egoe-plus
Doprava ve městě Informační technologie Metro

DPP začal u vstupu do metra zobrazovat čas do příjezdu vlaku

Nové informační obrazovky v metru. Pramen: DPP
Nové informační obrazovky v metru. Pramen: DPP

Dopravní podnik hl. m. Prahy zavedl v pátek v metru novinku. V pěti stanicích spustil monitory, které zobrazují čas do příjezdu dvou nejbližších souprav z obou směrů. Obrazovky visí u vstupu do placeného prostoru ve stanicích Florenc B, Chodov, Kobylisy, Staroměstská a Zličín.

Systém přitom počítá i s dobou, kterou běžný dospělý cestující potřebuje na to, aby se dostal od vchodu na nástupiště. Zobrazuje proto pouze příjezdy, které má pasažér vstupující do metra šanci stihnout. DPP zatím mluví o pilotní provozu, který potrvá šest měsíců. Poté by se měly obrazovky rozšířit i do dalších stanic.

„Chceme, aby cesta pražskou MHD byla co nejplynulejší, nejkomfortnější, ale také bezpečná a bez zbytečného běhání po eskalátorech či schodech ve stanicích metra. Zobrazování příjezdů nejbližších souprav ve vybraných stanicích metra je jedním z projektů v rámci smart city, na který v lednu 2020 navážeme zobrazováním skutečných příjezdů autobusů DPP do jednotlivých zastávek,“ uvedl náměstek primátora pro dopravu a předseda dozorčí rady DPP Adam Scheinherr.

Nové monitory mohou zobrazovat také další provozní informace, jako je například omezení nebo přerušení provozu metra či jiná upozornění a užitečné údaje pro cestující.

tagy
69 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Přemek

Zkušební provoz. Co bude následovat? Mělo by následovat vyhodnocení a náhrada časomíry počítáné od okamžiku odjezdu na nejvytíženějších, následně na všech stanicích.

bohyn

Šlo by to česky?

Eduard

Skvělá věc. Ještě, aby něco podobného bylo na semaforech pro auta, aby se hned vědělo kolik času zbývá do změny barvy světla. Tak by se hned v Praze žilo o dost lépe.

Jen tak

v cem?

Eduard

V tom, že víte kdy Vám naskočí zelená nebo červená. Můžete se podle toho připravit a díky tomu je doprava mnohem plynulejší. Klasická situace naskočí zelená a než se auta rozjedou, tak je tam červená na kterou mnohdy projede nějaké to auto.

Leinad

Vím za jak dlouho bude zelená => můžu jet tak pomalu aby mi vyšlo spuštění zelené zrovna když jsem na stopčáře. (Samozřejmě pokud to auto umí, nebudu prokluzovat spojku)

Eduard

Tak to jste opravdu dobrej. Já se musím dívat na semafor a vždy čekám kdy padne zelená a mnohdy se mi stalo, že jsem tak dlouho čekal, že jsem už nedával pozor a docela dlouho mi pak trvalo než jsem se rozjel. Taky se mi mnohokrát stalo, že jsem přijíždel ke křižovatce kde byla zelená a najednou tam blikla červená, takže jsem měl co dělat, abych to ubrzdil. Ono by dost pomohlo, kdyby změna červené či zelené byla signalizována blikáním.

Martin

To by me zajimalo jak to bude vypadat, kdyz na tabuli budou 3min. a najednou naskoci 5min., lidi si to spoctou a budou behat po schodech a vrazet do lidi, kdyz vedi, ze pri 4min. na ceduli stihnou v behu jeste predchozi vlak…
To uz bych radeji, aby zobrazoval interval nez cas do odjezdu…
Hlavne jak ma clovek stihnout vlak, kdyz se do stanice navali dav lidi z autobusu a radi se jen do jedny rady, coz neskutecne zdrzuje…

Přemek

Poschodech běhám tak, abych do nikoho nevrážel a používím kouzelné slovo „dovolíte?“ nebo „pardon“. Kolik nás takových je?

