Dopravci Infrastruktura Železnice Zprávy

Dráhy chystají velké vylepšení depa v Michli, vzniknou nové sanitární koleje a zhlaví

Zaplněné odstavné nádraží v Praze během omezení provozu. Foto: ČD
Zaplněné odstavné nádraží v Praze během omezení provozu. Foto: ČD
České dráhy chystají velké vylepšení svého pražského depa, vzniknou například nové sanitární koleje.

České dráhy chystají velkou modernizaci depa v pražské Michli, které je známé jako Odstavné nádraží Jih. Aktuálně vypsaly tendr na zpracovatele projektu, kdy odhadovaná cena dokumentace činí 85 milionů. Projekt nese název „Zdvoukolejnění odjezdu z SÚ (Středisko údržby) Jih a vybavení sanitárních kolejí“. Vítěz tendru vytvoří dokumentaci pro územní a stavební řízení, zajistí vydání stavebního povolení, zpracování projektové dokumentace pro provádění stavby a autorský dozor. Na dotazy deníku Zdopravy.cz odpovídá mluvčí ČD Gabriela Novotná.

Jaké jsou odhadované náklady samotné stavby?

Náklady na realizaci stavby budou známy až na základě zpracované projektové dokumentace, která je předmětem veřejné zakázky.

Co přesně bude zahrnovat (jaká bude změna oproti současnosti)?

Zahrnovat bude zdvoukolejnění odjezdu SÚ Jih, výstavbu nových sanitárních kolejí v odjezdové části SÚ Jih včetně dodání technologií a vybudování nového zhlaví kolejí skupiny 600. Fakticky se jedná o výstavbu propojovací koleje k hale a odstavným kolejím ve střední skupině. Koleje 600 budou propojeny novým zhlavím (nyní jsou koleje kusé) a na těchto kolejích budou vybudované sanitární koleje, včetně zázemí pro zaměstnance uklízecích firem, čističky, odsávací zařízení, rozvody vody atd. Dále bude provedena příprava (chráněný železniční přejezd, plocha a přivedení elektřiny) pro plánované diagnostické zařízení, které zvýší kvalitu kontroly stavu kol na všech ŽKV.

Proč je modernizace nutná?

Při současném rozvoji dálkové i příměstské železniční, požadavky na kulturu cestování a hygienu a vlivu na životní prostřední, je nutné rozšířit stávající infrastrukturu SÚ Jih. Nyní jsou sanitární koleje pouze v kolejišti mezi halami a jsou kapacitně už za hranou stávajících potřeb dopravy. Propojí SÚ Jih s nádražím Vršovice, to umožní zvýšit propustnost celého SÚ Praha a zároveň celého železničního uzlu v případě poruchy, nebo v případě mimořádné události.

Odstavené jednotky na ONJ v Praze v roce 2016. Foto: Jan Sůra
Odstavené jednotky na ONJ v Praze v roce 2016. Foto: Jan Sůra

Jaké jsou termíny (zahájení výstavby a dokončení)?

Předpokládaná doba výstavby je 18 měsíců od podpisu smlouvy.

Není 85 milionů jen za projekt příliš?

Cena projektové dokumentace bude známa až po uzavření veřejné zakázky. Zmiňovaná odhadnutá cena vychází ze zpracované studie proveditelnosti.

83 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Damián

Dotaz laika: co to jsou sanitární koleje?

Vašek

Tam se vyčerpávají vakuové hajzlíky, plní voda do nádrží, asi i uklízí vnitřek.

Damián

to jako ty hajzlíky vyprázňují někde mezi koleje? 😀

Vašek

To určo ne. Nevím, možná do kanalizace, nebo cisterny.

Apollo 17

Tam,kam vyprazdňujete svůj hajzlík.A do sifonu to není 🙂

Dan

Prostě když chcete znít rádoby odborně, tak místo „úklid“ řeknete „sanitace“. Nebo místo „umístění“ můžete říct „lokace“. Místo „porovnání“ třeba „komparace“. Alza Vám napíše „platba byla refundována“ místo „vrácena“. Prostě někteří neznají češtinu nebo chtějí znít za každou cenu odborně, tak se tak vyjadřují. Nebo chtějí, aby věcí zněly trochu vznešeněji, než jaké doopravdy jsou… Speciálně ti mluvčí si na tom potrpí. Je to trochu smutný příběh :/

Bob

Je to tristní story. Sorry.

