Doprava ve městě

DPP končí spolupráci s advokátem Hlínou. Kvůli Huawei i možnému střetu zájmů

Logo Dopravního podniku hl. města Prahy. Foto: DPP
Logo Dopravního podniku hl. města Prahy. Foto: DPP

Éra Květoslava Hlíny, blízkého spolupracovníka Jaroslava Faltýnka z ANO, a jeho advokátní kanceláře v Dopravním podniku hlavního města Prahy je u konce.

Dozorčí rada dnes na svém mimořádném zasedání doporučila představenstvu, aby ukončilo spolupráci s firmou HSP & Partners, ve které Hlína působí. Hlínu si do DPP přivedl předchozí generální ředitel Martin Gillar, který u něj dříve dělal advokátního koncipienta. Hlína zvažuje kvůli rozhodnutí právní kroky.

O rozhodnutí dnes informoval pražský magistrát v tiskové zprávě. Podle ní se nacházel Hlína pravděpodobně ve střetu zájmů, když současně pracoval pro dodavatelské firmy DPP včetně ČD-Telematika či Huawei. Společnost Huawei byla Národním úřadem pro kybernetickou a informační bezpečnost (NÚKIB) vyhodnocena jako bezpečnostní hrozba pro Českou republiku.

Na základě těchto zjištění doporučila dozorčí rada DPP představenstvu na mimořádném zasedání 28. 1. 2019 revizi smluv, ukončení veškeré spolupráce s advokátní kanceláří HSP & Partners, v níž advokát Hlína působí, a provedení bezpečnostního auditu v Dopravním podniku,“ uvedl magistrát v tiskové zprávě.

Na základě varování NÚKIB jsem nechal zadat interní analýzu rizik a bezpečnostních systémů s ohledem na používání produktů Huawei a ZTE v rámci kritické infrastruktury. Došlo ke zjištění, že produkty Huawei jsou použity v oddělené části sítě u pilotního projektu „WiFi v metru“, kdy je veškerý provoz z přístupových bodů umístěných na nástupištích směřován mimo datovou síť Dopravního podniku. Provozovatelem této technologie není Dopravní podnik, ale firma ČD – Telematika. Kritická infrastruktura tedy není ohrožena, ale došlo zde zřejmě ke střetu zájmu pana Květoslava Hlíny. Prověříme proto souběh jeho působení pro Huawei a zároveň jako právního poradce Dopravního podniku. Pokud by tomu tak bylo, tak by šlo o bezprecedentní střet zájmů,“ řekl primátor Zdeněk Hříb.

Advokátní kancelář HSP & Partners pracuje dlouhodobě pro společnost Agrofert, za vlády ANO se jí podařilo proniknout kromě DPP například do firem Českých drah či do Správy železniční dopravní cesty.

Květoslav Hlína v reakci pro Pražský deník uvedl, že může jít o důsledek mediální kampaně, která byla rozpoutána kolem aktivit skupiny Huawei. „Sděluji, že spekulace, které byly zveřejněny o údajném střetu zájmů a lobbistické činnosti mé osoby a pod jejichž vlivem bylo pravděpodobně přijato předmětné rozhodnutí dozorčí rady, jsou zcela nepravdivé. Společnosti Huawei Technologies (Czech) s.r.o. jsme po omezenou krátkou dobu začátkem roku 2017 poskytovali právní služby, které neměly jakoukoliv souvislost s kterýmkoliv z našich jiných klientů, samozřejmě ani s Dopravním podnikem Praha,“ uvedl Hlína.  „Kategoricky odmítáme, že bychom poskytovali jakékoliv jiné než právní služby a stejně tak, že bychom byť jen připustili riziko střetu zájmů našich klientů. Na dodržování všech etických pravidel si zakládáme. Následné, dokonce oficiální, vyjádření jednoho ze členů dozorčí rady Dopravního podniku Praha o údajném bezpečnostním riziku naší kanceláře je pak zcela absurdní a závažným způsobem nás poškozuje v očích laické i odborné veřejnosti. Ostatně HSP se žádným způsobem na straně žádného ze zúčastněných subjektů neúčastnila transakce spojené s osvícením stanic pražského metra Wi-Fi, s níž bylo toto nepravdivé prohlášení spojeno! Je zřejmé, že nebyla vynaložena ani minimální snaha o ověření objektivního stavu a získání objektivních informací,“ uvedl Hlína. Podle něj firma zvažuje právní kroky pro zamezení dalšímu šíření nepravdivých skutečností o naší společnosti, které nám způsobují vážné škody.

Deník Zdopravy.cz se minulý rok věnoval působení advokátní kanceláře HSP & Partners, přinesl kompletní přehled toho, za co jí DPP platil.