Martin

Behani je zakazano a chuze je povolena pokud nejsou zaplneny schody,… nevim, casto do me nekdo strci, nehlede kdyz vedle me stoji decko, pak se o par sekund dole sejdem…
I drobne postrceni nebo uhybani muze byt nebezpecne, kdyz je to starsi clovek nedo ne muze zachytit odev… pokud nekdo jde a je prostor rad dovolim, pokud neni misto je to neprijemne…

Tomáš Záruba

No tak teď ještě na ty příjezdové zastávky tramvají/autobusů resp. u „vchodu do vestibulu“ a bude to k něčemu dobrý. Konkrétně na Chodově je v místě těch displejů už vidět na nástupiště, většinu pochodového cvičení má přestupující (zejm. od 135, 177) za sebou, tam už ukončit „preventivní spěch“ lze i jen podle sluchu/pohledu.

Martin

Tak na Chodove by to chtelo alespon informacni cedule k zastavkam, tam najit schodiste na zastavku je jen pro znale mistnich pomeru…

Kopr51

Trochu mi to zasmrádá Římskou říší, kde měřítkem byli zdraví dospělí.

Přemek

A to není zveřeněno, co v podání DPP znamená „zdravý dospělý“. Já se např. běžně pochybuji rychlostí chůze 6 km/h a schody sbíhám a do schodů chodím. Je nás takových 50+ jako šafránu…

bohyn

A invalidy to znevýhodňuje jak? Jako že když kripl na vozíku zařadí čtyřku a bude na peróně za minutu, tak tímto bude ochuzen o informaci?

Paja

Koukám DPP se rozhodl dramaticky modernizovat. Jsem zvědav, jestli se taky někdy v soupravě metra dozvíme kolik je hodin. Nebo jestli to je až příliš ambiciozní myšlenka.

Jen tak

k cemu je takova informace dulezita?

A.R.

K cemu jsou teda hodiny v autobusech a tramvajich?

Jen tak

vim ja? v dobe, kdy kazdy ma hodinky / mobil…

Martin

Treba proto, aby kazdou chvili nemusel ten mobil vytahovat,…

Paja

Pro mě třeba v tom, jestli stíhám přestup, vlak nebo třeba kdy někam dojedu.

súdružka Kolesárová

naramkove hodinky, telefon,…
to by se asi musel menit display u souprav, pac na ten soucasny se to nevejde. Nebo by se musel stridat s dalsi stanici (to je dle mne uzitecneji informace, v tunelu nepoznam, kde jsem)

Martin

…i v autobusech jsou dvouradkove displaye, dnes uz lcd monitory… i obycejny panel s hodinami neni k zahozeni…
Vubec dnes neni problem zobrazovat i navazne linky povrchove dopravy,…
Mj., nechapu, ze je jeste nevymenili za ty soucasne displaye…

Paja

Tak určitě. Ostatně proč se pak má zobrazovat další zastávka? Může mít člověk vytisklej jízdní řád nebo má mobil. Třeba v Brně ještě neví, že existujou hodinky a mobily a tak tam čas zobrazujou VŠECHNY panely, ne že je čas jen na kabině řidiče, takže u kloubovýho busu nebo tramvaje člověk vidí stejně kulový. I když tady se díky nahrazování novými vozidly taky už blýská na lepší časy.

nejradši to mám ob schod

Dokud nebudou svoji rychlost sbíhání schodů upravovat podle displeje úplně všichni, tak jsou to jenom vyhozené peníze. A to se nikdy nestane, protože ráno se běží podle toho, kolik toho prostě zvládne ten přede mnou a odpo už je to jedno. A poslední metro zase jezdí podle jízdního řádu, takže to už se dá předvídat. Možná tak u posledního metra při přestupech, když se třeba vybíhá Můstek, Florenc nebo Muzeum nahoru, tam by určitý mezičas objektivně pomohl…

Radek Janata

I kdybych ten displej viděl jen já, tak se to vyplatí. Prostě nepoběžím, když to není třeba, ale budu v klidu stát.

Jakub

Já to chápu tak, že tam uvidíte jen ty vlaky, které stihnete, když budete v klidu stát.

Slávek

Na tomhle principu už nějakou dobu funguje mobilní aplikace Metroji. Ukazuje čas do odjezdu metra ve vybraných stanicích a také jestli má smysl dané metro dobíhat.

