Chci předeslat, že obecně mám velký respekt pro projekťáky v DPP. Je tam dobrý tým zkušených lidí, hodně věcí se povedlo narovnat a napravit od divoké dekády Pavla Béma, a to často navzdory mnohdy blbé městské politice. Ale tady ten tendr mi bude asi navždy záhadou. Dneska víme, že DPP nemá dokumentaci a nejspíš neposkytne vítěznému dodavateli jednu 15T na rok na reverse engineering. Takže buď to dodavatel nějak nabastlí na samostatný vypínač a budeme rádi, nebo se požaduje hlubší integrace do vozidla, což logicky může jen Škodovka. Tak co tam proboha vymýšlí? Zapojení zahraničních subdodavatelů je snad úplně podružná… Číst vice »
Jak se tak dívám, tak tuto zakázku administrovala stejná advokátní kancelář z jednoho města piva, jako známou soutěž na 180 trolejbusů. Jen tak na okraj to tady poznamenávám.
Tohle je primarne o technickem a vecnem zadani , ne o pravnich podminkach. V odpovedich maji vyslovne zdurazneno neco, co je v technicke specifikaci jen mimochodem napsano v par slovech. A sice, ze akceptuji reseni zcela nezavisle na systemu rizeni tramvaje. Takze to klidne muze byt samostatna bedna s kabelem vedenym do ridice a tam daji ovladac. Jedine, co musi vyresit je napajeni.
Staré větrání a topení jde zapojit do nového řídícího systému a celé Škodovácké ovládání obejít. Tam je deset různých možností, jak to celé předělat.
Buďme ale rádi, že je to jen klima. Nechtěl bych na tom měnit třeba brzdy.
Pavel Dvořák
5 hodin
Kdy uz zacne DPP vypisovat zakazky tak, aby byly nediskriminacni, srozumitelne a zaroven tam pak nebyla citit arogance moci? Prectete si schvalne ty dotazy a uvidite, jak moc nesmyslu v tom zadani maji. Pokud bych mel firmu na montaz klimatizaci, tak bych asi chtel delat montach do tech vozidel idealne postupne v co nejkratsim case a na jednom miste. Tedy ze se urci kde se to bude delat, kolik casu je potreba na jednu tramvaj, kolik jich najednou muze DPP uvolnit a kolik jich muze byt najednou rozpracovano. Pak budu mit vyhrazeny tym lidi, kteri to budou delat. Jeden bude… Číst vice »
knedlo
6 hodin
Načo to divadlo, keď je jasné, že po to môžu spraviť jedine Schadewerke Pilsen?
Dzejejc
7 hodin
Dnes jsem si dal jízdu v 15T (uff) bez a tak je tato zpráva ještě smutnější.
Vyhlásili si tendr a a přišlo jim tam moc lidí s dotazy . Moc tomu nerozumím, ale podle vysvětlení formou ptydepe od mluvčího tohle vypadá, že jim snad přišly rovnou “ předtendrové žaloby “ 🙂
vojta.tydli
7 hodin
Twl to fakt neni možný. Tehdy jsem byl v povzdálí u toho, kdyz se to pokoušel zařídit Adam Scheinherr a výsledek byl jasný : NELZE to udělat jinde než u škodovky, která nepustí dokumentaci a ta to tak napálila, že jít do toho hodne smrdělo kriminálem.
Kdyz tohle vypsali, tak jsem obrazně řečeno mlátil hlavou do zdi, protože výsledek byl předem jasný .
U nás nemáme right to repair? Maximálně by mohla propadnout záruka, ale soudit se kvůli tomu…
Caprad
7 hodin
Tahle formální výběrka stojí tolik peněz a člověkohodin… Bezatk to nikdo jiný než Škodovka ve výsledku dělat nemůže. Nebo snad má DPP k tramvajím kompletní technickou dokumentaci?
A bude fungovat, když ve vagoně budou dva nepropojené verky měnící teplotu?
