Drahám se komplikuje soutěž na elektrické vlaky, Alstom ji pohnal k ÚOHS
Elektrická jednotka Coradia Continetal od Alstomu. Foto: Alstom
Českým drahám se zadrhla jedna z velkých vlakových soutěží, které dopravce v poslední době vypisuje. Konkrétně jde o dodávku až
Tak na druhou stranu zrovna Alstom je firma, která svůj železniční byznys postavila na kombinaci bagrování a záchranných balíčků od francouzské vlády, takže jim představa podnikatelského rizika moc nejde.
Vždycky když jedu RegioPanterem tak lituju, že nemám čím dotáhnout všechny ty kryty, které tam klepou. Jako jejich velké plus bych považoval hodně místa na nohy. Chtělo by to je trošku přepracovat a byla by to fajn vozidla (dodal bych tam určitě vnitřní dveře u venkovních, v zimě to tam totiž solidně protahuje a ani topení na plnej výkon není nic platné (hold největší dveře v oboru…)
Na Olomoucku to vyřešili velmi tlustou vrstvou silikonu.
Opravdu to byla a vlastně ještě je, zvláštní podívaná. Schody vypadají, že je drží je ten silikon.
Ad. Alstom
Měl jsem možnost se soupravou, která je na ilustračním snímku, několikrát jet. A musím říct, že i přes dětské nemoci, je to vlak o generaci napřed, před panterem.
Přijde na to. Občas jedu Panterem na lince U1, v jedničce – k velké nelibosti vlakového personálu, jehož členové si zvykli využívat těch devět míst jako svůj služební oddíl – a mám co dělat, abych nasoukal nohy pod stolek.
Alstom se zajímá o zakázku v českém rybníčku? Aspoň mám v tomto výběrovém řízení komu fandit. Kéž by to Alstom vyhrál s jednotkami Coradia Polyvalent. 🙂
Haha, co výběrko Pesa Link pro DB…
Pro dopravce je výhodné když si soutěž přizpůsobí na podle toho jaké jednotky už má je to pro něho ve všech směrech výhodnější.
Představte si že udělá např. 5 soutěží vyhraje 5 různých výrobců to znamená 5x jiné náhradní díly 5x vyškolit personál na údržbu vozidel, obsluhu vozidel atd. ve své podstatě to potom může stát víc než ušetří na nákupu.
Anebo údržbu a servis nechá na dodavateli.
Zde bohužel nikdo nevidí rizika… Například – v sobotu odpoledne se vám jako dopravci pokazí vlak, máte lidi i kapacity si to sám opravit do pondělka, protože to není věc, při které byste musel rozebrat polovinu vlaku. Nasadíte zálohu a v pondělí voláte výrobci, ten vám řekne, že se na to dojede podívat možná už tuto středu. Počkáte tedy a on skutečně přijede ve středu se podívat a poví vám, že si ji odveze do fabriky v pátek. Zase čekáte, mezitím se vám v pátek pokazí druhý vlak a musíte ho nahradit Regínou, za což vás mimojiné i zde budou… Číst vice »
Pokud pořídíte vozidlo s full servisem, tak na tohle všechno pamtujete ve smlouvě. Výrobce platí penále za každý den vozidla mimo službu, takže si každé vyčkávání moc dobře rozmyslí. Samozřejmě je potřeba z pohledu kraje objednávat rozumně velké soubory linek s rozumně velkými zálohami. V případě nějakého velkého výpadku pak musí mít dopravce nasmlouvané náhradní jednotky. Tady ale opět řešíte věci, které jsou řešitelné a dopravci je mají běžně vyřešené. Samozřejmě teď beru v úvahu fungující kontrakty v zahraničí. Když někdo u nás vysoutěží kdesi pár spojů, na které má k dispozici pár starých 810, tak je to samozřejmě něco… Číst vice »
Dost podobně to má nastavené i Meridian. Po nehodě v Bavorsku si sice samy sehnali jakous Lokowagen náhradu ale neplatili ji oni. Stadler dodal Kiss 3, původně určený pro Odeg.
když se udržba nechá na dodavateli, je to dražší.
To je dost smělé tvrzení. Pokud se vám podaří nakoupit spolehlivé vozidla, tak možná. Pokud se ale začnou sypat, tak bych si dovolil nesouhlasit.