Jakub

Ale musíte vyndávat mobil a také tu aplikaci mít.

Radek Janata

A odkud má ta aplikace data? On je někde veřejný zdroj?

ngthrn

Tak existuje veřejný zdroj jízdních řádů: http://opendata.praha.eu/dataset/dpp-jizdni-rady

Živá data ne, ale metro obvykle jezdí na čas.

Martin1

Jednoznačně praktická věc.

babilon

Mně naopak přijde poměrně k ničemu. V podstatě mi jenom říká, jak dlouho budu čekat na metro. Už mi neřekne, že když přidám do kroku, tak stihnu předchozí soupravu.

Jen tak

tak to snad poznas sam, jestli stihnes tu nejblizsi, nebo tu dalsi?

a v casech, kdy je interval delsi, to ma smysl dvojnasobny.

babilon

Jenže na displeji bude jen čas k další soupravě. Musím znát interval, abych to mohl odečíst.

Jen tak

tak ja nevím … ja na tom monitoru na obrázku vidím dvě další soupravy.

a i kdyby – nechápu. stačí přece ta nejbližší – a tu buď stihneš, nebo nestihneš.

Kopr51

Praktická ano, ale musí být univerzální. Tzn. ne aby byl v každé stanici odpočítávaný čas korigovaný dobou ujití vzdálenosti od umístění informace k nástupišti jiný. Ta jakási autory nastavená střední doba zdravého dospělého člověka je sama o sobě proměnná: zdravý dospělý člověk zvolní, když je času habaděj a naopak zrychlí, když je namále. Snad to přidávání času má význam ve stanicích s eskalátory a to ještě, že hned u vchodu je tabule, hned u ní eskalátor a hned na konci eskalátoru nástupiště. I tak by oprávněnost vkládaného času platila za předpokladu, že cestující na eskalátoru stojí. To jak vědí všichni… Číst vice »

Jen tak

jaky predsazeny cas? vzdyt tomproste zobrazuje, za jak dlouho jede souprava, nikdo ten cas nekoriguje.

jen to max nezobrazi prinezd, ktery nestihnes.

Kopr51

Doba, kterou běžný dospělý cestující potřebuje na to, aby se dostal od vchodu na nástupiště je vágní pojem. Podle mne je to blbost to do odpočítávání zakomponovat. Prostě nechť je tam jen čas odjezdu od peronu.

Kopr51

oprava: zbývající čas odjezdu

Tumcas

To právě nejde, lidi budou dobíhat a zabijou se na eskalátorech

nejradši to mám ob schod

Ale no tak, nefantazírujte. Pražské metro za dobu svého provozu přepravilo cca 7,2 MILIARDY cestujících.
Kolik z nich se za 45 let zabilo na eskalátorech? … povězte nám to, prosím, buďte tak laskav :)!

ngthrn

To budou stejně. Když budou displeje ukazovat adekvátní informace, aspoň nebudou běhat, pokud to nemá cenu. Ale v aktuální konfiguraci se z displeje nepozná, jestli se dá metro doběhnout, nebo ne, takže stejně bude třeba běhat preventivně.

Beobachter

No vždyť to ukazuje za jak dlouho to odjede od peronu. Jenom to neukazuje vlaky co už nejde od té tabule normálně stihnout.

Kuba

Normálně je hodně relativní pojem. To znamená, když budu na eskalátorech stát? Nebo když půjdu? Každý ale chodí jinak rychle.

Beobachter

Normálně není relativní, ale statistický pojem.

bohyn

Malá nápověda pro ty méně ostré, nechci říci tupé: dle DPP se má na schodech stát.

súdružka Kolesárová

Jestli to spravne chapu, ukazuji tedy skutecny prijezd soupravy, nikoli dle JŘ, nebo se pletu (neni v clanku zmineno)?
„na který v lednu 2020 navážeme zobrazováním skutečných příjezdů autobusů DPP do jednotlivých zastávek“ OK, bylo by mozne toto dostat i do IDOSu pro busy tramvaje DPP, tak jako tomu je u busu jinych dopravcu PID?

Jackub

K čemu v tomto případě pilotní provoz??! Rovnou nainstalovat všude!