Petr

Jen by mě zajímalo kdo tam bude dělat……

Vašek

Pepík, Franta, Lojza, Maruš,..,…

Bob

A co Ahmed, Dežo a Vanesa?

Vašek

Ti tam budou zaměstnaní, ale pracovat nebudou.

Martin

Malinko me zarazi, zda je nutne take uzemi v prakticky v centru mesta, ty pozemky museji mit obri cenu…

Kamui

Je dobře že to tam je. Postavit dnes něco takového je jen velmi obtížně projednatelné. Proto jsem velmi nešťastný z toho, že se dráha vzdala ploch na Smíchově a v Bubnech (v Bubnech by bylo ideální místo pro údržbu 471, hned vedle Masaryčky; Smíchov zase mohl být odprodán Žlutému). Výhodou stávajících ploch je to, že tam dráha už je a tudíž místní obyvatelstvo má mnohem méně možností jak do toho házet vidle.

Dalibor

Přesně tak, rušení drážních prostor a jejich „provatizace“ je špatně. Pokud v budoucnu se bude třeba něco předěla, přistavět atp, v případě původního prosotru se bude muset řešit „funglovka“ se všemy těmy výmysly a vodami z tetšic a dětí zemně. Podívejtze se na průsery kolem bejvalý vechtrovny v Troubsku, nyní hosopdy (teda bez kuchyně, jen nálevna). Kdyby ji nechali SŽ, nebo zbourali a nechali si jen pozemek, nebylo by tolik obstrukcí. Jsem zásadně proti tomu, aby se cokoliv, co je teď v nemovitém majetku SŽ jakkoliv přivatizovalo. Vždycky se to vrátilo jako bumerang i s úrokama a noví majitelé akorát… Číst vice »

Martin

To jsme si nerozumeli, to ja samozrejme chapu, ze neco takoveho postavit a taky kde je problematicke,… Ale to je jiny problem, ten se musi resit, neni mozne proste mit v centru mesta tovarny, odstavne plochy a pod. do nekonecna, mesto se musi rozvijet a ty pozemky opravdu museji mit obri cenu, a v budoucnu muze cena jeste vyrust a CD mohou s tim mit obri naklady jen na danich z pozemku… Ty jsou u nas zatim extremne nizke, takze to nevadi, nemusi to tak ale byt vecne… – Problem vidim prave v problematice kolem stavebniho zakona, kde je vubec… Číst vice »

Ondra L.

To, ze neni mozne mit v (sirsim) centru takove plochy, jakou je ONJ, je predevsim predstava developeru, kteri by je radi zpenezili a podarilo se jim ovladnout mysleni casti politiku, kteri tohle „zonove“ videni mesta stale prosazuji. Zonove, jako ze nekde je zona bydleni, jinde zona kancelari a jinde zona takovych obsluznych mist, jakym je ONJ. Vznikaji tak ve vysledku rozsahle zony v centru, kde po 17. hodine neni ani noha, a na okrajich pak megalomanske neusporadane periferie, kam vsichni musi slozite dojizdet. Pritom je docela logicke a vsestrane vyhodne, kdyz takova plocha je v blizkosti hlavnich vychozich stanic. Kdyz… Číst vice »

Radek

Tak navrhněte jinou lokalitu, ať se máme o čem bavit.