V zimě řidič na Škodováckém topení nastaví cílovou teplotu o stupeň víc než na klimatizaci => klimatizace se rozhodne chladit a obojí poběží naplno. A pokud bude mít teploměr umístěný jinde, může být i stejně nastavená teplota.
Ve svém 20 let starém autě taky mám dva nezávislé verky měnící teplotu – nastavitelné topení a klimatizaci zapínanou čudlíkem. Problém s tím není.
Topení jde v 15T pravděpodobně úplně vypnout. Pokud to samé půjde udělat s klimou, tak je jenom na řidiči, aby správně usoudil, který ze dvou systémů má zapnout.
Připadám si jako v Kocourkově…DPP má dodat Praze až 200 ks Škoda model 52.Je tak složité výrobci, říct, že poskytne dokumentaci, když ne nových tramvaji se koupi jen nutné minimum a zbytek ať si naloží do octa. A z technického pohledu. Je ta dokumentace opravdu třeba? DPP má svoje opravárenské dílny. Tramvaje lze vybavit autonomními klimatizace mi, které vůbec nemusí ovládat řidič. Zapínat se můžou automaticky na teplotní čidlo. Nutné je jenom vyřešit napájení, jištění, a menší technické záležitosti. Není to raketa ani dopravní letadlo…
František
7 hodin
Ještě, že máme radního pro dopravu, jinak by to dopadlo třeba jako tender na dostavbu metra
Tyhle tramvaje mají relativně velkou světlou výšku v interiéru, asi by mohlo jít snížit ten středový podhled a schovat pod něj na stranách, kde jsou výdechy vzduchu, chladící trámec. Problém by asi byl kde na střeše umístit výměníky chladiva a cena na míru vyrobených chladících trámců.
Tak se nám to rýsuje další nová pohádka něco jako železniční most. Nebylo by jednodušší všechny tramvaje někam prodat a koupit víc těch nových?
Martin
9 hodin
Nebylo by lepsi je prodat s koupit jine ojete ze zahranici?
Nebo alespon pulku, aby to nebylo takove mnozstvi?
Chyba se uz stala a je proste nutne to resit, jezdit v tramvajich bez klimy v lete je fakt peklo…
Nebo proste vypsat modernizaci komplet a osadit jinou technologii… uz neco najeteho maji…
Vim, ze smluvne je to spatne, ale dpp ma pravni oddeleni a muze neco vykouzlit.
15T nejsou zdaleka takovej zázrak, jak byly při koupi prezentovány, ale to neznamená, že nejsou (snad s výjimkou prvních jednotek kusů 52T) zdaleka to nejlepší, co v Praze jezdí.
Na vyřazení je před nimi ve frontě fůra T3 včetně Wan, 14T, Kačen … z čehož nic klimu nemá a mít nebude.
Samozrejme, ja nemluvim o vyrazeni, ale o prodeji. Mate samozrejme provdu, v Praze je spousta jinych souprav k vyrazeni,.. nicmene ani 52T ac je to to nejlepsi od skody neni zrovna zazrak, oproti 15T ma hlucnejsi pohon, ale kvalitnejsi konstrukci… navic dva neotocne podvozky… uvidime co s tim udela cas, hluk pohonu je napadne podobny 14T.
Nebyla by ztráta a nutnost pořizovat další odlišný typ venkoncem nákladnější, než pořízení klimatizací za (už patrně nesnížitelnou) cenu, za niž je nabízí Škoda? Kdyby byla podstata více než předpis…
Pokud by se předpokládaná cena potvrdila, tak se to jako snížení oproti roku 2018 – s ohledem na inflaci – dá brát, a ne úplně malé. Kéž by se povedlo to dotáhnout.
Proč by se relativně nových tramvají měly zbavovat? Tramvaje mají své mouchy, ale celkově jsou spíše povedené a dnes tvoří páteř pražské tramvajové dopravy.
Spíš nechápu, proč se to už v době tendru nezadalo s klimatizací, zas tak dávno to není, aby to již nebyl standart.