Octupus

To by byl pro Prahu prilis vysoký skok…

Kopr51

Souhlasím! Prý „západ“ doženeme někdy až tak za 50 let. Prý…

Jen tak

no proto, aby kdyz se objevi nejaka moucha, nekteri vsevedove zacali vykrikovat, ze se to melo otestovat 🙂

Hanzi

Skutečně užitečná věc. Hlavně v ranních špičkách když davy ,,inteligentu,, běží po schodech dolů, rozervavaji dveře právě odjizdejiciho vlaku a mají celý den zkažený tím že museli jet o 2 min pozdějším vlakem. Co by asi tak tato ,,uspechana inteligence,, dělala na vesnici kde je třeba být na zastávce tak 10 min předem, jinak hrozí další jízda tak za dve hodiny.

jkt

Chcipli bychom tam hlady, pochopitelne.

Kuba

Pokud ta „doba, kterou běžný dospělý cestující potřebuje na to, aby se dostal od vchodu na nástupiště“ bude nastavena podobně, jako přestupní doby v IDOSu (např. Nemocnice Motol z busu na metro 5 minut, i když se dá přestoupit za minutu), tak to bude úplně k ničemu.

Marťas

Z autobusu na metro za minutu? Víte, IDOS nepočítá s tím, že budete běžet po dvou schodištích a taky nepočítá s tím, že to tam znáte a víte přesně kudy jít.

Paja

No právě že s tím nepočítá. Zatímco přestup třeba mezi lanovkou a tramvají má IDOS značně optimistický (kromě toho že tam léta měli nereálnou dobu jízdy lanovky) tal třeba přestupy v metru jsem vždycky stihnul dřív než si myslel IDOS, pak vyjdou jinak přípoje a tak nějak je pak IDOS na MHD v Praze napůl k ničemu.

Marťas

Vždyť píšu, že IDOS nepočítá s tím, že cestující při přestupu atakuje světový rekord ve sprintu. Taky nepočítá s tím, že mínusáři přeběhnou frekventovanou silnici mimo přechod pro chodce. I já většinou stihnu přestoupit rychleji, ale i tak jsem za IDOS rád.

Vít Jůza

IDOS je na MHD v Praze napůl k ničemu už vzhledem k míře a přesnosti dodržování jízdních řádů …. aneb člověk najde, jak asi se dá jet, ale musí pracovat i s teorií pravděpodobnosti.

Marek Turnovec

No ono taky záleží, ve kterém směru přestupujete. Zrovna v tom Motole je docela rozdíl, jestli přijedete autobusem od Vypichu a přejdete celkem plynule na nástupiště metra ve směru do centra, kde v cestě ani nemáte žádné schody – a něco jiného je, když třeba přijedete metrem, musíte se dostat přes dost úzké a někdy dost nacpané schodiště a jdete na autobus směrem na Vypich. Jo, taky můžete přes přechod, ale na semaforu tam budete dost pravděpodobně taky čekat déle než minutu…

Kuba

Myslel jsem přestup z busu směr Vypich na metro. Podchodem to nemůže trvat déle než 2 minuty, těch 5 minut je snad pro případ, že člověk za mokra uklouzne na té kluzké podlaze a zbytek cesty bude kulhat.

Jen tak

ne kazdy tam beha sprintem 🙂

Kuba W

No že to někoho napadlo. to si vždycky říkám když jdu na Kačerově po schodech !!! dolů kdy to asi pojede a pak mě tam málem shodí dav lidí co slyší přijíždět metro ale neví z které strany jede.
no a teď ještě ten výtah, děkuji

súdružka Kolesárová

to snad poznaji ne, kdyz tam pod nima rachta na tech vyhybkach, ze jede z Haju

Vít Jůza

Kolik tak cestujících bude tak na stanici Zličín zajímat příjezd z obou směrů? Mě by zajímal odjezd v jednom.

XXXD

Třeba si někdo bude chtít udělat exkurzi do depa.

František Mrkus

Někdy ani ten příjezd z druhého směru nemá smysl, podle toho, jak dlouho vlak v té stanici stojí.

VíKo

Dobra vec. Bylo by divny, kdyby se neosvedcila.

Jen tak

nikdy nevis, co budou lidi na zaklade tech informaci delat 🙂