Dalibor

v tomtos vámi nesouhlasím. Neprodávat a to za žádnou cenu. Pokud je tam platný uzemní rozhodnutí, je to majetek SŽ tak držet, nic to nestojí. POdívejte se na ty obroské obstrukce spojené vs výkupy pozemků, obstrukce s rekonstrukcema železnic, rozšířením, elektrofikací… Každej i z druhý strany republiky do toho zasírá jen s úmyslem škodit. POkud jeou to drážní pozemky, nebo přímo kolejiště, neprodávat, nepřevádět, i kdyby to mělo zůstat jen jako „rezerva“. Není to plýtvání místem, je to udržení strategických „zásob“. Developeři se můžou nabalíkovat kdekoliv jinde, plochy je dost. Plýtvání místem by bylo to střelit za mrzkej peníz nějakýmu… Číst vice »

Vašek

Jak je dobré, že se neprošustroval bývalý vršovický ranžír. Je kudy vést novou trať. Co se jednou zašantročí, už se zpět nezíská. Marketů a obchodních center máme přehršel😁.

Gwann

První cvok co chce platit víc na dani z nemovitostí. Tu patří zcela zrušit, když se daní příjmy z pronajmu

ušatá

Město musí plnit všechny funkce a nějaké hrátky s pozemky a jejich cenami v tom nesmí hrát roli. I město jako Praha musí mít výrobní, skladové, dopravní prostory atd. Není možné, aby vše bylo někde daleko okolo, muselo se tam dojíždět, dále se zabíraly volné přírodní plochy. Naopak kolem Prahy a podobných měst jsou nutné široké okruhy zeleně (tak to bylo plánováno, když ještě se nehrabaly peníze za kšefty s pozemky), aby se město provětrávalo , neohřívalo a i zahuštění města už nesmí pokračovat. Ty plochy v Bubnech, na Smíchově atd. by se samozřejmě neměly zastavovat, měla se tam ponechat… Číst vice »

švestka

Odprodat něco žlutému? Tak to by byla stávka!

Jarda Š.

Investice, které by si vyžádalo zrušení ONJ, by cena těch pozemků ani zdaleka nepokryla. Ve srovnání s jinými pražskými brownfieldy by byla asi spíš podprůměrná.

nedulezite

ONJ není brownfield – je to důležitá a aktuálně jednoduše nenahraditelná součást infrastruktury. A buďme rádi, že existuje.

Jarda Š.

Není, ale výše o něm Martin tak uvažuje. Osobně souhlasím s tím, co nejlépe využít stávající plochu, ne investovat do nějakých náhrad.

Martin

Pravda, neni to brownfield a CD skutecne ONJ potrebuji, to chapu… uvazuji spise o tom, zda neni mozne mit ON jinde… a misto vyuzit…
ALe jak pisu vyse, je dnes problematicke cokoliv postavit na zeleznici, takze ani nemaji jinou moznost nez investovat do ONJ…
Ale i mesto se bude dal rozvijet, alespon doufam, a pak muze byt takto obri plocha spise prekazkou a velky tlak na jeji presun jinam, nebo jeji casti…

Depo pro metro take postavite az na okraji mesta a ne v centru, ackoliv by to bylo vyhodne, mohlo by byt jen jedno a pro vsechny linky…

Dalibor

Mít jinde? ok. Kolik by stálo jeho zřízení – toho novýho odstasvnýho nádraží? Kolik by stálo překlopení stávajícího do podoby stavebních parcel? Včištení, odstranění ekol. záteží, zasíťování, vybudování infrastruktury? Kolik by stála (prodejní cena) parcela na místě stávajícího odstavnýho nádraží se započítáním všech těchto položek? 60.000 ÷ 90.000 Kč/m2? Jako že bych za svou parcelu (srovnávám na čem teď bydlím) zaplatil 50 mega?? Ani omylem… Tj rodinné domy by to asi moc nerostly. Leda nějaký sídla miliardářů…) Anebo musely by tam vzniknout novodobý králíkárny (bytovka, panelák) aby se na m2 našlapalo co nejvíc bytovejch jednotek. Ne díky… Tude dle mne… Číst vice »

