přeplněném EC112.

Kubrt

Prozradil někdo financiérovi té akce, MSK, že fotokatalytická oxidace na TiO2 funguje jen při dopadu UV zážení? Kolik ho v těch vlacích asi tak na ty povrchy dopadne? Zaujala mě taky zvýrazněná věta na stránkách té firmy: „42 měsíců trvající Evropský Projekt NANOHOUSE prokázal
že nanočástice používané v barvách na fasádách domů nepředstavují zvláštní zdravotní riziko.“

M H

Ono docela může stačit i spektrum světla ze zářivek/LEDek ve vlaku… Jistě, čístý anatas potřebuje ideálně vlnovou délku 388 nm. Ale na nějaké velké soudy by člověk musel o těch nanočásticích vědět mnohem více = kdystalinita, velikost a případná jejich kombinace s dalšími materiály (třeba kombinace se zlatými nanočásticemi)…ovšem o tom se zde už pochopitelně nemluví. Potom může být bohatě dostačující světlo i ve viditelné oblasti spektra…

Kubrt

Pak je otázka, co si definujeme jako „dostačující fotoaktivitu“ s ohledem na kýžený desinfekční efekt – zlikvidovat všechny bakterie a viry co možná nejrychleji. V kombinaci s aplikací „volných“ (nepojených) TiO2 částic na povrchy v interiéru, z nichž většina (plyš a koženka sedadel , madla, spínače) je intenzivně otlapkávána, mi to smysl nedává. To bych radši utratil za konvenční desinfekci na bázi lihu, chloru apod.

Radek

V Praze to dělají taky a firma dává garanci 150000 otěrů.

Radek

Třeba Praha to dělá taky a bude se pravidelně ověřovat pomocí stěrů funkčnost. Kouzlo je právě v tom, jak posunout fotokatalytickou reakci na běžné viditelné světlo.

Pavel

Pekny den, urcite dobra zprava. Jen bych se rad zeptal. Planuje se osetrovat i stanoviste strojvedouciho?

Mašinka

V Pha se tam ani neuklizi, natož desinfekce:))))

Mašinka

Myslim stanoviště……

Dáda

A nesetře se ten nástřik provozem?

Kubrt

Aplikační firma na svých stránkách uvádí „nano částice lze odstranit pouze mechanicky“ – takže tam, kam si denně X lidí sedne a šmátne, nástřik skutečně dlouho nevydrží. A protože nástřik ke své funkci potřebuje UV záření, mám o celé akci silné pochybnosti.