V zásadě mate pravdu, ale to se dá řešit nákupem většího množství jednotek naráz. To, že mám v parku 10 let stare jednotky přece neznamená, že budu to same nakupovat dalších 20 let. Vývoj vlaků jde rychle dopředu a tímto se ochudíte o možnost nákupu modernějších, lepších a úspornějších vozdiel.
Ověřený, lokální dodavatel má vždycky v soutěži výhodu sám o sobě. Proto opravdu nevídím důvod jej ještě dál zvýhodňovat na úkor kvality nakupovaných vozidel.
„to se dá řešit nákupem většího množství jednotek naráz“
Na což ovšem buď musíte mít sám, nebo aspoň musíte mít někoho, kdo Vám dá úvěr na dobrý úrok.
ČD mají oproti soukromníkům dobrý rating, takže jako firma s financováním problem nemají. Hledáte problem tam, kde není.
Problém je pouze a jenom v nestandardním vypisování VŘ, které cílí na jednoho konkrétního výrobce, což do jisté miry znemožňuje možnost nákupu toho nejlepšího, co se na trhu objeví.
„takže jako firma s financováním problem nemají. Hledáte problem tam, kde není.“
To není pravda.ČD si nemůže nakupovat a zadlužovat se jak hrdlo ráčí.Např.Žaluda byl z toho důvodu odvolán a místo 16 RailJetu ČD koupily jen 7.Vidíte to velmi naivně.
Nemůže se zadlužovat jak hrdlo ráčí opravdu nemůže, ale nic jim nebrání rozumně investovat do moderního vozového parku. Ono když se nasadí moderní lehká jednotka místo stare žravé lokomotivy a dvou vagónu, tak se ta investice vrací poměrně rychle.
Ohledně Railjetu. Tam bylo zadlužení jako záminka. Mít 15 stejných jednotek na rameno jedním směrem bylo naprostým logickým krokem. Po nasazení Railjetů zájem výrazně předčil očekávání a investice by se rovněž vrátila rychle. Po změně vlády byl ale tehdy lobbing jednoho nejmenovaného dopravce až příliš silný.
„Nemůže se zadlužovat jak hrdlo ráčí opravdu nemůže, ale nic jim nebrání rozumně investovat do moderního vozového parku.“
Takže znovu: na což ovšem buď musíte mít sám, nebo aspoň musíte mít někoho, kdo Vám dá úvěr na dobrý úrok – a na to, aby ve velmi krátké době nahradily stovky vozů novými, ČD ani „stát“ jako jejich zřizovatel vlastní finance ani „sponzorující“ banku zjevně nemají.
Tím ale rozhodně nechci hájit, jak ČD „zaspaly“ – měly se začít snažit mnohem dřív a intenzivněji.
5 soutěží rozhodně nikdo rozumný nevypíše v krátkém časovém období. Teď ČD mají/měly několik soutěží – HV, netrakční jednotky, osobní vozy, regio elektrika+diesel. Neexistuje důvod, proč by libovolnou ze soutěží měl někdo dělit na 5 částí. Buď rámcové smlouvy nebo opce zajistí možnost odběru dalších kusů ještě po několik let. V tom mají ČD výhodu a zdá se, že se ji teď chystají aspoň částečně využít, byť jsme viděli kolik vozů má v jedné smlouvě ÖBB.
Tak si prosim prectete zakon o verejnych zakazkach a uvidete ze tohle pri dusevni zpusobilosti zadavatele a dodrzeni zakona k tomu mic dojit nemuze.
Je někde, jak dopadlo včerejší jednání rady ousteckýho kraje?
Díky předem.
Je
A jsme u toho, co jsem psal včera. S těmito postupy nemá nikdy šanci státní dopravce konkurovat soukromníkovi! To je odpověď pro ty, co budou soustavně hájit soukromé dopravce a kritizovat ty státní. Kdyby soukromí dopravci měli stejné podmínky, tak by se jim tak nedařilo.