Martin

Ja prece netvrdim, ze by se toho meli CD zbavovat, zvlaste kdyz jej potrebuji, …. A take vim, ze je problem se stavbou cehokoliv… Tak uprime, postavit si RD v centru Prahy nebo jinyho mesta je jaksi mimo moznosti kohokoliv, a skutecne v centru nerostou RD… spise patrove domy aby se cena pozemku rozprostrela na co nejvetsi plochu… Ve vetsine mest vznikaji spise vyskove budovy, coz je v Praze take problem… Jak to myslite 50 mega za parcelu? Kde bydlite? Ja mluvim o dani z nemovitoti, ja bydlim 10min. od centra tramvaji, platim na dani z nemovitosti 1,- Kc/m2 mesicne…… Číst vice »

asdfr

Bol by si ochotny platit najom vo vyske splatky hypoteky na 20 rokov na ten byt, ktory mas prenajaty ? Pokial by si ten byt prenajal, tak to neplatis 20 rokov, ale 25, 30 rokov. Ten byt ja davno splateny ale ty stale platis rovnaky vysoky najom. Riesenie. Nizsi najom. Dobre. Ides postavit bytovku. Si sukromny investor. Kolko desiatok rokov by si bol ochotny cakat, aby sa ti investicia do tej bytovky vratila. Bol by si ochotny cakat napr. 40 rokov len aby sa ti investicia vratila pokial by bol ten najom nizsi. Riesenie. Byty budu stavat mesta a budu… Číst vice »

Jarda Š.

Pokud má být v Praze velké odstavné nádraží, tak musí být co neblíže od středu ŽUP. Alternativu k ONJ bych viděl jedině v tom, že by se v ŽUP vlaky neodstavovaly a nečistily, ale muselo by se to provádět v cílových stanicích, kde by se na to musely vybudovat nové kapacity. Taková decentralizace by ale zřejmě znamenala podstatné zvýšení provozních nákladů.

Martin

S tim souhlas…

Kuba

Když ONJ postavili, tak bylo na okraji města. Už tam nějaký pátek stojí.

XXXD

Ano je, nic jiného totiž není. To, že je odstavné nádraží relativně blízko centra má také řadu výhod. Například není třeba navážet vlaky pro dálkovku z velké vzdálenosti. Mimochodem, kdy se to mělo prodat, což je zcela absurdní, tu vaši obří cenu toho pozemku by značně snížila potřeba odstranit koleje a veškeré objekty.

Martin

Ano, je to pravda, ma to sve nesporne vyhody 🙂
Cena „obri“ mno, to vidime ted jak narocne je odstraneni koleji ve Stresovicich…

A jinak ja nemluvil o tom, ze chci aby se to prodalo a presunulo, ale ze me o zarazi, ze neco takoveho muze existovat v takove lokalite v Praze… 🙂

XXXD

Tím, že to tam je už dlouho dobu, je to možné. Kdyby se to dělalo dnes, tak by se taková věc v podobné lokalitě pravděpodobně nepostavila.

Jiří Kocurek

Njn, přibývají destíky vagonů „ve stanici lze“, už se to nedá vyřešit vypuštěním obsahu místy za jízdy (zkrz zastávku) a ponecháním na obdiv čekajícím cestujícím.
Není se čemu divit, že je potřeba více kolejí na ONJ, které budou vybavené na vycucnutí a vypuštění do splaškové kanalizace. Vypouštět to na ONJ do kolejí, to fakt ne.

medical_examiner

A proč vlastně nemůže mít vozový klozet sifon?

asdfg

Protože by lejna tekly na koleje…

Vašek

Já jsem si chvíli myslel, že se výstavba druhé koleje ze Záběhlic do Edenu jaksi ,,sveze“ s výstavbou Edenu, ale bohužel. Možná by se ušetřily výluky, které pak budou jistě muset být nanovo.

Tonda Sehnal

Je připraveno. Budoucí napojení je vytvořeno, jen je dnes ukončeno zarážedlem.

Koro

Pojdme seskrtat platy zamestnancum, abysme meli 85 mega na projekt.

Vašek

Tak zacnete. Skrtejte.

Urban Transport Lover

Pojďme seškrtat armádu nepotřebných zaměstnanců a nahradit je nesrovnatelně levnější technikou!

jozka

Treba vypravci.

