umbrellamobility
umbrellamobility
umbrellamobility
Doprava ve městě Informační technologie Tramvaje Zprávy

DPP testuje aplikaci, která upozorní na riziko srážky s tramvají

Symbol aplikace Pozor tramvaj! Pramen: DPP
Symbol aplikace Pozor tramvaj! Pramen: DPP
Aplikace je určena pro chodce i motoristy, dopravní podnik její užitečnost vyhodnotí v létě.

Dopravní podnik hl. m. Prahy začal tento týden testovat novou aplikaci, která je určena nepozorným účastníkům dopravy. Aplikace je upozorní na hrozící srážku s blížící se tramvají. Novinku vyvinula firma Safe Public Transport.

Aplikace „Pozor tramvaj!“ se zkouší na třech páteřních linkách (9, 11, 22), kde je celkem 97 tramvají nově vybaveno vysílacím zařízením. To komunikuje s aplikací v telefonech za pomoci technologie Bluetooth. Testování bude probíhat do konce letošního června.

Aplikace je k dispozici v App Store nebo Google Play. Při jejím využívání si lze vybrat ze dvou základních režimů: „při používání telefonu“, který je nastaven jako výchozí, a „plná verze/dětský režim“. V prvním případě dostane uživatel upozornění na nebezpečí, pouze pokud telefon zrovna používá.

Varování (mimo jiné v podobě tramvajového zvonku) se spustí, jakmile je tramvaj zhruba 100 až 120 metrů od uživatele. Tramvaje DPP, které jsou vybaveny vysílacím zařízením, jsou zvenčí i zevnitř u dveří označeny samolepkou „Pozor tramvaj!“ s QR kódy na stažení aplikace.

„Od projektu si slibujeme snížení počtu střetů s tramvajemi a zvýšení bezpečnosti dopravního provozu,“ uvedl Milan Slunečko, vedoucí jednotky Správa vozidel tramvaje DPP. Podle něj bude provoz nového systému v létě vyhodnocen a DPP se rozhodně, zda jím osadí všechny tramvaje.

Společnost Safe Public Transport vznikla v říjnu 2019 jako Livorneto Company. Jde o akciovou společnost s kmenovými akciemi na jméno v listinné podobě. Podle zápisu z valné hromady z loňského ledna vystupovaly tehdy v roli akcionářů firmy Profispolečnosti Praha a Profispolečnosti Holding SE, které se specializují na zakládání firem na klíč a poskytování sídel.

„Dosavadní testování ani pilotní provoz projektu ‚Pozor tramvaj!‘ nás nestojí ani korunu, ani nás k ničemu nezavazuje. Ostatně, to byly podmínky, pod kterými jsme do projektu vstupovali. Nápad nám přišel zajímavý a užitečný, ročně registrujeme desítky srážek chodců s tramvajemi a stovky střetů aut s tramvajemi, proto jsme umožnili společnosti Safe Public Transport, abychom zařízení a aplikaci společně otestovali v běžném provozu na třech linkách se zapojením veřejnosti. Jen díky tomu můžeme získat relevantní data. Pokud se po jejich vyhodnocení potvrdí úspěšnost projektu, o dalších případných krocích bude rozhodovat představenstvo. A pokud by se DPP rozhodl pro aplikaci zařízení do všech svých tramvají, bude to realizovat formou veřejné zakázky,“ uvedl mluvčí DPP Daniel Šabík.

Odebírat
Upozornit na
guest
56 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Daniel Brvnišťan

Aplikáciu som skúšal a nechápem hneď niekoľko vecí:
– prečo zvoní na každej zastávke tram v ktorej človek sedí (toto by šlo ošetriť jednochou logikou)
– prečo to nie je voliteľná funkcia aplikácie Lítačka (ktorá je super a už ju má množstvo ľudí), ale samostatná a dosť nedorobená aplikácia
– prečo aplikácia o svojej existencii neustále informuje v lište notifikácií – bez akejkoľvek informácie, len že beží (ako 10+ iných aplikácií v pozadí)

Daniel Brvnišťan

Aha, už vidím komentár od pave69, tak to už všetko zmysel dáva, KPIs boli iné 😀

bohyn

Uz to vidim zive v barvach, jak Bluetooth da v praxi 100 m. V openspace je stesti kdyz se sparujou 2 zarizeni na 20 m. Tohle zase nekdo vymyslel celou hlavou. Nastesti nas to nic nestoji, tak at si klidne hrajou.

pave69

Zapomněli napsat, že je to celé kvůli tomu, aby firma mohla čerpat dotace EU….

Marcela

Mně na tom zaujaly hlavně ty společnosti, které se specializují na zakládání firem na klíč a poskytování sídel.

R.L.m.