Prosím vás a co brání ČD vypsat tendr tak, aby se nebyly podmínky diskriminační? Zejména aby bylo na dodání dostatek času, který je v oboru běžný a aby se ve specifikaci neobjevovaly nesmyslné požadavky vyhovující jenom jednomu konkrétnímu výrobci? Aby byla zakázka vypsaná na rozumný počet kusů apod. Naopak státní, velký dopravce má oproti soukromníkům pořád obrovské a často naprosto klíčové výhody jako je snadnější přístup k financování, zázemí dep, know how apod. ČD ale bohužel tuto výhody neumí příliš používat k opravdovým inovacím vozového parku jenom pro to, aby zakázky získal jeden konkrétní výrobce. Což je pro celý obor… Číst vice »
Představte si situaci, že Vás manželka pošle pro šunkový salám, přijdete do řeznictví, a aby jste nikoho nediskriminoval tak odejdete s Poličanem. Salám jako salám, hlavně že nebyl nikdo diskriminován. Jsem zvědavý co řeknete doma.
S takovým srovnáním jste trochu mimo. Není problém specifikovat požadavky na vlak. Běžně jich bývají stovky. Ale je problém zvýhodňovat některé účastníky nějakým specifickým požadavkem. Když už jste u té šunky. není problém specifikovat šunku, s určitým podílem určitého masa. Ale asi bude problém, když si vyspecifikujete průměr kolečka tak, aby mu vyhovoval pouze jeden výrobce.
Ale co když potřebuji přesně takhle velké kolečko, protože jsem včera vysoutěžil housky (kde jsem si průměr nijak nestanovil) a vyhrála houska s atypickým průměrem, kterému vyhovuje jen jeden výrobce salámu. Přece nebudu kupovat větší kolečka, která by mi čouhala ven.
A tady narážíme na jádro problemu. Zakázky jsou sice pod veřejným dohledem a pro laiky není vždy úplně jednoduché určit, co je ještě uprávněný požadavek a co už je mina pro ostatní účastníky VŘ. Proto tyhle spory často musí řešit ÚHOS, nebo soudy. Právnící Alstomu zřejmě vyhodnotili, že požadavky diskriminační jsou a proto podnět podali. Proto se ptejme, proč ČD zakázku vypsaly takto nestandardně. Fakt je ale ten, že na podobně veliké zakázky v zahraničí se do VŘ přihlásí běžně kolem 5ti renomovaných výrobců. U nás je to až na vyjímky jeden. Položte si sami otázku, čim to asi tak… Číst vice »
“ ČD ale bohužel tuto výhody neumí příliš používat k opravdovým inovacím vozového parku jenom pro to, aby zakázky získal jeden konkrétní výrobce.“
A nekecáte trochu?ČD má nová vozidla od Stadlera(840,841),Pesy(844),Alstomu(Pendolina),Siemensu(RailJety,Vectrony),Škody(380,Pantery,Ešusy).Cargo má Vectrony od Siemensu a bude mít Traxxy od Bombardieru.
Nová vozidla jsou, ale je jich zoufale málo. Vectrony, Traxxy, 380 – ok, ale to je otázka posledních let. Akorát za 20 380 mohlo být 40 Taurusů. Každopádně loko byly potřeba daleko drive. railjety – ok, akorát mohly být I na Budapěšť pendolina, Stadlery – ok Pesy – těžké, žravé vozidlo technicky na úrovni 90.let Ešusy – extrémně poruchové, předražené. trakčně značně poddimenzované vozidlo Pantery – nepatrný posun vpřed, ale pořád je to nepovedená kopie Desira od Siemensu, trakčně slabé, poruchové, hlučné. Za podobnou cenu lze pořídit mnohem lepší vozidlo. no a to je z jakž takž moderních vozidel všechno.… Číst vice »
Mohl být.Stejně,jako ČR mohla být na úrovni Švýcarska,mohli jsme vydělávat 3x více.Podle mě by mohl být stav někde jinde.
To je podobně naivní konstatování.
Já fakt nechci dalece filozofovat co by mohlo a nemohlo být. Jenom říkám, že takto vypisovaná VŘ jsou na hraně zákona a nemůžete mít nikomu za zlé, že do toho háže vidle. Dále tím chci říct, že takhle vypisovaná VŘ škodí všem – ČD, cestujícím a ve výsledku I domácímu průmyslu.