Neni to uplne pravda, vetsina mest i Riga nakupovala ve standardu tramvaje s klimou, celoevropsky to byl standard a v Praze se po tom volalo take… jenze bylo rozhodnuto o tom, ze se koupi bez klimy a jeste za velmi nevyhodnych podminek pro DPP… Rekl bych, ze i tehdy jina mesta v CR pozadovala klimu? Pak se hledali vymluvy, proc to neslo, jako ze tramvaje spatne brzdi, cena, a ze to neni potreba, a zdravotni duvody… ty clanky tu urcite byly napsany… No a tramvaje maji cca 20 let a klidne tu beaz klimy muzou byt dalsich 20 let a… Číst vice »
A kde maj něco moderního s klimou, co se bude vyřazovat? To nejsou auta bohužel. Je to celkem i DPP na míru (včetně absence klimy, lol). Jediná možnost je vyrobit nové a to stejně taky trvá. Navíc komu to prodat, na severní pól? Všude jinde vás vykopnou právě bez té klimy 😀
Myslím, že by asi bylo účelnější šetřit penízky a dát je na nové. A ty staré nechat jezdit tak, jak jsou. Myslím, že nevydrží tak dlouho jako T3 a kdyby ano, tak se po čase dostanou do Brna nebo do Liberce.
Chci předeslat, že obecně mám velký respekt pro projekťáky v DPP. Je tam dobrý tým zkušených lidí, hodně věcí se povedlo narovnat a napravit od divoké dekády Pavla Béma, a to často navzdory mnohdy blbé městské politice. Ale tady ten tendr mi bude asi navždy záhadou. Dneska víme, že DPP nemá dokumentaci a nejspíš neposkytne vítěznému dodavateli jednu 15T na rok na reverse engineering. Takže buď to dodavatel nějak nabastlí na samostatný vypínač a budeme rádi, nebo se požaduje hlubší integrace do vozidla, což logicky může jen Škodovka. Tak co tam proboha vymýšlí? Zapojení zahraničních subdodavatelů je snad úplně podružná… Číst vice »
Jak se tak dívám, tak tuto zakázku administrovala stejná advokátní kancelář z jednoho města piva, jako známou soutěž na 180 trolejbusů. Jen tak na okraj to tady poznamenávám.
Tohle je primarne o technickem a vecnem zadani , ne o pravnich podminkach. V odpovedich maji vyslovne zdurazneno neco, co je v technicke specifikaci jen mimochodem napsano v par slovech. A sice, ze akceptuji reseni zcela nezavisle na systemu rizeni tramvaje. Takze to klidne muze byt samostatna bedna s kabelem vedenym do ridice a tam daji ovladac. Jedine, co musi vyresit je napajeni.
Klimatizace se tam dá imho opravdu dobastlit i bez nutnosti zasahovat do nadřazeného řízení. I kdyby to znamenalo, že se vyškube původní topení.
A i to se může firmě mimo Škodu vyplatit, protože ta si beztak napálí nějakou naprosto nesmyslnou cenu.
Staré větrání a topení jde zapojit do nového řídícího systému a celé Škodovácké ovládání obejít. Tam je deset různých možností, jak to celé předělat.
Buďme ale rádi, že je to jen klima. Nechtěl bych na tom měnit třeba brzdy.
Kdy uz zacne DPP vypisovat zakazky tak, aby byly nediskriminacni, srozumitelne a zaroven tam pak nebyla citit arogance moci? Prectete si schvalne ty dotazy a uvidite, jak moc nesmyslu v tom zadani maji. Pokud bych mel firmu na montaz klimatizaci, tak bych asi chtel delat montach do tech vozidel idealne postupne v co nejkratsim case a na jednom miste. Tedy ze se urci kde se to bude delat, kolik casu je potreba na jednu tramvaj, kolik jich najednou muze DPP uvolnit a kolik jich muze byt najednou rozpracovano. Pak budu mit vyhrazeny tym lidi, kteri to budou delat. Jeden bude… Číst vice »
Načo to divadlo, keď je jasné, že po to môžu spraviť jedine Schadewerke Pilsen?