A nebylo by lepší, aby aplikace běžící na pozadí při detekci chůze prostě vypnula displej❓ Jinak nevim, že by byl apríl. Nevěřil bych, že se dočkám takovéto doby.🤦‍♂️

Luboš

Hlavně ať DPP vyháže všechny Karosy 951 a T3

Luboš

Zase mínusy od šotoušků

Zrzek

Čím víc bezpečnostních opatření, tím víc se člověk stává zranitelnějším, protože mu začne mizet přirozená odtažitost a spoléhá na různé berličky. Např Mondi Štětí a vykládka starého papíru, helma nutností, ale že se místo dávání pozor na to, aby jste neprohucel mezi návěs a rampu při odplachtovavani návěsu spíše soustředite na padání helmy ( najíždí se bokem návěsu k hraně rampy). Couvání proti sluníčku, kdy v zrcátku nevidíte nic a ještě spolujezdcovou stranou. Řešení opravdu nebezpečných situací by stálo dost peněz, tak se vymýšlí opatření jen, aby se neřeklo. Bývalý kolega má kus umělého chodidla pozůstatek použití boty se zpevněnou… Číst vice »

MaT

No nevím, mě přijde, že je tam dost „ale“ – spoustu z nich už tu v diskuzi zmínili jiní.

Ale mě by ještě zajímala jedna věc – počítali autoři aplikace také s tím, že těmi tramvajemi také někteří lidé jezdí? A někteří si při cestě tramvají dokonce třeba i čtou… Rozliší to ta appka nějak, nebo bude celou dobu jízdy prudit, protože je tramvaj moc blízko (=pasažér je uvnitř)?

Greta

Stačí vypnout Bluetooth, ostatně podle mě ho má stejně většina lidí defaultne vypnutý kvůli bezpečnosti a baterii, takže jim to stejně nebude fungovat, ani když budou stát venku na kolejích.

Bolek

Pokud by to tak bylo, tak je to přesně jeden z důvodů, proč to vytváří falešný pocit bezpečí. V tramvaji vypnu, při výstupu zapnu. No a pak na to zapnutí jednou zapomenu …

Podle mě se ale tohle dá řešit lépe, mobil má akcelerometr, může detekovat, zda jdu nebo sedím/stojím. Pokud nejdu, nebude mě upozorňovat.

Jan

Většina lidí, kteří koukají často do mobilu ho má zapnutý. V dnešní době jsou periferie přes BT dost rozšířené, ať je to chytrý náramek, hodinky, foťák nebo sluchátka. Baterii to žere minumálně, to je spíš problém aplikací, které jsou špatně napsané a neustále probouzejí telefon.

Daniel Brvnišťan

Už vidím ako človeka nenapadne nič dôležitejšie než vždy zapnúť BT keď vyjde na ulicu, aby mu mohla cinkať táto aplikácia 😀

Daniel Brvnišťan

Pardon, to malo byť na Gretu.

Bolek

Já jsem tedy zvědav. Především to IMHO vytváří falešný pocit bezpečí. Povede to k ještě většímu zabrání se do mobilu a ještě menšímu věnování pozornosti světu kolem, což je opak cíle té aplikace, totiž bezpečnosti. Nedávno jsme v parku viděli rodinku s dvěma kluky. Oba totálně zabraní do mobilu. Krásný rovný chodník, na něm široko daleko jediný klacek. Ten starší se o něj přerazil tak, že spadnul na zem. Jindy jsem se já sám přerazil o psa, který mi doslova vběhnul pod nohy. Různých nebezpečí, které nemají a nebudou mít Bluetooth je a bude fůra. Mimo jiné i ty tramvaje,… Číst vice »

nedulezite

On je tady i zajímavý pohled ze smrdutých hlubin korporátu – v rámci PDCA cyklu musím pro zlepšování bezpečnosti dle interních pravidel něco dělat, tohle je hrazené (zřejmě) v rámci dotačního titulu a jedním vrzem tak odpálkuju auditory a vylepším procesní pozici DP v případě řízení o náhradu škody ze strany pozůstalých. Že Vám to přijede ujeté? Máte správný pocit. Z hlediska evoluce i přes to naštěstí dojde k eliminaci slabých a nemocných kusů, což je jen dobře. Bohužel se však takto snižuje pravděpodobnost eliminace konkrétního chybujícího kusu, což obvykle končí eliminací druhu.

Moudry Cynik

Z textu to neni vubec jasne, ale bude to zvonit, jen kdyz se budu pohybovat v draze blizici se tramvaje, nebo i kdyz na ni budu cekat na zastavce nebo chlastat v prilehle hospode a priblizi s a 120 metru? To by byl park na Karlaku pekne prozvonenej.

Jiří Kocurek

Spíš by mě zajímalo, jestli to pozná lidi uvnitř v tramvaji, aby to neřvalo všem v okolních tramvajích.

Daniel Brvnišťan

Nepozná, otestované, odinštalované.

richmond

proč pořád někdo musí vyhazovat peníze za zbytečnosti, když jinde chybí. 🙁

Prazak

Pokud to má být parodie na e-roušku, tak oceňuji. Jen doufám, že to někdo nebere vážně.