„Prosím vás a co brání ČD vypsat tendr ……“
A v tom je právě ten základní problém: ČD ten tendr vypsat musejí – a nemohou si koupit to, co by skutečně chtěli, ale buď jen to, co bude „vysoutěženo“, nebo nic.
Já fakt nevím, jak to mám ještě vysvětlit, ale transparentně vypsaný tendr NIJAK nebrání nákupu toho, co „dráhy chtějí“ koncepci, capacity, comfort, spolehlivost, výkon….. Akorát tam někteří chytrolíni nesmí propašovat některé miny, které záměrně eliminují konkurenci. Vám to možná tak nepřipadá, ale ono je to celkem podstatný detail, který rohoduje o poměrně velkých veřejných penězích.
Pokud se tam pravidelně něco takového objevuje, tak se nesmí divit, že jim do VŘ sem tam hodí někdo z konkurence vidle – jako drive Stadler, tak dneska Alstom.
No jo, ale co když budou zrovna potřebovat tu specifickou vlastnost? Je to podobné, jako když si budete vybírat srovnatelné BMW a Audi a vyberete si BMW jen proto, protože má navíc kožený lem rádia.
Pokud si to vyberete a koupíte pro sebe domů, nebo do firmy,je to vaše výsostné právo. Tady se ale jedná o veřejné prostředky a VŘ nesmí být dikriminační. Řešit oprávněnost požadavků není jednoduché,ale proto to řeší UHOS. Ono již legendární šířka dveří opravdu nezavání ničím jiným, než pokusem o eliminaci soutěžících. A ono ejhle,on se nám jako na potvoru přihlásil jenom jeden uchazeč. To je ale náhoda,co? Vtipné je akorát to, jak si inženýři z Plzně nadělali do vlastního hnízda, když těch 20cm na dveře jim ubírá místo pro sedačky a možná i kvůli tomu teď nejsou schopni svůj exkluzivní… Číst vice »
Opravdu potřebujete kožený lem rádia? Opravdu potřebujeme dveře u vlaků o 2 cm širší než v jiných zemích. A proč? To je právě ta past, aby výběrko vyhrál konkrétní výrobce L. Obvykle mnohem horší vozidlo za více peněz. Dopravce však ví co lze na trhu dostat a lze nastavit podmínky tak, aby na cenu uspěl nějaký ze současných top produktů na trhu. A tyto vlastnosti na základě reálných potřeb naspecifikovat lze.
Co se jim na tom nelíbí??? Vždyť rámcová smlouva je napsaná dobře.
Co se jim nelíbí? Asi přesně to, co je popsáno v článku. ČD poptávají vozidla s určitými specifiky, které pro výrobce znamenají určité náklady. Tyto náklady je pak potřeba rozpustit do určitého množství vozidel. Do jakého počtu vozdiel se ale mají tyto fixní náklady rozpočítat? do jednoho, pěti, nebo padesáti kusů? Můžete sice zakalkulovat do projektu poměrně vysoké riziko, ale to zase neúměrně prodraží cenu kusu. Spolu s velmi krátkou dodací lhůtou jsou tato kritéria zbytečně eliminují uchazeče o tuto zakázku a přesně to se zřejmě Alstomu nelíbí. Takto vypsaná zakázka v podstatě neumožňuje nabídnou v podstatě nic, kromě jednotek,… Číst vice »
Já zase nevím, kde vznikla ta zvrácená představ, že by se zákazník měl přizpůsobovat prodejci. To je jeden z největších problémů dneška. Každý výrobce vyrábí s tím že neví kolik toho prodá to je podnikatelské riziko a je pro všechny stejné.
Samozřejmě že pro dopravce je výhodné mít stejné jednotky a ne mít každou jednotku jinou, právě proto se to dnes řeší rámcovými smlouvami, kdy není jasné kolik se toho koupí.