Dalibor

Začal bych 100% senátorů zrušit a zavést proporcionální (pomerný) systém voleb. (pak netřeba jěkýchsi divných a drahých „pojistek“ v podobě tohoto klubu důchodců)
Zrušit městské policie a všechny prostředky na ni a její povinnosti věnovat komplet státní policii.
Zrušit tak 25% úředníků všech stupňů (10% práceschopného obyvatelsty ČR jsou úředníci!!)

Ono by se i dalších úspor našlo, mj. i v „sociálním“ sektoru, když vidím ty kvanta „nefachčenků“ co jen berou podpory a dávky.
Zvážit všechny dotační tituly – dotace by měl být poslední možný nástroj jak „něco“ ovlivnit.

medical_examiner

Já navrhuji odlišný systém. 1. Zrušit Poslaneckou sněmovnu 2. Zrušit zastupitelstva (zůstala by pouze 6+1 v okresních městech) 3.Senát přetvořit tak, aby z každého okresu (kterých by bylo 110) byl přímo zvolen jediný zástupce. Možnost být zvolen by měl ale každý starší 40 let a s úplně čistým rejstříkem. A to by se hned našlo několik miliard… 4. Zavedení mýtného na všech dálnicích a silnicích 1.třídy. Pouze a jedině z výnosu mýtného by se platily opravy téhož. A to je prosím jen předmluva…A pak následuje mnoho dalších bodů(např. zavedení školného na všech VŠ a gymnáziích, nebo změna daňového systému, spočívající… Číst vice »

Dalibor

Škoný – plně souhlasím, stát by měl hradit jen povinná zákadní vzdělání. Vzdělání vyšších stupňů je investice do budoucnosti, tj každý by si měl zvážit jak do svých dětí / do sebe investovat. Mýtné? Na všech komunikacích a pro všechny – ovšem zrušit silniční daň a spotřební daň na paliva. Jezdíš málo, platíš málo… Omezit státem (karaji atp.) objenávanou dopravu opět na nutné minimum, aby byla zajištěna ZÁKLADNÍ DOPRAVNÍ OBSLUŽNOST – což podle mne nejsou osobáky v 15 minutovým taktu a rychlíka co hodinu. Zajistit klasický „šichtový“ osobáky a rychlíka tak 3÷4 za den. Zbytel na komerční bázi dle poptávky… Číst vice »

medical_examiner

Přesně tak…

Gwann

Odstěhuje se. Třeba na měsíc do Londýna. Až zalepite poprve tamější mesicni jízdenku, snad se Vám rozsvítí.

Dále, vemte tamtéž s sebou dítě a dejte ho na univerzitu. Take se vám doufám následně rozsvítí.

Pokud se vám oboje bude líbit, proboha, zůstaňte tam.

Podobně myslitele je třeba exportovat…stejně jako predrecnika….

Jmfjv

Když byste zrušil Poslaneckou sněmovnu, kdo by zaváděl (Váš bod 4) mýtné na všech dálnicích a silnicích 1. třídy?

Jiří Kocurek

Jistě, peníze z investic přesuneme na mzdy. A když to nebude stačit, tak přesunema na mzdy i peníze z údržby. A za deset, dvacet roků to shnije, protože už to nahnilé je.
Co taky zastavit modernizaci tratě 171, aby bylo na mzdy? 😀

Koro

Co ma spolecneho modernizace trate 171 s platy zamestnancu CD?

Jiří Kocurek

No přece aby bylo na mzdy zaměstantnců Správy Železnic. Stejný model, jiná společnost.

medical_examiner

Já bych škrtal až bych brečel, ale na úplně jiných místech…

Petr

Že by to po 60 letech dostavěli? 😀

Jerry

Co sem četl tak onj se budovalo od 60 let po r.2008 takže ..trochu mimo.

Petr

To že se nebuduje, neznamená, že je něco dokončeno. A není toho málo (most inteligence, druhá kolej Malešíce-Libeň).

švestka

Tak od 60.let do dneška to už je 60 let, že.
A podle plánu, co se mělo všechno postavit, to stále není. Takže mimo seš ty.

Vašek

Drahnou dobu tam překážel domek neoblomného majitele. Nebo majitelky. Přesně uprostřed kolejiště.