Dnes jsem si dal jízdu v 15T (uff) bez a tak je tato zpráva ještě smutnější.
Blíží se podzim, to je ta veselejší zpráva…😆
Vyhlásili si tendr a a přišlo jim tam moc lidí s dotazy . Moc tomu nerozumím, ale podle vysvětlení formou ptydepe od mluvčího tohle vypadá, že jim snad přišly rovnou “ předtendrové žaloby “ 🙂
Twl to fakt neni možný. Tehdy jsem byl v povzdálí u toho, kdyz se to pokoušel zařídit Adam Scheinherr a výsledek byl jasný : NELZE to udělat jinde než u škodovky, která nepustí dokumentaci a ta to tak napálila, že jít do toho hodne smrdělo kriminálem.
Kdyz tohle vypsali, tak jsem obrazně řečeno mlátil hlavou do zdi, protože výsledek byl předem jasný .
U nás nemáme right to repair? Maximálně by mohla propadnout záruka, ale soudit se kvůli tomu…
Tahle formální výběrka stojí tolik peněz a člověkohodin… Bezatk to nikdo jiný než Škodovka ve výsledku dělat nemůže. Nebo snad má DPP k tramvajím kompletní technickou dokumentaci?
Na to nepotřebuje kompletní technickou dokumentaci
A bude fungovat, když ve vagoně budou dva nepropojené verky měnící teplotu?
V zimě řidič na Škodováckém topení nastaví cílovou teplotu o stupeň víc než na klimatizaci => klimatizace se rozhodne chladit a obojí poběží naplno. A pokud bude mít teploměr umístěný jinde, může být i stejně nastavená teplota.
To je právě smyslem té zakázky to vymyslet, a DPP do toho zapojení záměrně nemluví (jen řekl, že to má správně chladit a topit).
Ve svém 20 let starém autě taky mám dva nezávislé verky měnící teplotu – nastavitelné topení a klimatizaci zapínanou čudlíkem. Problém s tím není.
Topení jde v 15T pravděpodobně úplně vypnout. Pokud to samé půjde udělat s klimou, tak je jenom na řidiči, aby správně usoudil, který ze dvou systémů má zapnout.
Připadám si jako v Kocourkově…DPP má dodat Praze až 200 ks Škoda model 52.Je tak složité výrobci, říct, že poskytne dokumentaci, když ne nových tramvaji se koupi jen nutné minimum a zbytek ať si naloží do octa. A z technického pohledu. Je ta dokumentace opravdu třeba? DPP má svoje opravárenské dílny. Tramvaje lze vybavit autonomními klimatizace mi, které vůbec nemusí ovládat řidič. Zapínat se můžou automaticky na teplotní čidlo. Nutné je jenom vyřešit napájení, jištění, a menší technické záležitosti. Není to raketa ani dopravní letadlo…
Ještě, že máme radního pro dopravu, jinak by to dopadlo třeba jako tender na dostavbu metra
http://www.smrdime.cz
Tyhle tramvaje mají relativně velkou světlou výšku v interiéru, asi by mohlo jít snížit ten středový podhled a schovat pod něj na stranách, kde jsou výdechy vzduchu, chladící trámec. Problém by asi byl kde na střeše umístit výměníky chladiva a cena na míru vyrobených chladících trámců.
Nešlo… na možný počet cestujících musí mít tramvaj nějaký vnitřní objem vzduchu. Např. na 10 cestujících 1m3.
Stačí si půjčit 15T s klimatizací a obšlehnout.
Typický pražský příběh……
Tak se nám to rýsuje další nová pohádka něco jako železniční most. Nebylo by jednodušší všechny tramvaje někam prodat a koupit víc těch nových?
Nebylo by lepsi je prodat s koupit jine ojete ze zahranici?
Nebo alespon pulku, aby to nebylo takove mnozstvi?