Nezlobte se na mě, ale o výrobě vlaků opravdu nemáte nejmenší tušení. Vlaky nejsou auta, nebo autobusy, kde se vývoj rozpustí do velkých sérií. Je úplně neco jiného kalkulovat nějaké riziko v (deseti)tisícových sériích a v de facto kusové výrobě přesně na přání zákazníka s mnoha lokálními požadavky. Vlak se dovyvíjí, skládá a schvaluje přesně na přání zákazníka a fixní náklady na vývoj, náběh výroby a schválení tvoří na rozdíl od aut poměrně velkou část ceny vozidla. Proto je pro výrobce naprosto klíčové vědět nějaké minimální množství odebraných kusů. Jinak je riziko nepřiměřeně vysoké a vede tak akorát k neúměrnému… Číst vice »
Bývaly kdysi doby, kdy se výrobci sami iniciativně snažili ve svých konstrukčních kancelářích vyvíjet nová vozidla, protože jejich zaměstnanci i vedení firem věděli, co by jejich potenciálním zákazníkům mohlo vyhovovat, a sami je těm potenciálním zákazníkům nabízeli – dnes jsme, bohužel, někde úplně jinde (a můžete tipovat, kde) …
Tak to opravdu netuším, kde jste na takový blábol přišel. Všichni renomovaní výrobci maji vyvinuté platformy vozidel, které pak nabízí potenciálním zákazníkům.
Stadler má Flirty, Kissy, Bombardier má Talenty. Siemens Mirea, Velara atd. Zákazník má k dispozici obrovský výber, bohužel toho jaksi zatím nikdy nevyužil.
Nepochopil jste mě: zatímco dříve se výrobci zákazníkům často doslova „vnucovali“ sami, dnes musejí čekat na výběrová řízení, protože bez jejich provedení u nich „neprivátní“ firma nesmí stejně nic objednat – takže se ani nemusejí příliš snažit a mohou jen v pohodě čekat, až někdo vypíše „soutěž“, a pak jen napadat, že „soutěž“ byla vypsána špatně.
No vidím, že o VŘ v civilizované Evropě nemáte nejmenší tušení. Ve většině západních zemí probíhá o zakázky poměrně tuhý boj a rozhodně to není žádné „čekání na napadání“. Transparentní VŘ naopak umožní vybrat opravdu nejlepší technické řešení a výrobci zároveň dává záruku, že se peníze investované do vývoje take vrátí. To celé posunuje železniční průmysl dopředu. Proto jsou take západní vozidla na úplně jiné úrovni, než ty naše.
Já chápu jak ČD, tak i ty (stěžující si) výrobce. Všeobecně podle mne je problém rámcových smluv (bez pevně odebraného množství*) i v tom, že také může dojít k nákupu až ke konci smluvního období, kdy už velmi pravděpodobně budou ceny výroby jiné, což bude vždy problém pro výrobce, zvláště pokud budou náklady na výrobu vyšší. Naopak pokud by náklady mohly být nižší, tak zákazník si může vypsat nový tendr (a maličko upraví specifikaci aby se neřeklo). Výrobce také může riziko zvýšení nákladů již mít zahrnuté v nabídce, např. tím, že se cena za kus každým rokem zvýší o x%.… Číst vice »
Nápad možná dobrý, bohužel v reálu to tak nefunguje. Zákazník chce pevnou cenu za kus plus eventuelně inflační doložku.
A není to začarovaný kruh?
Zákazník neví,kolik vozidel bude potřebovat(kolik vyhraje výběrových řízení na dopravní obslužnost).
Když vyhraje výběrové řízení,nestačí vysoutěžit vozidla,protože se vždy někdo odvolá(český folklor u všech výběrových řízení).
K čemu mu budou vozidla,když žádnou soutěž nevyhraje?
K čemu mu budou vozidla v době,kdy i nejpomalejší výrobce dokáže vyrobit vozidla,ale objednavatel je chce dřív?
Ať žije kocourkov :-)))
A jsme u toho ! Vozidla nakoupí kraj, protože ví nejlépe co potřebuje. A jezdit s nimi bude vítěz krajské soutěže.
„Vozidla nakoupí kraj, protože ví nejlépe co potřebuje.“
Který kraj v ČR máte na mysli? Podle toho co vidím okolo sebe (a že se po ČR stále ještě pohybuji veřejnou dopravou docela dost), je to Vaše tvrzení hodně smělé – a hlavně to ještě je (a vždycky bude) „běh na dlouhou trať“ …
Třeba JMK? Soutež standardně běží. V tendru je minimálně 5 uchazečů, takže si dovedu představit, že nakoupí určitě lépe,než ČD.
Alstom at si políbí prde.
Spis CD at si polibi. CD ty vlaky potrebuji.