Kalina

Zhruba v těchto místech https://mapy.cz/s/hudunulelu už práce probíhají – odstranění křovin, trhání původních kolejí a jsou už hotové betonové patky pro sloupy trakčního vedení.

H1PAVCA

To je úplně jiná stavba.

Vašek

Tamtudy klidně mohly dávno najíždět a odjíždět mašiny z depa na a z ONJ. Aby odlehčily přestavbou sužovaným Nuslím.

Zapa

Nejsem si jistý, ale nevedla ta kolej pouze do plynárny? Nehledě na to, že ČD to koupily poměrně nedávno, takže zase tak jednoduché to nebylo.

Kalina

Prakticky k dalšímu propojení z Vršovic do ONJ chybí dodělat jeden mostek zde https://mapy.cz/s/puzotokeza který možná vznikne. Nebo se využije stávající na východní straně, který slouží jen pro vlečku do plynárny a vjezd do ONJ bude přes výhybku. Není mi jasné, proč tohle spojení není už dávno, jelikož dosavadní jednokolejka do ONJ tvoří jednak úzké hrdlo i slabé místo, jak se už několikrát při poruše prokázalo.

Vašek

Prošvihla se doba, kdy bylo vše všech a nikoho. Napojení mohlo být dávno.

None

Za těch 85 milionů to vytisknou nebo pošlou mejlem?
Trochu mě ta cena zarazila. Asi to bude hodně dobré zaměstnání 😉
Ovšem vagóny tam budou odstavovat pěkné. To zase jo.

jakub (easydrink)

Někdo si tam z ČD pro to bude muset přijít 😀

Urban Transport Lover

None:
Pokud to umíš vyprojektovat i ty – a ještě k tomu levněji – tak co ti brání aby ses nepřihlásil do výběrového řízení???

medical_examiner

Protože nemá žádného „strýčka“ na SŽ…

Lemmy

Že se vám do toho pletu, pane Pařízek, ale k čemu je dobrý strýček na SŽ u zakázky zadávané na vlečce provozované ČD?

Jiří Kocurek

Jistě, stačí přinést prázdné CD k projektovníku, zatřepat s ním a projek je na světě.
Jen se pak prováděcí firma nesmí divit tomu, že jako opravu mají koupit výhybku za ty peníze, co na realizaci dostali. A ne že si budou myslet, že výhybku dodá investor.

noerf

Zajímavé bude porovnat, za jak dlouho Regiojet vybuduje depo a kdy ČD provedou úpravy svého depa. Momentálně Regiojet má náskok cca půl roku od oznámení plánu výstavby.

Radek

No, dráhy musí všechno soutěžit.

noerf

Radek: nicméně mohou soutěžit projekt a realizaci dohromady.

Jiří Kocurek

Samozřejmě, soukromý subjekt soutěže nikdy nevypisuje.

Tom Matoo

Zato soukromník si to domluví večer u piva..

XXXD

To ne, ale může někoho oslovit, jestli mu nepodá nabídku. A tím, že to není soutěž si odpustí řadu věcí typu zhrzených účastníku soutěže, kteří se odvolají k ÚOHS.

Paddy

Vem si prosímtě prášek.
Už máš zase soutěžní mánii.
Kdo bude rychlejší a kdo pomalejší nech na olympiádu.

medical_examiner

Celkové skóre si povíme…později…

švestka

Právě tak se pozná dobře řízená firma. Jenže to se zase nehodí do modrého krámu, proto ten vztek.

Gwann

No, zlutak postaví depo až na něj bude mít peníze. Zatím ještě nic nepostavil. Ani nemá stavební povolení či cokoliv k tomu…

Zabakovec

Zdvojkolejnit odjezd a využít nepoužívané 600 koleje dává smysl 🙂 někdy je celkem problém odjet či přijet na ONJ včas

Dalibor

vzhledem ke kapacitě odstavnýho nádraží je dvojkolejka víc než žádoucí. Ve špičkách je tam docela „nával“. No a pokud se kusé koleje napojí na nově vzniknutý zhlaví, jedině dobře. Manipulaci to dost zrychlí.