Martin Sru

Tahle je dle mého názoru ještě dvakrát slabomyslnejsi. Když hloupost kvete…

Kamui

Trochu OT věc, ale mají běžní lidé v telefonech stále zapnuté zjišťování polohy, které tato aplikace bude nepochybně potřebovat? Já totiž polohu/GPS mám trvale vypnutou a zapínám pouze tehdy, pokud ji k něčemu potřebuji, tak nevím jak to dělají jiní.

blue

Na co polohu, když to bude fungovat přes BT?
Jinak já tedy mám polohu trvale zapnutou, ale mám u většiny aplikací vypnutý přístup.

Avionik82

BT dokáže určit směr a vzdálenost od jiného BT zařízení?

Permonik

Ne, ale to na čerpání dotace nemá vliv.

Jouda

Strašný. Strašný. Strašný. Do deseti let je z lidstva hmota a shluk nemyslících molekul , za které pořád nějaká aplikace něco řeší a hlídá je. Pak praskne žárovka v červeném panáčku na semaforu a hned nás sejme auto…. naše přirozená ostražitost už bude tou dobou nula. Prostě trotl se sluchátky na uších a oči sklopené do mobilu musí počítat, že ho něco sejme. S tím se holt počítá….Líbí se mi, jak chceme stůj co stůj hlavně v oblasti dopravy snížit mrtvé na nulu a vymýšlí už se takové drahé věci, jejichž vynaložené prostředky by mohly zachraňovat jinde daleko více lidí.… Číst vice »

Jiří Kocurek

Jasně, komu je dneska 50 roků, ten do důchodu zmagoří a bez mapy nenajde ani vlastní zadek.

Kuba

Ale třeba ten semafor bude mít časem taky bluetooth a o červené/zelené barvě na semaforu upozorní dotyčného přes appku v mobilu 😀

Kernteriér

Jestli to dotyčnému nepřerazí před vstupem do kolejiště obě nohy, tak to fungovat nebude.

Jiří Kocurek

Tak jasně, za chybu hned zmrzačit…

Kernteriér

Myslím, že ta šalina ho zrychtuje víc.

Jiří Kocurek

Nestaščilo by třeba až 50.000 pokuty? Zabít může jen sám sebe.

Jiří Kocurek

„před vstupem do kolejiště “

Opravdu ho zrychtuje PŘED VSTUPEM do kolejiště?

Kernteriér

Šalina ho zrychtuje až v kolejišti, přeražení nohou aplikací tomu vstupu do něj zabrání.

blue

Jo, a vysvětlí někdo lidem taky to, že si ji mají stáhnout? 😀

Kernteriér

Na to bude druhá aplikace.

Miroslav

Bude kampaň na TikToku bych řekl…

Luboš Beneš

100 až 120m od mobilu…. to bude cinkat při chůzi po městě pořád…. takže k ničemu.

Jiří Kocurek

Kdyby jenom při chůzi po městě. Sedíte na zahrádce a POZOR TRAMVAJ. Těch falešných poplachů bude tolik, že tomu normální člověk přestane veřit a bude to ignorovat.

Panoramix

asi tak; třeba představa, že čekám pár minut na správnou tramvaj v Praze na Andělu, kde frčí nepřetržitě spousta tramvají ze všech směrů – to se aplikace mezitím zblázní a vibrace mi utrhnout kapsu 🙂

Michal

Linka 11 je páteřní?

Kubrt

Spíš bych se ptal, zda tyhle pokusy o třídění tram a bus linek do různých pojmenovanych kategorií má v pražských podmínkách nějaký smysl nebo marketingový význam.

ČD4ever

Přesně. Metrobus je vysloveně matoucí pojem.

Marťas

Co je na něm matoucího? Když může existovat vlakotramvaj, proč by nemohl být metrobus?

Kuba

Časem třeba bude i metrotrolejbus 😀

Jirka

Naprosto nesmyslná aplikace

Jackub

Navíc vyvinutá pochybnou firmou. Kolik to asi dopravní podniky bude stát, když to budou chtít? 🤔😇

Jan

To si snad DP ošetří ve smlouvě, ne? I když… Stačí si vzpomenout na Xanthus nebo jak se ta firma jmenovala, díky které má DP informace o poloze vozidel, ale ty data mu nepatří a nesmí je ani sdílet a proto musel do všech vozidel přidat další, duplicitní krabičku, která už sdílet polohu může. Tohle je spíš oblbnutí investorů a vylákání peněz s tím, že projekt za rok či dva krachne. A někdo tu zmiňoval i čerpání dotací. Jen tak z dobré vůle to nikdo neudělal i kdyby věřil že to bude mít smysl, vždy je to pro zisk, jen… Číst vice »

Jackub

Jen aby si to DPP ve smlouvě „směl“ ošetřit… 😉

robert

Jako myšlenka je to dobrá. Ale to zase znamená, že lidi stanou línějšími koukat okolo sebe a začnou se spoléhat na telefon, do kterého zírají. Už je vůbec nenapadne dávat na sebe pozor.
Za chůze se nedívám do telefonu. Vlastně vůbec, když jsem venku někde v provozu.

Hodně štěstí

To chvíli budeme mít i aplikace, že člověk potřebuje na velkou. 😆

Koro

Ta uz je 🙂

Luboš Beneš

Tak i na malou -:)

BND 30

A tu pro blondýnky znáš ?