Chyba se uz stala a je proste nutne to resit, jezdit v tramvajich bez klimy v lete je fakt peklo…
Nebo proste vypsat modernizaci komplet a osadit jinou technologii… uz neco najeteho maji…
Vim, ze smluvne je to spatne, ale dpp ma pravni oddeleni a muze neco vykouzlit.
15T nejsou zdaleka takovej zázrak, jak byly při koupi prezentovány, ale to neznamená, že nejsou (snad s výjimkou prvních jednotek kusů 52T) zdaleka to nejlepší, co v Praze jezdí.
Na vyřazení je před nimi ve frontě fůra T3 včetně Wan, 14T, Kačen … z čehož nic klimu nemá a mít nebude.
Samozrejme, ja nemluvim o vyrazeni, ale o prodeji. Mate samozrejme provdu, v Praze je spousta jinych souprav k vyrazeni,.. nicmene ani 52T ac je to to nejlepsi od skody neni zrovna zazrak, oproti 15T ma hlucnejsi pohon, ale kvalitnejsi konstrukci… navic dva neotocne podvozky… uvidime co s tim udela cas, hluk pohonu je napadne podobny 14T.
Nebyla by ztráta a nutnost pořizovat další odlišný typ venkoncem nákladnější, než pořízení klimatizací za (už patrně nesnížitelnou) cenu, za niž je nabízí Škoda? Kdyby byla podstata více než předpis…
Pokud by se předpokládaná cena potvrdila, tak se to jako snížení oproti roku 2018 – s ohledem na inflaci – dá brát, a ne úplně malé. Kéž by se povedlo to dotáhnout.
Proč by se relativně nových tramvají měly zbavovat? Tramvaje mají své mouchy, ale celkově jsou spíše povedené a dnes tvoří páteř pražské tramvajové dopravy.
Spíš nechápu, proč se to už v době tendru nezadalo s klimatizací, zas tak dávno to není, aby to již nebyl standart.
Rok 2005 je už dávno a v té době to v ČR bohužel standart nebyl.
Neni to uplne pravda, vetsina mest i Riga nakupovala ve standardu tramvaje s klimou, celoevropsky to byl standard a v Praze se po tom volalo take… jenze bylo rozhodnuto o tom, ze se koupi bez klimy a jeste za velmi nevyhodnych podminek pro DPP… Rekl bych, ze i tehdy jina mesta v CR pozadovala klimu? Pak se hledali vymluvy, proc to neslo, jako ze tramvaje spatne brzdi, cena, a ze to neni potreba, a zdravotni duvody… ty clanky tu urcite byly napsany… No a tramvaje maji cca 20 let a klidne tu beaz klimy muzou byt dalsich 20 let a… Číst vice »
A kde maj něco moderního s klimou, co se bude vyřazovat? To nejsou auta bohužel. Je to celkem i DPP na míru (včetně absence klimy, lol). Jediná možnost je vyrobit nové a to stejně taky trvá. Navíc komu to prodat, na severní pól? Všude jinde vás vykopnou právě bez té klimy 😀
Třeba v Rize? Tam se určitě bez klimatizace obejdou. Akorát jich asi nepotřebují 120 a… oops, ty stávající AC pro cestující mají taky. Zase nic.
Paradoxne Riga je ma klimatizovane…
Riga nie je zapadák, tam majú v hlave viac rozumu ako my tu v CZ a SK,,,
Dar Kievu? Ještě by mohli přihodit ty s designem od Porsche
Co tam poslat radši všechny T3 a wany a podobné? Tohle je možná v současné verzi horkovzdušná trouba, ale furt novější než historické výrobky ČKD.
Myslím, že by asi bylo účelnější šetřit penízky a dát je na nové. A ty staré nechat jezdit tak, jak jsou. Myslím, že nevydrží tak dlouho jako T3 a kdyby ano, tak se po čase dostanou do Brna nebo do Liberce.
Vzhledem ke kvalite vedeni DPP a zejmena ke schopnostem jeho nadrizenych neni bohuzel i takhle hloupe „reseni“ na ukor cestujicich uplne vyloucene.
Takže řešení problému se protáhne na 12 let.
12? To je pohoda